Martin Posted June 8, 2006 Author Posted June 8, 2006 Kul med så mycket respons!! Ja ett stativ ska man ju skaffa alltså. Man är inte allt för stadig på handen Zalve har lovat mig att han ska visa lite nån dag hur man hanterar kameran. Har läst manualen lite men det känns som om att ända sättet att lära sig är att någon visar en grunderna samt mycket övning. Om jag inte sagt det tidigare så är alla korten tagna med ett 18-55 (ful-objektiv) och på fri hand. Quote
Martin Posted June 8, 2006 Author Posted June 8, 2006 hehe måste ju svara på frågorna Har för övrigt reggat mig på fotosidan .. så nu ska det plöjas text. Quote
eliot Posted June 8, 2006 Posted June 8, 2006 Håller precis på att försöka lära mig hantera det objektivet och där finns ju en del möjligheter. Bländare 32 är helt klart intressant. Föregångaren micro-nikkor 55mm/f3.5 var mitt första objektiv när jag gick över från contaflex (spegelreflexkamera utan inbyggd mätare) till Nikon F2 någon gång i mitten på 70-talet och med det hade jag en helt underbar sommar när jag fotograferade fjärilar och blommor och annat smått. Detta objektivet upplevdes som mycket skarpt och det var just kombinationen av bra skärpa och hög kontrast som var enastående //Eliot Quote
Timbre™ Posted June 8, 2006 Posted June 8, 2006 Föregångaren micro-nikkor 55mm/f3.5 var mitt första objektiv när jag gick över från contaflex (spegelreflexkamera utan inbyggd mätare) till Nikon F2 någon gång i mitten på 70-talet och med det hade jag en helt underbar sommar när jag fotograferade fjärilar och blommor och annat smått. Detta objektivet upplevdes som mycket skarpt och det var just kombinationen av bra skärpa och hög kontrast som var enastående //Eliot Fungerar hyfsat även som normal verkar det som. Tog några testbilder ur en bok och skärpan är ju skrämmande... Kanske läge att gå tillbaka till Kodachrome 64.... Quote
IcedEarth Posted June 10, 2006 Posted June 10, 2006 Eliot, vad är ditt intryck av D200? Själv så sitter jag på en D70 men läste lite om D200 och vart lite sugen på den. Sen borde väl den optik man har till D70 passa till D200? // rillo Quote
gcs Posted June 10, 2006 Posted June 10, 2006 Det finns tyvärr inga objektiv med fast brännvidd och hög ljusstyrka som speciellt är gjorda för digitala systemkamerorna. Jag har kört Nikon sedan 1971 och har fem Nikon (3)F2/AS, 801 och D70 hur plus en massa objektiv därtill. Jag har någon gång räknat dom och jag har tretton olika gluggar. Foto har varit ett av mina stor intressen sedan början av 60-talet så jag har numera också både mellanformat och storformat. Men jag tänkte på det här med fast glugg..... Nikon´s 50mm AF glugg är väldigt bra för typ porträtt. Ett 50mm objektiv på en digital motsvarar väl 75mm. Jag har den inte själv men en proffsfotografkompis säger så. Det här blir kanske mitt nästa projekt och priset är 1500:-. Quote
Timbre™ Posted June 11, 2006 Posted June 11, 2006 Sen borde väl den optik man har till D70 passa till D200? Ja, det kan du va' säker på... Farligt att bläddra i fotokataloger... Quote
Martin Posted June 11, 2006 Author Posted June 11, 2006 För att återanknyta till lite hifi också kommer ett gäng otroligt usla bilder här... inte lätt att ta kort i ett rum utan fönster Får se om jag orkar släpa upp klumpen någon dag till ovanvåningen. Här är i alla fall insidan på min AD-2, tyvär är det flera våningar så det är lite svårt att se allt Quote
Guest Zalve Posted June 13, 2006 Posted June 13, 2006 Det finns tyvärr inga objektiv med fast brännvidd och hög ljusstyrka som speciellt är gjorda för digitala systemkamerorna. Säkert på grund av en anledning. Få användare av Semi-dSLR vill ha fasta gluggar. De som vill ha fasta gluggar vill oxå ha FULL CCD. Quote
stargazer Posted June 13, 2006 Posted June 13, 2006 Kära Hifi-vänner och tillika Fotoentusiaster! Jag förstår att många av er är passionerat intresserade av Foto, och det är inget fel i det. Dock vill jag - i egenskap av moderator på bildforum - påminna om riktlinjerna för Euphonias Bildforum Bildforum är Euphonias hjärta. Välkommen att posta dina egna bilder från allt som har med hifi att göra! Av de senaste 27 postningarna i den här tråden, har 26 handlat om Foto och inte Hifi. (de 3 sista på sida 3, ALLA på sida 4 och 8 av de första 9 på sida 5) Möjligen kanske detta pekar på behovet av ett "off-topic" forum, precis som Det Andra Forumet, där ni fotointresserade kan dryfta kameror, objektiv, stativ och annat foto-relaterat så att vi andra som vill läsa bildtrådar om Hifi kan få göra det på Bildforumet. Om inte, skulle jag gärna se något av följande alternativ Fotointresserade skapar upp egna trådar bara om Foto och märker dessa på något sätt, t.ex. prefixar trådens subject med "FOTO: " så vi icke-fotointresserade kan välja bort icke-hifirelaterade trådar Fotointresserade håller sina djuplodande Fotodiskussioner på PM Ändrar inriktningen på Bildforumet så att det även inkluderar digitalfoto som huvudgren (risken är då att icke foto-intresserade - som t.ex. undertecknad - tröttnar på forumet) Ett separat forum, t.ex. "Euphonia Forum - Euphonia Off-topic forum" skapas där t.ex. fotorelaterade trådar kan husera Jag förordar alternativ 4) ovan. Timbre, kan du fixa det? cheers / stargazer Quote
Timbre™ Posted June 13, 2006 Posted June 13, 2006 Ibland smälter ljud och bild ihop... Några mer subforum är nog inget att sträva efter - det är ju underground redan som det är och för rena fototrådar finns det mängder av fotoforum som håller hög klass. Jag föreslår att vi kör vidare med lite mer återhållsamhet i fotodiskussionerna. Quote
plundin™ Posted June 13, 2006 Posted June 13, 2006 En stilla undran? -- Skulle man inte kunna utnyttja Bildforums "Testtråd" för diskussionen om bilder och bildverktyg? /ptr Quote
Timbre™ Posted June 13, 2006 Posted June 13, 2006 Ett mycket bra förslag! Samtidigt måste vi ju ändå kunna ge fotokommentarer runt någon bild som dyker upp i övriga trådar. Det handlar väl som alltid om sans och balans... Quote
plundin™ Posted June 13, 2006 Posted June 13, 2006 Det handlar väl som alltid om sans och balans... Sans & Balans! Låter väldigt mycket som euphonias valspråk! med sans och balans för hifisverige! :cool: /ptr Quote
arcam Posted June 13, 2006 Posted June 13, 2006 Tycker det är bra som det är. Tror dom flesta håller med om det Quote
Martin Posted June 20, 2006 Author Posted June 20, 2006 Lite hifikort från källaren! (Det är inte lätt att ta kort med enbart en 60w glödlampa som ljuskälla kan jag upplysa om ) Lite blått fotofilter räddar bilderna hjälpligt ändå. Quote
Timbre™ Posted June 20, 2006 Posted June 20, 2006 Läckert med tegel.. :cool: Hifi Stället har ju plockat fram sina tegelväggar som är av lite äldre modell. Quote
Martin Posted June 20, 2006 Author Posted June 20, 2006 Nu ska jag bara lära mig och ställa in vitbalansen lite bättre kanske , sen kanske införskaffa ett stativ för lite skarpare bilder. Tegel kan väl förresten inte vara så illa ur ljudsynpunkt? Det finns ju inte en enda slät yta på hela väggen. Quote
Timbre™ Posted June 20, 2006 Posted June 20, 2006 Lämpliga väggmaterial är ju ett ämne för en hel tråd. Quote
Martin Posted June 21, 2006 Author Posted June 21, 2006 Lämpliga väggmaterial är ju ett ämne för en hel tråd. Absolut! Såg att det kommit upp en "tegeltråd" också, väldigt intressant Quote
Martin Posted July 14, 2006 Author Posted July 14, 2006 Skaffat mig ett nytt objektiv! Canon EF 80-200 200mm f/2.8L Kanske kommer ett hifi-repotage snart också Quote
Martin Posted July 27, 2006 Author Posted July 27, 2006 Tog lite hifi-kort som omväxling Men det är lite svårt med det dåliga ljuset som sagt. Men det blev okej ändå.... Köpte förresten ett nytt objektiv igen också, Tamron SP AF 90mm F/2.8 macro 1:1. Det är använt till nästan alla bilder, nån körde jag med kit-objektivet 18-55. Quote
Engelholm Audio Posted July 27, 2006 Posted July 27, 2006 Du har löjligt mycket kvar i dina wiskyflasker... Quote
Martin Posted July 27, 2006 Author Posted July 27, 2006 Knepet är att köpa flera av samma sort så syns det inte hur mycket man dricker! Måste alltid ha några Arbeg och Laphroaig i reserv här hemma edit: Sen dricker man ju inte så mycket från de nedre hyllorna, det är den översta som går åt! Quote
Timbre™ Posted July 27, 2006 Posted July 27, 2006 Tegelväggen övertygar mer och mer även om vägghyllan är inbjudande... Taket måste ju vara bra ur akustisk synvinkel också. Vad finns det för material ovanpå takbrädorna... Quote
Martin Posted July 28, 2006 Author Posted July 28, 2006 Taket är brädor med kanske 1 cm mellanrum, ovanpå ligger det någon slags isolering. Så det borde vara rätt fördelaktigt för ljudet. Men jag ska ändå smälla upp Ecophon Sombra i taket, inte minst för utseendet och för att kunna dölja kablage till projektor och surround. Sen ska elementet målas också, det på väggen inte i högtalaren Vet inte om jag skrev det tidigare i tråden, men jag har ju också ca 30 kvadratmeter med sammet som ska bli draperier som går i skenor runt om i rummet. Och sen såklart alla akustikplattorna! Kommer nog bli riktigt trevligt när det blir helt klart. Har inte direkt haft någon energi till att bygga så mycket då rummet är funktionabelt, men jag känner att energin flödar till här så vi ska se om jag inte kan göra något riktigt ryck snart och färdigställa! Quote
Martin Posted July 28, 2006 Author Posted July 28, 2006 Tro det eller ej, men nu snickras det för fullt! Bara uppe och tar en vattenpaus Quote
Engelholm Audio Posted July 28, 2006 Posted July 28, 2006 Tro det eller ej, men nu snickras det för fullt! Bara uppe och tar en vattenpaus Vattenpause kan inte nog understryckas i varma tider som dessa! Quote
Recommended Posts