Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan!

Har nyligen köpt ett slutsteg, ett Electrocompaniet aw60ftt som jag är väldigt nöjd med. Dock har detta slutsteg en hög ingångskännslighet vilket medför att det ligger ett brus i högtalarna som är högre än med mitt gamla slutsteg som var ett Rotel 870bx. Som signalkälla används en Arcam cd92 denna är obalanserad och kopplad till försteget som är ett Plinius m16, därefter är slutsteget kopplat balanserat. Högtalarna som drivs är ett par XTZ 99 w2mt.

I rummet finns bara ojordade uttag och jag kör bara med strömkablar som följer med produkterna dock har jag funderat på att köpa bättre eller göra strömkablar av ölflex eller någon annan skärmad kabel. Därför undrar jag om detta skulle ta kål på bruset. Kanske ett nätfilter eller något kunde göra susen.

Jag skulle vilja ha lite tips om det är någon som har haft samma problem och hittat någon lösning så är jag tacksam för lite hjälp.

Just nu är bruset så högt att man lätt hör det från lyssningsposition när ingen musik spelar och det kvittar om man t.ex stänger av cd eller försteg sock minskas bruset något.

Tack på förhand Educk

Posted
Hejsan!

Har nyligen köpt ett slutsteg, ett Electrocompaniet aw60ftt som jag är väldigt nöjd med. Dock har detta slutsteg en hög ingångskännslighet vilket medför att det ligger ett brus i högtalarna som är högre än med mitt gamla slutsteg som var ett Rotel 870bx.

Har du något gainreglage på försteget... :?:

Posted
Har du något gainreglage på försteget... :?:

Nepp tyvär finns det bara för phono ingångarna.

det dumma är att det finns reglage för att byta jorden som Plinius rekomenderar om det brusar men pga icke jordade utag så faller det alternativet bort. jag har även exprimenterat med olika faser detta har heller inte hjälpt.

Posted

Tjena!

Här händer det inte mö, är det inga som stött på sånna här problem tidigare.

Idag har jag testat med olika utag till slutsteg och försteg, dessutom testat med jordatutag utan att få några förbättringar. Har även bytt fas på de olika delarna.

Kan det hjälpa med skärmade kablar, funderar på att snickra ihop något nu när jag ska hem å jobba på kabelfabriken.

Posted

Om Arcam-CDn har reglerbar utnivå kan du ju alltid koppla den direkt på slutsteget för att jämföra bruset. Visst kan kablar göra skillnad men inte av den storleken du beskriver och mycket tyder på en mismatch mellan för- och slutsteg. Har upplevt något liknande med mitt Classéförsteg men där kan man sänka förstärkningsgraden och bruset sjunker undan mellan låtarna. Blir det stort amplitudutslag när du rattar volymkontrollen... :?:

Guest asimov66
Posted

Brus i högtalarna hände mig faktiskt, felet var nätkabel i kombination med högtalarkabel...

När jag bytade bägge försvann bruset, vet ej om det hjälper dig men det fungerade för mig...

Posted

Bruset är oberoende av volymen. Tyvär kan jag inte testa med att koppla slutsteget direkt till cdn. Tycker det är kostigt att det var i princip knäpptyst med mitt rotelslutsteg men nu med detta så brusar det så man kan höra det vid lyssningspossition.

Ska testa att flytta om anläggningen så nätkabeln från slutsteget inte går förbi försteget.

Posted

Testa först med att koppla bort kablaget mellan för och slutsteg. Försvinner bruset nu så kommer bruset ifrån din försförstärkare, alltså innan slutsteget. Gör det innan du provar något annat.

Posted

Timbre Jag får snabbt hög volym. har knappt volymratten på en kvart när jag sitter och lyssnar, då är det rätt högt.

gcs När det brusar som mest är när försteget är inkopplat och påslaget. När endast slusteget är i gång kommer det brus ur diskanterna men detta är inte lika högt som det från försteget. men det hörs 50 mm från diskanten.

Posted

Jag känner igen det här. Förstegets förstärkningsgrad kontra slutstegets ingångsnivå stämmer förmodligen inte och du höjer hela systemets brusgolv till en irriterande nivå.

Posted

Ja det tyder ju på att slutsteget är alldeles för känsligt. Man skulle ju kunna lösa problemet med en dämpsats mellan försteget och slutsteget så att man då måste skruva upp förstegets volymkontroll. Vad jag förstår så har inte ditt slutsteget någon trimmpot för nivån.

Posted

Om man kollar på Electrocompaniets sajt så verkar den nya modellen av deras instegsmodell (AW70) ha trimpot för matchning av för och slusteg.. Så man kan hålla för troligt att AW60 borde ha det med, eller?

Skicka ett mail till EC och fråga!

service@electrocompaniet.no

Norrmän brukar ju sällan vara omöjliga.. Men förmodligen vill dom sälja en uppgradering a 375 Euro till dig...

/ptr

Posted

Tack för svaren! Jag har skickat ett mejl till electrocompaniet, får se om de har nått bra på lager.

mvh educk

Posted

De på Electrocompaniet var då inga Speedy Gonsalez på att svara. Får väl bli en uppgradering av slusteget för att råda bot på brusandet.

mvh educk