Jump to content

Musiktråden


Mattias

Recommended Posts

Ett lite udda musiktips men Guld för er som gillar härliga gitarrsolon.

Lyssnar just nu på Juliette Valduriez. Juliette vem? Juliette är ett s.k. Youtubefenomen. En ung tjej från Frankrike som är helt otroligt skicklig på gitarr. Under ca ett års tid lade hon upp 15 gitarrsolon på tuben och blev snabbt uppmärksammad. Hon har blivit erbjuden skivkontrakt och Gibson har skrivit om henne på sin hemsida att hon är en riktigt stor talang. Men plötsligt försvinner hon och ingen har hört av henne på snart tre år. Flera musik och gitarrtidningar har försökt att få tag på henne men har misslyckats. Sista livstecknet från henne är på Facebook där hon skrev att hon skulle nu helt ägna sig åt att skriva musik. Efter det har ingen hört något ifrån henne. Hoppas att hon släpper ett eget album för tjejen kan lira.

Nästan 5 miljoner views för hennes version av "Comfortably Numb"

Fantastiskt spel av Juliette på hennes egen låt "Lost Paradise"

Lite info:

https://rockbrat.wordpress.com/2014/10/03/r...-vous/#comments

Link to comment
Share on other sites

Hoppas att hon släpper ett eget album för tjejen kan lira.

Glädjande att inte allt musikaliskt hopp är ute. Jag har för mig att du har tipsat om Juliett Valduriez tidigare :Thinking:

Juliana Vieira är en annan fantastisk nykomling.

Här en RATM cover:

Hon skulle i princip platsa i vilket band som helst.

Och det utan droger, sprit, nitar, piercing etc, även om det säkert skulle främja hennes image :D

Link to comment
Share on other sites

Glädjande att inte allt musikaliskt hopp är ute. Jag har för mig att du har tipsat om Juliett Valduriez tidigare :Thinking:

Juliana Vieira är en annan fantastisk nykomling.

Här en RATM cover:

Hon skulle i princip platsa i vilket band som helst.

Och det utan droger, sprit, nitar, piercing etc, även om det säkert skulle främja hennes image :D

Nice! Behövs fler kvinnliga stilbildande gitarrhjältar :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju lyssnat en hel del på progressiv rock, kraut och liknande musik den senaste tiden :)

Anstormningen blev mig nästan övermäktig så det blev tvunget att byta musikaliskt "fack".

Steget blev dock inte så långt...

Leonid Kogan - Beethoven violin konsert

LeonidKoganDSC_8180_3456_001197_zps6ec88572.jpg

... och med, inte så långt, menar jag att musikstyckena är långa, det är tempoväxlingar och explosiva soloinstrument får

stort svängrum... det är klassiskt progressivt helt enkelt :icon_smile_cool:

Leonid Kogan är helt klart en av mina favoriter när det kommer till hanteringen av en violin, makalöst skicklig musiker som

tyvärr lämnade jordelivet lite för tidigt, han blev 58 år. Enligt historien hade han som barn svårt att somna om inte hans far,

som var amatörspelande violinist, spelade en stund för honom vid läggningsdags. Lite musik eller en godnattsaga vaggar

säkert ett barn lika bra till sömns. Att hans far dessutom visade lite av magin i hur man får ljud i instrumentet i fråga får man väl

tacka lite x-tra för. Vid 10 års ålder tog inlärningen ordentlig fart då Leonid Kogan antogs till en av Moskvas bättre musikskolor

och resten är väl som man brukar säga... historia.

Lyssna väl där ute och lägg gärna undan fjärrkontrollen, app-makapären, eller vilket styrinstument ni nu använder, så att musiken

får spela i sin hela längd.

Har ni svårt att hålla fingrarna i styr så kan jag varmt rekommendera en vinylskiva som åtminstone kräver en mer fysisk "zapp-variant" ;)

Edited by P-pan
Link to comment
Share on other sites

Glädjande att inte allt musikaliskt hopp är ute. Jag har för mig att du har tipsat om Juliett Valduriez tidigare :Thinking:

Juliana Vieira är en annan fantastisk nykomling.

Här en RATM cover:

Hon skulle i princip platsa i vilket band som helst.

Och det utan droger, sprit, nitar, piercing etc, även om det säkert skulle främja hennes image :D

Ja, möjligt att jag har tipsat om Juliette tidigare här? ;)

Juliana är också superduktig. Det är kul att se att det finns hopp om framtiden med riktiga musiker som verkligen kan spela instrument.

En annan duktig tjej är Emily Hastings. Här tillsammans med Warleyson Almeida. De är riktigt samspelta:

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Spelas mycket nu:

Gil Scott Heron/Brian Jackson-Angel Dust

Jorge Ben Jor-Carolina Carol Bela

Jose Roberto Bertrami-Partidado Alto No.3

Tania Maria-Come with me

Laura Allan-Opening Up To You

Francoise Hardy-Fleur De Lune

American Gypsy-Inside Out

Punkin Machine-I Need You Tonight

Mandrill-Echoes In My Mind

Jewel Bass-Let Your Love Rain Down On Me

The Jacksons-Show You The Way To Go

Lou Rawls-You'll Never Find Another Love Like Mine

Allt finns på spottan

Enjoy!

KK

Link to comment
Share on other sites

Kommer hem från jobbet och går igenom vad jag känner för att lyssna på, tänker direkt på Red Garland och hittar den här godbiten, "Manteca". Lekfull, livlig, trivsam, rytmdriven sen 1950-talsjazz. Garland spelade bland annat på Miles Davis Prestige-skivor men detta är lite annorlunda, som sagt lite lättare i tonen, kanske mycket på grund av congas så tydligt i ljudbilden. Jag gillar det väldigt mycket, fint ljud också!

Red-Garland-Manteca-369989.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...