Kent_n Posted April 2, 2006 Posted April 2, 2006 Det finns åsikter om alla möjliga hifi märken här på nätet, men väldigt lite om Musical Fidelity. Är det så att ingen känner till märket ? Är dom så dåliga så dom inte näms, utlänsk press skriver dock possetivt om märket. Skulle vara kul att få lite åsikter om detta Engelska märke, gärna jämförelse med andra märken i samma prisklass Quote
plundin™ Posted April 2, 2006 Posted April 2, 2006 Största problemet med MF i Sverige är att dom har så representation och support att man gärna missar dom i sin utvärdering av utrustning. Har lyssnat en del på A5 Integrerade och CD (med Dynaudio Focus 220/Supra Sword & DAC Xlr), och utan att ha jämfört med nått annat än mina egna ljudminnen så tycker jag att det låter aldeles utmärkt! En närgranskning kanske ger ett annat resultat...? /ptr Quote
Gigas Posted April 2, 2006 Posted April 2, 2006 En annan orsak kan vara marknadsföringen. Man hävdar att "den senaste" pjäsen är överlägsen allt annat på marknaden (Hybris) och säljs i en begränsad upplaga. Lite senare så kommer man ut med en ny produkt som slår den förra med hästlängder och kan köpas till halva priset. Den typen av agerande får i alla fall mej att dra lyssnaröronen åt mej. :angry: Quote
bliss Posted April 2, 2006 Posted April 2, 2006 Hej, Stereophile har ett gott öga till MF, kolla gamla nummer (finns på webben) så kan du nog hitta en hel del intressant info. Sam Tellig nämner detta märke i varje nummer i sin kolumn, Michael Fremer har deras förstärkeri som referens. Quote
K-man Posted April 2, 2006 Posted April 2, 2006 Har bara hört någon äldre modell...för typ 10 år sedan...lika bra att vara tyst då.. \\K-man Quote
shaft Posted April 3, 2006 Posted April 3, 2006 Hej! Jag vet inte mycket om "politiken" bakom MF, men det jag har hört har varit bra. Jag lyssnade till en bättre DAC med rör och det lät välupplöst och fint. De har ju funnits länge och hade ju några små klass A förstärkare som ansågs låta bra, men inte var så driftsäkra. /Shaft Quote
Apinator Posted April 3, 2006 Posted April 3, 2006 Jag har själv en del erfarenhet av detta märke, dels som ägare själv och eftersom min farsa också spelar på detta märke. Själv spelar jag på MF A3.2 Cd och tidigare så splade jag även på A 3.2 förstärkaren. Har varit mycket nöjd med dessa de låter dynamiskt och högupplöst har jag tyckt. Särskilt cd-spelaren tycker jag mycket om, jag spelar numera med Audia Flight Pre/Audia Flight 100 tillsammans med cd-splaren och jag upplever inte den som någon slags begränsning i prestandan trots den stora prisskillnaden. Från min farsa har jag upplevt A5 amp och cd och finner dessa ha ungefär samma karaktär som A3.2 fast mer av allt och tycker de låter mycket bra för de pengarna de betingar. I jämförelse med t.ex. Krell KAV 400 så står sej Krellen slätt mot Musical Fidelityn tycker jag. De verkar dessutom ha en hyfsat skön attityd då jag läste att de vid blindtester hade haft svårt att själva skilja på deras integrerade KW 500 och de stora kW slutstegen. Och detta annonserade de om. Kan ju iofs vara ett försäljningstrick också, vad vet jag? MVH Dan Quote
Josa1 Posted April 5, 2006 Posted April 5, 2006 Jag har sedan ca 1 år tillbaka kört på en kW 500 och är oerhört nöjd. Jag tycker pris/prestanda är fruktansvärt bra. Fast det känns inte som MF är riktigt accepterat som hifi i den allmänna debatten (i Sverige). Varför undrar jag. Jag håller med tidigare inlägg om att de i sina annonser har hybris men som sagt bra är de tycker jag. Ett annat aber med MF i Sverige är generalagenten som inte är någon solstråle precis. Quote
Ledzepp Posted April 12, 2006 Posted April 12, 2006 Lyssnade runt på en del förstärkare, även Krell´s KAV 400xi och A5:an vann på sin kraft kombinerat med en genomsyrande musikalitet som är magisk i prisklassen!! Rörkaraktär ala Belgian blue! :cool: Tyvärr är generalagenten i Sverige lite "egen" undviker mässor och det gör väll MF lite osynliga där ute.... Quote
Guest mikael Posted April 13, 2006 Posted April 13, 2006 En annan orsak kan vara marknadsföringen. Man hävdar att "den senaste" pjäsen är överlägsen allt annat på marknaden (Hybris) och säljs i en begränsad upplaga. Lite senare så kommer man ut med en ny produkt som slår den förra med hästlängder och kan köpas till halva priset. Den typen av agerande får i alla fall mej att dra lyssnaröronen åt mej. :angry: Håller med om ovanstående till hundra procent. Apparaterna må vara bra men jag har heller ingen lust att lyssna på dem på grund av sådan här marknadsföring. /Mikael Quote
Kent_n Posted April 16, 2006 Author Posted April 16, 2006 Lyssnade runt på en del förstärkare, även Krell´s KAV 400xi och A5:an vann på sin kraft kombinerat med en genomsyrande musikalitet som är magisk i prisklassen!! Rörkaraktär ala Belgian blue! :cool: Tyvärr är generalagenten i Sverige lite "egen" undviker mässor och det gör väll MF lite osynliga där ute.... Jag lyssnade oxå på Krell KAV 400 på Referens i Stockholm, lät bra, men det var ju ändå en Krell så jag hade förväntat mig något himmlastormade. Jämförde med MF A5 som kostar betydligt mindre pengar och till min förvåning lät A5 betydligt bättre. Är Krell så pass mkt övervärderat ? ! För i denna jämförelse finns det ingen som helst anledning att lägga ut så pass mkt mer pengar på en produkt som låter sämre. Quote
Kent_n Posted April 29, 2006 Author Posted April 29, 2006 Jag har pratat med ett antal återförsäljare av HF, och alla säger att agenten för HF är knepig som attan. Han har ett antal tunga märken MF, Bryston mm. Ställer aldrig ut på mässor, visar sig inte hos återförsäljarna, motvilja att sända apparater till tidningar för test, utan menar att vill tidningarna testa så får dom köpa in ett exemplar. Undrar hur MF och hans andra märken skulle stå sig men en annan agent ? Quote
Matrixen Posted April 30, 2006 Posted April 30, 2006 Brittisk hifipress verkar älska MF. Ofta när de testar produkter har de någon MF product som referens att benchmarka mot. Quote
McEnroe Posted May 1, 2006 Posted May 1, 2006 Att MF får bra kritik i England är väl nåt man kan förstå.Finns väl motsvarande märken i Sverige som bara är bra här.Skickar man sen runt grejor till ryggdunkarna gratis är man garderad.Kul med en annorlunda generalagent.Kanske en före detta musikjournalist! En kompis hade en MF förstärkare som lät bra.Enligt tester skulle den vara lite kall och hård.Hemma hos honom lät den varm och mjuk.Tror han har den ännu(han tror det är one of a kind)därför behåller han den.Bilden som målas upp av MF är för mig lite analytisk och kall men det stämmer inte med det jag hört.Får väl lyssna mer! Var inne på att köpa MF Xdac3 tror jag.Men ska man ha den optimal så behöver man rörbuffertsteget och special strömförsörjning osv.Väntar hellre till det kommer en låda med allt.Sen kan man ju tycka att det är kanon och uppgradera i egen takt.Men då är det ny teknik som gäller.Hua! Quote
Apinator Posted May 1, 2006 Posted May 1, 2006 Jag tycker faktiskt inte att han är särskilt kul faktiskt. Har själv erfarenheter av att han har uppmanat återförsäljare att ljuga för kunder osv. Tyvärr så har han som sagt många trevliga märken, men jag hade själv dragit mej för att handla något mer från honom. Oavsett prestandan på hans grejer! MVH Dan Quote
Kent_n Posted May 5, 2006 Author Posted May 5, 2006 Jag tycker faktiskt inte att han är särskilt kul faktiskt. Har själv erfarenheter av att han har uppmanat återförsäljare att ljuga för kunder osv. Tyvärr så har han som sagt många trevliga märken, men jag hade själv dragit mej för att handla något mer från honom. Oavsett prestandan på hans grejer! MVH Dan Man undrar varför han är så knepig, bra märken, kan bli hur bra som helst o ändå håller han på med så mkt larv. Jag undrar om MF och andra märken är nöjda med en sån reprensation i Sverige ? Svårt att tänka mig, för dom är ju affärsdrivande, och vill sälja produkter.. Quote
Kent_n Posted May 24, 2006 Author Posted May 24, 2006 Jag har själv köpt Musical Fidelity Integrerad A5 samt cd A5, jämförde med AVI, lilla Krellen, Arcam och i mina öron lät MF överlägset bäst i denna jämförelse...Så produkterna låter bra... Quote
Kent_n Posted June 12, 2006 Author Posted June 12, 2006 Dagens nummer av HiFi & Musik 12 Juni har en test av MF A3 Integrerad och dito CD. Uppfattade det som om den blev uppskriven ? Quote
Guest Peo Posted June 12, 2006 Posted June 12, 2006 Jag är lite kluven vad gäller MF.. Å ena sidan har de gjort bra prylar länge, å andra sidan känns det som sagt att vissa tidningar skriver upp dem en hel del. Lite konstigt, de behöver knappast någon propaganda? Stereophile och Sam Teilig har ju haussat MF så länge jag kan minnas i alla fall, och engelsk press i allmänhet agerar som nyfrälsta. Jag levde länge och väl med den första X-Can (hörlursförstärkare) och Sennheiser HD-600. Låter fortfarande bra. Inte High-End på något sätt, men det är en charmig kombination. Uppgraderade sedan dessa till HD-650 samt X-Can + X-DAC + X-PSU version 3, och det låter riktigt trevligt. En snäll kombination som spelar såväl taskiga MP3 samt CD utan några som helst problem. I vardagsrummet har jag sedan ett par år haft Nu-Vista M3, integrerad förstärkare, och Nu-Vista 3D CD, ihop med ett par Dynaudio Contour 3.3. Bortsett från att jag är i uppgraderingstagen är det svårt att klandra Nu-Vista-duon - den har tjänat mig väl och har gott om kvalitéer. Jag har också lyssnat en hel del på kW-serien hos diverse handlare, och den funkar utmärkt tycker jag i alla fall. Den enda kritiken jag har är väl att de är lite väl glada i att släppa nya produkter.. Och som tidigare nämnts, alla nya produkter är "bäst" så man blir lätt lite trött på marknadsföringen.. Hur som helst, oavsett vad tycker jag MF är att trevligt bolag med fina produkter! Det som händer runtomkring dem bryr jag mig föga om egentligen. Quote
Timbre™ Posted June 12, 2006 Posted June 12, 2006 Det handlar ju också om att inköpta prylar faller ytterligare i värde så fort det kommer en ny modell. Annars har väl detta varit typiskt japanskt, t.ex. Yamaha och CD-spelare. Quote
Guest asimov66 Posted June 12, 2006 Posted June 12, 2006 kan faktiskt inflika lite eftersom jag besitter ett x-lps v2 riaa steg från just MF. Jag gjorde lite research innan jag shoppade runt och kunde ej hitta skillnad i specsen som skulle påverka ljudet eller behov av att kalla det för en ny modell. Kolla specifikationerna på x-lp, x-lps v2, x-lps v3. Det enda jag hittat är formen på v3 är fyrkantig medan de andra är runda samt v och v2 har samma specs medan v3 har fått lite (inte relevant mycket) bättre känslighet. Dock är det inte en dålig produkt, jag är fullständigt nöjd med min och kommer behålla den länge, tvärtom är glad att de bytade modell så man kan finna den tidigare versionen till ett billigare pris fast med samma specs... Quote
Timbre™ Posted June 12, 2006 Posted June 12, 2006 Dock är det inte en dålig produkt, jag är fullständigt nöjd med min och kommer behålla den länge, tvärtom är glad att de bytade modell så man kan finna den tidigare versionen till ett billigare pris fast med samma specs... Visst gynnar det köparen men inte säljaren. Nu handlar man ju oftast inte hifi för att sälja av den så det kanske inte spelar så stor roll. Quote
Guest asimov66 Posted June 13, 2006 Posted June 13, 2006 nja innan jag shoppar tänker jag lite på andrahandsvärde och om jag kan hitta den beggad i bra skicka tar man det (undantag cd/dvd). Quote
Timbre™ Posted June 13, 2006 Posted June 13, 2006 nja innan jag shoppar tänker jag lite på andrahandsvärde och om jag kan hitta den beggad i bra skicka tar man det (undantag cd/dvd). Ja, och allra bäst blir det ju om man känner säljaren sedan tidigare. Quote
sker Posted June 13, 2006 Posted June 13, 2006 Visst gynnar det köparen men inte säljaren. Nu handlar man ju oftast inte hifi för att sälja av den så det kanske inte spelar så stor roll. Visst kan man räkna med att en MF-produkt relativt snabbt sjunker i värde, dock är märket så passt kännt på den svenska marknaden att det går att få produkten såld snabbt. Om man sedan vill sälja sin MF-produkt och fortsätta upp i MF-hirarkin så är det ju till fördel för alla parter att andrahandsvärdet är lågt. Man kan ju ställa detta i mot de fall då produkter är så pass okända i Sverige att de knappt går att sälja överhuvudtaget. För många tror jag det är en balansgång mellan att äga en produkt som har ett bra andrahandsvärde och är lite "okänd för gemenemang". Quote
hajen1 Posted June 14, 2006 Posted June 14, 2006 Fick i dagarna min hörlursförstärkare X-CAN V3 som jag trivs mycket bra med. I början av 90-talet hade jag deras försteg MVT som var alldeles utmärkt på linjeingångarna ( något sämre när jag anslöt skivspelaren ). På den tiden tror jag inte att de bytte modeller lika snabbt som i dag. Quote
Absolute Audio Posted June 14, 2006 Posted June 14, 2006 Jag kör Musical fidelity slutsteg, som jag är riktigt nöjd med. Har jämfört med både dubbelt så dyra och billigare slutsteg. Och dom billigare låter lite sämre och dom dyra låter lite bättre. Så även om musical fidelity och diverse journalister hävdar att det är ett enormt bra pris/prestanda förhållande skulle jag säga att du får precis vad du betalar för. Vilket är ett schysst betyg, det går ju att bli lurad också vilket jag lyckats med (Proton). Men visst får man lite low-class vibbar när företag säger betala för en Skoda men få en Bentley (Proton igen mfl). Inget företag i världen skulle ju överleva om man tog så lite betalt som möjligt för sina produkter. Quote
Kent_n Posted July 2, 2006 Author Posted July 2, 2006 Hur står sig deras hörlursförstärkare i jämförelse med konkurenter, jag har själv deras hörlursförstärkare mes Sennheiser 650 och tycker det låter ok. Är dom andra bättre ljudmässigt ? Quote
Kent_n Posted September 30, 2006 Author Posted September 30, 2006 Har haft MF A5 och drivit mina Dynaudio C2 med, inga som helst problem, lär otroligt bra, funderade på att uppgradera förstärkaren till mina C2, jämförde A5 med Krell Cav 400 och konstaterade att MF A5 spelade åttor kring Krellen, jämförde med en massa andra anständiga märken, lät i och för sig mycket bra men ingenting som var så pass bättre så det var värt pengarna... har nu bytt, MF A5 fick sin överman i McIntosh MA6900, som knockade MF:aren. Om man då tänker på prisskillnaden, så är det bara att konstatera, en ruggit bra förstärkare som bör uppmärksammas mer...Allt enligt mina öron... Quote
Recommended Posts