FFrrEEddRRiiKK Posted March 27, 2006 Posted March 27, 2006 Kan detta vara något att hålla utkik efter Borde väl klara av lite besvärligare högtalare, med ROTEL's strömhistorik? /Fredrik Quote
christopher Posted March 27, 2006 Posted March 27, 2006 Detta steg ingår i dom nya stegen Rotel släpper med B&O ICEpower moduler. Tror att High Fidelity testade någon av modelerna kanska nydligen. Man kan tänka att det blir kanska likt Jeff Rowland Model 201 och 501, eller några andra slusteg som har liknande moduler, med en ny låda och en nytt pris.... Quote
Guest asimov66 Posted March 27, 2006 Posted March 27, 2006 dämpfaktor 400 det var lågt... hur är det med dämpfaktor i de nya stegen i de "traditionella" stegen a ala rotel osv gick jag iallafall att dämpfaktor skulle ligga på 1000 allt över spelar minimal roll men under är ej bra? hur stämmer det med denna modellen, skall ju i framtiden köpa nytt steg hur låter de nya stegen med blir det för rent ljud med verkningsgrad modell 90% eller något? nyfiken.... Quote
Engelholm Audio Posted March 27, 2006 Posted March 27, 2006 dämpfaktor 400 det var lågt... hur är det med dämpfaktor i de nya stegen i de "traditionella" stegen a ala rotel osv gick jag iallafall att dämpfaktor skulle ligga på 1000 allt över spelar minimal roll men under är ej bra? hur stämmer det med denna modellen, skall ju i framtiden köpa nytt steg hur låter de nya stegen med blir det för rent ljud med verkningsgrad modell 90% eller något? nyfiken.... Utgångsimpedans på 0,0025 ger 400 i dämpfaktor. 1000 är lika med 0,001. Där är nog inte största problemet, anser jag. Quote
Guest asimov66 Posted March 28, 2006 Posted March 28, 2006 vilka andra problem anser du att det finns med den nya tekniken? Quote
Engelholm Audio Posted March 28, 2006 Posted March 28, 2006 vilka andra problem anser du att det finns med den nya tekniken?De flesta klass D förstärkare har ökad distortion ju högre upp i frekvens man kommer. Om detta kan man ju självklart tycka vad som helst; både bra och dåligt. Eller bryr man sig inte. Det verkar också som att rörälskare kan ta till sig ljudet från klass D förstärkare snarare än typiska transistorförstärkare (klass a, a/b, etc). Jag är väll inte helt förtjust i denna egenskap, heller inte i att man måste filtrera skräpet över 20kHz. Till detta kan jag ju - för balansens skull - skriva att jag själv ägt ett klass D steg som jag njöt av för fulla muggar! Quote
FFrrEEddRRiiKK Posted March 28, 2006 Author Posted March 28, 2006 Så är det en korrekt lite kortare slutsats då att Klass D ger högre effekt på bekostnad av lite komprimering och distorsion, a k a något av en röregenskap? /Fredrik Quote
Engelholm Audio Posted March 28, 2006 Posted March 28, 2006 Så är det en korrekt lite kortare slutsats då att Klass D ger högre effekt på bekostnad av lite komprimering och distorsion, a k a något av en röregenskap? /Fredrik Njaa... Ta rör för vad rör är, klass D för vad klass D är och traditionella transistorsteg i klass A elle A/B för vad dom är. Det är så lätt att generalisera och kategorisera och att det för varje gång blir lite mer fel... Quote
Guest asimov66 Posted March 28, 2006 Posted March 28, 2006 ja det stämmer jag har hört något av det med distorsionen skulle vara grymt hög på klass d. Quote
Engelholm Audio Posted March 29, 2006 Posted March 29, 2006 Njaa... Ta rör för vad rör är, klass D för vad klass D är och traditionella transistorsteg i klass A elle A/B för vad dom är. Det är så lätt att generalisera och kategorisera och att det för varje gång blir lite mer fel...Egentligen borde man nog se alla förstärkare för sig, som unika, istället för att gruppera i rör, transistorer, klass D eller klass Ö. :clown: Quote
Guest asimov66 Posted March 29, 2006 Posted March 29, 2006 fast det man kategoriserar skall snarare ses som deras uppbyggnad än tex hur de uppför sig. att kategorisera rör som rör är fatalt eftersom det finns många andra saker som spelar in ju som rören eller konstruktionen likadant med transistorstegen Quote
datar Posted April 3, 2006 Posted April 3, 2006 klass Ö. :clown: Det skulle va coolt med en Klass Ö förstärkare Quote
Engelholm Audio Posted April 3, 2006 Posted April 3, 2006 fast det man kategoriserar skall snarare ses som deras uppbyggnad än tex hur de uppför sig.Ja och det är ju intressant endast ur drifts-synvinkel...och inte ens det är sååå dyrt ens med ett större steg typ VT100 om man slår ut det på lyssningstimmar. Det skulle va coolt med en Klass Ö förstärkare Jag hade en mattelärare som var väldigt verbal av sig. Men när han skulle komma på nått som var "så långt borta från normen som möjligt" brukade han säga: Det kan vara vad som helst, x, y eller grönt ö. Quote
sladd Posted April 4, 2006 Posted April 4, 2006 Om du får 100:- att göra en förstärkare för så kommer det att utkristallisera sig rörljud, transistorljud och klass D-ljud. Med ökade ansträngningar låter de mer och mer lika. En riktigt bra transistorförstärkare låter mer "rör" och en riktigt bra rörförstärkare går inte att skilja från en bra transistorstärkare. Klass D vete fåglarna.... Jag har aldrig hört någon som smakat gott i alla register. Men jag har heller inte lyssnat på alla. mvh . Quote
Timbre™ Posted April 4, 2006 Posted April 4, 2006 Om du får 100:- att göra en förstärkare för så kommer det att utkristallisera sig rörljud, transistorljud och klass D-ljud. Har heller aldrig träffat på någon prislappsgenväg oavsett teknik och ett Audacia Audio Clarity (klass D) som var på besök gav mersmak men vi är fortfarande väldigt långt borta från hundralappen. Quote
Recommended Posts