Guest asimov66 Posted April 24, 2006 Posted April 24, 2006 Lyssnar nu på: Rolling stones "Exile on main street" och väntar på: David gilmour "On a Island Yello: The eye Yello: Essential Quote
hajen1 Posted April 25, 2006 Posted April 25, 2006 John Holm - " Guldkorn " Vinegar Joe - " Six Star General " Totta & Wiehe - " Dylan " Quote
shaft Posted April 25, 2006 Posted April 25, 2006 Chaka Khan - I Feel for You från 1984. CDn låter rätt trist i ljudkvalitet men musiken är bra! /Shaft Quote
Lasse Posted April 25, 2006 Posted April 25, 2006 För mig är det Flamenco för hela slanten På Sthlmsmässan blev jag introducerad för en viss Vincente Amigo och hans album Vivencias Imaginadas Denna skiva svalde jag med hull och hår och gick raskt vidare till Ciudad de Las Ideas Inte riktigt lika bra men jättebra ändå... Det riktiga haksläppen kom när jag fick hem en japanpress av hans senaste album Un Momento en el Sonido Det blir inte bättre än såhär, ljudkvaliteten är superb med dynamik i överflöd. Man känner musiken och rytmerna får det att spritta i hela kroppen. Quote
Mattias Posted April 25, 2006 Author Posted April 25, 2006 Den första och sista plattan måste under sökas närmare. Har skivan i mitten, låten Bolero de Vincente är hur bra som helst Tack för detta drbob! /Mattias Quote
Guest asimov66 Posted April 25, 2006 Posted April 25, 2006 Hela dagen har jag kört: Lisa Nilsson "Himlen runt hörnet" Lisa Ekdahl på repeat även på jobbet kan ej få nog av dem idag Quote
Mattias Posted April 25, 2006 Author Posted April 25, 2006 Lisa är alltid trevligt asimov66 Kör oxå lite svenskt i soulform. Eric Gadd's nya, den saknar tydligen namn. Några sköna låtar, men några bottennapp oxå... /Mattias Quote
plundin™ Posted April 25, 2006 Posted April 25, 2006 Har just njutit mej igenom Fred Delius "Seadrift" (John Shirley-Quirk/LSO/Richard Hickox, Decca 448 170-2) och tänkte avsluta en lång dag med Gustav Mahlers tredje symfoni (Norma Procter/LSO/Jasha Horenstein, Unicorn-Kanchana UKCD2006/7) /ptr Quote
Björn-Ola Posted April 26, 2006 Posted April 26, 2006 The Flower Kings - Paradox Hotel Sveriges bästa musikgrupp, utan tvekan. Om ni inte hört dom så är musiken inspirerad av 70-talets progrock ( alltså engelskans progrock, här kallade man det symfonisk rockmusik på 70-talet). Det är dock inte svårlyssnat på något sätt, melodierna sätts i centrum och dom ät väldigt duktiga låtsnickare. Dom är totalt okända här i Sverige verkar det som, men säljer mycket plattor utomlands och turnerar över hela världen. Detta är en dubbel-cd, så man får mycket bra musik för pengarna. Quote
McEnroe Posted April 27, 2006 Posted April 27, 2006 Idag var det en Stefan Andersson dag för mig.Började lite nätt med skivan"Under a low ceiling sky".Sen rota jag i arkivet efter "Emperors day".En himla bra artist!Helt klart värd mer framgång Quote
Mattias Posted May 1, 2006 Author Posted May 1, 2006 Att avnjuta god frukost med musik i lungt och skönt tempo är helt rätt.... Eliane Elias - Kissed by nature Då passar denna musik utmärkt om man gillar Brasilianska tongångar. Eliane är av Brasiliens största nu levande artister inom jazz, hon både sjunger och spelar piano på en härligt sätt. Är man intresserad av hennes musik så skall man absolut undersöka hennes senaste skiva Dreamer, en mycket bra skiva! /Mattias Quote
Gigas Posted May 1, 2006 Posted May 1, 2006 Antonin Dvorak´s koncert för cello i h-moll op.104. Milos Sadlo cello och Ceska Filharmonie Vaclav Neumann Supraphone 1 10 2081-82ZA 1976 Quote
eliot Posted May 1, 2006 Posted May 1, 2006 Jag lyssnar på en helt underbar skiva som jag "fick" för en billig slant på ebay. - Det är så vackert så man tror inte det är sant Quote
perra_e Posted May 6, 2006 Posted May 6, 2006 Efter en underbar kväll, varm och skönt med årets först grillning och och lite rödvin, snurrar en skiva med Manhattan transfer. Det är väl mer nostalgi än riktigt bra inspelning, men det är helt ok just nu Quote
FFrrEEddRRiiKK Posted May 7, 2006 Posted May 7, 2006 Jag köpte Rigmor Gustafssons platta "On My Way To You" igår, men blev rätt besviken. Vad är det många verkar tycka är så märkvärdigt med denna sångerska? Tycker det var tämligen sömnigt. Tycker personligen Viktoria Tolstoy är åtskilliga klasser bättre i egenskap av jazzsångerska, men antar att smaken är som baken.. /Fredrik Jag får nog ta tillbaka lite. Denna tjej kräver en del inlyssning, men hon tillför definitivt gamla klassiker en stor portion tolkning, känsla och inlevelse. CLOSE TO YOU spontaninköptes, för jag ville inte ge upp för lätt. /Fredrik Quote
datar Posted May 16, 2006 Posted May 16, 2006 Det är en av världens bästa Djs, han har även gjort mycket egen musik och hur mycket remixer som helst. http://www.tiesto.com Jag har lyssnat till Dj Tïesto live.. Många av hans skivor är mycket bra men live var jag faktiskt inte lika imponerad! Quote
Engelholm Audio Posted May 16, 2006 Posted May 16, 2006 Just nu: Ben Harper! Nån mer som lyssnar på Harper!?? Quote
Lasse Posted May 16, 2006 Posted May 16, 2006 Måste erkänna att jag har lite svårt för Ben Harper förutom på den här skivan där allt fungarar ypperligt Quote
Engelholm Audio Posted May 16, 2006 Posted May 16, 2006 Har du lyssnat på plattan med Blind boys of Alabama? Finns även en liveplatta som rekommenderas om genren faller i smaken! Visst är han speciell och med säkerhet inte allas cup of tea! Quote
Lasse Posted May 16, 2006 Posted May 16, 2006 Har du lyssnat på plattan med Blind boys of Alabama? vilken av dem menar du? De har ju gjort några stycken... Liveplattan är väl ingen platta utan en DVD? Quote
Mattias Posted May 16, 2006 Author Posted May 16, 2006 Ben Harper är inga fel. Har trevliga minnen från tidigare musiklyssningar /Mattias Quote
Mattias Posted May 16, 2006 Author Posted May 16, 2006 Django Reinharts musik har alltid berört mig. Gitarrmusik ala gipsy är en väg till njutning Django Reinhart - NY Festival (live at Birdland) Här ett bra skivexempel med hans musik, han lirar dock inte själv. Spåret Gipsymania är väl favoriten men många av spåren är finfina Birdland Citerar hemsidan www.birdlandjazz.com/: "Jazz landmark club established in New York in 1949, named after Charlie "Yardbird" Parker" /Mattias Quote
Engelholm Audio Posted May 16, 2006 Posted May 16, 2006 vilken av dem menar du? De har ju gjort några stycken... Liveplattan är väl ingen platta utan en DVD? Kanske jag som är o-utbildad, men Ben Harper har gjort en studioplatta med BBOA. Eller är det fler? Liveplattan finns även på cd. Jag köpte den på Rocks här i Karlskrona (för 79:50) i lördags. Quote
Lasse Posted May 16, 2006 Posted May 16, 2006 Kanske jag som är o-utbildad, men Ben Harper har gjort en studioplatta med BBOA. Eller är det fler? Vi missförstår varandra bara lite... I mitt första inlägg om BBFA så skrev jag ju att det var enda skivan med Ben Harper jag tyckte om och sen trodde jag du menade skivor med BBFA. Quote
Engelholm Audio Posted May 16, 2006 Posted May 16, 2006 Vi missförstår varandra bara lite... I mitt första inlägg om BBFA så skrev jag ju att det var enda skivan med Ben Harper jag tyckte om och sen trodde jag du menade skivor med BBFA. Aha! Tur att en av oss fattar vad vi menar så att den (du) kan förklara! Jag har bara hört nån vinyl med (enbart) BBOA. Gjorde nog inget superstarkt intryck...Men tillsammans med BH funkar det (ibland) ypperligt. Quote
plundin™ Posted May 16, 2006 Posted May 16, 2006 Det är tillfällig Sparks hysteri på mellersta Hisingen. Har just spisat i mej följande tre album och är rent av yr av pop-glädje! Indiscreet - Propaganda - Komono in my house Givetvis på vinyl, hur skall man annars lapa i sig gyllene pop från sjuttioårena! Man blir så glad!!! Och nu skall jag tagga ner och avsluta kvällen med lite amerikansk arbetar-nostalgi-sjung-med i sällskap med Bossen! När han är som bäst! /ptr Quote
Jörgen_G Posted May 16, 2006 Posted May 16, 2006 Jag begår premiärlyssning av Kubelik och Symphonieorchester des Bayerische Rundfunks inspelning av Mahlers 1:a inspelad oktober 1967 på Deutsche Grammophone Originals 449 735-2: Synd bara att mitt förstärkeri grötar ihop orkestern när den drar på lite, för jag gillar det jag hör.. /Jörgen G Quote
plundin™ Posted May 17, 2006 Posted May 17, 2006 Synd bara att mitt förstärkeri grötar ihop orkestern när den drar på lite, för jag gillar det jag hör.. Grattis till en fantastisk inspelning Jörgen, den kan man leva med länge! Och du har helt rätt, storskalig symfonisk musik (Inte minst Mahler) behöver oftast en massa muskler för att inte bli klistrigt som kornmjölsgröt! Hela Kubeliks Mahlercykel på DG rekomenderas som en bra översikt på Mahlers symfonier. /ptr Quote
shaft Posted May 17, 2006 Posted May 17, 2006 Plundin, Gillar själv Mahler och Kubelik 1:an och 2:an har jag hört med honom och det gav mersmak. Det finns ju en hel box http://www.amazon.com/gp/product/B000001GB...v=glance&n=5174 Men eftersom den är utgiven 1990 kanske den har det "gamla" omastrade DG ljudet som ju inte är så kul alltid? /Shaft Quote
Guest mikael Posted May 17, 2006 Posted May 17, 2006 Jag har lyssnat till Dj Tïesto live.. Många av hans skivor är mycket bra men live var jag faktiskt inte lika imponerad! Var hörde du han? För mig gäller det omvända. /Mikael Quote
Recommended Posts