Jump to content

HiFi-Matta


Hasse

Recommended Posts

Hur stor del av rummet bör mattan täcka :?:

Det beror nog lite på vem man frågar... :) Många förespråkar ju heltäckningsmattor och det har jag bara positiva erfarenheter av men en strategiskt placerad tjock och tät matta är nog inte fel. Mycket handlar väl om förstareflexer och dom kan man ju ringa in med en spegel.

Link to comment
Share on other sites

Det beror nog lite på vem man frågar... :)

ungefär som när folk diskuterar högtalare ;)

bästa ljud jag hört är hemma hos öhman alla kategorier å han har heltäckningsmatta på hela golvet samt en 2cm tjock matta på det....dock ligger inte morello långt efter tycker jag å hans rum är iprincip helt obehandlat...även om då högtalarna hans utvecklades i det rummet :D

tydligen ska det ju låta bra hos den där björn också...å han har ju klinkers på golvet även om resten av rummet är behandlat så det påminner mer om starship enterprise än om ett rum....

rätt svår fråga med andra ord :app:

Link to comment
Share on other sites

Hade tjock heltäckningsmatta i rummen innan lägenheten byggdes om. Spelade på den tiden i ett mindre rum och ställde slutligen upp samma elektronik och högtalare på samma plats med samma möbler men utan heltäckning och textiltapeter. Jösses :o det gick ju knappt att känna igen ljudet och mattorna hade redan åkt containertransport.

Link to comment
Share on other sites

:D , skämt åsido, ska man titta efter tjocka mattor av typ Continental-serien från Axeco (www.axeco.se) om man är ute efter att dämpa lite fladderekon i rummet :?: Hur stor del av rummet bör mattan täcka :?:

Tänk på att du har 3 parallella ytor, golv/tak, sida/sida och bak/fram. Det är inte lönt att BARA totaldämpa golvet - du har ju två ytor kvar! :)

Vad gäller heltäckningsmattans vara eller icke tror jag att även detta är lite beroende på högtalare (hur dom är konstruerade) men även på de personliga preferenserna. Mängden efterklang verkar vi inte kunna bestämma oss för, även om jag tror att dom flesta är med på att "kyrka" inte är att sträva efter.

Själv kör jag med 2 stycken mattor á 170*240 cm. Det ger en hel del. Till detta kommer det 6 gardiner, 3 design-mojänger, dämpning i bokhyllor samt tavlor, tygsoffa och självklart åker cdskivorna upp på strategiska ställen! :D :evil: ;)

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att du har 3 parallella ytor, golv/tak, sida/sida och bak/fram. Det är inte lönt att BARA totaldämpa golvet - du har ju två ytor kvar! :)

Vad gäller heltäckningsmattans vara eller icke tror jag att även detta är lite beroende på högtalare (hur dom är konstruerade) men även på de personliga preferenserna.

Visst är det så. Heltäckningsmatta löser inte allt men det vara ändå frapperande hur klangen i rummet ändrades genom byte från heltäckning till furugolv. Högtalarna var ett par JBL L-150 med tolvtums slavbas.

Link to comment
Share on other sites

Visst är det så. Heltäckningsmatta löser inte allt men det vara ändå frapperande hur klangen i rummet ändrades genom byte från heltäckning till furugolv. Högtalarna var ett par JBL L-150 med tolvtums slavbas.
:D Ja det kan jag tänka mig. Kan knappt tänka mig att du ägt ett par JBL, dock. ;)

Ang heltäckningsmatta är jag lite rädd att det blir så att säga ett "buzz-word". Jag vill belysa att det KAN vara bra med heltäckningsmatta men man får på intet sätt glömma dom 4 väggarna när det gäller rumsakustik (och jag vet att du vet detta Timbre).

Glöm alla anorektiska rum i inredningstidningars annonser. Inred så att det dels låter bra, men även att det går att prata (usch vad jobbigt det är att prata i ett helkaklat badrum :diss: ).

Link to comment
Share on other sites

Nä, det blev ett bummel utan like... :)

Hur löste du "bummel" problemet :?:

Jag provar med att byta ut den ganska tunna matta som vi nu har mot en större, ca 2cm tjock och tät matta framför Magneplanarerna så får vi se om efterklangen i rummet minskar :)

Link to comment
Share on other sites

Jag löste det aldrig. Gick fel väg genom att först byta högtalare och sedan rum.

Om jag förstått det hela rätt så har du furugolv även i ditt nuvarande rum, gör en matta nå´n nytta där jämfört med ett bart furugolv :?:

Link to comment
Share on other sites

Om jag förstått det hela rätt så har du furugolv även i ditt nuvarande rum, gör en matta nå´n nytta där jämfört med ett bart furugolv :?:

Jag har fyllt på med mattor så gott det går och har aldrig spelat på stereon utan dessa på golvet men röster låter annorlunda när mattorna är borta och det blir en helt annan klang i rummet helt enkelt.

Ett svajigt furugolv är nog bland det värsta som finns.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr är det så att för många av oss är inte Heltäckningsmatta något alternativ eftersom det ganska snart blir en sanitär olägenhet.

Dessutom är det ganska fult oxå. Eventuella "fladderekon" får man fånga med andra slags absorbenter och diffusorer!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Heltäckningsmatta är definitivt inte ett alternativ här heller. Kikar efter en snygg och tjock handknuten matta.

Då kanske en kinamatta i tjock ren ull vara något? Eller möblera som endast nordamerikaner kan, avpassad fin matta på heltäckningsmatta. Varför inte prova med ett halkskydd under en kraftigare matta det kan ge önskad effekt. Vet en snubbe som la ett blå liggunderlag under sin fina äktamatta med god dämpning. :D:?::D

Link to comment
Share on other sites

Jag var på Mekonomen och köpte isoleringsmattor som man har i bilar för att dämpa ljud och brus. De är ca 1 cm tjocka i någon slags skumgummi med lite metall i tror jag. Misstänker att ändamålet med dessa mattor är att sitta på motorhuven i bilar. Dessa har jag lagt under alla mattor i rummet där jag lyssnar på musik. Idén fick jag på när jag var på besök i ljudbutiken på Drottningsgatan i Stockholm. Resultatet blev ett lugnare ljud samt mjukt att gå på. Hutrun hade heller inga synpunkter eftersom de inte syns och var mycket billiga.

Link to comment
Share on other sites

Jag var på Mekonomen och köpte isoleringsmattor som man har i bilar för att dämpa ljud och brus. De är ca 1 cm tjocka i någon slags skumgummi med lite metall i tror jag. Misstänker att ändamålet med dessa mattor är att sitta på motorhuven i bilar. Dessa har jag lagt under alla mattor i rummet där jag lyssnar på musik. Idén fick jag på när jag var på besök i ljudbutiken på Drottningsgatan i Stockholm. Resultatet blev ett lugnare ljud samt mjukt att gå på. Hutrun hade heller inga synpunkter eftersom de inte syns och var mycket billiga.

Ett intressant alternativ, vad blir kostnaden per kvadratmeter... :?:

Link to comment
Share on other sites

Storleken på isolermattan är 100 cm X 50 cm. Det går alltså åt 2 st per kvm. Jag kommer tusan inte ihåg vad jag gav för dessa. Jag gissar att de kostade "typ" 40 kr/st. (Ljudmakaren heter affären på Drottinggatan).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...