gcs Posted March 26, 2006 Posted March 26, 2006 Evelyn Glennie tjejen som spelar slagverk och är döv. Det här måste bara ses. Quote
aplodon Posted March 27, 2006 Posted March 27, 2006 Hon har visst lite hörsel kvar om jag uppfattade saken rätt. Trots det, ganska fantastiskt. Vilken kvinna, man blir lite småkär! Kul att se Fred Frith på ett hörn också. Quote
gcs Posted March 27, 2006 Author Posted March 27, 2006 Det märks ju att hon har hört någon gång tidigare i livet eftersom hon behärskar språket och dess nyanser. Jag känner en tjej som är döv och det hon hör är de lägsta bullerfrekvenserna f.ö. ingenting. När man talar med henne är det viktigt att man textar ordentligt med munnen så att hon kan läsa vad man säger. När hon själv säger något är det till en början svårt att förstå vad hon säger. Det är svårt att förstå att Evelyn Glennie är döv efter att ha sett TV-programmet och hört henne på skiva. Quote
Mattias Posted March 27, 2006 Posted March 27, 2006 Ja, man blev lite förstummad när man såg programmet. Är hon döv? Intressant och framförallt lite annorlunda. Tack för tipset. gcs, har du skiva med henne? /Mattias Quote
plundin™ Posted March 27, 2006 Posted March 27, 2006 kan inte svar för gcs, men jag har flera skivor med henne, genombottsplattan från 1993 med James MacMillans Veni Veni Emmanuel är strålande (Catalyst/BMG) - hörde henna spela denna konsert både i Stockholm med radiosymfoniekrna och i Göteborg med GSO 1996, det var så häftigt! Kolla hennes sajt : www.evelyn.co.uk där kan man köpa alla hennes plattor! (Gör som jag, köp av artisten direkt, lite dyrare ibland, men man vet i alla fall vart stålarna hamnar!) /ptr - som ibland har lite ångest över att han inte har nån TV och missar bra program! Quote
gcs Posted March 27, 2006 Author Posted March 27, 2006 Jo jag har flera skivor med E.G. + ett köpvideoband. Jag såg henne på TV för några år sedan och hon har också varit på Berwaldhallen. Quote
Rutger Posted April 11, 2006 Posted April 11, 2006 Jag lyckades hitta fram till reprisen, i sista ögonblicket! Hade aldrig hört talas om henne. Tackar för tipset. Vilken enastående person, denna Ms. Glennie! Karaktären, perspektivet, livskraften, blicken. En rese i kvinnoformat. Oklart om jag skaffar skivor men jag skulle aldrig missa en konsert med henne. Quote
Mahler Posted April 12, 2006 Posted April 12, 2006 Upptäckte själv denna fantastiska slagverkare på en bifogad skiva från tidningen Grammophone för drygt 10 år sedan.. Vet inte ifall tidningen fortfarande skickar med "sample" skivor med utdrag ur det "bästa och hetaste" inom klassisk musik!! "Released in 1993, this recording contains one of the finest percussion concertos yet written. The Veni Veni, Emmanuel concerto was written especially for Evelyn and has become a modern classic with more that two hundred performances worldwide. Also included are four other pieces by James MacMillan: After the Tryst, "...as others see us...", Three Dawn Rituals and Untold. This recording won a Classic CD award in 1993" Visste dock inte att hon var döv förränn nu!! Hursomhelst rekommenderar jag er därför att köpa titeln med namn Veni Veni Emmanuel med kompositioner av James McMillan!! Scottish Chamber Orchestra spelar under Jukka Pekka Saraste! Dynamiskt, temporikt och känslostarkt!! Quote
Recommended Posts