datar Posted March 13, 2006 Posted March 13, 2006 Hej! Jag som älskar att köpa vinyl tycker det är så tråkigt när prislappen gör märke efter sig. Har ni något bra medel att använda för att få bort klisterlappar av olika slag? Prislaparna på cd fodralen kan ju vara lika dumma dom med! Några tips? Quote
iroise Posted March 13, 2006 Posted March 13, 2006 Hej! Jag som älskar att köpa vinyl tycker det är så tråkigt när prislappen gör märke efter sig. Har ni något bra medel att använda för att få bort klisterlappar av olika slag? Prislaparna på cd fodralen kan ju vara lika dumma dom med! Några tips? Tjenare! det finns en vätska som heter Label off Herma heter tillverkaren tyvärr vet jag inte var det finns att köpa men du får prova att googla. Det droppas på labeln och får sitta där en stund och vips så lossnar etiketterna. Mest har jag dock använt naglar och försiktighet. Om du nu petar bort etiketter och du får klisterrester på fodralet kan du använda Isopropylalkohol (apoteket) dvs om det är ett laminerat omslag (europeiskt) på icke laminerade (utomeuropeiska) dvs i rent papper försvinner även trycket på omslaget. Alkoholen går även utmärkt att ta bort t ex fettfläckar på vinylen. Även bläck tusch på laminerade omslag kan tas bort med alkoholen. Vissa etiketter får man värma mycket försiktigt med en tändare varvid klistert under blir mjukt och lossnar. Varning dock för denna metod om du inte är van. Vad det gäller cd-fodralen så klarar många inte alkohol köp istället nya fodral. Quote
new order Posted March 13, 2006 Posted March 13, 2006 Ja,min gamla tipstråd.Inte samma produkt men kanske samma resultat? Tips Quote
datar Posted March 14, 2006 Author Posted March 14, 2006 Den tråden har jag totalt missat!! Tack!! Ska genast sticka till parfym butiken Quote
Errka Posted March 17, 2006 Posted March 17, 2006 Jag tycker klisterlappar ofta lossnar av vanligt universal-Vim... Speciellt på CD-fodral. /Errka Quote
Timbre™ Posted March 17, 2006 Posted March 17, 2006 Det vore inte dumt, skall testa det. Det finns några klistermärken som är jobbigare än andra :evil: och det är nästan lite av en konst att få bort dem utan spår... Quote
Guest johan Posted March 17, 2006 Posted March 17, 2006 Det finns några klistermärken som är jobbigare än andra Det hänger på att vissa häftämnen är vatten baserade o andra är lösningmedelsbaserade. Dessa 2 sorter finns både på permant/icke permanent häftämne. Sprit/kemiskrent bensin tar det men påverkar även fodralen. Speciellt plast mår dåligt av det. Rakblad tycker jag fungerar bäst , den lilla rest som finns kvar kan man ta bort med hjälp av bensin om man är jäkligt försiktig. Sprit tar trycket på Lp skivor , fast det beror lite på vilken sorts färg som har använts , där finns följande färger.......................................................................... .................................................................... Quote
raindog Posted March 17, 2006 Posted March 17, 2006 "Tekniskt ren bensin" har fungerat för mig i många år. Finns bland rengörningsmedel i livsmedesbutiken. Quote
Duck77 Posted March 18, 2006 Posted March 18, 2006 Hej! Köpte in detta till Jobbet.... http://www.elfa.se/se/index1.html Etikettborttagningsmedel Label Off hos Elfa Har använt det till att ta bort Äckliga STORA klister märken på Motorcyckeln! Fungerar klockrent till svåra klistermärken, då speciellt det där Kletet som brukar bli kvar om man lyckas slita bort det övriga. Mvh Fredrik Quote
plundin™ Posted March 18, 2006 Posted March 18, 2006 Sjöström, Är det denna du menar? - Electrolube Label remover.. Lite farliga varningssymboler.. Inget att mata akvariefiskarna med... /ptr Quote
Timbre™ Posted March 18, 2006 Posted March 18, 2006 Den ser ut så här och kan vara lösningen för de svårartade fallen. Som alltid får man ta det lugnt med mysljusen och ciggen... :cool: Quote
datar Posted March 18, 2006 Author Posted March 18, 2006 Som alltid får man ta det lugnt med mysljusen och ciggen... :cool: Vadå? Lite roligt kan man väll få ha Jag har lagt in en order på label off och Electrolube pennan från Elfa. Återkommer med omdömme när prylarna kommer Quote
Timbre™ Posted March 19, 2006 Posted March 19, 2006 Avvaktar din rapport men har testat lite i avdelningen "omöjliga klisterlappar" på CD-askar och Sonax tjärlösare till billack liksom absolut ren lacknafta är effektivt. Det stinker fotogen, det blir en fettbeläggning som går bort med vanligt hushållspapper och man måste skölja asken i vatten efteråt men inte ett spår av klet eller märken på plasten. Det får aldrig vara för lätt... Quote
datar Posted March 23, 2006 Author Posted March 23, 2006 Ja då kom varorna idag! Hur fungerar dom? En testskiva: Jag börjar med pennan! Stryker på ettiketten! Nu är det bara inse ett faktum! har dom pressat ren citron i pennan eller vad? De STINKER citron! ja fick då vädra på toaletten Hur fungerar den då? När de gäller sådana liknande etiketter ovan vet ju dom flesta hur jobbiga dom är att få loss. Det gick lite lättare med pennan samtidigt som man skrapade lite med nageln! Efter lite trixande så fick jag loss etiketten och det fanns kvar lite klisterrester! Jag passade på att använda pennan på en annan skiva som hade lite klisterrester också! Här fungerar dock pennan bra. Den tar effektivt bort klisterresterna och man kan gnugga lite med toapappret så är klisterresterna borta! är då pennan bra? Återstår de lite klisterrester fungerar den bra! Är det hela klisterlappar finns det mycket bättre alternativ för här får du ändå pilla med naglarna eller med rakblad! Dessutom stinker det citron och och fodralen luktar fortfarande citron! Så nej detta är ingen bra penna! Över till sprayflaskan? Denna sprayflaska luktar riktigt illa! det är bara att vädra! men känner direkt att ska man nu använda denna så är det utomhus man ska vara! Hur blev då resultatet? Ja det syns tydligt: Finns ingen idé att visa den andra skivan jag provade på! Summa sumarum! Var pennan bra? gillar man stark citrondoft och har lite klisterrester kvar fungerar den. men tänk på att skivan luktar citron efteråt. Hur länge den doften håller i sig vet jag inte! Var sprayflaskan bra? Ja nu kan ju se själva! Nä detta var riktigt dåligt köp! :angry: Quote
Timbre™ Posted March 23, 2006 Posted March 23, 2006 Ja, det är uppenbart att genvägarna äro få... Det är ju precis så man inte vill ha det! Tillbaks in i lacknaftaångorna för min del. Quote
Duck77 Posted March 23, 2006 Posted March 23, 2006 Hej! Blev det repor?? eller är det bara klet kvar? för om det är det, är det ju bara att lägga på lite till samt ta en trasa! och Gnugga! Jag har använt detta på jobbet funkar bra... Spray låt dra i några minuter lossa! Lukten får man på köpet Best Regards Fredde Citrus Lover Quote
Recommended Posts