Jump to content

Recommended Posts

• Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

WHOA :o - DIY-kungen mangew varvar upp sågen... Alla som sett tidigare verk vet vad det betyder - grymma byggen med otrolig finish :app::mm: !

Dags att hitta nåt program som automatiskt trycker på F5 var 10:e minut :D

/ stargazer, måste få komma o lyssna nån gång pls mister mangew...

Posted

Då är jag hemma efter en 30mila resa för bygget av de högtalare som tråden ska handla om.

Nu kommer (tyvärr) inte dessa högtalare spela hemma hos mig i framtiden, utan jag ska istället hjälpa en kompis med sitt första DIY bygge och få sina 1:a riktigt bra högtalare. Efter att sett och provlyssnat mina tidigare byggen så har vi en tid diskuterat kommande bygge för hans del och till slut kommit fram till vad de ska bli.

De högtalare som han har i nuläget har denna element bestyckning:

Bild%20004.jpg

Och bas:

Bild%20003.jpg

Högtalaren som han har är en Whaferdale, beteckning okänd?

Bild%20002.jpg

En mycket liten stativare i prisklass ett par tusen i nypris, spelar väl ok som vanlig stereo.

Stående på ganska rangliga stativ:

Bild%20005.jpg

Från början var det tänkt att bygga den väl erkända HFLS-1 stativaren, sedan blev huvudfokus på Pro Ac klonen som han också lyssnat till hemma hos mig och intresset att bygga en golvare är större. Nu skrotades båda dessa alternativ och siktet blev högre och planen är att en riktigt bra högtalare ska byggas ihop .

Posted

Anläggningen har precis börjat byggas upp till något bra, början var för någon månad sedan då en begagnad integrerad sak inhandlades:

Bild%20011.jpg

En Linn Classik, smidig med CD och förstärkare i samma låda, en gång i tiden höll jag på köpa en själv som tur var kom jag på bättre tankar :cool: . För några veckor sedan inhandlades dubbla Linn LK100 steg på beg. annons också, lite overkill för Whaferdalar:na men mest med tanke på detta kommande bygge.

Vi lämnar nu Linn ganska snabbt :black: då detta var produkter som köptes utan min inrådan men vi har redan inventerat produktlistorna hos de Kinesiska återförsäljarna i Kina och riktigt bra välbyggd elektronik ska nog snart finnas i bänken :cool: . Mer om detta senare...

Ialla fall är en god början att dagen före byggstart kom ett stort paket med innehåll endast kabel, "Hand crafted in USA"

2 par Signal Cable Analog Two:

Bild%20014.jpg

2 par Signal Cable Ultra Doublerun Singelwire:

Bild%20016.jpg

2 par högtalarkablar kommer att användas till en början för att Biampa högtalarna, ett LK100steg för toppen och ett LK100steg för botten, Classiken kommer bara agera CD tillsvidare.

Sen var det med 2 par Magic Power Cord samt 1st Digital HC strömkabel, så i kabelväg ser det ganska bra ut.

Posted

Ett tillbehör som sågs på signalcables hemsida, men tillverkats hemma av systemägaren var dessa:

Bild%20018.jpg

DIY Cablelifters av plast, fick med mig ett gäng av dem hem till min egen stereo:

Bild%20035.jpg

Posted

skojigt :) du e ju händig också så det kommer nog att bli mycket fint!

ang classiken så om den köptes begagnad så är det ju nästan en prisvärd sak...dåligt med effekt bara...men enligt mig mycket snygg :) (jag skulle gärna ha en classik movie DI till vardagsrumsstereon)

Posted
ang classiken så om den köptes begagnad så är det ju nästan en prisvärd sak...dåligt med effekt bara...men enligt mig mycket snygg icon_smile.gif (jag skulle gärna ha en classik movie DI till vardagsrumsstereon)

Därav handlades dubbla LK100 steg, men det är egentligen inte så viktigt såsmåningom. Har kollat på flera alternativ till förstärkare från Kina, någon av deras större välbyggda förstärkare och cd ska nog snart byta plats med Linngrejerna,

Posted

Nästan alla MDF bitar utsågade:

Bild%20023.jpg

Vi kommer för första gången använda oss av en kexningsmaskin

Bild%20032.jpg

De första provkexningarna verkar visa att denna metod är väldigt bra att göra stabila högtalarlådor med, träplugg är sen hedenhös var ung...

Posted

Tvingade ihop lådorna för att se ungefär hur de kommer se ut i färdigt läge:

Bild%20025.jpg

Inne i lådan:

Bild%20029.jpg

Kommer bli riktigt massiva och troligen tunga känns det som.

Posted

Mangew:

Högtalaren som han har är en Whaferdale, beteckning okänd?

Whaferdale emerald 7 kanske? (tittade på det som står nere till höger på högtalaren)

Posted

Kan nog stämma det är några Diamond 7:or, de är iaf ganska små och lite plastiga långt ifrån den storlek och finish det pågående bygget kommer ha.

Och om någon tror att jag har nåt emot Linn så kan det stämma, men det mest beroende pga. egna dåliga erfarenheter :cool:

/ stargazer, måste få komma o lyssna nån gång pls mister mangew.

Visst borde det kunna gå att ordna om det är intressant lyssna på mina grejer.

Nu tog det hastigt och lustigt slut på bilder för denna gång, då högtalar projektet sker 15mil bort är det utvalda helger som de kommer byggas och nästa kommer vara påskhelgen. Men då borde det gå snabbt att limma ihop lådorna då alla bitar ska vara utsågade med en väldigt bra och noggrann bordsåg som kunde såga alla vinklar man vill ha. Elementen finns redan på posten och finishen är nog fastställd också.

Posted
Nu tog det hastigt och lustigt slut på bilder för denna gång, då högtalar projektet sker 15mil bort är det utvalda helger som de kommer byggas och nästa kommer vara påskhelgen. Men då borde det gå snabbt att limma ihop lådorna då alla bitar ska vara utsågade med en väldigt bra och noggrann bordsåg som kunde såga alla vinklar man vill ha. Elementen finns redan på posten och finishen är nog fastställd också.

Ännu ett hifiprojekt i rätt takt... :mm: :cool: Kul att få hänga med från start!

• 2 weeks later...
Posted

Nu fortsätter vi, 14 timmars byggdag på påskdagen räntade iaf lite.

Blymatta ska täcka väggarna:

Bild%20039.jpg

Lådan ska vara väl stagad:

Bild%20038.jpg

Staget ditlimmat, dämpmaterial är den gula isover isoeringen:

Bild%20040.jpg

Posted

En annan vy:

Bild%20041.jpg

Provfräsningar för elementen:

Bild%20042.jpg

Frontbaffel limmas på, frontbaffeln är 44mm alla andra sidor 22mm tjocka och lådan ska vara väl stagad och klädd med blymatta :

Bild%20044.jpg

Nästan klar låda, nedsänkning för basport fräst på baksidan:

Bild%20047.jpg

Bilderna är lite dåliga, kommer bättre senare då jag har bättre bildredigering program än windows standard.

Posted

Passformen ska vara bra annars kan man lika gärna låta bli :cool:

Då vi har lådan klar kan vi se vilket element som ska passas in:

Bild%20048.jpg

Den ojämna papperskonen säger Scan Speak:

Bild%20051.jpg

21W/8555-01 Är en 8 tummare i lådan som ska vara nånstans 46-50 liter(har ej kontrollräknat). Lutande bafflar, internstagning, blymatta och isover ska förhoppningsvis göra att den blir stabil och bra.

Posted

Då ett lådpar är klara så långt så går vi på nästa:

Bild%20076.jpg

Baksida, stag topp och botten limmas ihop:

Medan limmet torkar så fräses frontbafflarna:

Bild%20078.jpg

Även här består lådan av dubbla 22mm mdf i fronten och 22mm mdf i övriga sidor, stagade lådor med blymatta på väggarna.