Jump to content

Recommended Posts

• Replies 157
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Ser kungligt bekvämt ut... :cool: :mm: Okoncentrerade medlyssnare kanske får för sig att drinkhållaren är ett askfat... :?::)

Dom går att plocka ur så det är ingen fara! :app:

Har kollat på 2 filmer och lyssnat igenom ett par skivor, och man sitter verkligen som en kung. Blir man trött kan man fälla allting helt horisontellt och ligga ner, inte bästa läget för lyssning kanske men det fungerade faktiskt för filmtittning för att variera sittställning lite.

• 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Posted

Nu är det klart! Orkade inte hålla på och fippla med kameran så det blev ett snabbkort med blixt bara :)

Ser mycket trevligare ut i verkligheten.

post-4959-1161292785.jpg

Posted

hej Martin

jag har funderingar på att bygga en bio med Strauss och Oratorio.

vad har du för erfarenheter av detta.

är systemet så pass baskapabelt att man klarar sig utan sub ( åtminstonde inledningsvis)

jag kör med förstärkeri från Nuforce som går djupt i basen och har en väldigt tight återgivning.

idealmatchningen till detta är väl en högtalare som också går djupt och som behöver en fast hand för att få en bra basåtergivning. på en slank högtalare blir det ju inget kvar.

skulle detta passa ?

hur stort är ditt rum ?

mitt är 5.2 x 6.1m hur bör en lämplig placering se ut , duken sitter på en av kortväggarna.

är det någon som har erfarenheter av de mindre modellerna från Vienna hur mycket tappar man om man

går ner till Bethoven cinema grand ?

tacksam för ideer till mitt nya projekt.

Henrik

Posted
hej Martin

Hallå där Henrik! :D

jag har funderingar på att bygga en bio med Strauss och Oratorio.

vad har du för erfarenheter av detta.

Hyffsat stora eftersom det är denna kombination jag har i min bio :)

4.jpg

är systemet så pass baskapabelt att man klarar sig utan sub ( åtminstonde inledningsvis)

jag kör med förstärkeri från Nuforce som går djupt i basen och har en väldigt tight återgivning.

idealmatchningen till detta är väl en högtalare som också går djupt och som behöver en fast hand för att få en bra basåtergivning. på en slank högtalare blir det ju inget kvar.

skulle detta passa ?

Det är absolut kapabelt att klara sig utan subwoofer om det drivs av en kapabel förstärkare, dock behöver man investera i en om man söker den där riktiga fysiska avgrundsdjupa återgivningen. Sen om det ska vara i ett biorum tycker jag nästan att en eller flera subwoofers är ett måste!

hur stort är ditt rum ?

mitt är 5.2 x 6.1m hur bör en lämplig placering se ut , duken sitter på en av kortväggarna.

är det någon som har erfarenheter av de mindre modellerna från Vienna hur mycket tappar man om man

går ner till Bethoven cinema grand ?

Mitt rum är bara 3.3x6,3 meter tyvär, skulle mörda något för att få ett rum som var lite mer likt ditt, skulle verkligen vilja ha bredare.

Om du köper subwoofers från start klarar du dig bra med någon mindre Viennsmodell helt klart, men om du inte tänkt skaffa förrens senare tycker jag du ska gå på Strauss eller Mahler direkt. Dom brukar om inte annat finnas begagnade till bra priser!

Till 2-kanalsmusik använder jag mig inte av subwoofer i nuvarande konfiguration, ibland känner jag dock att det skulle behövas eftersom jag testat att spela med en sub inkopplad.

Har man inte testat med en sub kommer man inte heller att sakna det skulle jag tro, har lyssnat på mååånga anläggningar hemma hos folk som inte varit i närheten av att kunna återge någon slags djupbas, men dom har suttit nöjda ändå (ovetandes om vad dom missar :D)

Posted

jag har i ett tidigare skede varit inne på att köra med 2 st små och snabba subbasar och därmed kunna köra med mindre fronthögtalare.

då är dilemmat hur man skall koppla.

köra Ykabel till sub och slutsteg så att man får stereosub till musiklyssning och ställa processorn på att sub saknas till hemmabio och stor fronthögtalare.

eller om subarna har dubbla lågnivåingångar och koppla bägge alternativen samtidigt för att låta processorn välja hur signalen skall gå.

sedan skall man då hitta ett par subbasar som är tillräckligt snabba för att det skall bli roligt att lyssna på musik.

jag vet inte om någon förstår resonemanget jag gör det knappt själv.

några ideer om hur man skall gå tillväga?

Posted

Man får nästan pröva sig fram och se vad som passar bäst.

Stalltipset annars är väl någon av RELs subwoofers, dom har både hög och lågnivå som man kan skifta mellan!

Tyvär inte testat dom här hemma, men av andras omdömen verkar dom riktigt trevliga, särskilt till musik!

För egen del är väl drömmen en eller två Velodyne DD i någon storlek :cool:

Posted

om man kör på en lösning med dubbla subbar hur mycket tappar man på en uppsättning med

bethoven baby grand samt maestro kontra strauss och oratorio i de övre registren.

är upplösningen i en annan klass eller är det basåtergivningen som är den stora skillnaden?

Posted
om man kör på en lösning med dubbla subbar hur mycket tappar man på en uppsättning med

bethoven baby grand samt maestro kontra strauss och oratorio i de övre registren.

är upplösningen i en annan klass eller är det basåtergivningen som är den stora skillnaden?

Bra fråga, vi har ju återförsäljaren här på forumet! Skickar honom ett pm och ber honom svara här, är lite intresserad jag också :)

Posted

Förmodligen en självklarhet men förutom separat volym är ju steglös och fjärrkontrollerad fasinställning till stor hjälp när subwoofern väl står på plats. Det kanske är standard idag... :?:

Posted

Det var trevliga länkar Martin, tackar för det. Trooper har på ett väldigt snyggt sätt integrerad rätt mycket akustikbehandling i ett snyggt vardagsrum.

Skillnaden mellan Strauss och Beethoven Baby/Consert Grand var frågan. Det är inte samma diskant i dem även om båda har diskant från Scanspeak. Diskanten i Beethoven är en helt ny 1.1” silkesdome. Diskanten i Strauss är en handcoatad silkesdome med 3 stackade neodymium magneter som har några år på nacken. Det är samma diskant som i toppmodellen Mahler.

Likheterna mellan högtalarna är att det har en lite fyllig/varm klang snarare än en kall/tunn. Det hörs att Vienna Acoustic har ett ljudideal som går igen mellan modellerna. Beethoven Baby Grand är en rätt liten högtalare som spelar betydligt större än den ser ut. Den målar upp en stor ljudbild, framförallt på bredden, med rejäl botten. The Absolute Sound testar den för övrigt i senaste numret:

http://www.akkelisaudio.com/reviews/beethovenbg2.pdf

Strauss är en betydligt större högtalare och det framgår av ljudet. Den spelar med ett väldigt lugn och en auktoritet, man får uppfattningen att den aldrig blir stressad. Samtidigt kan den i vissa lägen kanske kännas lite ”slö” i jämförelse med Beethoven som ”sprudlar” lite mer. Den kan också i vissa lägen uppfattas som slankare än Baby Grand samtidigt som den verkligen kan klämma till med sin 11” bas då det är bas på musikmaterialet. Strauss spelar kanske inte lika brett (ljudbilden) som Beethoven däremot spelar den högre (på höjden) och djupare. (bakåt).

Vet inte om denna information gör något klarare? Det bästa är ju att komma förbi och lyssna på båda två.

Angående subar så instämmer jag med dom som rekommenderar REL. Dom har en stor fördel jämfört med många konkurrenter och det är att de går att dela lågt, ner mot 30 Hz där konkurrenterna kanske kan dela vid 50 Hz och det är ju bra så att man slipper överlappning så långt som möjligt. Jag har upplevt REL som ”snabba” och lätta att integrera med huvudhögtalarna och numera har de också fjärrkontroll på flera modeller.

Posted

:o:o:diss::diss:

Att lägga till bas till högtalare i ett system där man inte avlastar högtalarna är kasst, enligt mig.

Delar man aktiv mellan bas och huvudhögtalare blir fasintegration en lek!

Den fasjustering som finns på subbwooffrar idag är ganska klen och fungrerar endast vid delningen. Resten hamnar ur fas även om man får det rätt vid delningen. "Varierbas fas" låter bättre än vad det i praktiken är!

Att dela vid 30 hz! :black: Ja jo, visst! :D Våglängden är 11.5 meter! :o Hur långt ifrån huvudhögtalarna har ni tänkt att placera subben? 5.25 meter i lyssningsavstånd mellan subb och huvudhögtalare ger 180 graders fasfel och därmed utsläckning...men placeras subben inom nån meter är det frid och fröjd.

Förresten, under 30 hz finns väldigt lite information!

Att däremot lägga till energi i bottenoktaverna kan i vissa rum (faktiskt dom flesta) göra att du hör ditt rum mer än innan! Det handlar sällan om slö bas, snarare om lång utklingningstid. Insvängningsförloppet för ett baselement - även dom tyngre - är bråkdelar av sekunder. Utklingningen av bas i rum är 1 sekund eller mer! Skyll inte slö bas på baselementet. Det är sällan (obs: sällan) elementets fel!

Jag kan fortsätta men är rädd för att jag redan stuckit ut hakan för långt... :blush

I all välmening...förståss! ;)

Posted

Riktigt bas hörs inte, det rister bara till i kroppen och man undrade vad som hände :D

Kommer bli något tokprojekt med basar här hemma framöver bara jag får hjälp av någon att beräkna lådor. Har ju sparat plats längst fram i rummet där man kan stacka upp ett antal moduler

Får tacka för förklaringarna av både Per och Stefan! :cool:

Posted
Riktigt bas hörs inte, det rister bara till i kroppen och man undrade vad som hände

Dessutom tillkommer rumsinformation om det hela är rätt inställt.

...och vällustsrysningar... :mm::D

\\K-man

Posted
hej Martin

hur funkar klangmatchningen mellan oratorio och strauss ?

vilka surroundhögtalare är att föredra till detta system ?

mvh Henrik

Oratorion är framtagen för att vara klangmatchad med just Strauss och Mahler, så den är alldeles utmärkt och sömlös!

Vilka surroundhögtalare... ja det var en värre fråga. Waltz Grand kanske om du ska hålla dig till Vienna?

Själv föredrar jag bi eller di-poler till surround. Kör just nu med 4 st Klipsch RS-25 i en 7.1 uppsättning här hemma.

• 4 weeks later...
Posted

Lite nytt på väg hem. En Denon 3806 får agera som muskel för bioljudet. Hoppas att den ska komma i morgon!

3806a.jpg

Har sålt min svs-subwoofer som varit till stor glädje åren jag haft den.

På väg in är 4 st nya subwoofers - Ino Profundus X-4. Bland den bästa basen jag någonsin hört, snustorr och går hur djupt som helst. Klarar av att spela högre än man någonsin vill använda. Stay tuned for pictures.

Har alltså varit och lyssnat på lite Ino. Som frontar användes i28, dom imponerade, men inte lika mycket som mina Strauss, så dom får vara kvar ett tag till :)

Posted
Har alltså varit och lyssnat på lite Ino. Som frontar användes i28, dom imponerade, men inte lika mycket som mina Strauss, så dom får vara kvar ett tag till :)
Vad är dina subjektiva intryck av i28 vs Strauss? Vad skiljer dom åt?
Posted
Vad är dina subjektiva intryck av i28 vs Strauss? Vad skiljer dom åt?

Straussen är minimalt mycket mjukare. i28 är säkert mer transparent och återger verkligheten osv osv. Men skillnaderna var mycket små (till min förvåning). Rent subjektiv lekmannamässig bedömning då.

Lyssnade på massor av musik som för mig är känd, Nils Lofgren, Infected Mushroom, Nitin Sawhney och annat som jag har järnkoll på hur det låter här hemma.

Hur dom återgav basen testades inte då dom alltid ska kombineras med ett bassystem, dom är ju inte fullregistershögtalare helt enkelt.

Viennas konstruktörer verkar ha ungefär samma ljudmässiga mål uppsatt, dvs en korrekt återgivning. Möjligtvis med en portion värme i ljudet, medvetet eller inte vet jag inte. Men det är ett ljud jag trivs bra med hur som helst!

En sak som är väldigt säker är att Ingvar verkligen vet vad han pysslar med, skulle jag köpa allting nytt i dagsläget så skulle det inte vara omöjligt att hela systemet skulle bli Ino. :blush

i28 drevs förresten av en Denon 2105, långt ifrån vad jag skulle kalla för optimalt, men trots (pga?) detta lät det mycket bra.

Posted
hopppas det kommer lite bilder på subbarna samt ett utlåtande om dem :)

funderar själv på subbar till mina stativare.

Det tar nog en månad eller två minst. Har inte fått lådorna ännu. Och när jag fått dom ska dom målas och fixas, sen ska jag skaffa drivning, montera allt, sen spela in dom nån vecka.

Kommer nog bli ett eget bildreportage, lite på det!

Denon 3806 är nu inkopplad, Audessey rumskorrigering fungerar lika bra som jag trodde, verkligen grymt, varenda jobbig peak i basen är dom bortblåst. Allt är otroligt rent och snyggt. :app: