Suncross Posted April 19, 2006 Share Posted April 19, 2006 Ser mycket bra ut! Keep up the good work Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mangew Posted April 19, 2006 Author Share Posted April 19, 2006 Elementen som ska sitta i lådan Diskanten är en textil variant: Tillverkare Scan Speak, modell 2905/9700: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
datar Posted April 21, 2006 Share Posted April 21, 2006 Mums! Mer mer mer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mangew Posted April 21, 2006 Author Share Posted April 21, 2006 Har inte så mycket mer byggbilder just nu och nästa byggtillfälle är lite osäkert ev. i helgen. Tar väl de sista elementbilderna som är mellanregistret, även detta Scan Speak: 18W/8545-00 är ett välkänt flitigt använt mellan/bas element i många konstruktioner. Sen har det inte hänt så mycket mer, har blandat in lite laser i bygget också men det kommer senare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest asimov66 Posted April 21, 2006 Share Posted April 21, 2006 ser riktigt trevligt ut så man blir avundsjuk men nu ställer jag en dum fråga och hukar mig. Varför har scanspeak så skrovliga membran ser ut som jag vet inte vad...men inte trevligt rent estetiskt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FFrrEEddRRiiKK Posted April 21, 2006 Share Posted April 21, 2006 Är inte detta kolfiberarmerad cellulosa? Väldigt styvt, samtidigt väldigt lätt? Vill minnas att denna elementkonfiguration, ihop med just D2905, satt i (bl a?) Qln Reference HDII? Sladd? /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FFrrEEddRRiiKK Posted April 21, 2006 Share Posted April 21, 2006 Nästan alla MDF bitar utsågade: Var kan man få tag på bra MDF? /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haakan Posted April 21, 2006 Share Posted April 21, 2006 bra diskantval! enligt mig en av dom absolut bästa man kan köpa... vem är det som är filterpillare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted April 22, 2006 Share Posted April 22, 2006 ser riktigt trevligt ut så man blir avundsjuk men nu ställer jag en dum fråga och hukar mig. Varför har scanspeak så skrovliga membran ser ut som jag vet inte vad...men inte trevligt rent estetiskt Som Rocky Mountains uppifrån ett flygplan... En del kolfiberinjekterade och limbestrukna varianter tycker jag är riktigt snygga... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mangew Posted April 22, 2006 Author Share Posted April 22, 2006 bra diskantval! enligt mig en av dom absolut bästa man kan köpa... vem är det som är filterpillare? Som de flesta vet kan jag inget om konstruktioner utan har hitills byggt färdiga koncept, efter EALS-3 bygget så är det nu en variant Geers Eve II som ska byggas. Konstruktionen är gjord av Edgar Beers och Tony Gee, Gee är en rutinerad konstruktör med flera fina byggen på meritlistan bla Andromeda (med focal element) vilket Eve II är en mindre variant av. Eve II är byggd och framlyssnad under ett halvår med efterföljande justeringar under ett par år. Bild på Geers Eve II: Jag tror denna högtalare kommer låta riktigt bra, vi har några nya ideer på finishen som vi hoppas blir bra. Och blir det inte bra vet jag redan nu vilket nästa byggprojekt kommer bli, vita element. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mangew Posted April 30, 2006 Author Share Posted April 30, 2006 Bygget fortsätter, nu monterades inslagsmuttrar för element och terminaler(var det någon firma som skulle ta 1000:- för detta i sin högtalare?!) och resten som ska sitta invändigt i lådan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mangew Posted April 30, 2006 Author Share Posted April 30, 2006 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted April 30, 2006 Share Posted April 30, 2006 Det här ser lika lovande ut som senast... Har vi inte lite snö som lyser upp i landskapet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted April 30, 2006 Share Posted April 30, 2006 Jäklars, är korten gamla eller bort du vid nordpolen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mangew Posted May 1, 2006 Author Share Posted May 1, 2006 Jäklars, är korten gamla eller bort du vid nordpolen? Nä, jag bor i den delen av sverige som försörjer resten och bygget sker 10km norr om Polcirkeln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stargazer Posted May 1, 2006 Share Posted May 1, 2006 Nä, jag bor i den delen av sverige som försörjer resten och bygget sker 10km norr om Polcirkeln. *ASG* :cool: / stargazer, oxå me lite av den magiska vita varan åtminstone på nordsidan av tomten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perra_e Posted May 1, 2006 Share Posted May 1, 2006 Det går frammåt Jag tror också att det kommer att låta otroligt bra från dessa skapelser. Solitt och bra element och en form på lådan för mellanregister + diskant som får tankarna att styra till vårt danska grannland, det kan helt enkelt inte gå fel Hur har du burit dig åt att få till en så snygg fasning av fronten på lådan? (eller är det en yrkeshemlighet ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Zalve Posted May 1, 2006 Share Posted May 1, 2006 Hur har du burit dig åt att få till en så snygg fasning av fronten på lådan? (eller är det en yrkeshemlighet ) Skulle gissa på att stålskivorna används som stöd och den sågad det eller slipas, tills man kommer ner till rätt nivå. (Elhyvel kanske?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mangew Posted May 1, 2006 Author Share Posted May 1, 2006 Hur har du burit dig åt att få till en så snygg fasning av fronten på lådan? (eller är det en yrkeshemlighet ) Norrlänskt hantverk i enkel form. Såg, hyvel och handslip. Går bra med cirkelsåg också men vi provade denna variant denna gång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted May 2, 2006 Share Posted May 2, 2006 Läckert! Denna konstruktion bara skriker efter aktiv delning! Finns några sånnahär byggda i Sverige sedan tidigare? Omtalade men aldrig (hittills) byggda!?? Härligt du tar tag i detta, Mange! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mangew Posted May 2, 2006 Author Share Posted May 2, 2006 Läckert! Denna konstruktion bara skriker efter aktiv delning! Finns några sånnahär byggda i Sverige sedan tidigare? Omtalade men aldrig (hittills) byggda!?? Härligt du tar tag i detta, Mange! Skicka upp ett delo för långtids testning så :cool: De ska iaf drivas som biamp med ett slutsteg för topp och ett för botten som det ser ut nu. Tror jag hört talas om ett par byggda sedan tidigare i Sverige, finns iaf några byggda runt om i världen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haakan Posted May 3, 2006 Share Posted May 3, 2006 "smallsuperman" på hf har ett par sånna här...dock inte färdigbyggda utan i några provisoriska lådor, dock med det rätta filtret...lite svårbedömt men även fast lådorna va helt fel lät det inte på nåt sätt illa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mangew Posted May 10, 2006 Author Share Posted May 10, 2006 Har tagit hem lite mer delar: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted May 10, 2006 Share Posted May 10, 2006 Skicka upp ett delo för långtids testning så :cool: De ska iaf drivas som biamp med ett slutsteg för topp och ett för botten som det ser ut nu. Tror jag hört talas om ett par byggda sedan tidigare i Sverige, finns iaf några byggda runt om i världen. Jag får det snart tillbaka Delo från ett utlån så det går bra. Maila om intresset är genuint. Å i vilket fall som helst - lycka till med bygget. Ser ju läckert ut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mangew Posted June 25, 2006 Author Share Posted June 25, 2006 Det har hänt en hel del i detta bygge, så här såg de ut för ett par månader sedan: Så här ser de ut just nu: Toppen: Botten: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mangew Posted June 25, 2006 Author Share Posted June 25, 2006 Baksidorna: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wulfman77 Posted June 25, 2006 Share Posted June 25, 2006 Ja det ser riktigt fint ut det där Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted June 25, 2006 Share Posted June 25, 2006 Ja, verkligen... Klassisk stil i SkanSpeak-tradition kan man säga... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mangew Posted June 26, 2006 Author Share Posted June 26, 2006 De är inte riktigt klara men de är uppkopplade och provlyssnade: Elektroniken är Linn Classik som ren cd spelare, sedan dubbla Linn LK100 som biamp. Kablar kommer genomgående från Signalcable. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mangew Posted June 26, 2006 Author Share Posted June 26, 2006 Träsidor samt andra smådetaljer är fortfarande kvar att fixa: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts