Jump to content

Musiktråden


Mattias

Recommended Posts

Først denne..

41G4CQWZE7L._SL500_AA240_.jpg

..så denne, må nok si jeg foredrar denne av disse to, litt mer relaxed og cool, imho...

41XiJr6QdXL._SL500_AA240_.jpg

mvh

Ja, det där är två riktigt bra plattor.

Gillar du dem så är Geraint Watkins två senaste plattor

värda att skaffa. Geraint Watkins spelar orgel/piano på Convincier/At my age.

Han har spelat med många stora Brittiska artister: Paul McCartney, Van Morrison....

Nu för tiden spelar han i Bill Wyman Rhythm Kings.

51tki2YeFPL._SS400_.jpg41FQ3SP7AKL._SS400_.jpg

Gerraint Watkins - Dial ´W´ for Watkins

51dU4yDDlNL._SL500_AA240_.jpg

Gerraint Watkins - In a Bad Mood

Recension av In a Bad Mood

/Torbjörn

Link to comment
Share on other sites

Lyssnar mest på Afrobeat ala Tony Allen den senaste tiden.

51nO8-XZQjL._SS500_.jpg

Tony Allen - Secret Agent

51elT4UcIqL._SS500_.jpg

Tony Allen - Afro Disco Beat

Afro Disco Beat är en samling om fyra plattor:

JEALOUSY

PROGRESS

NO ACCOMMODATION FOR LAGOS

NO DISCRIMINATION

Långa låtar med ett makalöst groove.

Skulle tro att Talking Heads lyssnade en

hel del på det här innan dom spelade in Remain in light.

/Torbjörn

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha hör Jonas Karlsson sjunga "Snurra Min Jord" på Allsång på Skansen i Kväll så förstärks min insikt att Jan Malmsjö är en gigant i svenskt nöjjesliv!!

401883.jpg

En bra inlick i hur Snurra min jord borde låta och en lika bra introduktion till Jan Malmsjös sångkonst!

/ptr, er egen tisdagsreaktionär!! :evil: :evil: :evil:

Link to comment
Share on other sites

http://image.allmusic.com/00/amg/cov200/dr...d9171778n9i.jpg

Oscar Peterson : A Summer night in Munich

Liveinspelningar är luriga. Man invaggas på ett sätt att det är äkta :dry: (Ack vad besviken jag blev när det klargjordes att San Quentin-internernas jubel i I shot a man i Reno...just to watch him die visade sig vara pålagt). Hursomhelst är jag helt såld på Van Morrisons band på hans livekonsert i Belfast, och det är vad jag lyssnar på nu (igen).

Live-At-The-Grand-Opera-House-Belfast.jpg

Det måste vara det bästa band han haft! I mångt och mycket är det samma musiker som på Inarticulate speech, och det är kanske (förmodligen) därför jag är helsåld.

Vilken frisk fläkt mitt i all 80-talssmörja :D;)

Hans egen mick låter för högt mixad på min LP, men det skulle man säkert inte märkt live :):black:

Link to comment
Share on other sites

Liveinspelningar är luriga. Man invaggas på ett sätt att det är äkta :dry: (Ack vad besviken jag blev när det klargjordes att San Quentin-internernas jubel i I shot a man i Reno...just to watch him die visade sig vara pålagt). Hursomhelst är jag helt såld på Van Morrisons band på hans livekonsert i Belfast, och det är vad jag lyssnar på nu (igen).

Live-At-The-Grand-Opera-House-Belfast.jpg

Det måste vara det bästa band han haft! I mångt och mycket är det samma musiker som på Inarticulate speech, och det är kanske (förmodligen) därför jag är helsåld.

Vilken frisk fläkt mitt i all 80-talssmörja :D;)

Hans egen mick låter för högt mixad på min LP, men det skulle man säkert inte märkt live :):black:

Din karlek till musiken smittar, jag skall lyssna pa den nar jag kommer hem!

Link to comment
Share on other sites

Liveinspelningar är luriga. Man invaggas på ett sätt att det är äkta :dry: (Ack vad besviken jag blev när det klargjordes att San Quentin-internernas jubel i I shot a man i Reno...just to watch him die visade sig vara pålagt).

Vafan säger du :angry: :evil: :angry:

Link to comment
Share on other sites

Vafan säger du :angry: :evil: :angry:

:D

Ungefär så reagerade jag också.

Den oredigerade CD-utgåvan från '99 saknar publikvrålen man hör på LP i titelspåret. I samband med att producenten redigerade bort alla svordomar klippte han även in dessa vrål.

Link to comment
Share on other sites

http://3.music.bigpond-images.com/images/A...use-Belfast.jpg

Det måste vara det bästa band han haft! I mångt och mycket är det samma musiker som på Inarticulate speech, och det är kanske (förmodligen) därför jag är helsåld.

Humöret står och faller med omgivande musiker och komp. När det inte stämmer hinner applåderna knappt tona ner innan Van the Man har packat ihop och lämnat scenen... :D

Du har väl inte råkat zappa förbi Ancient Highway på albumet Days Like This... :?: Har du inte skivan så köp den nu och för mig är detta hela Van Morrison-essensen i ett koncentrat på åtta minuter och 53 sekunder. Alla dessa år med Van Morrison's musik och Ancient Highway känns som en sammanfattning av hela epoken.

Link to comment
Share on other sites

Du har väl inte råkat zappa förbi Ancient Highway på albumet Days Like This... :?:

Nej, men jag är saktfärdig när det gäller silverdiskar... :black::blush

Har även spanat ett par gånger på hans Soundtrack Hits som innehåller en live-version av Comfortably Numb.

Nu fick jag en anledning att ta mig i kragen :D

Link to comment
Share on other sites

Förmiddagen har ägnats åt Eddie Hinton.

51LntXeCqkL._SS500_.jpg

Eddie Hinton - Very blue highway

4183HHH1A3L._SS500_.jpg

Eddie Hinton - Hard luck guy

Det här är mycket, mycket bra soul - rekomenderas för den som gillar soul.

Bäst är Hard luck guy - Eddie Hinton backas av av sina gamla studiomusikerkompisar

från Muscle Shouls.

/Torbjörn

Link to comment
Share on other sites

soletluna.jpg

Tangerine Dream - Sol Et Luna (Mystery tracks vol II)

Sphinx - Unofficial release 1994

En bootleg (skulle jag tro) av ett antal bra låtar med TD. Heartbreakers soundtrack från 1985 intar första hälften av CDn. Resten är lite blandat, t ex ett par låtar från boxen 70/80 Box Set. Kanonbra inspelning.

Musik: 4 av 5 :D

Ljud: 5 av 5 :app:

Link to comment
Share on other sites

mytr1.jpg

Tangerine Dream - Mystery tracks vol I

Phantasmatron Rostock (bootleg) 1994

Mestadels soundtracket till Flashpoint (komplett). Quinoa live spelas sedan och avslutningsvis ett par ovanliga spår.

Musik: 4 av 5 :D

Ljud: 4 av 5 :app:

ps. en snubbe på eBay ska ha $150 för både vol I & II. tveksamt om de är värda det, ifall någon skulle bli frestad att handla .. då är det nog bättre att hitta upp sig på Heartbreakers / Flashpoint på LP och köpa 70/80-boxen. dock missar man förstås några spår som är svåra att få tag på ..

Link to comment
Share on other sites

oasis.jpg

Tangerine Dream - Oasis

TDI 1997

Soundtrack till filmen Oasis där landskapet på amerikanska västkusten porträtteras. Jag har inte sett filmen - och det behöver man inte enligt flera recensioner på nätet. Rätt ok TD-musik.

Musik: 3+ av 5 :D

Ljud: 4 av 5 :app:

Link to comment
Share on other sites

tdtybe.jpg

Tangerine Dream - Tyranny of beauty

Miramar 1995

En TD-platta under eran då elgitarrer började komma mer och mer. En del reviews säger att det är en av de bästa skivorna från TD under 90-talet. Det kanske ligger lite i det, men jag tycker nog att de andra utgivningarna, t ex Transsiberia mfl är i samma klass.

Låten Stratosfear 1995 är en nyinspelning av samma låt från 1976. Den kan inte mäta sig med originalet som är i en klass för sig. Man måste ha lyssnat till Stratosfear någon gång! :app: Vidare finns en bra tolkning av George Frederic Handels "Largo".

Dock är ljudet inte det bästa jag hört från TD, tyvärr.

Musik: 4 av 5 :D

Ljud: 3+ av 5 :app:

Link to comment
Share on other sites

tdtrans.jpg

Tangerine Dream - Transsiberia

TDI 1998

Ett fint TD-soundtrack - en av de bästa TD-plattorna på 90-talet. Jag läste en review som sågade skivan helt - ett lågvattenmärke. Tja, smaken är ju olika, och faktiskt är det lika roligt när någon komplett sågar en skiva som när någon höjer en platta till skyarna i största välmod.

Så, kom ombord på Transsibiriska järnvägen och upplev landskapet flyta förbi. :)

Musik: 4+ av 5 :D

Ljud: 4+ av 5 :app:

Link to comment
Share on other sites

Förmiddagen har ägnats åt Eddie Hinton.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/51Ln...qkL._SS500_.jpg

Eddie Hinton - Very blue highway

http://ecx.images-amazon.com/images/I/4183...A3L._SS500_.jpg

Eddie Hinton - Hard luck guy

Det här är mycket, mycket bra soul - rekomenderas för den som gillar soul.

Bäst är Hard luck guy - Eddie Hinton backas av av sina gamla studiomusikerkompisar

från Muscle Shouls.

/Torbjörn

Tänkte mig en trygg beställning på Amazon.com men där har nya exemplar klivit upp i hundradollarklassen.

Bara att söka vidare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...