Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det är så att jag går i uppgraderings planer, (änså länge bara planer).

Känner att jag vill satsa på en Stativhögtalare istället för Golvare...

Hade tänkte att skulle handlas vid 25000 kroners klassen...

De jag tänker fara å lyssna på är:

1. Sonus Faber Cremona Auditor

2. B&W 805S

3. Dali Helicon 300W

SFCA är utanför budgeten, men de är så snygga :mm:

Så hittar jag några beg så...

Vad har ni för erfarenheter om dessa talare?

Musik som kommer att spelas är Hårdrock, Jazz & Klassiskt. (lyssnar på allt nästan)

Kommer att spelas på det ni ser nedan...

Posted

Såg att det fanns ett par beg där, men jag vill ju lyssna på dem först.

Tror att de ska ha dem på RC Ljud & Bild i Umeå, ska fara upp och lyssna när tid finns.

Figge: Revel M22, hur spelar de som? ljudmässigt...

Posted

Hej

Jag skulle helt klart välja Dali Helicon 300W, jag säger bara vilken diskant, mjuk som en babyrumpa och kristallklar som en solig vinterdag. :) Byggkvalitéen skäms inte för sig heller. Kan nog tänka mig att det behövs bra förstärkeri som klarar av att kontrollera baskonerna. Lyssnade på dessa hos Hifiklubben för att utvärdera om jag skulle köpa en Thule IA60SE förstärkare. Jag köpte inte förstärkaren men blev helsåld på högtalarna istället.

Mvh JockeB

Posted
Jag köpte inte förstärkaren men blev helsåld på högtalarna istället.

Så kan det gå :) och stativhögtalare är trevligt när man väl har börjat. En känsla av frihet att man lätt kan flytta omkring högtaleriet och tweaka alldeles på egen hand.

Posted

Ska prata med estorik kolla vad de säger...

Det är inte säkert att Hifiklubben har talarna hemma, (sundsvall)

Posted

Har själv ägt ett par B&W 805S innan, och kan inte säga annat än att de spelar ett himmelskt mellanregister, och med otrolig presence i det området.

Fullständigt karaktärslösa, och en ruggig spegling av vad än material man matade dem med.

Dock gjorde jag av med dem, för de saknade närvaro i basområdet, och även till viss del dynamik.

De gjorde allt fullständigt rätt, på många sätt och vis, men släppte aldrig riktigt. Spelade jag t ex ett dynamiskt trumparti, så tycker jag faktiskt en QRS Luna för drygt 7.000:- gör ett bättre jobb. Och då menar jag inte i egenskap av bara bas, utan också just explosiviteten i anslaget.

Vill också tala mig delvis varm för Dynaudio Contour S 1.4, men den här en, för mig, för mjuk framtoning. Väldigt fin och djup bas, men på bekostnad av snabbhet och kontur längst ner. Här är B&W 805S tvärt emot mot andra hållet kan man säga.

Sägas skall också att dessa högtalare i ovan 20.000:- klassen säkerligen kommer till än mer rätta med kraftigare elektronik (kraftigare än sådan jag äger) som kan hålla styr på arbetet mellan basen och mellanregistret, men sinsemellan, är dessa mina spontana intryck.

Nej, ibland saknar jag den gamla QLN Signature HD II. :)

Den hade många av de egenskaper jag gillar i en bra stativare: måttlig och rimligt djup basåtergivning, varmt och närvarande mellanregister och superdetaljerad diskant, utan att för den delen bli påträngande. Ovanpå detta ett kabinett som tillätt rejäl tystnad mellan tonerna. Det tillåter inte riktigt en QRS Luna för 6.900:-, men å andra sidan kostar den dryga tredjedelan av ett par S 1.4 eller 805S, och det är väldigt bra, när man, som jag, letar efter den där speciella stativaren som kan göra det där lilla extra utanför sin prislapp. :D

64718.jpg

/Fredrik

Posted

Jag har också ägt ett par HD2 och de låter väldigt mörka och instängda med en för klen förstärkare, däremot så släpper de rejält med kraftigare steg, synd bara att radiolagret aldrig hade något att driva burkarna ordentligt med

Posted
Jag har också ägt ett par HD2 och de låter väldigt mörka och instängda med en för klen förstärkare, däremot så släpper de rejält med kraftigare steg, synd bara att radiolagret aldrig hade något att driva burkarna ordentligt med

Fick samma intryck men jag har för mig att vi spelade en gång med ett Adcom som tog tag i Signaturerna.

Posted
Radiolagret i Göteborg körde ofta med QLN-stativare och jag vill minnas att de krävde kraftfulla förstärkare, stämmer det... :?:

Jo, om jag minns rätt körde de rätt hårt med standard signaturen med kevlarbasarna:

66735.jpg

De drog aldrig igång med HDII:orna riktigt vad jag vet.

Men den gamla signaturen var väldigt mörk, och större steg hjälpte absolut för att komma tillrätta med dessa.

Mina första ex drev jag med en COPLAND integrerad 30 wattare. Någon kallade det "yllefiltsljud". Kanske inte helt fel benämning av karaktären.. :D Fast man lär sig av sina misstag..

Fast det är väl så överlag med stativare, och särskilt välihopskruvade sådana, att de behöver ofta rejält med pulver för att komma till rätta med vad de försöker åstadkomma. Inte minst i konflikten med naturlagarna. Där kan ju en golvare "fuska" mer.

/Fredrik

Posted

Radiolagret har sålt alla versionerna av Qln signature jag har för mig att de sa att de originalet och HD2 var ungefär lika bra fast lät lite olika medans de inte gillade den nyare HD3an lika mycket.

Jag jämförde aldrig med splitfield däremot så har jag diskuterat det med en av konstruktörerna i QLN och han påstod att den vanliga HD2 och splitfield lät ungefär likadant.

Posted
Fast det är väl så överlag med stativare, och särskilt välihopskruvade sådana, att de behöver ofta rejält med pulver för att komma till rätta med vad de försöker åstadkomma.

Några undantag finns men det är nog som du säger och detta bäddar ju för mismatch då det förmodligen inte är så vanligt att handla förstärkare som väger många gånger mer än högtalarna.

Posted

Finns QLN nånstans att lyssna på i mitt område (sundsvall - umeå)??

Är riktigt sugen på SFCA då det är bara så snygga... frågan är om de hinner säljas innan jag hinner lyssna på de övriga alternativen :( Och om de spelar som jag vill :blush

Väntar på svar av Hifiklubben i Sundsvall, om de har nån stativare hemma, tror inte de :( inte bägge iaf...

Blir en spännande tid framöver men mycket hifi... :mm::mm::)

Posted
Finns QLN nånstans att lyssna på i mitt område (sundsvall - umeå)??

Gamla Qln är ju inte samma som det nya Qln. Det skall du ju veta.

Dock mannen bakom de gamla Qln burkarna i Classic serien, där signtauren ingick, är numera verksam med både DLS och QRS projekt.

Fast de har i dagsläget tyvärr inga stativare i den prisklass du kikar på. Mycket möjligt det kommer dock..

Fast för all del ta och lyssna på QRS Luna om du kan.

Hörde den själv i Växjö i Fredags, och den gjorde en hel del saker väldigt, väldigt bra. :)

Hi-Fi Consult, som sköter distributionen av dem, kan nog ge dig tips på en återförsäljare nära dig.

/Fredrik

Posted

Förlåt i sammanhanget. :clown:

Jo, det var audiofil versionen, så räkna istället runt de 8.500:- - 10.000:-, om inte sladd kan kommentera ytterligare/annorlunda.

Hur skillnaden är emot den vanliga Luna'n kan jag inte säga, då jag inte hört denna.

/Fredrik

Posted

jag har bara lyssnat på SFCA av dom modellerna du funderar på men vilka högtalare sen. hade jag skaffat ett par stativare så hade det varit dom, och för 26´ måste det betraktas som ett fynd. Karaktären kanske inte passar alla men för min del är det helt rätt. mjuk luftigt detaljerat utan att bli påträngande och basen går djupt och kontrollerat. kanske inte den mest hyperhögupplösta högtalaren sådär direkt men lyssnar man så finns allt och det är mysigt värre. Jag tycker den gör sig bra till all musik men kör inte med en allt för laidback stärk eller kablar bara. se också till att det verkligen är ett inspelat par, skillnaden efter ca 100 timmar är verkligen enorm.

Posted

Det lutar mot att det blir SFCA, ska kontakta estorik imorrn... har fått ett erbjudande på mina talare nu så :)

och de är beg... alltså inspelade :)

Och eftersom det nog är ganska lätt att sälja dem om jag inte är nöjd så kanske det är värt ett "blindköp"... lr??

Posted

Måste kolla med er, Phonar Credo M100?... kan få köpa den för 23 400kr (nypris ca 37000)

Hörde att många gillade den på Malmömässan (tror jag), nån som var där och lyssnade på Phonar Credo M100?

Vad är de största skillanderna på SFCA och Phonar?

Vet att man ska lyssna på dem själv, men bra med lite råd ändå :):blush

Posted

Det var de jag var rädd för :);)

Bilen är fel på (som vanligt), så jag har inte nån möjlighet att fara å lyssna i veckan :(

Om inte bil fixar sig själv ;):o

Ska låna hem Phonar om det går, hifiklubben hade 805S hemma så ska försöka ta mig dit och lyssna.

Blir en spännande framtid :D:)