Jump to content

Recommended Posts

Guest asimov66
Posted

Lyssnar nu på:

Rolling stones "Exile on main street"

och väntar på:

David gilmour "On a Island

Yello: The eye

Yello: Essential

Posted

För mig är det Flamenco för hela slanten

På Sthlmsmässan blev jag introducerad för en viss Vincente Amigo och hans album Vivencias Imaginadas

d56126q5i2j.jpg

Denna skiva svalde jag med hull och hår och gick raskt vidare till Ciudad de Las Ideas

Inte riktigt lika bra men jättebra ändå...

f1697418kv3.jpg

Det riktiga haksläppen kom när jag fick hem en japanpress av hans senaste album Un Momento en el Sonido

Det blir inte bättre än såhär, ljudkvaliteten är superb med dynamik i överflöd. Man känner musiken och rytmerna får det att spritta i hela kroppen.

h21376z6234.jpg

Posted

Den första och sista plattan måste under sökas närmare.

Har skivan i mitten, låten Bolero de Vincente är hur bra som helst :mm:

Tack för detta drbob! :)

/Mattias

Guest asimov66
Posted

Hela dagen har jag kört:

Lisa Nilsson "Himlen runt hörnet"

Lisa Ekdahl

på repeat även på jobbet kan ej få nog av dem idag :D

Posted

Lisa är alltid trevligt asimov66 :)

Kör oxå lite svenskt i soulform. Eric Gadd's nya, den saknar tydligen namn.

Några sköna låtar, men några bottennapp oxå...

1483297.jpg

/Mattias

Posted

Har just njutit mej igenom Fred Delius "Seadrift" (John Shirley-Quirk/LSO/Richard Hickox, Decca 448 170-2) och tänkte avsluta en lång dag med Gustav Mahlers tredje symfoni (Norma Procter/LSO/Jasha Horenstein, Unicorn-Kanchana UKCD2006/7)

/ptr

Posted

paradox_hotel.jpg

The Flower Kings - Paradox Hotel

Sveriges bästa musikgrupp, utan tvekan.

Om ni inte hört dom så är musiken inspirerad av 70-talets progrock ( alltså engelskans progrock, här kallade man det symfonisk rockmusik på 70-talet).

Det är dock inte svårlyssnat på något sätt, melodierna sätts i centrum och dom ät väldigt duktiga låtsnickare.

Dom är totalt okända här i Sverige verkar det som, men säljer mycket plattor utomlands och turnerar över hela världen.

Detta är en dubbel-cd, så man får mycket bra musik för pengarna.

Posted

Idag var det en Stefan Andersson dag för mig.Började lite nätt med skivan"Under a low ceiling sky".Sen rota jag i arkivet efter "Emperors day".En himla bra artist!Helt klart värd mer framgång

Posted

Att avnjuta god frukost med musik i lungt och skönt tempo är helt rätt....

-kissedbynature.jpg

Eliane Elias - Kissed by nature

Då passar denna musik utmärkt om man gillar Brasilianska tongångar.

emily1.gif

Eliane är av Brasiliens största nu levande artister inom jazz, hon både sjunger och spelar piano på en härligt sätt. Är man intresserad av hennes musik så skall man absolut undersöka hennes senaste skiva Dreamer, en mycket bra skiva! :mm:

/Mattias

Posted

Antonin Dvorak´s koncert för cello i h-moll op.104. Milos Sadlo cello och Ceska Filharmonie Vaclav Neumann Supraphone 1 10 2081-82ZA 1976 :mm:

Posted

Jag lyssnar på en helt underbar skiva som jag "fick" för en billig slant på ebay.

- Det är så vackert så man tror inte det är sant :mm:

Milstein.jpg

Posted

Efter en underbar kväll, varm och skönt med årets först grillning och och lite rödvin, snurrar en skiva med Manhattan transfer.

15829.jpg

Det är väl mer nostalgi än riktigt bra inspelning, men det är helt ok just nu :)

Posted
Jag köpte Rigmor Gustafssons platta "On My Way To You" igår, men blev rätt besviken.

Vad är det många verkar tycka är så märkvärdigt med denna sångerska? Tycker det var tämligen sömnigt.

Tycker personligen Viktoria Tolstoy är åtskilliga klasser bättre i egenskap av jazzsångerska, men antar att smaken är som baken.. :)

/Fredrik

Jag får nog ta tillbaka lite.

Denna tjej kräver en del inlyssning, men hon tillför definitivt gamla klassiker en stor portion tolkning, känsla och inlevelse.

CLOSE TO YOU spontaninköptes, för jag ville inte ge upp för lätt. :D

9703.jpg

/Fredrik

• 2 weeks later...
Posted
Det är en av världens bästa Djs, han har även gjort mycket egen musik och hur mycket remixer som helst.

http://www.tiesto.com

Jag har lyssnat till Dj Tïesto live.. Många av hans skivor är mycket bra men live var jag faktiskt inte lika imponerad!

Posted
Har du lyssnat på plattan med Blind boys of Alabama?

vilken av dem menar du? De har ju gjort några stycken...

Liveplattan är väl ingen platta utan en DVD?

Posted

Django Reinharts musik har alltid berört mig. Gitarrmusik ala gipsy är en väg till njutning ;)

075678349829.jpg

Django Reinhart - NY Festival (live at Birdland)

Här ett bra skivexempel med hans musik, han lirar dock inte själv. Spåret Gipsymania är väl favoriten men många av spåren är finfina :)

Birdland

n_logo_home.jpg

Citerar hemsidan www.birdlandjazz.com/: "Jazz landmark club established in New York in 1949, named after Charlie "Yardbird" Parker"

/Mattias

Posted
vilken av dem menar du? De har ju gjort några stycken...

Liveplattan är väl ingen platta utan en DVD?

Kanske jag som är o-utbildad, men Ben Harper har gjort en studioplatta med BBOA. Eller är det fler?

Liveplattan finns även på cd. Jag köpte den på Rocks här i Karlskrona (för 79:50) i lördags.

Posted
Kanske jag som är o-utbildad, men Ben Harper har gjort en studioplatta med BBOA. Eller är det fler?

Vi missförstår varandra bara lite...

I mitt första inlägg om BBFA så skrev jag ju att det var enda skivan med Ben Harper jag tyckte om och sen trodde jag du menade skivor med BBFA.

Posted
Vi missförstår varandra bara lite...

I mitt första inlägg om BBFA så skrev jag ju att det var enda skivan med Ben Harper jag tyckte om och sen trodde jag du menade skivor med BBFA.

Aha! Tur att en av oss fattar vad vi menar så att den (du) kan förklara! :D

Jag har bara hört nån vinyl med (enbart) BBOA. Gjorde nog inget superstarkt intryck...Men tillsammans med BH funkar det (ibland) ypperligt.

Posted

Det är tillfällig Sparks hysteri på mellersta Hisingen. Har just spisat i mej följande tre album och är rent av yr av pop-glädje!

B00000740D.01._SCLZZZZZZZ_.jpgB00000740H.01._SCLZZZZZZZ_.jpgB000007UQ4.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

Indiscreet - Propaganda - Komono in my house

Givetvis på vinyl, hur skall man annars lapa i sig gyllene pop från sjuttioårena!

Man blir så glad!!!

Och nu skall jag tagga ner och avsluta kvällen med lite amerikansk arbetar-nostalgi-sjung-med i sällskap med Bossen!

B000EU1PNC.01._SCLZZZZZZZ_V56332076_.jpg

När han är som bäst!

/ptr

Posted

Jag begår premiärlyssning av Kubelik och Symphonieorchester des Bayerische Rundfunks inspelning av Mahlers 1:a inspelad oktober 1967 på Deutsche Grammophone Originals 449 735-2:

4497352.jpg

Synd bara att mitt förstärkeri grötar ihop orkestern när den drar på lite, för jag gillar det jag hör..

:app: /Jörgen G

Posted
Synd bara att mitt förstärkeri grötar ihop orkestern när den drar på lite, för jag gillar det jag hör..

Grattis till en fantastisk inspelning Jörgen, den kan man leva med länge! Och du har helt rätt, storskalig symfonisk musik (Inte minst Mahler) behöver oftast en massa muskler för att inte bli klistrigt som kornmjölsgröt!

Hela Kubeliks Mahlercykel på DG rekomenderas som en bra översikt på Mahlers symfonier.

/ptr

Guest mikael
Posted
Jag har lyssnat till Dj Tïesto live.. Många av hans skivor är mycket bra men live var jag faktiskt inte lika imponerad!

Var hörde du han? För mig gäller det omvända.

/Mikael