Timbre™ Posted March 24, 2006 Posted March 24, 2006 Idag går startskottet! En hyllning till Andrea Amati i ny kostym och nya skor. Hifi Stället i Göteborg och AUDIONORD låter Sonus fabers nya skapelser spela upp tillsammans med purfärsk Krellelektronik i dagarna två. Luppen plockas fram och efter vår FBI-granskning har turen så kommit till par no. 69 av Sonus faber Amati Anniversario - mellersta brodern i Sonus fabers hyllningstrilogi till instrumentmakarna i Cremona. En liten smygstart denna fredagsmorgon... :cool: Quote
Timbre™ Posted March 24, 2006 Author Posted March 24, 2006 Om en stund plockas förlåten av, Amati har klivit upp på scenen och vid elvatiden är lyssningsövningarna i full gång. Björn och Ludwig från Audionord har hand om fjärrkontroller och står för musikprogrammet. Allra bäst är att vara på plats men missa inte denna närstudie av Amati Anniversario i blixtars sken. Hvitfeldtsgatan 13 är adressen... Quote
Timbre™ Posted March 24, 2006 Author Posted March 24, 2006 Utan elektronik ingen musik och då denna förstärkare gärna arbetar undercover avvaktar vi med mer information tills övningarna har kommit igång. Krell och Sonus faber är ju annars ett väl beprövat recept. Quote
andreas .l Posted March 24, 2006 Posted March 24, 2006 imorgon bär det av till hifistället. ser verkligen fram emot detta, både besöket och bildreportaget Quote
Timbre™ Posted March 24, 2006 Author Posted March 24, 2006 Dock lättar vi lite på manteln och tar en smygtitt på de nya skorna. Mycket har hänt under tiden man har varit insjunken i Amati Homage och jämförelser kan ej undvikas... Den nya bottenplattan visar större släktskap med Stradivari Homage än med de tidigare Amatistagen. Quote
Timbre™ Posted March 24, 2006 Author Posted March 24, 2006 imorgon bär det av till hifistället. ser verkligen fram emot detta, både besöket och bildreportaget Ja, detta får ju inte missas... De flesta bilderna är redan avklarade så den här gången skall det lyssnas ordentligt... Quote
Timbre™ Posted March 24, 2006 Author Posted March 24, 2006 Vilket startskott! Ja, nu gäller det att ladda batterierna och få igång maskineriet... Inom en timme drar det igång... Quote
fredrik Posted March 24, 2006 Posted March 24, 2006 Får väl också knalla ned till Anders en sväng. Och Timbre, hur morronpigg är du egentligen? Quote
juha Posted March 24, 2006 Posted March 24, 2006 Trodde jag var först...efter Björn..efter Ekman..ja förstås Anders himself Kul att träffa nördarna i dagsljus!! Quote
Timbre™ Posted March 24, 2006 Author Posted March 24, 2006 Trodde jag var först...efter Björn..efter Ekman..ja förstås Anders himself Kul att träffa nördarna i dagsljus!! Ja, ibland måste man ta sig ut ur de dämpade salongerna... Quote
Timbre™ Posted March 24, 2006 Author Posted March 24, 2006 Och Timbre, hur morronpigg är du egentligen? Ibland är det riktigt illa... Kanske dags att ta sig upp för trappan och in i sonusljuset... . Här finns Sonus faber att välja på och Guarneriparet till höger är långt ifrån ensamma på Hvitfeldtsgatan 13. Mitt bland all elektronik fick jag även syn på en Musica... :cool: Quote
Timbre™ Posted March 24, 2006 Author Posted March 24, 2006 Ja det syns att med är skakad Så mycket hifi på en enda gång sätter sina spår... Det avskilda lyssningsrummet en trappa upp är perfekt för specialdemos samtidigt som ordinarie butiksverksamhet kan flyta på som vanligt. Dessutom öppnar det möjligheter till single speaker demonstration vilket ju förordas av många. Quote
Timbre™ Posted March 24, 2006 Author Posted March 24, 2006 Uppvärmd signalkälla på plats. Krells SACD-spelare Evolution 505 har redan hunnit med en del sedan den premiärlandade i Sverige. Quote
Timbre™ Posted March 24, 2006 Author Posted March 24, 2006 FBI på plats. Mer om denna integrerade Krellbjässe i tråden THE FBI IS WATCHING YOU. Quote
Timbre™ Posted March 24, 2006 Author Posted March 24, 2006 Amati Anniversario på plats. Är den ännu ett trappsteg upp mot hifinirvana eller räcker det med Amati Homage... Mer detaljer att jämföra. Quote
Timbre™ Posted March 25, 2006 Author Posted March 25, 2006 Dagens Homageserie från Sonus faber bildar en designmässig enhet och personligen upplever jag både Amati Anniversario och Guarneri Memento (utan att ännu ha sett den i verkligheten) mer som avknoppningar av Stradivari Homage än som marktvåor av tidigare modeller. Yttre design och bestyckning bär på många likheter. Quote
Timbre™ Posted March 25, 2006 Author Posted March 25, 2006 WBT-terminalen på Amati Anniversario. Quote
Timbre™ Posted March 25, 2006 Author Posted March 25, 2006 Motsvarande detalj på Stradivari Homage. Quote
Timbre™ Posted March 25, 2006 Author Posted March 25, 2006 En bit bakstycke på nostalgiobjektet Amati Homage... Quote
Timbre™ Posted March 25, 2006 Author Posted March 25, 2006 Bakstycket i sin helhet ger mer känsla av en kvartsvarvsnurrad Stradivari än en ombyggd Amati och här finns uppenbara likheter med Guarneri Memento i formspråket. Quote
Timbre™ Posted March 25, 2006 Author Posted March 25, 2006 Frontbaffeln bjuder på samma förändringar och likheter... Epoken Esotarer från Dynaudio och Revelators från ScanSpeak är definitivt förbi. Nu är det ringradiatorn som gäller genom hela Homageserien. Quote
K-man Posted March 25, 2006 Posted March 25, 2006 Synd att man inte kunde åka dit...hade varit klart intressant att se/lyssna på! Har ju inte ens varit i det nya rummet....! \\K-man Quote
Timbre™ Posted March 25, 2006 Author Posted March 25, 2006 Har ju inte ens varit i det nya rummet....! Då passar det bra med ännu en detaljbild. Det finns en trappa som leder vidare upp till övre domäner. Upp bland hifimolnen kanske... Quote
Timbre™ Posted March 25, 2006 Author Posted March 25, 2006 Nu är ringradiatorn liksom övriga element tillverkade på specifikation av Sonus faber och redan esotaren med sin akustiska kammare i lönn skiljde ju sig rejält från originalet. Enligt uppgift gäller samma sak här. Quote
Timbre™ Posted March 25, 2006 Author Posted March 25, 2006 Vid fredagens lyssning tyckte jag mig också uppleva större likhet med Stradivari än med Amati Homage även om detta är omöjligt att avgöra i ett obekant rum och på obekant musik. Redan Stradivari kan ju presentera sig i helt skilda upplagor beroende på rum och placering och här lutade det åt den kraftfulla och fylliga varianten. En romantisk bolero som jag aldrig kan lära mig namnet på blev dagens höjdpunkt med mycket känsla, värme och intensitet. Quote
Timbre™ Posted March 25, 2006 Author Posted March 25, 2006 Det behöver väl knappast sägas att Sonus fabers skapelser smälter väl in i Hifi Ställets personliga miljö. Jag tycker att detta även gäller tidigare modeller som t.ex. Extrema, Electa Amator och Concert i alla dess former. FBI hade givetvis inga problem med Anniversario och dessa två tillverkare har ju mötts förr. Andra gången jag hörde Sf Extrema var det med Krell KSA-250 och ett vagt beslut blev plötsligt oundvikligt... Sonus faber har sina entusiaster och den skaran visar alla tecken på att fortsätta växa. Amati Homage var ett nittiotalsbarn som hängde med i många år och passerade 2000 tillverkade par. Anniversario går förmodligen en liknande framtid till mötes och det är kul att de nu även finns i Sverige. Väl värt en hifitripp idag och alla kommande dagar. Quote
Ekman Posted March 25, 2006 Posted March 25, 2006 Caruso hette låten har jag för mig De är otroligt vackra SF-högtalarna, sen så skadar det ju inte direkt att de låter otroligt vackert också. Quote
Timbre™ Posted March 25, 2006 Author Posted March 25, 2006 Caruso hette låten har jag för mig Ja, det stämmer! Trodde att den hette Tanto Tanto men man lär sig något varje dag. Quote
Recommended Posts