Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej alla trevliga människor!

Som nybliven medlem i detta forum måste jag få tacka för en underbar sajt!

Jag har haft så mycket glädje av nostalgitrådarna - dom är fantastiska!

Ville gärna pusha lite för en egen blogg - som handlar om mitt samlande av radio och grammofonrelaterade gamla prylar... Ursäkta smygreklamen, men jag önskade verkligen att fler kunde skriva lite mer personligt om sitt nostalgisamlande.

http://errkas.blogspot.com

Tack!

Posted

Det var härlig läsning! Den länken passar ju superbt in på nostalgiavdelningen!

Som datar skrev...välkommen! ..kul att höra att du gillar de nostalgitrådar som forumet fått ihop! :)

\\K-man

Posted

Tack för beröm med bloggen!

Måste påpeka ännu en gång att nostalgi-texterna/inläggen här på forumet har gett mig så mycket!

Massor av information och framförallt energi till att utveckla mitt intresse.

Tack alla som tar er tid och skriver, det är alldeles för få som kommer till skott och uttrycker sina åsikter och tankar.

/Errka

Posted
Tack för beröm med bloggen!

Måste påpeka ännu en gång att nostalgi-texterna/inläggen här på forumet har gett mig så mycket!

Massor av information och framförallt energi till att utveckla mitt intresse.

Tack alla som tar er tid och skriver, det är alldeles för få som kommer till skott och uttrycker sina åsikter och tankar.

/Errka

Hej Errka

Väldigt trevlig sida du har ;) Vi är ju några stycken här som kör lite nostalgiprylar mellan varven.

Kul att den skaran är i växande :mm:

Mats

Posted

Hej!

Väldans trevlig Blogg. Fina bilder också. Det höjer "tittvärdet" :)

Jag har kört en del med gamla radioapparater lite från och till. Visst är de goa. Nu har jag lite plats tyvärr. Jag gjorde en rolig grej en gång med en större Grundig radio (ej gram). Kopplade in en CD och spelade lite gammal klassisk Toscanini på RCA. Från tiden alltså. Ja det lät otroligt kul. Varmt och gött. På vanliga stereon lät det kallt och kliniskt :diss:

Keep up the good work!

/Shaft

Posted
Hej!

Väldans trevlig Blogg. Fina bilder också. Det höjer "tittvärdet" :)

Jag har kört en del med gamla radioapparater lite från och till. Visst är de goa. Nu har jag lite plats tyvärr. Jag gjorde en rolig grej en gång med en större Grundig radio (ej gram). Kopplade in en CD och spelade lite gammal klassisk Toscanini på RCA. Från tiden alltså. Ja det lät otroligt kul. Varmt och gött. På vanliga stereon lät det kallt och kliniskt :diss:

Keep up the good work!

/Shaft

Tack Shaft, för den fina "recensionen"!

Att hålla på med bloggning tar sin tid. Även om man har massor av apparater så måste man ha en bra story i varje inlägg. Brinner verkligen för "gammal" musik och gamla apparater.

Tyvärr, det kostar massor med pengar att köpa det som är något att ha. Priserna och "springet" efter nostalgiprylar har verkligen ökat senaste åren...

/Errka

Posted

Hej och tack för svar ;-)

Mitt råd angående att samla (om du nu vill ha det?) är att köpa få men mycket bra apparater samt gärna rikta in sig på ett segment och bli kung på det. Det kan ju vara ett märke eller en tidsrymd etc.

Din sambo verkar vara med på det. Grattis i så fall! Många äktenskap har fått välja mellan samlandet och frugan. Frugan vinner oftatst tror jag. :cool:

Köper själv för många CD. Samlar för många rtister och CD-travarna växer......inte till min frus förtjusning :(

/Shaft

• 5 weeks later...
Posted
Hej!

Det händer en del på Erkas blogg. Han har det inte så lätt alla gånger......

Kul!

/Shaft

I morgon är det ännu kuligare...

Vi åker till Malmö/Lund för hämtning av radiogrammofon (nummer 11 - se blogg).

60 mil ToR för en radiogrammofon verkar väl lite knäppt, men JAG ÄLSKAR dessa apparater!

Radiogrammofonen som kom hem igår (se blogg - radiogrammofon nummer 12) är det dessutom massor av tvättning/uppsnyggning av. Pust! Man får snart inte tid att arbeta...

/Errka

• 1 year later...
Posted

Jaha... Länge sedan var inne här... Vill bara skvallra om att jag i helgen hämtar min 17:e radiogrammofon...

Den finns 33 mil bort (enkel resa) i Saltsjöbaden. Jag har äntligen hittat en radiogrammofon med barskåp!

/Errka

Posted

Hej..

Man brukar säga "det var bättre förr" och i vissa fall stämmer det, dom här äldre ljudmöblerna som det mesta var byggt som var alla skönheter, snygga som attan. De flesta låter förvånansvärt bra, Brukar älska framförallt radiodelarna, vänta en stund så att rören värmer upp, alla vågband som gick att välja, bra apparater helt enkelt..

Trevlig blogg, kul att läsa.

Snygg samling..

Posted

Jimi Hendrix spelade på Liseberg och därefter blev det en riktig rumlarnatt i Göteborg.

Min första faktiskt... ;):D

När han spelade på Gröna Lund i Sthlm var undertecknad en av många i publiken..Han var väl inte så där jättebra form då, strängarna gick sönder relatift ofta.

Men när han spelade, herrejösses vad bra det var. Vilket tryck..

Efter det så röjde vi runt i Sthlm...Insperarede av Jimmi försökte vi imponera på damerna..hur tror ni det gick...

Posted
Jimi Hendrix spelade på Liseberg och därefter blev det en riktig rumlarnatt i Göteborg.

Min första faktiskt... ;):D

När han spelade på Gröna Lund i Sthlm var undertecknad en av många i publiken..Han var väl inte så där jättebra form då, strängarna gick sönder relatift ofta.

Men när han spelade, herrejösses vad bra det var. Vilket tryck..

Efter det så röjde vi runt i Sthlm...Insperarede av Jimmi försökte vi imponera på damerna..hur tror ni det gick...

Om detta var samma koncert på Gröna Lund som jag var på så vara han högradigt påtänd och dog tyvärr några veckor senare. Tragiskt! En så gudabenådad gitarrist kommer vi nog inte få uppleva i vår livstid. Körde alla behandlingar av guran med tänder och bakom ryggen. En riktig höjdarkonsert trots allt. En legend!

Calm

Posted
Om detta var samma koncert på Gröna Lund som jag var på så vara han högradigt påtänd och dog tyvärr några veckor senare. Tragiskt! En så gudabenådad gitarrist kommer vi nog inte få uppleva i vår livstid. Körde alla behandlingar av guran med tänder och bakom ryggen. En riktig höjdarkonsert trots allt. En legend!

Calm

Jo det var dessvärre det, ville väl inte sänka en gammal husgud, men du har rätt...Han hadde väl sätt sina bättre dagar, inte riktigt vad jag hade förväntat mig...av Mr Hendrix