Guest asimov66 Posted April 28, 2006 Posted April 28, 2006 Martin: säg inte så...det blir dyrt när man lyssnar så sugen med men då hade man blivit 2 saker mindre hel om man sagt det till frugan Quote
Martin Posted April 28, 2006 Author Posted April 28, 2006 Jag finns i Örebro om någon vill provlyssna. Kan man bortse från några bastoppar har jag numera inget att skämmas för ljudmässigt hehe.... :clown: Quote
oLjud Posted April 29, 2006 Posted April 29, 2006 Den där förstärkaren spelar riktigt bra, ett otroligt djup och med en riktigt bra kontroll på högtalarna Men som sagt så blir den väldigt varm, så på sommaren skulle inte jag vilja ha den... (Tycker jag känner igen nån bild från grannforumet ) Quote
Martin Posted May 6, 2006 Author Posted May 6, 2006 Aha är det du som är Hornta, det har jag inte kopplat förens nu Jag är fortfarande väldigt nöjd, den levererar verkligen ett fantastiskt välljud för i sammanhanget ytterst modesta pengar. Superskoj att lyssna på skivor med slagverk, vilken dynamik! Det är så man ramlar ur soffan ibland Det som saknas nu är en riktigt fin signalkälla. Det får väl bli nästa projekt. Man har ju sneglat på Benchmark DAC-1 en del, så kan jag använda både datorn och cd-spelaren till den. Efter det så anser jag nog att min signalkedja för 2-kanal är komplett. Då är det bara att börja fixa med flerkanalsdelen igen .. måste ju ha något som kan spela och ta emot ljudet för dolby digital plus, true-hd och dts-hd. Quote
Martin Posted May 16, 2006 Author Posted May 16, 2006 Idag ramlade apparaten in som tar hand om källmaterialet: Helt otroligt smidig och efter 2 dagar förstår jag inte hur jag någonsin kunnat spelat med något annat. Tydligen är den väldigt bra som transport också vilket jag misstänkte redan innan köp. Liten artikel i Stereophile av John Atkinson. Han tycker den är rätt likvärdig sin Ayre C-5xe universal disc player med ett retailpris på 6.000$ (som transport alltså). Man klarar sig perfekt med bara fjärren och med det smarta söksystemet tar det inte mer än kanske 10 sekunder att hitta rätt låt bland tusentals andra. Men om man vill kan man även välja musiken genom datorn, ja du kan till och med sitta på jobbet och lyssna på din musik hemma om du känner för det... suveränt bra. Lite bilder från mitt musikbibliotek också då. Bara att klicka runt bland skivorna hur snabbt och smidigt som helst, allt är i FLAC. Åter igen.. köp köp köp Quote
Martin Posted May 22, 2006 Author Posted May 22, 2006 Fortsätter väl i min egen lilla bildtråd Nu har jag fått hem lite akustikmaterial: Quote
Martin Posted May 22, 2006 Author Posted May 22, 2006 Jo, jag ska nog kunna sysselsätta mig tror jag :clown: Quote
Guest asimov66 Posted May 22, 2006 Posted May 22, 2006 var har du köpt akustikplattorna och vad kostade dem? Quote
Martin Posted May 22, 2006 Author Posted May 22, 2006 var har du köpt akustikplattorna och vad kostade dem? Köpte dom billigt av en kompis som fick över från ett studiobygge. Nypriset för bitarna på korten ligger någonstans runt 6.000:- Golden age Acoustics Foamzorb Panel 50 & 80 samt LFTRAP 300 heter dom som jag har. http://www.goldenagemusic.se/goldenageacoustics/uk/index.htm Quote
Martin Posted May 31, 2006 Author Posted May 31, 2006 Om ett par dagar kommer detta, så förhoppningsvis kommer jag kunna lägga upp lite finare bilder framöver Tyvär ingen extern blixt, men det får bli sen, prioriterade batteritiden Quote
Timbre™ Posted May 31, 2006 Posted May 31, 2006 Tyvär ingen extern blixt, men det får bli sen, prioriterade batteritiden ...och minneskortet ser jag Jösses, jag som trodde att mina på 512 MB var världens ände... Quote
Martin Posted May 31, 2006 Author Posted May 31, 2006 haha okej jag trodde du satt med ett 8 Gb kort som har såna värstingprylar Tyckte nästan det var lite snålt med 2 Gb. Kostade för övrigt 570:- vilket jag tyckte var helt okej. Hastigheten ska vara 50x vilket borde vara funkis... hoppas jag. Ska bli jätteskoj hur som helst att lära sig fotografera lite. Hoppas på en snabb leverans så jag kan ut och fota lite blommor och annat i stadsparken här i stan innan dom vissnar Quote
Martin Posted June 7, 2006 Author Posted June 7, 2006 Här kommer dom första sex korten med nya kameran! Blev en bild på min katt, sen några blommor ute i trädgården samt lillgrabben Jag är supernöjd över resultatet måste jag säga. Ska lära mig alla finesser så fort jag bara kan, nu är inställningarna på "factory default" Dock känner jag redan nu att jag måste ha ett macro-objektiv :clown: Klicka på bilderna för fullsize! Dom är för övrigt 100% orörda. Quote
Guest johan Posted June 7, 2006 Posted June 7, 2006 Den största nackdelen med digitala systemkameror är kravet på ljus. Du kommer att märka det vid inomhusfotografering. Så en x-ternblixt är mer eller mindre ett krav Du verkligen tagit när det kommer till batterier Kör så det ryker nu så vi får en massa läckra bilder Quote
Martin Posted June 7, 2006 Author Posted June 7, 2006 En blixt ska det bli såklart! Tänkte be far min att köpa en 430-ex eller 580-ex när han åker till korea nästa gång, eller svärfar när han drar till hong-kong, singapore eller kuala lumpur ... vi får se vem som hinner först Tar gärna emot tips på macro-objektiv i "human" prisklass från alla experter här! Dvs inga femsiffriga belopp och helst rätt låga fyrsiffriga! Quote
Guest johan Posted June 7, 2006 Posted June 7, 2006 Be han köpa Canons värsta direkt o gärna en mindre som slav. Hur tror du Timbre , Pac och Zalve får till sina bilder Objektiv är jag värdelös på sen är det ju en Canon , jag e Nikon men kolla med Zalve vetja Säg till när din Pappa ska dit så får du en önskelista av mig med ;-) Quote
Martin Posted June 7, 2006 Author Posted June 7, 2006 Slavblixtar hehe... nja det får nog vänta lite. Här pratar du med en pöjk som för 6 timmar sen satt med en 5 år gammal kompaktkamera Men det finns inga genvägar till det perfekta ljudet ... eller den perfekta bilden ... verkar det som Quote
Guest johan Posted June 7, 2006 Posted June 7, 2006 När du väl har skaffat dig en x-ternblixt så kan du ha den som slav o den inbyggda som Master. Jag plåtar så ibland för man får lite ljus till vilket aldrig är fel. Sen kan man få lite häftiga skuggor o sånt med Quote
Martin Posted June 7, 2006 Author Posted June 7, 2006 Okej! Det låter som något man kunde pröva. Men då måste man ha en sån blixtsändare? Eller finns det inbyggt i kameran. Quote
Guest johan Posted June 7, 2006 Posted June 7, 2006 Du bör ha den funktionen på din kamera. Nikon D70 har det men inte D50 I Nikons fall så "pratar" slaven o kameran , slaven varnar även för när det underexponerat eller när det är ok Nikon klarar till o med TTL mätning när man kör blixten som slav. Fast det är manuellt läge o fullt flås som gäller i alla lägen så det är skitsamma Quote
Timbre™ Posted June 8, 2006 Posted June 8, 2006 Tar gärna emot tips på macro-objektiv i "human" prisklass från alla experter här! Dvs inga femsiffriga belopp och helst rätt låga fyrsiffriga! Sigma har tre intressanta macrolinser med Canonfattning i prisspannet 2595 till 5895:- i Photokatalogen #37 Vinter 2006 från Scandinavian Photo. Fasta brännvidder är bra för både konditionen och upplösningen... Har inte provat dessa själv men Sigmaoptik brukar få bra testomdömen. Quote
Engelholm Audio Posted June 8, 2006 Posted June 8, 2006 En blixt ska det bli såklart! Tänkte be far min att köpa en 430-ex eller 580-ex när han åker till korea nästa gång, eller svärfar när han drar till hong-kong, singapore eller kuala lumpur ... vi får se vem som hinner först Tar gärna emot tips på macro-objektiv i "human" prisklass från alla experter här! Dvs inga femsiffriga belopp och helst rätt låga fyrsiffriga! Jag tittar själv på 430-blixten. Kommer säkert bli ett STORT lyft från den knappt ens mediokra (inbyggda) blixten. Sjävl kör jag fin-foto med fast 50/1.8 objektiv. Ett ful-objektiv på 18-55/3.5 (tror jag) funkar ok inne om det finns ljus tillräckligt eller om fotoobjekten är stilla nog + stativ. Jag, precis som du, är ute efter ett macro-objektiv, gärna fast! Fast nån stans mellan 10 och 22 skulle nog funka ypperligt och gärna då med likadant bländartal som mitt fasta 50mm och självklart samma skärpa och brusfrihet! Men det brukar kosta...Denna är väll OK? http://www.sigmaphoto.com/html/pages/20_ex.htm Åter till hifi'n! Även jag har akustik-produkter från Golden Age! Quote
wintermute Posted June 8, 2006 Posted June 8, 2006 Gällande objektiv, är det alltid snyggast och oftast bäst att köpa orginaloptik. Gällande macro (eller micro, som Nikon kallar det) är deras 60 mm/2.8 hanterbar i pris (~5500 kr). Ett annat sätt är att köpa mellanringar eller bälg, där mellanringar tveklöst är billigast. Ös på! Quote
Martin Posted June 8, 2006 Author Posted June 8, 2006 Tackar och bockar för alla tips! Sen kommer här några kort från dagens skörd Quote
eliot Posted June 8, 2006 Posted June 8, 2006 Det är kul att leka med en ny kamera. - Själv håller jag på att försöka lära mig min nya Nikon D200 som jag köpt med en AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm/3.5-4.5 G ED objektiv som väl tillhör den kategori som Engelholm Audio kallar ful-objektiv Jag har sedan tidigare en 28mm/f2.0 som på en småbildskamera som på min gamla Nikon F2AS är ett vidvinkelobjekt men tillsammans med Nikon D200 närmast är ett normalobjektiv - det motsvarar då 42mm/f2.0 på en småbildskamera. Det finns tyvärr inga objektiv med fast brännvidd och hög ljusstyrka som speciellt är gjorda för digitala systemkamerorna. Ett 18/f2.8 (motsvarar 28mm för småbildsfilm) från Nikon kostar hela 17'000 kr - men det är säkert riktigt skarpt //Eliot PS.: Objektiv som är speciellt gjorda för mindre sensor är mindre (läs: lättare) och billigare och när det gäller Nikon så är det ungefär en faktor två i pris..... Quote
Timbre™ Posted June 8, 2006 Posted June 8, 2006 Sen kommer här några kort från dagens skörd Det här har ju utvecklats till en fototråd men det är ett kul ämne så här i ljusets tid. Snabbt avancerat och om du inte redan har det måste du ju bara skaffa ett stativ. Små bländaröppningar och skärpa ända bort dit du själv vill. Quote
Timbre™ Posted June 8, 2006 Posted June 8, 2006 Gällande objektiv, är det alltid snyggast och oftast bäst att köpa orginaloptik. Gällande macro (eller micro, som Nikon kallar det) är deras 60 mm/2.8 hanterbar i pris (~5500 kr). Håller precis på att försöka lära mig hantera det objektivet och där finns ju en del möjligheter. Bländare 32 är helt klart intressant. Quote
Recommended Posts