ulf Posted January 22, 2004 Posted January 22, 2004 Om man följer de stora amerikanska siterna AUDIOGON o Audio Asylum är det övervädligande positiv kritik för ED Meitners EMlabs DAC6 plus meitners modifierade Phillips 1000 som transport. Det skall enligt vädigt många over there vara världens bästa CD återgivning både Reedbook och som SACD. Finns väl överhuvutaget inte i Europa? Är det någon som har lyssnat på denna combo I USA. Jorma kanske? Quote
Timbre™ Posted January 22, 2004 Posted January 22, 2004 Det finns några mycket intressanta intervjuer med Ed Meitner på nättidningen Positive Feedback. Tål att läsas många gånger... http://www.positive-feedback.com/Issue11/m...erinterview.htm Quote
fideljr Posted January 22, 2004 Posted January 22, 2004 Hej Ulf Känner till att de säljs Tyskland Så här ser prisbilden ut i Tyskland nverbindliche - Verkaufspreisliste Gültig ab 01.02.2003 Modell Kurzbeschreibung Preise in EUR Switchman SWM3 6-Kanal-Vorverstärker / FB 8.200,- DCC 2 2-Kanal SACD/DSD-Wandler-Vorstufe 11.900,- DAC 6e 6-Kanal SACD/DSD-Wandler 11.900,- CDS SACD-Laufwerk Mai 2004 SACD 1000 SACD - Laufwerk Philips incl. Mod. 3.100,- SACD 1000 MOD Modifikation für SACD 1000 Player 1.850,- Audio-Cables Verbindungskabel XLR / XLR oder Cinch (Stereosatz in 1m) Verlängerung Aufpreis / Stereo-m 200,- 40,- Änderungen ohne Vorankündigung vorbehalten. GARANTIE 3 Jahre. Emm Labs i Tyskland Du kanske redan har varit inne på sidan så....... Ha det Fideljr Ps De skall komma ut med egen Transport/Spelare så ................ Quote
fideljr Posted January 22, 2004 Posted January 22, 2004 Här kommer en till test på emm Labs grejer emm Labs Quote
ulf Posted January 22, 2004 Author Posted January 22, 2004 Tack för bilder o länk. Man blir ju nyfiken på en produkt som DAC6 plus moddad phillips transport som "alla" i USA verkar anse det bästa som finns. Quote
MartinH Posted January 23, 2004 Posted January 23, 2004 Dom finns i sverige !!! Det är Opus 3 som har meitner produkterna i sverige.... Men det är inte några budgetprodukter direkt, men det är väll det aldrig när man ska ha HighEnd produkter.... Quote
hifirocker Posted January 23, 2004 Posted January 23, 2004 Bandet som jag spelar i var och mastade vår EP på Cutting Room i Stockholm i veckan. De hade Philips SACD 1000 där och även elektronik från eMM, bl.a. några DAC:ar. Jag fick dock aldrig tillfälle att lyssna på grejerna. Men visst verkar det som om grejerna finns i Sverige, dock endast får få utvalda... Det var otroligt härligt att lyssna på musik i ett helt akustikreglerat rum också, man hörde hela registret väldigt tydligt utan att det på något sätt lät påträngande, vasst eller ansträngt. En klart trevlig upplevelse. Lite off topic kanske men det fick en att inse att man en bit kvar där hemma innan man har "perfekt akustik"... Mvh, Quote
Guest Jorma Posted January 24, 2004 Posted January 24, 2004 Ulf: jag har inte hört Metners prylar eller ens sett dom. I den intervju med Meitner som Timbre länkat till står det att läsa att Meitner inte är mycket för separat drive-Dac. Detta finns strax nedanför mitten av sidan: Pappas: That makes a big difference in trying to get the reconstituted clock out of it. Meitner: All this audiophile work with their separates? Like a CD drive and then a converter? Well, the weak link really is the S/PDIF. If that would have gone to even a clock and left/right on one wire, that would have been a lot better, instead of this one wire where everything is on one wire and then you have all these problems. Pappas: Very interesting. So in other words, it might actually be better to buy a one-piece unit — Meitner: Oh Yes. Oh Yes. Pappas: Because you don’t have to make the conversion to S/PDIF… Meitner: That’s right. Pappas: … and then back again. You can keep it all … Meitner: I think every time there is a conversion, nobody could be as arrogant as to assume that there isn’t going to be some loss. Pappas: And so effectively, you’re making two conversions by going to a two-piece system. Meitner: That’s right. No free lunch. Pappas: Not even a reduced-price lunch. Meitner: No. Quote
ulf Posted January 25, 2004 Author Posted January 25, 2004 Det ju konstigt då att han fortsätter bygga separat enheter och att alla tycker att de är bäst. Varför bygger han inte ihop sin nya DDC2 med ett drivverk? Det bästa CDllud jag hört i min anläggning kom från Forsell combo. Min Forsell DAC länkat S/PDIF från en inlånad Forsell transport. Frågan är om jag får tag i begagnad Forsell transport eller om jag skall råna banken och satsa på de nya Emmlabs grejerna? Quote
Timbre™ Posted January 25, 2004 Posted January 25, 2004 Tanken med separata enheter måste ju vara att avskilja vibrationsalstrande drivenheter från känslig elektronik. Som bonus får man en större flexibilitet. Quote
MartinH Posted January 26, 2004 Posted January 26, 2004 Det man dock kan säga är att han är nog den som vet mest om DSD teknik idag, han var med och utvecklade tekniken en gång i tiden... Det kommer faktiskt en ny transport från dom snart, då philips maskinen igentligen inte finns längre..... /Martin Quote
Bravo Posted January 27, 2004 Posted January 27, 2004 Visst vore det spännande att lyssna på dessa grejor, vad är priserna i Sverge? Quote
Guest Jorma Posted March 10, 2004 Posted March 10, 2004 Om man följer de stora amerikanska siterna AUDIOGON o Audio Asylum är det övervädligande positiv kritik för ED Meitners EMlabs DAC6 plus meitners modifierade Phillips 1000 som transport. Det skall enligt vädigt många over there vara världens bästa CD återgivning både Reedbook och som SACD. Finns väl överhuvutaget inte i Europa? Är det någon som har lyssnat på denna combo I USA. Jorma kanske? Jag kommer att höra Meitners grejer på mässan i New York i slutet på maj. Vi har precis fått klart med att få låna dom av Ed Meitner och kommer alltså att köra dom i vårat rum på mässan. Det blir med förstärkare från Brinkman och också en vinylspelare från Brinkman. Detta ska bli intressant eller hur Quote
MartinH Posted March 11, 2004 Posted March 11, 2004 Nu verkar det inte som Opus3 har agenturen för EMMLabs längre, dom finns inte med på deras sida i alla fall... Men sist jag så så låg Dacen på runt 80000:-.. så det är inte billiga grejer direkt... Quote
Recommended Posts