Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Flyttar till en större lgh. om några veckor och har en fråga:

-Vad gör man åt ett stort valv vid första reflexen? (Förstår ni vad jag menar?) Hur påverkas ljudet? Jag har hört uttryck som att ljudet "andas" åt ngt. håll osv. Går det att komma förbi detta problem på ngt. sätt? Hur gör ni andra som har samma problem?

Tacksam för svar!

Mvh,

Wilhelm

Posted
Hej!

Flyttar till en större lgh. om några veckor och har en fråga:

-Vad gör man åt ett stort valv vid första reflexen? (Förstår ni vad jag menar?) Hur påverkas ljudet? Jag har hört uttryck som att ljudet "andas" åt ngt. håll osv. Går det att komma förbi detta problem på ngt. sätt? Hur gör ni andra som har samma problem?

Tacksam för svar!

Mvh,

Wilhelm

Hej W,

Jag har själv flyttat in i ny lägenhet för 1 månad sedan och jag förstår din oro - hur kommer stereo låta.

Ett botemedel är att låta tiden ha sin gång, hur präktigt det än låter och hur svårt det än är att leva efter. Jag vet...

Men flytta in i din lägenhet. Möblera rikligt. Koppla upp stereon efter alla konstens regler (rätt fas på elen, högtalarplacering, underlag, inga ormbo bland kablarna, etc) och lyssna. Försök att undvika att måla faan på väggen (eller måla faan i valvet? :D ) innan du hör/märker att det ÄR ett reellt problem.

Lycka till.

Posted

Har du någon bild på hur rummet ser ut?

Även jag skall snart flytta till en annan lägenhet och då får jag en valvbåge precis som du.

Personligen så har jag tänkt att antingen placera högtalarna på var sin sida om bågen, eller så ser jag till att valvbågen hamnar bakom lyssningspositionen. Vilka för/nackdelar resp placering gör kan jag inte svara på, men som EA skrev så är det bara till att testa sig fram. :)

Posted

Hej!

Tack för tipsen. Jag kommer att göra ett längre reportage med bilder så snart jag flyttat in och då är ni välkomna med synpunkter och tips! Som "teaser" så kan jag meddela att ett "absorbentbygge" modell styggare är på gång....

Som sagt jag återkommer med bilder.....

Stay tuned!

Mvh,

Wilhelm