Jump to content

Pathos Logos problem


J3DD

Recommended Posts

Fick igår hem min Pathos Logos som jag köpt begagnad. Den har enligt uppgift gått som demo, och ser välskött ut :) Jag tycker att ljudbilden öppnar upp betydligt bättre än på min gamla Primare A30.1, och nu har jag äntligen fått igång basen på mina Sonus Faber Cremona Auditor, som jag inte visste fanns :o

Men, jag har ett skumt problem.

Då förstärkaren står på en stund och jag skall ändra volymen med volymknappen, dvs ej med fjärren, så får den "spel" emellanåt.

Det verkar som om jag laddar statisk elektricitet, som förs över till volymknappen då jag rör den. Detta sker ej varje gång, utan ibland. Det som sker är att volymen åker upp till nästan max eller ner till 0, samt att ljudet distar. Låter helskumt, och definitivt ej bra! Är faktiskt orolig för högtalarna.

Jag har lyckats åstadkomma detta fenomen minst 10 gånger under två dagar, så det är ingen tillfällighet. Detta sker ej med fjärrkontrollen.

Har någon Pathos ägare nån idé om vad felet beror på? Kan det vara dålig jordning, eller glapp (kör ojordat just nu pga fel kontakter i rummet)?

Skall snacka med butiken imorgon (jag har garanti, men den är ej köpt i Sverige). Kanske bara reparation som hjälper?

Link to comment
Share on other sites

Hejsan.

tråkigt att höra att det är nått vajsing med ditt nya köp. jag vet inget om uppbyggnaden av din förstärkare så därför undrar jag vad det är för typ av volymkontroll, för ditt problem låter likadannt som de som händer med endel digitala volymkontroller. det funkar bra med fjärr men så fort man tar i volymkontroll på stärkaren så håller det på att blåsa trummhinnorna på en. vad som orsaker detta vet jag inte riktigt.

vet ej om det kan va te hjälp men lycka till, finns roligare grejer i livet än saker som krånglar

Link to comment
Share on other sites

tråkigt att höra att det är nått vajsing med ditt nya köp. jag vet inget om uppbyggnaden av din förstärkare så därför undrar jag vad det är för typ av volymkontroll, för ditt problem låter likadannt som de som händer med endel digitala volymkontroller.
Det är någon form av digital volymkontroll, vad jag vet. Det är intressant det du säger, för vid de tillfällen jag rör vid volymkontrollen och förstärkaren får spel, kan jag känna en "gnista" precis som vid statisk elektricitet.

Är din Pathos jordad...?

Min Pathos är ej jordad för tillfället, men jag kan testa det vid tillfälle.

Har någon annan Pathos ägare upplevt något liknande? Skall försöka ringa PL Audio idag och kolla med dem...

Link to comment
Share on other sites

jag har en pathos logos hemma till SFdomus och är mycket nöjd. kul att du också funnit att pathos och SF är en bra kombo.

tråkigt att höra att den inte fungerar som den ska. så har inte min gjort men jag använder i stort sett bara fjärren.

Hoppas det reder sig utan en massa krångel.

Link to comment
Share on other sites

Fick igår hem min Pathos Logos som jag köpt begagnad. Den har enligt uppgift gått som demo, och ser välskött ut :) Jag tycker att ljudbilden öppnar upp betydligt bättre än på min gamla Primare A30.1, och nu har jag äntligen fått igång basen på mina Sonus Faber Cremona Auditor, som jag inte visste fanns :o

Men, jag har ett skumt problem.

Då förstärkaren står på en stund och jag skall ändra volymen med volymknappen, dvs ej med fjärren, så får den "spel" emellanåt.

Det verkar som om jag laddar statisk elektricitet, som förs över till volymknappen då jag rör den. Detta sker ej varje gång, utan ibland. Det som sker är att volymen åker upp till nästan max eller ner till 0, samt att ljudet distar. Låter helskumt, och definitivt ej bra! Är faktiskt orolig för högtalarna.

Jag har lyckats åstadkomma detta fenomen minst 10 gånger under två dagar, så det är ingen tillfällighet. Detta sker ej med fjärrkontrollen.

Har någon Pathos ägare nån idé om vad felet beror på? Kan det vara dålig jordning, eller glapp (kör ojordat just nu pga fel kontakter i rummet)?

Skall snacka med butiken imorgon (jag har garanti, men den är ej köpt i Sverige). Kanske bara reparation som hjälper?

Kan ikke genkende den fejl fra hverken Logos eller Inpol2. Men jeg vil mene at den skal direkte på værksted og have helt ny volume kontrol. Som demo model kan den have været udsat for at folk har drejet for voldsomt på den, eventuelt førsøgt at tvinge hjulet helt om, hvilket jo ikke lader sig gøre..

Kedeligt historie med en ellers fin amp, håber du kommer godt ud af den. Det er godt du har kvitteringen på den!

Link to comment
Share on other sites

Verkar som ingen har hört talas om detta problem på just Pathos, däremot på andra förstärkare med digital volymkontroll. Förstärkaren har endast använts sparsamt som demoex och gått ca 60 timmar men har dock några år på nacken.

Har haft en del kontakt med Pathos, som är mycket hjälpsamma. Har även snackat med PL Audio. Även den utländske återförsäljaren hjälper till och kommer betala alla ev. reparationer. Pathos kommer att skicka lite "material" för att fixa detta problem, så allt kommer troligen att ordna sig. Återkommer då jag vet mer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Köpte också en Pathos Logos idag. Kom hem och det tog inte mer än 10min innan den började bete sig underligt. Ljudet försvann, det började knäppa om förstärkaren och displayen blinka. Ungefär som att den inte fick någon ström. Så blev några strömspikar i högtalarna innan man hann stänga av den.

Satte in några billigare högtalare för att testa vidare. Fungerar i ca 5min sen får den frispel helt och hållet. Håller på och knäpper och har sig. Drog nu upp på maxvolym också. Tur att det inte hände första gången när man hade Cremonorna ikopplade. Själv behöver man inte ta i förstärkaren för att den ska flippa ur. Känns inte som kvaliten på insidan är lika bra som den sur ut på utsidan... :(

Link to comment
Share on other sites

Köpte också en Pathos Logos idag. Kom hem och det tog inte mer än 10min innan den började bete sig underligt. Ljudet försvann, det började knäppa om förstärkaren och displayen blinka. Ungefär som att den inte fick någon ström. Så blev några strömspikar i högtalarna innan man hann stänga av den.

Satte in några billigare högtalare för att testa vidare. Fungerar i ca 5min sen får den frispel helt och hållet. Håller på och knäpper och har sig. Drog nu upp på maxvolym också. Tur att det inte hände första gången när man hade Cremonorna ikopplade. Själv behöver man inte ta i förstärkaren för att den ska flippa ur. Känns inte som kvaliten på insidan är lika bra som den sur ut på utsidan... :(

Jag har ju problem med volymkontrollen på min Pathos Logos, som jag beskrivit tidigare i denna tråd. Det påminner lite om det du beskriver. Jag har pratat med Pathos i Italien och också fått hjälp. Både de och PL Audio har ställt upp till 100%. Volymkontrollen i min förstärkare är känslig för statisk elektricitet, vilket ger sig uttryck i att volymen drar upp i max eller ner i noll då jag rör vid volymkontrollen, det låter också som du beskriver (knäpper och brusar). Med fjärrkontrollen funkar det perfekt. Pathos i Italien säger att eftersom min Logos har några år på nacken, så behöver den en uppdatering i form av några komponenter som behöver lödas i förstärkaren för att fixa problemet. Jag har fått material från Pathos, och kommer lämna in den för reparation nästa vecka. Den utländska säljaren (en butik) kommer betala hela reparationen, så det ser bra ut inför framtiden.

Är din Pathos ny eller begagnad? Jag antar att detta är fixat på alla nya modeller.

Snacka annars med PL Audio eller maila Pathos i Italien, de svarar snabbt!

Link to comment
Share on other sites

Var helt ny. Packade upp den ur kartongen igår...

Åkte hur som helst och lämnade tillbaka den till Audio Concept idag. Fick med mig deras i stort sett nya demoex hem som fungerar hur bra som helst. :app:

Får se om man behåller det exet eller får en helt ny senare.... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...