Jump to content

Recommended Posts

Posted
:blush En syndares bekännelse! Jag har kategoriskt ratat all vinyl från skivbolaget Supraphon under mitt sökande efter vinyl på begagnat marknaden runtom i landet. I trygg förvissning om att ett öststatsbolag knappast kunnat prestera någon rimlig ljudkvalité, både i inspelningsteknik eller pressning, så har jag aldrig brytt mej. Men oj vilken miss, och då jag för första gången fick lyssna till Supraphon SUA ST 50615 med Ida Haendel /Lalo´s Symphonie Espagnole och Ravel´s Tzigane, tack vare en belysande tråd här på forumet, blev jag verkligen överraskad. Nu några veckor senare, kan jag med stor glädje konstatera att det finns verkliga juveler från Supraphon att hämta. I går spelade jag Dvorak´s Symphony no.3 /Prag Symfoni Orkester/Vaclav Smetacek från 1961 SUA ST 50003. Vidare konserterna för cello i a-dur och h-moll av samma tonsättare och den Tjeckiska Filharmoniska Orkestern med Milos Sadlo och dirigent Vaclav Neumann Supraphon 1 10 2081-82ZA. Båda mycket bra ljud och en fin tolkning av Anton Dvorak. Tala om förutfattade meningar, jag skäms faktiskt lite och kanske det är dags att leta efter de lite mer ”udda” skivbolagen i fortsättningen. Om någon har mer information om Supraphon, så är jag idel öra. :blush
Posted

jaja, smeta lite (ab)solution i såret och minns att nu har du nått att kika på nästa gång du återbesöker alla vinyletablisemang!

sånt är skivlivet, det man ratar en gång blir ett fynd nästa!

/ptr

Posted

Känns bekant på något sätt :blush Det är väl lite tjusningen i det eviga musikletandet oxå, att hitta godbitarna ;)

Kul att du delar med dig.

/Mattias :)