mikael2 Posted March 24, 2006 Posted March 24, 2006 Att sälja sina hifi-grejor är ju något dom flesta gör någon gång. Jag annonserade ut mitt Chapter försteg och fick nedanstående svar: Hello Marketer, i am Mrs ... From the united kingdom intrested in buying this your item and i will like you to let me know if the item is in good condition and the datal of the item i will like you know that i will like you to let me know the number of the item you have for sale with the cost for each of the item and i will need your full name and contact address for the payment via paypal or money gram express payment delivery and the money will be mailed to you in your door post the payment method is very secure and relaible so mail me with you private email address to : Thanks&Regards, Mrs ... Jag har sålt en del grejor tidigare och ovanstående mail kändes inte riktigt rätt...men jag svarade ändå Hello Mrs ..., The Chapter Preface plus is in very good condition with remote and all original packaging about 1.5 year old. My price is Euro 2800,- incl shipping to UK. I prefer a transfer to my Bank account before shipment. Let me know if interesting. best regards Mikael Svaret dröjde en stund...inte särskilt förtroendeingivande eller vad säger ni well Thank for getting back to me i will love to have your FULL BANK DETAILS for the transfer so that i can forward it to my bank manager today. get the total cost and the shiping cost to Nigeria. Thanks Är rädd att jag får betala för att bli av med det till slut Quote
juha Posted March 24, 2006 Posted March 24, 2006 Oj jäsiken det luktar...skumt! "love to have your Full Bank Details"..början på ett fattigare liv Quote
mikael2 Posted March 24, 2006 Author Posted March 24, 2006 Hehe, ser att det ligger en varning ute för just denna bluff här: http://www4.tripnet.se/~pingo/419/bidpaybluff.html Fast jag hade det på känn Quote
mikael2 Posted March 24, 2006 Author Posted March 24, 2006 Oj jäsiken det luktar...skumt! "love to have your Full Bank Details"..början på ett fattigare liv Ja dom kan visst vara hemskt otrevliga när dom fått uppgifter om var du bor osv. obehagligt Quote
Timbre™ Posted March 24, 2006 Posted March 24, 2006 Risktagningshifi skulle jag vilja kalla det... Quote
juha Posted March 24, 2006 Posted March 24, 2006 Ja dom kan visst vara hemskt otrevliga när dom fått uppgifter om var du bor osv. obehagligt Vad gör dom då, alltså när det fått reda på var man bor?? Så länge man inte gett ut bank nr så borde väl vara ok...eller? Quote
juha Posted March 25, 2006 Posted March 25, 2006 De kanske börjar skicka dansbands musik hem till en Quote
Guest Jorma Posted March 25, 2006 Posted March 25, 2006 De kanske börjar skicka dansbands musik hem till en "Vikingarnas bästa" vore ju en rysare att få hemsänd Quote
mikael2 Posted March 25, 2006 Author Posted March 25, 2006 Vad gör dom då, alltså när det fått reda på var man bor?? Så länge man inte gett ut bank nr så borde väl vara ok...eller? Kan inte riktigt deras arbetssätt men bevisligen så fungerar metoden på många människor då Nigeria-breven lever vidare och frodas i den digitala tidsåldern också. Problemet är ju att dom börjar sikta in sig på enskilda så att bluffarna i framtiden blir svårare att genomskåda. Även allmänna Nigeriabrev med löften om miljoner går ju bevisligen folk på eftersom dom lever vidare. Man ser ju direkt att mailet jag fick inte är från nån som är intresserad av prylen utan bara av att få fram personlig information om mig. Hade det varit bättre formulerat, en del standardfrågor kring grejen osv så hade det kunna bli riskabelt om man säljer för första gången. Med lite list hade dom i alla fall fått fram min bankinformation och vart jag bor utan problem. Finns inte så mycket dom kan göra med den infon men lite obehagligt kan det ju vara. Av företag vill dom få fram brevhuvuden och bankinformation etc. Sen faxar dom väl beställningar världen över på företagets brevpapper och nån går väl på bluffarna och fakturor dimper ned. Dom lyckas vad jag förstår med såna som är nyfikna och vet att det är en bluff men vill se vad som händer om man svarar och sen inte stoppar innan det är för sent [:0] Quote
K-man Posted March 25, 2006 Posted March 25, 2006 Tråkigt med alla dessa "gansters" överallt...finns inte många krokar de INTE finns i... \\K-man Quote
Timbre™ Posted March 25, 2006 Posted March 25, 2006 "Vikingarnas bästa" vore ju en rysare att få hemsänd Vikingarnas Kramgoa låtar 5 kanske hjälper upp... Såldes i fyra hundra tusen exemplar. Quote
Ekman Posted March 25, 2006 Posted March 25, 2006 Dansband är väl en av sveriges mest sålda musikgenres men ingen vill erkänna att dom lyssnar på det Quote
Guest johan Posted March 25, 2006 Posted March 25, 2006 Jag var spekulant på en pryl på HiFimarkt o såg på priset att nått var fel. Mailade o han promptade om att nyttja Western o att det skulle fraktas med nått Engelskt företag. Whois visade att allt var bluff , även företagets sida för den reggades dagen innan han svarade på mitt mail. Tittar man på sidan så hittar man inget om deras fraktsätt eller liknande. Men däremot en massa om hur deras "säkra" sätt att vakta dina pengar. Till råga på allt så ser sidan riktigt proffsig ut. http://www.eukshipping.co.uk/ Från Whois Relevant dates: Registered on: 21-Mar-2006 Renewal date: 21-Mar-2008 Last updated: 21-Mar-2006 Registration status: Registration request being processed. Quote
mc_square Posted March 26, 2006 Posted March 26, 2006 Mikael! Ett sånt mail är en blåsning,garanterat! Jag har utsatts ett antal ggr för ung samma scam,men de har inte lyckats med att lura mig...! Skicka/sälj INGET till Afrika,speciellt Nigeria! Ofta nämner de en något större summa (säg 6000kr på en pryl du prissatt på 4000kr) men inte förrän efteråt,då kan det redan vara försent för prylen e hämtad av UPS och du fått en kod som ska uppges (samma för "KÖPAREN" påstår han,men hans kod när han transfer cash) för tex. WsternUnion.Först då kan du "tracka" både prylen och din check...tror du! orkar inte skriva mer detaljerat,men tänk dig du lämnar prylen till UPS,väntar troget på betalningen(som inte ens finns!)och du får ett krav på att du ska betala tillbaka överskottet (2000) till honom... Så betala inte för att bli blåsta på Consonans`en...Förlåt konfekten! Om ni vill kan jag nog leta upp det senaste dem försökte med mig,imorrn. (Hej Johan B!) Quote
mikael2 Posted March 27, 2006 Author Posted March 27, 2006 Johan B, nä jag släpper inget till Nigeria utan betalning å några e-mail räcker inte som bekräftning på betalning. Quote
Kero Posted March 29, 2006 Posted March 29, 2006 Jag har oxå fått brev från Nigeria, en herre vid namn David Larry ville köpa mina kablar som jag annonserade ut för 3-4000:-. Förstod att någonting var galet när han gärna ville betala frakten fast jag sa att den förmodligen kostar minst lika mycket som kablarna. Såg någon dag efter den här "annonsen" på hifimagasinet och förstod att det var precis en sån här bedragare som försökt lura mig. http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=11934 Quote
Recommended Posts