Timbre™ Posted March 14, 2006 Posted March 14, 2006 Nej, den ligger inte fel. Finns det fler bra eller dåliga erfarenheter av Kef... Quote
Guest asimov66 Posted March 14, 2006 Posted March 14, 2006 Jupp det finns det. JAg började med att lyssna på gamla Q modellen eftersom det var i svängen som O skulle ut och IQ skulle in. Gamla Q modellen upplevde jag som mycket homogen så pass homogen att den blev tråkig att lyssna på. Den enda modellen som stack ut riktigt var Q1 som senare blev IQ 3. Nya IQ modellen provlyssnade jag hos The Rock, och den var riktigt förbättrad. De hade lyft bort, nja inte lift bort det totalt homogena men tagit bort lite av det "perfekta" och låtet elementen samexistera istället för att blurra samman på ett kladdigt sätt. Kontakterna hade både förbättrats och försämrats. De har både på Q och IQ tagit WBT modellen, rejälja WBT liknande kontakter och det känns okej. Dock hade Q "metall" kontakter och bleck mellan kontakterna (4 kontakter) och den nya IQ hade WBT liknande de med men plast modellen som jag är rädd för att anv ifall man drar åt för hårt men hade kabel mellan kontakterna istället för bleck (4 stycken kontakter). Positivt med Q kontakterna "metall" Positivt IQ kabeljumpers Finishen på gamla Q är ingen jämfört med finishen på IQ den är otroligt bra för den prisklassen vissa skavanker dock. på valnöt ser man ljus strimma som man ej kunnat dölja (dålig fanering) annars hög kvalitetskänsla. Dåligt med IQ modellen: leverans kolla denna tråden: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=103715 även kabinettets kvalite inte finishen utan själva kabinettet känns konstigt....kan ej beskriva bara konstigt som pressat papper. Quote
Guest asimov66 Posted March 16, 2006 Posted March 16, 2006 Ville tillägga att idag gjorde jag 2 nätkablar av supra Lorad och classe kontakter samt krympslang. Blev ett riktigt lyft redan vid inpluggning, skall låte dem gå en vecka innan jag lyssnar rejält. ...stolt blir man, bara coax kvar sen har man gjort alla kablar själv i princip bilder finns: http://www.component.se/members/?user=asimov66 ligger längst nere bara att scrolla. Quote
Lasse Posted July 14, 2006 Posted July 14, 2006 Nej, den ligger inte fel. Finns det fler bra eller dåliga erfarenheter av Kef... Jag hade Kef Ref 201 i några månader, det lät mest som om något man hade lagt en blöt hästfilt över. Väldigt dåligt med engagemang från högtalarna, upplösningen var inte heller något att hurra för... Har hört dem låta hyfsat i en annan anläggning men med hyfsat är man ändå långt från målet... Quote
Guest asimov66 Posted July 15, 2006 Posted July 15, 2006 snart kommer jag att skriva/redigera vad som hänt i mina system i denna tråd om det finns intresse för det vill säga? TRÅD *återöppnad efter intresse* Nu finns den kompletta historien i post 1 Quote
wintermute Posted July 15, 2006 Posted July 15, 2006 ...Jaså inget intresse (väntat ett dygn så alla skulle kunna se tråden men inget har trillat in) ok, då läggr vi ner tråden TRÅD NEDLAGD Tappa inte sugen! Det är vackert värder, semester och helg. Det är bara vi tragiska människor som sitter och surfar då! Ge det någon vecka! Jag är lite sugen på att läsa om vad som händer. Quote
Ekman Posted July 15, 2006 Posted July 15, 2006 Klart det finns intresse men vad ska vi säga då? diskussionen kommer nog igång efter du har skrivit vad som har hänt. Quote
Guest asimov66 Posted July 15, 2006 Posted July 15, 2006 okej, jag blev lite " off " när man ställer en fråga om det finns intresse att efter ett dygn inte trillat in ett enda svar, vilket jag tolkar som att det inte finns intresse eller hur skall jag tolka det? Det finns intresse har jag nu sett av både wintermute och ekman så jag skall sätta mig ner någon dag och skriva ner vad som skett jag ändrar "trådens nedläggning tlll återöppnad" igen. Quote
Ekman Posted July 15, 2006 Posted July 15, 2006 Bra det, vi är alltid intresserade av ljudintryck och uppgraderingar. Quote
Guest mikael Posted July 15, 2006 Posted July 15, 2006 Ja det såg ju trevligt ut det här. The house of flying daggers , om jag inte ser fel, återges säkert med bra tryck kan jag tänka mig. Även jag hoppas på fortsättning. /Mikael Quote
Timbre™ Posted July 15, 2006 Posted July 15, 2006 TRÅD *återöppnad efter intresse* Det är ju inte alltid som intresse sammanfaller med erfarenheter och har man inget att tillföra kan det vara lika bra att ligga lågt. I fallet KEF har jag bara en enda erfarenhet och det var på Stockholmsmässan HighEnd 04. Måste erkänna att det var överraskande dåligt med en diskant som spelade för sig själv och ett mellanregister som längtade bort men en timmes mässlyssning räcker inte för att dra några slutsatser. Tror dessutom att det handlade om en referensmodell. Quote
Guest asimov66 Posted July 16, 2006 Posted July 16, 2006 ja tyvärr har kef även dåligt intryck hos mig dock gillar jag IQ serien och Kef "äggen" Quote
Guest Peo Posted July 16, 2006 Posted July 16, 2006 Instämmer med drbob, jag hade ett par Reference 201 hemma för test en gång, precis när de hade kommit och skrevs upp överallt.. Tyckte de var en katastrof, de var verkligen ingen höjdare! Och då var de ändå inspelade sa ÅF.. Som för övrigt tyckte att det var helt okej, hmm. Jag lyssnade även på dem i butiken sen, och det lät lika tråkigt där. Ingen spelglädje alls. Quote
Guest asimov66 Posted July 16, 2006 Posted July 16, 2006 första posten är nu uppdaterad med kompletta hifi/hembio historien. Quote
wintermute Posted July 16, 2006 Posted July 16, 2006 Intressant; även min hifihistoria innehåller högtalare ifrån JWS. I mitt fall hette de TB2, eller någonting sådant. Tvåvägs stativare med isbarikkopplade 6,5 tumsbasar. Jag tyckte att de var prisvärda, men saknar dem inte idag (när t ex ett av mina högtalarstativ kostar mer än dessa två högtalare med stativ kostade då). Vad gäller KEF, minns jag en modell som möjligen hette K80, som var en ganska liten och sluten stativare. Den upplevde jag som mycket prisvärd (~1993). Quote
Guest asimov66 Posted July 20, 2006 Posted July 20, 2006 Det har nu blivit en liten förändring hemma, slängde ut absorbenterna. Nackdelen var ett otäckt eko som då fyllde rummet. Körde till IKEA och fixade en liten lösnnig så länge som jag funderat länge på: dock inser jag att detta bara löser en liten del av min akustiska mardröm som kallas integrerat vardagsrum/lyssningsrum. Skall köpa en radioshack ljudtrycksmätare i höst och börja sätta in mig i akustik rejält. En fördel med billyn förutom ljudet är ju förvaring samt att man slipper se så mycket av den hemska trä spaljén bakom (hyreslägenhet därför finns den kvar) Så vad tycker ni? Börjar arta sig eller hur... Quote
Guest asimov66 Posted November 17, 2006 Posted November 17, 2006 Ny hylla monterades upp idag, en orginal Rega hylla. Lite modifierad då mitt MF riaa x-lps också måste få plats. Jag tyckte det blev mycket bra själv. Men vilket jobb, betongvägg och borrade in i ett armenringsjärn, fast man har en Hilti blev det ett kämpande. Quote
Recommended Posts