FFrrEEddRRiiKK Posted March 10, 2006 Posted March 10, 2006 Bara ev ren nyfikenhet. BOSE´s flaggskepp: /Fredrik Quote
shaft Posted March 10, 2006 Posted March 10, 2006 Hej! Står sig? Du menar om de låter lika bra som moderna högtalare. Som du säkert vet så är de ju minst sagt speciella med efterföljande ljud. De spelar ju bakåt och använder bakväggen som "studs". Stort men diffust ljud. Baslådan var ju "för liten" så detta fick kompenseras genom en EQ-box i signalvägen. De gick att spela ruggigt högt på kommer jag ihåg. De har ju helt klart kultvärde, men låter helt enkelt inte som "modern" hifi. Sen att det fortfarande finns anhängare är ju lite coolt;-) /Shaft PS JAg har ej ägt ett par, men hört dem demade ett par gånger. Quote
FFrrEEddRRiiKK Posted March 10, 2006 Author Posted March 10, 2006 Tycker bara Bose verkar väldigt stolta med denna produkt, som dök upp på marknaden 1968, och sedan dess tydligen har fått över 1000 förbättringar. Har hört dem en gång, och då tyckte jag de spelade med en väldig live känsla. Nästintill PA karaktär. Fast ändå utan att låta onaturligt. Sedan kunde de också spela otroligt högt, utan att bryta upp eller låta ansträngda. Den måste ju ändå vara hyfsat framgångsrik, eftersom den finns kvar, och är deras, enligt dem själv, top of the line speaker de har. Från hemsidan: "Bose confidently asks you to compare the 901 Direct/Reflecting® speaker system to any other speaker, no matter the size or price." /Fredrik Quote
FFrrEEddRRiiKK Posted March 10, 2006 Author Posted March 10, 2006 Wow. Ingen mer? Trodde detta var en s.k. klassiker i hi-fi världen. /Fredrik Quote
gcs Posted March 11, 2006 Posted March 11, 2006 Jag hörde dom då i slutet av 60-talet och jag tyckte då att dom lät ganska bra men ändå inget för mig. Dom krävde rätt så mycket effekt vill jag minnas och det beror på att man har en elektroniklåda som tillför någon form av loudness. Min uppfattning är väl att det är en bra högtalare för lyssnare som inte nödvändigtvis sitter ner på bästa lyssningsplats. Högtalarens lacering mot en vägg gör att detaljerna försvinner i den röra som blir när ljudet refekteras mot väggar och möbler. Ungfär som att lyssna på Carlssonhögtalarna. Quote
Guest mikael Posted March 11, 2006 Posted March 11, 2006 De var faktiskt dessa högtalare som fick in mig på min hifibana. En god vän till mig som även är min mentor spelade på dessa med ett harman kardon citation 22 slutsteg med tillhörande citation 21 försteg. De kunde spela våldsamt högt och en brutalt djup bas och högtalarna kräver verkligen att slutsteget ifråga kan leverera. Högtalararen tål våldsamma mängder effekt och tar väldigt lång tid att spela in pga av att elementen är såpass styva. Bose gjorde ursprungligen ett slutsteg till 901:orna vilket var mycket stort och tungt vill jag minnas. Det skulle vara något att lyssna på. Skulle absolut kunna tänka mig att äga ett par, men då skulle jag nog vilja ha ett riktigt stort krellsteg att driva dem med. /Mikael Quote
Guest mikael Posted March 11, 2006 Posted March 11, 2006 Man ska inte missbruka krell-steg Nähä. Konstigt då att en demonstration av ett par 901:or involverade ett par krell MRA . /Mikael Quote
Ekman Posted March 11, 2006 Posted March 11, 2006 Du har rätt det är otroligt konstigt. Snacka om mismatch Quote
Guest mikael Posted March 11, 2006 Posted March 11, 2006 Du har rätt det är otroligt konstigt. Snacka om mismatch . Jepp. Håller med. /Mikael Quote
Tux Posted March 13, 2006 Posted March 13, 2006 Vi hade sådana i replokalen på tidigt 90tal, fast ett par utgåvor äldre byggda som palådor. Fungerade bra till elpianon, keyboards och sång. Gick även att ha som sånganläggning live. Men hifi?.. Njae. Jag fylls av en viss nostalgi när jag ser bilderna. Mvh Tux Quote
FFrrEEddRRiiKK Posted March 13, 2006 Author Posted March 13, 2006 Hmmm.. Man börjar undra vem som egentligen köper denna högtalare då idag, för säljas måste den ju, i och med att den finns kvar i sortimentet, och med, som Volvo brukade säga när de skulle nylansera en gammal bilmodell, "1500 förbättringar". /Fredrik Quote
HenrikL Posted March 15, 2006 Posted March 15, 2006 Lyssnade på ett par nån gång runt 84-85. Mitt största minne var att jag fick problem med ballanssinnet, blev sjösjuk med andra ord. Sen gjorde vi en liten test att koppla EQ till kompisens Marantz högtalare(12 " 3-vägs med basreflex plugg). Mycket ljud blev det och massor av bas. Fick saker att vagga o trilla ner på golvet. Inte direkt en högtalare som jag hade köpt men helt klart värd att lyssna på. Quote
FFrrEEddRRiiKK Posted April 15, 2006 Author Posted April 15, 2006 OK. Jag glömmer dessa då. Vem köper egentligen BOSE överhuvudtaget idag? Vilken är deras målgrupp? /Fredrik Quote
CPL Posted April 18, 2006 Posted April 18, 2006 OK. Jag glömmer dessa då. Vem köper egentligen BOSE överhuvudtaget idag? Vilken är deras målgrupp? /Fredrik Målgruppen för Bose är väl de som inte vill se sina högtalare. Även jag har ett intresse av hur det ser ut och inte bara av hur det låter, men Bose går helt bort för mig. Maken till klent ljud har jag väl sällan hört. Quote
Recommended Posts