Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej :)

delta_1010_lt.jpg

EDIT: Bilden har jag lånat från M-Audios hemsida!

Detta är ju ett hififorum men jag måste bara säga att jag köpt ett ljudkort till datorn. Närmare bestämt ett M-Audio DELTA 1010LT.

M-Audios hemsida

Jag har provat att ansluta det till stereon med mycket bra resultat!! Jag har också provat att spela in från både cd-skivor och vinylskivor och resultatet blir mycket bra!!!

Idag ska jag prova att spela in skivor som har mer knaster och se hur knastret blir på inspelningarna!

Jag har ju varit skeptiskt till att ansluta datorn till stereon men det funkar kanon!! Bra ljud är det också! Mycket bra måste ja säga!

jag köpte kortet på Inetdata i Göteborg när ja var där under helgen och jag fick ge 2100,- för kortet! jag tycker det är ett grymt ljudkort för pengarna och du har många anslutningsmöjligheter!

Jag är så nöjd och glad att jag bara måste dela med mig av mina erfarenheter! M-Audio har ju lite billigare ljudkort! Dom kanske är bra dom med?? :)

Posted

Det funkar faktiskt jäkligt bra att koppla en dator till stereon om man har vettiga pryla.

Jag har själv haft ett M-Audio delta 410 kort som jag var grymmt nöjd med, så jag förstår precis vad du menar :)

Posted

Jag kör ett kort för 299:- så länge det klarar kernel streaming så är det lungt, voilá... koppla till valfri dac och du har världens bästa transport helt befriad från läsfel och andra konstigheter :)

Guest mikael
Posted

Intressant. Funderar på att köpa en bärbar data till sommaren och då skulle jag vilja prova det här. Min fråga är. Är det svårt att installera ett sånt här kort? Hur tummen mitt i hand och kan inte mycket om datorer :o:blush .

/Mikael

Posted

jag använder Maudio 410 och det är grymt bra. kör med en dålig rca kabel just nu men den kommer uppgraderas så småningom.

mikael: just 410 är ett externt kort med firewire. enkelt att installera. till bärbara är det nästan enda alternativet då vanliga pcikort inte passar.

Jag kör med bärbar dator och kommer ha kortet i racket när det ett sådant väl är inköpt :D

Egentligen ska man ha ett kort med balanserade utgångar. man kan få väldigt fina kort för 15´.

Posted
Intressant. Funderar på att köpa en bärbar data till sommaren och då skulle jag vilja prova det här. Min fråga är. Är det svårt att installera ett sånt här kort? Hur tummen mitt i hand och kan inte mycket om datorer :o:blush .

/Mikael

Hej Mikael!

Detta kort går inte att montera detta in i en bärbar dator. Till bärbar får man använda USB ljudkort eller PCMCIA kort eller firewire kort. Precis som andreas.l skriver så är 410 ett externt ljudkort och kan funka finfint med bärbara datorer! Dom inbyggda ljudkorten i moderkort/bärbara datorer brukar inte va någon höjdare!

Det verkar finnas lite M-Audio ägare på forumet. Kul! Det kanske ska sägas att detta är ett PCI baserat ljudkort. PCI express är en ny standard och kan fås på nyare moderkort. I framtiden kommer den att ersätta PCI. har man is i magen kan man vänta på att PCI express ljudkorten kommer. PCI express är mycket snabbare än dagens PCI.

Posted
Är det svårt att installera ett sånt här kort? Hur tummen mitt i hand och kan inte mycket om datorer :o:blush .

Som Andreas och Datar skriver, det är inte svårare än att aktivera några drivrutiner och sticka i en kontakt..

Var dock nogrran när du köper bärbar dator att se till att den har firewire, och allra helst den störee 6pins kontakten (minifirewire är jäkligt fippliga). På billigare bärbara brukar dom skippat firewire helt... - Dock går USB2 nästan lika bra för hemmabruk, finns en del mostvarande M-audioburkar med det..

Hade själv ett Audiophile 24/96 på den gamla "hemma" datorn, men när moderkortet ballade ur på den så gick ljudkortet åt skogen oxå, dom digitala ingångarna la av.. På den nya har jag ett EMU 0404 som låter och funkar utmärkt.. Vägar jag säga bättre än Audiophilen... Fast EMUkortet är ju några generationer nyare..

På inspelningsdatorn använder jag nu RMEkort (tidigare Lynx), för delen med RME är att dom låter bra och har jäkligt bra mjukvara, Lynxkorten låter oxå bra, men deras mjukvara är råddig som tusan och jag blev aldrig helt vän med den..

Skulle jag skaffa en firewireljudburk så skulle jag nog kolla på den nya RME Fireface 400 (Enda baksidan där är att dom balancerade utgångarna kommer som tele istället för xlr - har inte sett nått pris men förmodligen mellan 5 & 8Kkr)...

/ptr

Posted

Jag läste i studiotidningen MM idag att Firewire är att föredra då USB "äter" av minnet men när det inte används så ligger de fortfarande kvar i minnet. Det gör tydligen inte firewire.

har idag lyssnat på radio via webben till stereon och de funkar riktigt fint! Detta kortet gör mig bara nöjdare och nöjdare!! :)

Posted

" koppla till valfri dac och du har världens bästa transport helt befriad från läsfel och andra konstigheter"

Det funkar FORTFARANDE inte så tror inte en dator är mer befriad ifrån jitter än en ren audiotransport, snarare tvärtom.

Posted

Ekman: jag har haft otaliga diskussioner ang detta med en dator/audionörd på jobbet. enligt honom (ja ,och även enligt andra på forum runt om) så är dataöverföringen i datorer idiotsäker eftersom program och dyl inte fungerar korrekt om data går förlorat, dvs skulle det haverera gång på gång om dom inte var helt stabila. Nu är det ju iof känt att program gång på gång krashar, men beror inte det oftast på andra faktorer?

Och när man rippar en skiva så kan data läsas om och om igen för att bli exakt kopierad till hårddisken.

Sen har datorer switchade nätdelar vilket sägs vara döden för hifi men hur påverkar dom externa ljudkort, eller är det switchat i dom också tro? I inspelningsstudios änvänds datorer och borde inte dom ha en stor inverkat på ljudet när det mixas? Strömrenare till datorer kanske vore något annars? ´

Bara några funderingar, jag är själv ingen expert inom något område ^_^

mvh

Andreas

Posted
" koppla till valfri dac och du har världens bästa transport helt befriad från läsfel och andra konstigheter"

Det funkar FORTFARANDE inte så tror inte en dator är mer befriad ifrån jitter än en ren audiotransport, snarare tvärtom.

Det är mycket möjligt. Men om någon vill så ta med en transport med valfritt pris och en D/A omvandlare sen kör jag med mitt 299:- ljudkort så kan vi testa :) . D/A omvandlaren används både till transporten och ljudkortet alltså.

Jag är mycket skeptisk till att någon skulle höra någon skillnad. Jag har inte testat några high-end prylar dock så jag kan ju inte vara 100% säker. De bästa/dyraste som transport jag testat är en AudioNet ART V2. Ägaren kunde inte gissa på en enda låt om det var ljudkortet eller ART som agerade transport.

Hur som helst är det en mycket mycket trevlig lösning med ett ljudkort -> optiskt -> D/A om man har en budget på sin anläggning! :)

Posted

mycket förvånande att inte hela hifivärlden använder sig av ditt makalösa 300krs ljudkort det måste ju vara en helt revolutionerande produkt för de billiga ljudkort som jag har hört har låtit skit...

Posted
mycket förvånande att inte hela hifivärlden använder sig av ditt makalösa 300krs ljudkort det måste ju vara en helt revolutionerande produkt för de billiga ljudkort som jag har hört har låtit skit...

Har det varit analogt eller digitalt ut till extern dac när du har testat?

Analogt är helt klart skit på billiga ljudkort men digitalt till extern dac funkar väldigt bra det jag har testat.

Jag har kört digitalt ut från ett inbyggda ljudkortet på moderkortet till digitalingången på min gondul och låtit den ta hand om omvandlingen, och det var helt acceptabelt. Dock blev det bättre när man körde skivan direkt i gondulen men det berodde delvis på att jag inte hade samplat losless och dels att jag inte körde med kernelstreaming. En viss försämmring får man nog men inte är det mycket om man gör allt rätt.

Posted

Jag det är konstigt faktiskt :)

Men vill man köpa ett för 479:- så går det lika bra, resultatet blir detsamma med utgången låst till Kernel Streaming

Köra analogt verkar enbart dumt pga alla störningar som kan finnas inne i lådan. Visst funkar det men så kostar ljudkorten flis, känns smartare att köra med en extern D/A i sådana fall.

perra_e: Du verkar ju förstå vad jag menar i alla fall. Kan du inte testat att rippa lossless enligt konstens alla regler med EAC och testa?

Annars kan jag skicka en låt till dig som är "perfekt" rippad.

Posted

Jag håller som bäst på att rippa alla cd-skivor till flac via EAC :) men tack i alla fall.

Jag har dessvärre inget ljudkort som klarar kearnel streaming för tillfället, men det kommer nog en vacker dag. Om inte annat för att det är kul. Men jag tror att jag även i fortsättningen kommer att köra cd-skivor p.g.a att jag gillar att bläddra bland skivorna + att SACD funkar ju inte att rippa. Åtminstone när man skall "finlyssna"

Posted

Hur ser man om ljudkortet stödjer kernel streaming? Är det med det medföljande programvaran som man ställer in denna funktion (om nu ljudkortet stödjer detta)?

Posted

kör du med foobar finns kernel streaming med som ett plugin, till winamp finns det att ladda hem. Om det inte funkar så händer sig programmet bara.

Jag har ett herkuleskort som inte klarar av det, får ett gäng errormeddelanden bara.

Jag vet inte exakt vilka kretsar som stödjer det, men en av anledningarna till att jag köpte mitt biliiga kort på clas ohlson var att jag läst att det funkade med kernel streaming.

För alla som inte vet vad Kernel Streaming är så funkar det så snabbt förklarat att ljudet skickas direkt från programmet man använder till ljudkortet utan några omvägar via windows egen mixer som saboterar ljudet något fruktansvärt och samplar om och har sig.

Spelar man en fil på 44.100/16 bitar så får man exakt det rakt in i ljudkortet utan några omvägar som på något sätt kan mixtra med dataströmmen.

Posted

Installerade ett Kernel Streaming plugin till Winamp igår.

Vilken skillnad! Det ända negativa jag kan komma på är att volymkontrollen på winamp slutar fungera. Men volymen justerar jag ändå på hörlursförstärkaren.

Hade ingen aning om detta. Jätte tack för tipset! Var nöjd innan men nu spelar det på en helt annan nivå. Väldigt bra spelglädje och timing i mitt kort som verkligen tilltalar mig.

Posted

Kul att du testade :)

Ja det är ju verkligen en stoor skillnad, större än man kan tro, även analogt då. Att volymen inte fungerar är ju för att signalen tar vägen förbi windows otroligt värdelösa mixer, hur den ens kan få finnas är ett under. Förstår inte vitsen med att förstöra signalerna så som den gör...

Posted

Tusan.. secken skilland.. Laddade ner Foobar och kör kernel streaming till mitt EMU-kort, som natt och dag!

Hyvens Martin, årets bästa informationsförmedling, tack!

/ptr

Posted
Hur ser man om ljudkortet stödjer kernel streaming? Är det med det medföljande programvaran som man ställer in denna funktion (om nu ljudkortet stödjer detta)?

Jag tror att M-Audio korten stöder något som heter ASIO. Detta är en drivrutin som också går förbi windows mixer. Försök använda den om du kan. Borde funka i foobar.

Edit: Jag såg precis att använda ASIO är inget man rekomenderar på Foobars hemsida.

Det skulle kanske vara en lösning om Kernal Streaming inte fungerar för ditt kort.

Guest mikael
Posted

Tack för alla svar :) . Misstänkte att jag skulle vara tvungen att köpa ett externt kort men mer än det visste jag inte.

/Mikael

Posted

Jag kör själv Mac så jag kan inte använda mig av foobar etc. Är det någon som har koll på vad motsvarande för Mac kan vara? Har iofs för mig att ljudsystemet för Macen är betydligt bättre redan från början men då jag inte har järnkoll på detta tar jag gärna mot tips....

Sist jag körde med Macen som ljudkälla blev jag chockad över hur bra det var när man väl nivåmatchat signalerna. Funkade faktiskt riktigt bra med den analoga utgången också. (Kunde inte med säkerhet höra skillnad mellan inbyggt analogt ljud ut och extern Firewire 410 från M-Audio)

Nåja, tar tacksamt emot tips.

• 1 month later...
Posted

Måste lyfta denna tråd :)

Ja använder numera datorn som musikspelare. Jag har tidigare använd Sony Soundforge för att rippa av CD-skivorna men har nu provat Exact Audio Copy! Mycket mycket trevligt program att rippa av skivor med. För vinyl använder jag dock fortfarande Sony Soundforge!

Med mitt nya ljudkort har jag alltid tyckte att det spelar mycket bra!! Jag använder Foobar2000 som musikprogram. Men igår såg jag att man var tvungen att tanka hem en plugin till programmet för att kernel streaming skulle funka! Det som jag tyckte lät bra blev ännu bättre!

Att det verkligen går att använda datorn som musikåtergivare med såpass utmärkt resultat :o Nu måste jag bara få datorn så tyst som möjligt!!