Timbre™ Posted June 26, 2006 Share Posted June 26, 2006 Giovanni B. Menato på Sonus faber gav en lång utläggning om varför syntetiskt skinn är bättre än äkta vara så enligt honom är du rätt ute. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted June 26, 2006 Share Posted June 26, 2006 De är inte riktigt klara men de är uppkopplade och provlyssnade:Nå? Vad tycks då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mangew Posted June 26, 2006 Author Share Posted June 26, 2006 Då allt är klart och midnattssolen gått ner ska vi göra en jämförelse med mina EALS-3:or som var förra vårens byggprojekt. Svårt ge en bra åsikt om dessa EVE II då det är helt olika och ett helt nytt rum samt helt olika elektronik än jag är van vid. I nuläget så spelade dessa EVE II med ett fylligare ljud men kanske lite oklarare. Jag tror de svagaste delarna i denna anläggning är elektroniken, speciellt kanske CD delen där Linn classik i cd läge troligen är ganska mycket sämre än Jolida Music Van. Linn LK100 stegen orkade driva ganska bra men i vissa lägen tyckte jag diskanten blev lite vass och detta vet jag ej om det berodde på för lite ork eller något annat. Det lät bra enligt mig, men jag tror det kan bli bättre med annan elektronik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Zalve Posted June 26, 2006 Share Posted June 26, 2006 Giovanni B. Menato på Sonus faber gav en lång utläggning om varför syntetiskt skinn är bättre än äkta vara så enligt honom är du rätt ute. Vågar gissa på pris och tillgång. Fast det kanske finns mätbara skillnader oxå ?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted June 26, 2006 Share Posted June 26, 2006 Svårt ge en bra åsikt om dessa EVE II då det är helt olika och ett helt nytt rum samt helt olika elektronik än jag är van vid. I nuläget så spelade dessa EVE II med ett fylligare ljud men kanske lite oklarare. Jag tror de svagaste delarna i denna anläggning är elektroniken, speciellt kanske CD delen där Linn classik i cd läge troligen är ganska mycket sämre än Jolida Music Van. Linn LK100 stegen orkade driva ganska bra men i vissa lägen tyckte jag diskanten blev lite vass och detta vet jag ej om det berodde på för lite ork eller något annat. Det lät bra enligt mig, men jag tror det kan bli bättre med annan elektronik. Hejsan, Ja en liten Linn på 50 watt* kommer att sätta bergränsningar då EALS-3 både kan och inbjuder till vettiga ljudtryck. Jag inbillar mig att din förstärkare, Mangew, är både starkare och vettigare som drivning av EALS-3. Vad har du för effekt i din? Jag har sökt efter mätningar på LK100 men utan att hitta nått - nån som vet? Eller detta kanske skulle lösas med en cdspelare för 100'000kr? Source first? :evil: *) http://linfo.linn.co.uk/binaries/68C13658-...0_user_manl.PDF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mangew Posted June 26, 2006 Author Share Posted June 26, 2006 Hejsan, Ja en liten Linn på 50 watt* kommer att sätta bergränsningar då EALS-3 både kan och inbjuder till vettiga ljudtryck. Jag inbillar mig att din förstärkare, Mangew, är både starkare och vettigare som drivning av EALS-3. Vad har du för effekt i din? Jag har sökt efter mätningar på LK100 men utan att hitta nått - nån som vet? Eller detta kanske skulle lösas med en cdspelare för 100'000kr? Source first? :evil: *) http://linfo.linn.co.uk/binaries/68C13658-...0_user_manl.PDF Jag har en 2*200w i 8ohm (2*400W 4ohm)intergrerad sak, välbyggd med genomgående bra komponenter i den bättre klassen. Har inte märkt att den är för klen på de volymer jag kan spela i min lägenhet. Tror EVE II högtalarna kommer bli ännu bättre då vi provar dem hemma hos mig min elektronik som sagt. Ägaren av EVE II högtalarna har kollat runt lite och funderat på en riktigt stor intererad från Xindak som heter A600. Eller så kanske han tar över min Zell?! då det till hösten kan bli aktuellt med monoblock/rör för egen del. Eller så lägger han pengar på annat för det låter tillräckligt bra jämfört med det mesta ändå. Tror Linn LK100 anger effekten i 4ohm, och att den i verklighet ligger på 120-130W 4/ohm. Kan ha fel i detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted June 26, 2006 Share Posted June 26, 2006 Jag har en 2*200w i 8ohm (2*400W 4ohm)intergrerad sak, välbyggd med genomgående bra komponenter i den bättre klassen. Har inte märkt att den är för klen på de volymer jag kan spela i min lägenhet. Tror EVE II högtalarna kommer bli ännu bättre då vi provar dem hemma hos mig min elektronik som sagt. Ägaren av EVE II högtalarna har kollat runt lite och funderat på en riktigt stor intererad från Xindak som heter A600. Eller så kanske han tar över min Zell?! då det till hösten kan bli aktuellt med monoblock/rör för egen del. Eller så lägger han pengar på annat för det låter tillräckligt bra jämfört med det mesta ändå. Ja är man nöjd skall man inte uppgrader...Näe dina 200 watt tror jag som sagt är superbra! Jag misstänker att Linn inte heller har världens renaste, mest strömstarka watt heller... Tror Linn LK100 anger effekten i 4ohm, och att den i verklighet ligger på 120-130W 4/ohm. Kan ha fel i detta.Vid 4 ohm lämnas enligt manualen 80 watt. Fjuttigt! :evil: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted June 26, 2006 Share Posted June 26, 2006 Vågar gissa på pris och tillgång. Fast det kanske finns mätbara skillnader oxå ?! Fel gissat... Det handlade om hanterbarhet och jämnhet i produktionen. Skinnleverans nummer åtta är identisk med leverans nummer ett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts