Jump to content

Musiktråden


Mattias

Recommended Posts

Denna tråd är till för musikens skull. Ibland vill man inte komponera en ny tråd för man har egentligen inte så mycket att förmedla utan bara en liten sak, tex ett inlägg.

Här i denna tråd kan alla delge varandra musikens glädje, tårar och på det sätt som musiken berör oss. Den kan ha varit inspelning på skiva, en liveåtergivning, eller egentligen på vilket sätt som helst. Det kan vara en historia, en händelse i tex vardagen och som lett till en musikalisk upplevelse. Du bestämmer handlingen :)

Uppdaterar denna tråden med tillägget, vad lyssnar du på just nu? Ni får gärna skriva lite om musiken/skivan ifråga också :)

Denna tråden är till för dig - Shoot ;)

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

Som trådskapare gör jag ett startskott. Sen är tråden öppen för alla att fylla på.

En kväll med Schubert, "den stora" och "den ofullbordade".

schubert.jpg

Lyckades slita mig ovanligt tidigt från jobbet. Efter en tripp till radioaffärn och koll på någon tv lämnade jag kompisen och for mot resans mål. Skivbutiken :blush, som besökts redan i helgen och där jag fann nästan en 1/2 serie av skivor ur en kollektion som jag fann riktigt intressanta. Efter en del plockande, vilka skall jag ta med och vilka skall skonas? Till slut blev det några. Väl hemma efter mat och i god balans laddas en skiva med Schubert. Måste nämna att jag hittils viste att det var bra, men inte till vilken grad. Jag bara smälte av musiken och njöt i fulla drag. Det var hans två senare symfonier som avnjöts, "den stora" och "den ofullbordade". Kvalitetsmusik, word! :mm: Måste väl lägga till att hans musik inte riktigt fängslat mig innan, inte som nu.

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

Jag får väl fortsätta denna trevliga tråd!

Småspringer hem från jobbet med båda tummarna "hållna" och hoppas....

Vilken tur! Paketet ligger där innanför dörren. Sambon ropar, med en ganska oberörd stämma, att det kommit ytterligare ett paket från CDON. Hon förstår uppenbarligen inte alls vilka giganter som landat hemma hos.... Jag hinner inte ens få av mig jackan innan försteget slås på för att värma rören.

Kvällen skall vigas åt gitarrister av rang. I paketet låg Satrianis senaste "Super Collosal" och TOTO DVD:n Live in Amsterdam.

Först ut var Satriani, som jag inte lyssnat på sedan The Extremist, men gosse vad den karln kan lira. Efter första introt så känns allt så himla bra. Jag var lite orolig då många "hårdrocksplattor" låter ganska trist hemma hos mig, men så gjorde inte denna. Härliga melodier och snygga solon (utan att spåra ut i gitarronoani) är det första intrycket jag får av denna platta.

Sedan placerades TOTO i släden och TV:n slogs på. Jag är inte så bekant med bandet, förutom Steve Lukather som varit med i en och annan gitarrtidning då det begav sig. Jag beställde denna efter att ha läst en tråd på grannforumet. Även här ett härligt ljud. Jag kollar igenom hela en gång och det första som slår mig är med vilken glädje och "kompetens" alla musikerna spelar med. Jag skulle kunna rabla upp massor med fräcka detaljer, men begränsar mig och säger trummisen och Steve!

Lite omtumlad (märks kanske på språket :blush ) med väldigt nöjd skall jag nu hoppa i säng!

Mvh,

WIlhelm

P.S Glömde jag säga "KÖP" om dessa album? ;)

Link to comment
Share on other sites

Hörru Mattias, det var på tiden! :D

Vilken inspelning?

/ptr

Jo, så sant. Dax att kliva ur dvalan en smula ;)

Inspelningen av Schubert är en med London S O under ledning av Josef Kripps. Det är en Deccainspelning som är en återutgiven Penguin Rosetteutgåva, nummer: 476155-1. "den ofullbordade" är inspelad på slutet av 60-talet och "den stora" i början av 70-talet. Skall bli intressant att höra vad du har att säga om den Plundin :)

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

Inspelningen av Schubert är en med London S O under ledning av Josef Kripps. Det är en Deccainspelning som är en återutgiven Penguin Rosetteutgåva, nummer: 476155-1. "den ofullbordade" är inspelad på slutet av 60-talet och "den stora" i början av 70-talet. Skall bli intressant att höra vad du har att säga om den Plundin :)

Krips inspelningar är det inget fel på, men han tillhörde en generation med ett annat estetiskt program än vi (läs jag) kanske väljer idag. Men det betydet ju inte att det är nått fel på det programmet! Jag letar fram vinylerna med Schubert och lyssnar! Hans Mozart symfonier är hyffsade, Het Koninklijk Concertgebouworkest spelar ju sällan fel.. Hans Straussvalser med Wiener Philharmoniker håller kanske inte samma klass som varken Karajan eller Boskowsky.

Nu har jag lyssnat på den ofulbordade och min minnesbild stämde ganska bra, kanske lite för elegisk för min smak. Krips har väldigt tydliga linjer men saknar framåtdrivet som till exempel Günter Wand (RCA) har. Annars är min favorit när det gäller Schuberts symfonier Frans Brüggen på Philips (Fast då pratar vi en helt annan estetik!)

Det är alltid intressant med "budgetutgåvor" som hämtas från dom stora bolagens sammlingar, det ger oss en chans att dels få höra en massa "udda" inspelningar samt den stora möjligheten att få omvärdera våra (musik)estetiska fundamet!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Får hålla ögonen öppna för Günter Wand på RCA och Hans Brüggen på Philips med andra ord, skulle vara kul att uppleva dessa. Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter Plundin.

Lyssnade på någon sats igår igen av den stora med Kripps och ja jag smälter fortfarande :)

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

Får hålla ögonen öppna för Günter Wand på RCA och Hans Brüggen på Philips med andra ord, skulle vara kul att uppleva dessa.

Jag kan rakt av rekomendera Frans Brüggens inspelningar av Haydn, Mozart, Beethoven och Schubert när det gäller inspelningar med historiska instrument.

Günter Wand är mer traditionell och det är framförallt hans Bruckner, Beethoven och Schubert som är mycket bra! (Delar av deras symfonier spelade han in 2-3 gånger över sin 60-åriga karriär!)

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Decca SXL 2045 Schubert: Symphony No. 9 “The Great” - London Symphony Orchestra conducted by Josef Krips

(Recording: May 1958 at Kingsway Hall in London by Kenneth E. Wilkinson)

dec-2045.jpg

....fann jag som förstautgåva (ED1) för 10kr för några månader sedan här i Uppsala :app:

Jag kommer också ihåg att jag gillade inspelningen/tolkningen..... ;)

Tillägg: Decca SXL 6549, Schubert Symphony No.8 "Unfinished" - Vienna Philharmonic Orchestra conducted by Josef Krips

(Recording: 20-21 March 1969 in Vienna)

Link to comment
Share on other sites

Eliot, då är det samma inspelningstillfälle och frontbild på våra skivor. Man får läsa det finstilta och mellan raderna på den jag har (Penguin Rosette) för att få fram detaljerna på denna utgåva. Kripps och LSO spelar tydligen "den ofullbordade" (9:an) inspelad 1959 och Wiener Philharmoniker med Kripps spelar "den stora" (8:an) 1969.

decca4761551.jpg

Decca (Universal) 476 155-1

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft en vecka där jag snöat in på några Brazilianska sångerskor..

B000008BSR.01.LZZZZZZZ.jpg

Marisa Monte (STA)

B00004TW2G.08.LZZZZZZZ.jpg

Marisa Monte : Memorias, Cronicas E Declaracoes De Amor

B00007B4FM.01.LZZZZZZZ.jpg

Vanessa de Mata

Svänger som tusan, lite poppigare än klassiker som Astrud Gilberto men ändå lika bra.

För er som gillar pianojazz alla Diana Krall eller Norah Jones så kan jag rekomendera :

B0001O3Y5S.01.LZZZZZZZ.jpg

B000AYEIXQ.01.LZZZZZZZ.jpg

Maria Rita, det först självbetitalde albument och det andra "Segundo"

Norah Jones med sambapuls!!!

Precis som att man inte kan sitta still när kung Louie drar igång i Djungelboken så är Braziliansk musik så smittande att till och med en gammal fläskläpp som jag reser på mej och gungar med!!!

/ptr

(Bilder låndade av Amazon.fr)

Link to comment
Share on other sites

Wow! Marisa Monte är det sannerligen inte ofta man läser om på våra breddgrader. Dax att plocka fram skivorna för en genomlyssning känner jag :mm:

Maria Rita måste jag kolla upp, känns som det skulle passa som gjutet för en annan!

/Mattias :)

Link to comment
Share on other sites

Wow! Marisa Monte är det sannerligen inte ofta man läser om på våra breddgrader.

Ännu större orsak att pusha lite! :cool:

Dax att plocka fram skivorna för en genomlyssning känner jag..

Genast!

Brazilien del två :

Jag är välsignad med ett ganska brett kontaktnät när det gäller musik, Brazilien hamnade i blickfånget för första gången när min komfirmationspräst fick tjänst där (inom SKUT) och han, medveten om min passion för musik började skicka plattor med det ena exotiskare än det andra. När han återbesöker brazilien (Sao Paulo) brukar det komma en packe skivor, så också i år...

Några tips till :

B0009SPZQM.01._AA240_SCLZZZZZZZ_.jpg

Roberta Sá - Brasileiro

B00000477U.01.LZZZZZZZ.jpg

Elis Regina - Falso Brilhante

B00007KSA8.01.LZZZZZZZ.jpg

Gal Costa - Gal Bossa Tropical

B00004TW42.01.LZZZZZZZ.jpg

Gal Costa - Caras & Bocas

~ Gal Costa har givit ut massor av plattor sedan debuten 1969, en del ganska ojämna men alltid några guldkorn! Så det finns massor att botanisera i!

B0006UDPY2.01.LZZZZZZZ.jpg

Fernanda Porto - Giramundo

B000ACZWXS.01.LZZZZZZZ.jpg

Zélia Duncan - Pré-Pós-Tudo-Bossa-Band

Där har ni nått att bita i!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Guest mikael

Sitter just nu och lyssnar pü tiesto in concert. Vilken fantastisk dvd!!! :D Kommer ihüg när jag var och lyssna pü honom i malmö ett par veckor innan han spelade vid osinvigningarna i Aten. Vilken fantastisk natt. Att stü och dansa frün klockan tio pü kvällen till sju pü morgonen... Fy fasiken säger jag. Det var en extraordinär upplevelse. Für nog üka ner och se han pü hemmaplan tror jag :mm::D:D .

/Mikael

Link to comment
Share on other sites

Några korta rader om en skiva som är en hyllning till Hank Williams musik. Country till 100% utlovas ;)

978305fd-79fa-4930-9a85-df379dcc3ff5.jpg

Låtarna sjungs av ett gäng kända artister och de allra flesta låtarna känner man till på ett eller annat sätt. Ryan Adams glör Lovesick blues på ett inlevelsefullt och fantastiskt sätt för att nämna en av godbitarna på skivan. Det är riktig gladcountry rakt igenom hela skivan, ja man blir glad av den :)

Låtar och artister på skivan

1 I Can't Get You Off Of My Mind - Bob Dylan

2 Long Gone Lonesome Blues - Sheryl Crow

3 I'm So Lonesome I Could Cry - Keb Mo

4 Your Cheatin' Heart - Beck

5 Lost On The River - Mark Knopfler & his band

6 You're Gonna Change (Or I'm Gonna Leave) - Tom Petty

7 You Win Again - Keith Richards

8 Alone And Foresaken - Emmylou Harris

9 I'm A Long Gone Daddy - Hank III

10 Lovesick Blues - Ryan Adams

11 Cold Cold Heart - Lucinda Williams

12 I Dreamed About Mama Last Night - Johnny Cash

Skivan är inspelad mitt i countryns hjärta Nashville på Lost Highway, nummer 170 239-2.

En höjdarskiva tycker jag och slutligen får jag tacka Svejk som stack denna under min näsa, Tack! :app:

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

Guest mikael

Nja Martin. Lite fel har du, Tiesto är världens bästa Dj ;):D . Han har blivit utsedd till det tre år i rad nu.

På konserten jag satt och lyssna på när jag skrev förra inlägget var det cirkus 70000 pers och lyssna :o .

/Mikael

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det kan bli så ibland. Elvis har vi nog inte pratat så mycket om på musikdelen om jag inte missminner mig*. Detta påminner mig om en underbar kväll i ett semesterparadis för ett gäng år sedan, vi satt på en resturang på stranden bara några meter från vågorna. Var riktigt varmt ute. Ur högtalarna flödade Elvis gamla goda och kända låtar... oj oj, paradise :app: eller hur det nu är på Phi Phi numera.

Kanske läge för en separat Elvistråd. Någon som är manad? ;)

*Kollade just och jag fann ingen separat tråd om Elvis och hans musik ;);)

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

Just nu...och i några dagar har jag kommit in i ett 80tals "rock/pop" läge...det började med att jag häromdagen blev sugen på att lyssna på The Police:s gamla underbara "every breath you take" och plockade sålunda fram deras Synchronicity från 1983...

23144.jpg

...och hör man ett par spår Police...så vill man höra mer, så då är det tur att det finns fler...och när någon säger att en skiva är producerad 1983 så finns det alltid en skiva som dyker upp i mitt huvud...90125....Yes "popskiva" med deras (troligen) mest spridda låt "Owner of a lonely heart"...

18530.jpg

..även detta en skiva som man inte stänger av när den väl hamnat i spelaren...och för en gammal Yes-fantast som mig så har jag efter att ha kommit in i "Yes-mode" många timmar eller rättare sagt dagar framför mig innan man kommit igenom samlingen...så i denna 80-talsutsvävning får jag tvinga mig att begränsa mig till mig till 80-tals skivor såsom Drama, Big Generator, splittradeåterföreningen lite halvt ABWH och för att man skall få bända gränserna ned i 70-talet lite så finns ju Classic Yes(som innehåller lite gammalt och lite nytt), Yessongs och Yesshows....naturligtvis i Japanpress...eller hur Timbre ;):D

...till slut måste man gå vidare...och då halkade jag in på Level42...men det kanske får vara nog 80-tals poprock för detta inlägg....men här åker nästa skiva i samma genre in i spelaren...hmm...det blir...Saga:s Behaviour från 1985...

24359.jpg

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Bästa kompisen och jag har ett långtidigt utbyte av egna favoritsammlingar, tidigare alltid på TDK AD C-90 kasetter, idag på första bästa CDR. Så idag dök hans påsksammling upp.. Några dagar sent men inte en sekund för tidigt.

Så nu sitter jag och lyssnar på den! -- Givetvis hör det till att man fixar ett omslag..

banana.png

Givetvis är det dom sköntokiga Japanerna i Pizzicato 5 som står för underhållningen.. Jag kan utan tvekan rekomendera deras plattor, dels låter dom förvånansvärt bra, dels innehåller dom musik som gör en förbålt glad utan att man kan ett ord vettig japanska.

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte Rigmor Gustafssons platta "On My Way To You" igår, men blev rätt besviken.

Vad är det många verkar tycka är så märkvärdigt med denna sångerska? Tycker det var tämligen sömnigt.

Tycker personligen Viktoria Tolstoy är åtskilliga klasser bättre i egenskap av jazzsångerska, men antar att smaken är som baken.. :)

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Sen jag skaffade min nya cd-spelare har det blivit att lyssna igenom en mängd bortglömda plattor.

En relativt nyskaffad cd har dock blivit lite av en favvo.

amadou%20et%20mariam%20un%20dimanche.jpg

Amadou et Mariam-Dimanche a Bamako

Svängig afrikansk pop producerad av Manu Chao.

Min gamle husgud Robbie Robertson har också dammats av.Hans skivor med Indian influerad musik ligger mig varmt om hjärtat.Speciellt denna

music_for_the_native_americans_shadow.jpg

Music For The Nativa Americans.Inte en dålig låt på denna skiva.Akua Tuta är ett coolt spår.Blues på indianskt vis!

Sen måste jag absolut nämna Yello.

B000006TR1.03.LZZZZZZZ.jpg

Deras Pocket Universe är några år nu,men jag tröttnar aldrig att höra på denna skiva ganska högt och bara svepas med musiken.En lisa för själen när man kommer hem efter jobbet och bara vill sjunka ner och koppla bort allt annat.

/n.o

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...