psychozz Posted August 22, 2006 Posted August 22, 2006 Är ny här på forumet och har redan hittat två artister som jag ska titta mer på (The Flower Kings och Beardfish). Mycket roligt! Vad kan passa bättre som första inlägg än att berätta vad man lyssnar på? Inte mycket tycker jag Så här är det jag lyssnar mest på (tror dom flesta är kända för dom flesta, men om ni undrar över någon så säg till). Pink Floyd - När man varit ute på ny-musik-letar-jakt så är det alltid PF jag återkommer till och hittar ro i. Fick PULSE-DVDn i brevinkastet för några veckor sedan, och efter jag sett på den låg jag helt utslagen en bra stund. Favoriterna, helt klart! Sen är det mer blandat, såsom E.S.T., Zappa, King Crimson, Camel, Genesis, Dylan, Ben Harper, Björk, Yes, Bigelf (blandning av PF, Black Sabbath och Beatles), ELP, Jimi Hendrix, Lambchop, Mats & Morgan (väldigt Zappa-inspirerat svenskt band som tom spelat med Zappa), Rumah Sakit (amerikanskt band som tyvärr splittrats, tror jag iaf) och då förstås soloprojekt av framförallt PF-medlemmar. Lite kort allmän intro också; Marcus heter jag och kommer från Kalmar, 24 år och jobbar som IT-tekniker. Tack för ett bra forum, verkar vara trevliga människor här också Quote
Absolute Audio Posted August 22, 2006 Posted August 22, 2006 Sen är det mer blandat, såsom E.S.T., Zappa, King Crimson, Camel, Genesis, Dylan, Ben Harper, Björk, Yes, Bigelf (blandning av PF, Black Sabbath och Beatles), ELP, Jimi Hendrix, Lambchop, Mats & Morgan (väldigt Zappa-inspirerat svenskt band som tom spelat med Zappa), Rumah Sakit (amerikanskt band som tyvärr splittrats, tror jag iaf) och då förstås soloprojekt av framförallt PF-medlemmar. Mycket trevliga band du nämner, vi är en del här på forumet som är galet förtjusta i progressive rock & hårdrock. Måste bara göra reklam för lite nytt och gammalt: Tool - 10 000 Days (Nästan bättre en lamb lies down on broadway, riktigt fin HiFi också. Bara skivkonvolutet är värt 179kr snyggast någonsin) Return to Forever - Romantic warrior (Instrumentalt vrålsnyggt 70-tals rock, nästan metal, med Chick Corea) Quote
psychozz Posted August 22, 2006 Posted August 22, 2006 Mycket trevliga band du nämner, vi är en del här på forumet som är galet förtjusta i progressive rock & hårdrock. Trevligt! Ni får gärna visa er och rekommendera allt ni kan Måste bara göra reklam för lite nytt och gammalt: Tool - 10 000 Days (Nästan bättre en lamb lies down on broadway, riktigt fin HiFi också. Bara skivkonvolutet är värt 179kr snyggast någonsin) Return to Forever - Romantic warrior (Instrumentalt vrålsnyggt 70-tals rock, nästan metal, med Chick Corea) Tool har jag hört mycket om i speciellt Pink Floyd-sammanhang, men har aldrig riktigt givit mig tid till dom, men det får jag nog allt ta och göra! Return to Forever har jag inte hört talas om innan, ska kollas upp! Sitter fö och lyssnar på Flower Kings - Alive on Planet Earth. Jag är mycket imponerad! Får absolut bli inköp i framtiden, någon som kan tipsa om vilka plattor jag ska börja med? Quote
Lasse Posted August 22, 2006 Posted August 22, 2006 Band Of Horses - Everything All The Time Länk till deras hemsida: Band Of Horses Provsmak av låten The Funeral Quote
Guest om.s Posted August 23, 2006 Posted August 23, 2006 Sitter fö och lyssnar på Flower Kings - Alive on Planet Earth. Jag är mycket imponerad! Får absolut bli inköp i framtiden, någon som kan tipsa om vilka plattor jag ska börja med? Noen av mine favoritter av FK er: - Retropolis - Stardust we are - Space revolver - Back in t he world of adventure - Flower power (m/en låt på ca 60 min) Resten av skivene deres er mer el mindre jevne i kvalitet (har alle ) og er kanskje mer ett spm om smak og behag enn om god el dårlig, men andre har jo kanskje andre favoritter. mvh Quote
Mattias Posted August 23, 2006 Author Posted August 23, 2006 Trevliga inlägg grabbar! Själv får jag bidra med en riktig "dräparplatta" som är hur bra som helst, om man gillar jazz och basister vill säga. Makalöst spel minst sagt! NHÖP - Those who were Ja, jösses ju mer jag tänker på det är detta ämne verkligen värd en extratråd. /Mattias Quote
Timbre™ Posted August 23, 2006 Posted August 23, 2006 Skönt med en ordentlig mix av musikstilar och kul att läsa om skivor man aldrig har hört talas om och än mindre lyssnat på. Har en hel del ospelat som väntar men just nu är det jobbet som slukar tid. Quote
new order Posted August 23, 2006 Posted August 23, 2006 Lyssnar på senaste skivan med Dixie Chicks.En positiv överraskning. Quote
FZA Posted August 24, 2006 Posted August 24, 2006 Hej Jag måste hålla med kansas. Han "lurade" på mig Tool, helt suverän men man måste ha tålamod. Sedan måste jag slå ett slag för Neil Morse. Plattorna One Och ? är det klart lyssningstvång om man gillar Portnoy och grabbarna. /FZA Quote
Martin Posted August 24, 2006 Posted August 24, 2006 Just nu Tommy Emmanuel - Endless road, en av de bästa på på klotet när det gäller att plinka på en gura! http://www.tommyemmanuel.com/ Har ni inte hört honom har ni missat något Quote
Guest om.s Posted August 25, 2006 Posted August 25, 2006 Hej Jag måste hålla med kansas. Han "lurade" på mig Tool, helt suverän men man måste ha tålamod. Sedan måste jag slå ett slag för Neil Morse. Plattorna One Och ? är det klart lyssningstvång om man gillar Portnoy och grabbarna. /FZA Da er jo Spocks Beard ett "must" med både neal og Alan Morse..... mvh Quote
Ekman Posted August 25, 2006 Posted August 25, 2006 Lyssnar på Garden ruin med Calexico just nu, riktigt trevlig musik Köpte även on an island med David Gilmour igår och första intrycket är att den är riktigt tråkig, får väl se om det ändrar sig med ett par lysnsningar. Quote
Guest om.s Posted August 25, 2006 Posted August 25, 2006 Köpte även on an island med David Gilmour igår och första intrycket är att den är riktigt tråkig, får väl se om det ändrar sig med ett par lysnsningar. Dette var også mitt første inntrykk, men etter å ha spillt den når man er i "alene hjemme i hodet" humør så er denne utrolig avkoblende, bare vent mvh Quote
Guest om.s Posted August 25, 2006 Posted August 25, 2006 Spiller nå endelig etter å ha letet i nesten 15 år på ett nytt exemplar av BROKEN HOME "Broken Home" på vinyl, funnet på andre långgatans skivhandel på mandag , solgte dessverre mitt første ex når man trodde vinylen var død rundt 90, så feil kan man ta..... mvh Quote
psychozz Posted August 25, 2006 Posted August 25, 2006 Köpte även on an island med David Gilmour igår och första intrycket är att den är riktigt tråkig, får väl se om det ändrar sig med ett par lysnsningar. Det tyckte jag också, var nästan besviken på den när jag lyssnade på den första gångerna. MEN! Den växer! Den är suverän om man vill koppla av, så lyssna några gånger och du kommer märka dess kvaliteter. Jag har den tex ofta på i iPoden när jag stretchar och kopplar av efter träningen, rogivande är ett bra ord. För övrigt är det mycket matnyttiga tips må jag säga, jag har mycket att lyssna igenom nu Flower Kings blir jag bara mer och mer imponerad av ju mer jag lyssnar, ska ge mig på Tool sen ordentligt också. Quote
Guest om.s Posted August 26, 2006 Posted August 26, 2006 Johnny Guitar Watson "Giant", og for en ikke blues mann (foretrekker heller jazz) er dette vinylgoodies.... mvh Quote
Timbre™ Posted August 26, 2006 Posted August 26, 2006 Johnny Guitar Watson är fin... :cool: Han har ju även en soulful sida i låtar som Ain't That A Bitch och A Real Mother For Ya. Quote
Guest om.s Posted August 27, 2006 Posted August 27, 2006 Johnny Guitar Watson är fin... :cool: Han har ju även en soulful sida i låtar som Ain't That A Bitch och A Real Mother For Ya. Det er den andre skiva jeg har av ham ja! , foruten noen gamle kasetter, dessverre må man komme over dette brukt om man vil ha det på vinyl, og det vil jeg veldig gjerne, men mannen har egen stil som jeg har veldig sansen for.. mvh Quote
Equity Posted August 27, 2006 Posted August 27, 2006 Lär bli en långlivad och intressant varierande tråd. Just nu? Konstant härligt och höstigt hällregn i Göteborg. Lätt söndagsseg med låg volym varför svensk elektronika får leverera atmosfären. Just nu snurrar Folie - Misspass i DVD30:an. Quote
Timbre™ Posted August 27, 2006 Posted August 27, 2006 Konstant härligt och höstigt hällregn i Göteborg. Har tagit skydd i hörlurarna och spelar Barry White på rullband... Just nu tycks regnet dock lätta upp. Quote
Guest om.s Posted August 27, 2006 Posted August 27, 2006 Richard Wright (ex Pink Floyd) "Wet dreams", passer godt en regntung dag som idag..... Quote
plundin™ Posted August 27, 2006 Posted August 27, 2006 Kurt Atterberg - Suite pastorale in mode antico op 34 (Med Örebro Kammarorkester och Thord Svedlund) i samspel med ett tillfälligt avtagande regn.. /ptr Quote
Lasse Posted August 30, 2006 Posted August 30, 2006 Aron Neville - Warm Your Heart Lungt soft och underbart... Quote
Guest om.s Posted August 31, 2006 Posted August 31, 2006 Richard Wright (ex Pink floyd) "Broken China" Susanna and the magical orhestra "list of lights and bouys", den ultimate melankolske høstplata.... mvh Quote
plundin™ Posted August 31, 2006 Posted August 31, 2006 Nick Mason's Fictitious Sports (1981) På hela taget den mest intressanta solo plattan från någon av dom som vart medlem i Pink Floyd på denna sidan av Syd Barret! Med Robert Wyatt på sång & Carla Bley Band i kompet! /ptr Quote
Guest om.s Posted August 31, 2006 Posted August 31, 2006 Høstens vakreste plate? kanskje har LAMBCHOP med "Damaged" servert oss den, dette er melankolsk, melodiøst og vakkert, absolutt noe for de mørke høst kvelder som snart er over oss.... mvh Quote
Guest gurkan Posted September 21, 2006 Posted September 21, 2006 Ibland känns det som jag köper fler skivor än vad jag sedan hinner lyssna igenom ordentligt Men Avishai Cohen´s senaste skiva "continu" , är redan nu en klar favorit till årets platta mvh gurkan Quote
Recommended Posts