Jump to content

Musiktråden


Mattias

Recommended Posts

Worl Wide Live med Scorpions. Vilket härligt ös.

Jag var på Jönköpings marknad igår och såg ett antal backar med vinyler i ett marknadsstånd för Tele 2. Fick inte ihop det riktigt men frågade i alla fall om dom var till salu. Personalen svarade med att så här spelade man musik förr i tiden. Den moderna musikkonsumenten skall ladda ner musiken till mobilen hette det. Jag berättade att jag hellre spelar musik medelst en klassisk vinylsvarv, tjejen tyckte att jag var cool som använda denna hedenhösteknik och gav mig skivan. Under kvällen som följde gick jag omkring med min "gamla" vinyl och folk tittade lite nyfiket på mig som om jag kom från ennan planet. Skit samma, plattan såg lite dassig ut men den låter bra.

c50238ewb2d.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lyssnat igenom lite gamla Ry Cooder nu ikväll och det utkristalliserar sig en del

bra låtar, bäst av dessa CD just nu är Jazz, Bop Till You Drop och Paris Texas :mm: Get Rythm är som låt ruggigt bra,

resten av plattan går inget vidare :cool:

417K1GZMX0L._SL500_AA240_.jpg

41R2RDF1JCL._SL500_AA240_.jpg

41HYH17PQTL._SL500_AA240_.jpg

411P67G9JHL._SL500_AA240_.jpg

31x05nmAK5L._SL500_AA160_.jpg

41SPE8ZQPYL._SL500_AA240_.jpg

Link to comment
Share on other sites

fe6781b0c8a0ccc4ca409110.L.jpg

The Raconteurs - Consolers Of The Lonely

Rock 'n Roll kryddat med det mesta! Låt & text snickeriet är ibland nästan för bra, och det musikaliska hantverket topp. Ljudet är trevligt bastungt och lider väldigt lite av den moderna kopressor ivern. För mej får detta gärna bli en långlivad klassiker!

Link to comment
Share on other sites

bm_ntn.jpg

Bob Martin - Next To Nothin'

Riversong Records 2000

Så här på nationaldagen - en amerikan som hela tiden gått sin egen väg och släppt en platta var 10:e år ungefär. Det är gitarrdriven amerikansk folkmusik, bitvis tungt och kraftfullt, bitvis glatt och simpelt, ballader och så lite snygga gitarrslingor. En favoritlåt är "My Father Painted Houses".

Skivan har bra ljud och skön basåtergivning. Om den funnits på SACD eller LP hade plattan kunnat lyfta ytterligare.

Se också Midwest Farm Disaster.

Link to comment
Share on other sites

I väntan på nyinspelningen av Tangram:

tangram.png

Tangerine Dream - Tangram från 1980

Fina saker det!! :)

Är det en remaster på gång, eller? Berätta gärna mer!

Link to comment
Share on other sites

414CXDSF71L._SL500_AA240_.jpg

Klaatu: Hope, detta var deras andra släpp som gavs ut 1977 :?:

Om jag ska drista mig till att karakterisera stilen så bör det nog bli en korsning mellan senare Beatles och Queen´s :o

mellersta produktion. Detta album är absolut mer symfoniskt :app: än sin föregångare och i mina öron finns här en jämhet

rakt igenom som inte fanns på den tidigare 3:47 Est, där var låtarna av lite mer varierande karaktär. Detta är

riktigt spännande musik som rekommenderas å det starkaste :cool: Med på köpet följer även hyffsat bra ljud :)

Betyg av fem möjliga: :mm::mm::mm::mm::mm:

Link to comment
Share on other sites

http://ecx.images-amazon.com/images/I/414C...L500_AA240_.jpg

Klaatu: Hope, detta var deras andra släpp som gavs ut 1977 :?:

Om jag ska drista mig till att karakterisera stilen så bör det nog bli en korsning mellan senare Beatles och Queen´s :o

mellersta produktion. Detta album är absolut mer symfoniskt :app: än sin föregångare och i mina öron finns här en jämhet

rakt igenom som inte fanns på den tidigare 3:47 Est, där var låtarna av lite mer varierande karaktär. Detta är

riktigt spännande musik som rekommenderas å det starkaste :cool: Med på köpet följer även hyffsat bra ljud :)

Betyg av fem möjliga: :mm::mm::mm::mm::mm:

Den ska måste spanas in! Låter riktigt spännande! :mm:

Link to comment
Share on other sites

Fina saker det!! :)

Är det en remaster på gång, eller? Berätta gärna mer!

Det ska visst vara en limited edition, helt nyinspelad. Hyperborea släpps också i samma veva. Det är väl bara att slanta upp ... :mm:

En remaster värd namnet av Tangram lär vi få vänta på - om inte Virgin får ett ryck och tror sig tjäna mer pengar på TD. Jag är tveksam.

Tangram

Hyperborea

Link to comment
Share on other sites

Har totalt snöat in på Aimee Manns Bachelor no.2.Den perfekta rock-skivan?Ja,iaf är den väldigt nära.

14 spår varav inget känns överflödigt eller ditsatt som utfyllnad.Låten "save me" från filmen magnolia finns med här t.ex.

Det är till och med bra ljudkvalitet.För 79 spänn på cd-on är det bara att gratulera de som inte har den än.Köp.Köp.KÖP!

Link to comment
Share on other sites

51SgV1KVFcL._SL500_AA240_.jpg

Har nu lyssnat igenom Klaatu´s sista platta som gavs ut -81.

De goda musikaliska ideerna och nyskapandet har definitivt tagit slut, här möts vi

av en mer mainstream och utslätad musik som i större utsträckning går på tomgång, dock inte utan egenart.

Jämfört med de två första albumen berör detta mindre. Märk väl: i jämförelse. :cool:

Betyg av fem möjliga: :mm::mm::mm: och ½

http://www.klaatu.org/

Link to comment
Share on other sites

IBMind1-wb.jpg

Isildurs Bane - MIND Vol. 1

Mycket melankolisk Jazz-fusion! Vet inte om detta är ett känt band?? Men dom borde vara det för det är riktigt jäkla bra. Kommer nog att äga alla skivor inom en snar framtid! :mm:

Har ett svagt minne av att jag hört dessa live på Frölunda Kulturhus i Göteborg för ca 20 år sen :?:

Eller på Nef :?:

Link to comment
Share on other sites

En liten släng av 80-tal.

Enkelt röd, helt enkelt ... :)

9031769932.jpg

En lite Oliver Twist lik Mick Hucknall ...kanske inte av en ren tillfällighet ?

... Money's to tight to mention. ;)

Har för mig att detta var deras 1:a album från någon gång av 80-talets mitt.

En annan låta man minns är "Holding back the years"... tänk om man ändå kunde göra det :cool: :D

Link to comment
Share on other sites

Guest justaudiomagic

"Rollin' on" med Mark Knopfler och Emmylou Harris från ablumet All The Roadrunning

Väldigt skön låt!

Link to comment
Share on other sites

En liten släng av 80-tal.

Enkelt röd, helt enkelt ... :)

http://www.framedcds.com/images/sleeves/9031769932.jpg

En lite Oliver Twist lik Mick Hucknall ...kanske inte av en ren tillfällighet ?

... Money's to tight to mention. ;)

Har för mig att detta var deras 1:a album från någon gång av 80-talets mitt.

En annan låta man minns är "Holding back the years"... tänk om man ändå kunde göra det :cool: :D

Samlade på mig tre åttiotalsalbum på Elektra och förutom Picture Book kan även Men And Women samt A New Flame rekommenderas. På nittiotalet var det fortfarande Warner som stod för rättigheterna men Stars kom ut på ny etikett och det var säkert en storsäljare men jag njuter mest av deras tidiga produktion. Åttiotalslängtan... :?::)

Link to comment
Share on other sites

51SgV1KVFcL._SL500_AA240_.jpg

Har nu lyssnat igenom Klaatu´s sista platta som gavs ut -81.

De goda musikaliska ideerna och nyskapandet har definitivt tagit slut, här möts vi

av en mer mainstream och utslätad musik som i större utsträckning går på tomgång, dock inte utan egenart.

Jämfört med de två första albumen berör detta mindre. Märk väl: i jämförelse. :cool:

Betyg av fem möjliga: :mm::mm::mm: och ½

http://www.klaatu.org/

Efter upprepade genomlyssningar är jag tvungen att höja betyget minst ett halvt snäpp,

här finns flera ruskigt bra låtar :mm:

Link to comment
Share on other sites

bk_sg.jpg

Barney Kessel & Stephane Grappelli - Limehouse Blues

Black Lion BLP30129, inspelad 1969

Barney Kessel & Stephane Grappelli - I Remember Django

Black Lion BLP30101, inspelad 1969

Grappelli är i högform och lirar ännu bättre än under sin tid med Reinhardt. Kessel når inte upp till Reinhardts nivå, men det är ändå välspelat och samspelet mellan de båda musikerna är på topp. Viale på trummor är helt med på noterna och Rosso/Gaudry på kompgitarr resp. bas gör musiken komplett.

Två favoriter är "I found a new baby" på den andra plattan och "Undecided" på den första. Det här är svårslaget - bara Django själv hade kunnat nå ett snäpp till.

Musik: :D :D :D :D

Ljud: :app: :app: :app: :app: :app:

Link to comment
Share on other sites

fonseca-1.jpg

Roberto Fonseca - Zamazu

bebocigala.jpg

Diego el Cigala & Bebo Valdes - Lagrimas Negras

Flamencosång möter Cubansk pianojazz.

Mycket, mycket bra!

Finns också en DVD, Blanco y negro, från turnen som följde skivan.

Även denna är mycket bra.

Mvh

Torbjörn

Link to comment
Share on other sites

Lyssnar just nu till soundtracket till en av mina absoluta favoritfilmer,nämligen...

B000AP04L0.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

Office space.Stencool gangsta-rap.Är normalt ingen stor fan av rap/hip-hop men detta är bara bäst :)

Håller dessutom med om texten på omslaget till 100%.

Link to comment
Share on other sites

Satte just på "Nice man Jack " av John Miles från plattan "Zaragon"

En låt som tydligt beskriver kontrasterna hos en människa som förvandlas från en timid individ till ett monster. Låten är vad jag förstår en tolkning av Jack the ripper.

k59075g2l73.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lyssnar just nu till soundtracket till en av mina absoluta favoritfilmer,nämligen...

http://images.amazon.com/images/P/B000AP04...SCLZZZZZZZ_.jpg

Office space.Stencool gangsta-rap.Är normalt ingen stor fan av rap/hip-hop men detta är bara bäst :)

Håller dessutom med om texten på omslaget till 100%.

Jasså det finns fler fans! :D Efter en riktigt knäpp vecka på kontoret är den en killer! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...