Jump to content

Musiktråden


Mattias

Recommended Posts

Men eftersom den är utgiven 1990 kanske den har det "gamla" omastrade DG ljudet som ju inte är så kul alltid?

Det är ett av problemen med USA, att inte alla utgåvor av klassisk musik ges ut där (Speciellt av dom 5 stora). En remastrad utgåva kom 2000 i DG's Collectors Edition (463 738-2 |G|B 10|), den kan du få tag på genom alla skivaffärer som säljer Polygram/Vivendi plattor (tex. Bengans verkar ha den i lager för 569:-) - Kolla iClassics.se för en butik nära dig...

Vill du som jag utvekla ditt liv med Gustav och Rafael (med i stort sett samma orkester/artister) så finns det en utmärkt live cykel (nästa komplett) hos tyska Audite, på både CD och vinyl och någon även som SACD.. Håller själv på att smaka in mej på denna utgåva och det smakar inte illa alls!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Grattis till en fantastisk inspelning Jörgen, den kan man leva med länge! /.../

Tack plundin!

Jag tror jag börjat lära mig att värdera dina och några andras musiktyckares synpunkter på olika forum. Känns som jag börjar få en känsla för vad jag tycker om utifrån vad ni skriver. I detta fall gav alltså synpunkter och omdömen resultatet att jag köpte Kubeliks inspelning av Mahlers 1:a. Jag har nämligen börjat tugga mig igenom hans symfonier sedan provet med den 4:e gav mersmak.

Man kanske skulle handla upp sig på Kubeliks låda med alla tio... Men jag vill ju ha lite olika inspelningskonstellationer - kan ju alltid handla sig alternativinspelningar vid sidan om...

Angenäma "problem" det här...

:) / Jörgen G

Link to comment
Share on other sites

Lite förmidaggsopera. Opera är väl ett område inom musiken med blandade känslor hos folk. Hursomhelst finns det mycket bra därute och ett sätt att ta till sig det ibland lite svåra kan vara genom en samling som tex denna.

4080E.jpg

Essential Verdi. Decca 467 128-2 (2cd)

Många kända namn i denna samling...

Man borde ta tag i detta och bege sig på operaföreställning oftare :)

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Om det finns musik som går rakt in i hjärtat, så är det ofta de produktioner i vilka David Foster är inblandad, inte minst i kollaboration med sin wingman Humberto Gatica.

ab01.jpg

Hans senaste projekt, Andrea Bocellis nya "Amore", är väldigt vacker, och ett oerhört skönt avbräck mitt i allt det radioskval som försurar dagens kommersiellt upprepande radio, och där det mesta allt för ofta benämns som "nytt och fräscht". *suck* :dead:

Lyssna gärna på sista biten, BECAUSE WE BELIEVE, en extra gång. Delskriven av hans dotter, och konkluderar detta alster på ett väldigt fint och storartat sätt.

David Fosters känsla för att hitta det där speciella tonspråket går inte att ta miste på, och den kan gå på repeat om och om och om och om igen hos mig.. ^_^

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

På grund av att en Rega Planar 3 kom in i hushållet så hämtades 50 gamla vinyler från förrådet, så idag har det avnjutits Deep Purple Machine Head, Pink Floyd The Wall, U2 War, ZZ Top Tres Hombres & Afterburner, Blues Brothers Soundtrack, ELO, Black Sabbath Paranoid samt The Best of CCR.

Det är kul med vinyl :D

MVH Leffe

Link to comment
Share on other sites

Tony Joe White "Tha path of a decent groove" "one hot july" riktig bra swamp blues for varme dager.

Kan minne litt om Mark Knopler men, imho, mye bedre :app: .......

mvh

Link to comment
Share on other sites

Tony Joe White "Tha path of a decent groove" "one hot july" riktig bra swamp blues for varme dager.

Kan minne litt om Mark Knopler men, imho, mye bedre :app: .....

Eller varför inte en "Stockholm Blues" för swampnostalgikern... :?::D

Tony Joe White lirar i en egen division... :cool:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Product_JenniferWarnes_TheWell.jpg

Jennifer Warnes - The Well

En gammal goding som går på ibland. Den har snurrat många varv i spelarn den sista tiden.

Lite Amerikahyllda låtar men ack så bra! Den växer och växer ju mer jag lyssnar.

Har tyvärr aldrig sett skivan i en svensk affär, har iofs inte letat heller. Men man kan alltid beställa från andra länder.

Noterade just att den som finns som SACD oxå.

TheWellSACDL.jpg

Ha en härlig sommar :)

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

Hemma igen efter tre tysta* midsommardagar på landet.

Så jag kastade mej på vinylsvaren och började mata plattor; idag kände jag ett stort sug efter klassisk John Hiatt litteratur, så i rask takt har jag matat på "Hangin Around The Observatory", "Overcoats" "Slug Line", "Two bit Monsters", "All of a Sudden"... Mmmmm vilket härligt rasp!

Detta skall få bli en Singer-Songwriter-vecka!

/ptr

*bara med "naturljud!"

Link to comment
Share on other sites

Hej

Hemma hos mig går det väldigt mycket "Blackmores night" just nu. En lite renässansinspirerad musik med Richie Blackmore och candice night (sång). Annars är det Alison Krauss, Loreena Mckennit, Pink floyd, Mike Oldfield.

Är "stämningen" annorlunda blir det AC/DC, Ozzy och Deep Purple. Tyvärr är dessa skivor sämre inspelade anser jag.

Hälsningar

Peter

Link to comment
Share on other sites

Beställde just en skiva med Hank Williams Jr. Är det något att ha tro?

Det hänger väldigt mycket på din inställning till Outlaw/Honky-Tonk Country?

Lite bullrigare än Hank Sr. En aning i samma sväng som den tyngre Johnny Cash, annars i samma countryfack som Willie Nelson, Waylon Jennings mfl.. Alltså lite ruffare country... Gillar man den typen av musik så finns det flera Hank Jr plattor som e bra. Gillar man akustsik country och Hank Sr., krävs det nog en smula omställning....

Men som min 80-åriga moster brukar säga; det finns bara en sak som är värre än att prova något nytt - det är att aldrig ha provat, och på ruinens brant upptäcka att det var just det man varit sugen på hela livet!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

aha jag gillar både lite rockigare outlaw-country och även lugnare men däremot så avskyr jag den smörsliskiga balladcountryn :D

Jag köpte skivan Hank Jr and friends den hade fått väldigt högt betyg på Allmusic så jag hoppas att den är bra nu.

Vad tror du om Shooter Jennings förresten? jag har en best of med hans far Waylon Jennings och det var inget för mig men sonen kanske är bättre??

Link to comment
Share on other sites

Vad tror du om Shooter Jennings förresten? jag har en best of med hans far Waylon Jennings och det var inget för mig men sonen kanske är bättre??

Jag har hört för lite av Waylons son för att ha nån bestämd åsikt... (Hank Jr är ju lite mer etablerad, så honom har man ju hunnit får en "earlation" till... Hank är ju definitivt in smörsliskig särskillt ofta, även om det är sånnt som förekommer hos nästan alla Outlaws vid enstaka tillfällen)

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Jo jag gillar Travis Tritt och han klassas ju också som outlaw-country men vissa av balladerna är alldeles för gulliga och snälla.

Jag får nog ta och testa Shooter Jennings då jag har hört mycket gott om honom.

Jag blir lite imponerad av din musikkunskap förresten du verkar ju ha koll på precis alla genres som finns.

Link to comment
Share on other sites

Jag blir lite imponerad av din musikkunskap förresten du verkar ju ha koll på precis alla genres som finns.

O nej, jag har stora hål! Kan absolut ingenting om RAP tex (Och det är jag lite stolt över), mycket hårdrock efter 1978 är en blank fläck, frijazz, absolut inget? Brittpoppen gick mej förbi, brittisk populärmusik efter Elvis Costello och XTC har jag inte hört mycket på. Thailänsk pop (Lopsong) kan jag noll om. Afrika är en mycket mörk musikalisk kontinent.

Kan inte mycket om peking opera heller och så kan vi hålla på... Det finns nog mängder av hål vi behöver fylla med kunskap. Dessutom har det passerat massor av musik som jag inte regagerat på och därför låtit passera revy ner för glömskans slingriga stuprör för att hamna i landet som aldrig var...

Västerlänsk konstmusik, Amerikanska singer song writers, honkytonk och en del outlaw country och några andra genrer annat kan jag en hel del om.. Och jag hoppas att så länge jag inte tar kunskapen på för stort allvar så kommer det finnas mycket att dela med sig av"

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Jo det är väl omöjligt att ha koll på precis alla genres men du verkar kunna bra mkt mer än de flesta iallafall. Och för övrigt har du all rätt att vara stolt över att inte kunna RAP :D

Har du något tips på bra plattor med outlawcountry? gärna med lite fina gitarrsolon och så ska man kunna känna doften av Texas när man lyssnar :D

Link to comment
Share on other sites

Lyssnar till en av de få (3) sonater av Grieg för violin och piano. Denna sonat i G-dur Op.13 skrev han under ett lyckligt år 1867 samma år som han gifte sej och räknade den som ett av sina bättre verk. Franz Liszt imponerades av stycket och prisade det högt. Jag inbillar mej att Jan Johansson kan ha hämtat lite inspiration från Grieg i sina tolkningar på bl.a "Jazz på svenska" och andra bitar. Själv är jag mycket förtjust i Edvard Grieg och då i synnerhet hans piano kompositioner. Skivan är Supraphon SUA ST 50686 från tidigt 60-tal. Nora Grumlikova violin och Jaroslav Kolar piano. :mm:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...