PLINIUS Posted March 9, 2006 Posted March 9, 2006 Tänkte be er om hjälp med en sak. Har som ni vet kämpat emot att akustikbehandla mitt rum då jag tycker att trivselfaktorn försvinner när man ställer in såna grejer i rummet. Men nu har jag börjat fundera på om jag inte skall ställa in ett par basabsorbenter ändå... Har sett att Svanå säljer sina V4 + V6 till hyfsade priser. Finns det andra märken som ni tycker fungerar bättre? Är det nån som gjort egna absorbenter med bra resultat? Tacksam för tips i ämnet... Quote
Haakan Posted March 9, 2006 Posted March 9, 2006 Tänkte be er om hjälp med en sak. Har som ni vet kämpat emot att akustikbehandla mitt rum då jag tycker att trivselfaktorn försvinner när man ställer in såna grejer i rummet. Men nu har jag börjat fundera på om jag inte skall ställa in ett par basabsorbenter ändå... Har sett att Svanå säljer sina V4 + V6 till hyfsade priser. Finns det andra märken som ni tycker fungerar bättre? Är det nån som gjort egna absorbenter med bra resultat? Tacksam för tips i ämnet... det är ganska enkelt att göra egna absorbenter...räcker ju med att göra en basreflexlåda (utan element förstås) avstämd till den problem frekvensen du har...sen går det ju att justera Q med olika mängder "fyllning" fast v4/v6 är så pass billiga att det är knappast värt ens tankeverksamheten Quote
perra_e Posted March 9, 2006 Posted March 9, 2006 det är ganska enkelt att göra egna absorbenter...räcker ju med att göra en basreflexlåda (utan element förstås) avstämd till den problem frekvensen du har...sen går det ju att justera Q med olika mängder "fyllning" fast v4/v6 är så pass billiga att det är knappast värt ens tankeverksamheten Det är helt sant. Däremot om man vill ha något "skräddarsytt" så kan man bli tvungen att snickra själv. En väldans massa jobb och det är mycket svårt att få lika snygg finnish, men ibland har man inget val. Har man problem såpass långt ner som 40-50 hz finns det egentligen inga andra konstruktioner att tillgå. Stora volymer är det som gäller. Sedan får man försöka att trolla bort dom så gott som går. Quote
PLINIUS Posted March 10, 2006 Author Posted March 10, 2006 Det är helt sant. Däremot om man vill ha något "skräddarsytt" så kan man bli tvungen att snickra själv. En väldans massa jobb och det är mycket svårt att få lika snygg finnish, men ibland har man inget val. Ni har rätt, de är iaf hyfsat billiga MEN stora... Ja ja, det kanske är så att jag får försöka knö in ett par såna då. Måste nog bara vänja mig vid tanken först ett tag . Vi får se hur det blir... kanske är så att jag skall skita i det ändå. Ljudet här hemma är otroligt bra nu, men kanske lite väl högupplöst pga det stora och lite kala rummet. Blir ibland väl mycket energi, + lite problem i basområdet på vissa cd. Quote
Haakan Posted March 10, 2006 Posted March 10, 2006 Ni har rätt, de är iaf hyfsat billiga MEN stora... Ja ja, det kanske är så att jag får försöka knö in ett par såna då. Måste nog bara vänja mig vid tanken först ett tag . Vi får se hur det blir... kanske är så att jag skall skita i det ändå. Ljudet här hemma är otroligt bra nu, men kanske lite väl högupplöst pga det stora och lite kala rummet. Blir ibland väl mycket energi, + lite problem i basområdet på vissa cd. en bra ide kan ju vara om du har ett hörn över att då bygga in enlåda i vägghörnet å måla det som resten av väggen så du liksom får ett ytterhörn fast det fortfarande inte ser ut som nån stor låda som är i vägen.... om du hängde med Quote
PLINIUS Posted March 10, 2006 Author Posted March 10, 2006 en bra ide kan ju vara om du har ett hörn över att då bygga in enlåda i vägghörnet å måla det som resten av väggen så du liksom får ett ytterhörn fast det fortfarande inte ser ut som nån stor låda som är i vägen.... om du hängde med Jag fattar hur du menar. En bra tanke faktiskt... Ska värka lite på det. Quote
Haakan Posted March 10, 2006 Posted March 10, 2006 Jag fattar hur du menar. En bra tanke faktiskt... Ska värka lite på det. säg till när du bestämt dig så kan vi beräkna lite Quote
Matrixen Posted March 10, 2006 Posted March 10, 2006 För min del händer det väldigt mycket bara att flytta högtalarna cm hit och dit. Det är inte mycket man kan göra åt otacksamma dimensioner på rummet dock, utan hjälpmedel. Det är ju rätt stor skillnad nu mot tidigare hemma hos dig, men lite tweakning, men tyvärr kanske du inte kommer längre med ytterligare optimerad placering? Har du mätt, eller lyssnat vilka frekvenser som spökar? Om det är i det lägre registret, kan det ju vara hallen som spökar? Kanske du kan ställa/bygga något som inte är i blickfågnet? Det blir nog mindre effektivt, men mer osynligt. Någon av våra duktiga akustikexperter kan säkert kommentera det eventuella tokiga i mitt resonemang :clown: Quote
Haakan Posted March 10, 2006 Posted March 10, 2006 För min del händer det väldigt mycket bara att flytta högtalarna cm hit och dit. Det är inte mycket man kan göra åt otacksamma dimensioner på rummet dock, utan hjälpmedel. en sån ska jag och "lyssna" på imorgon å det ska bli väldigt intressant eftersom den mäter medans man kan pillra med frekvensgången...enkelt handhavande verkar det vara iaf.... och enligt ägaren så gör den underverk...även fast man naturligtvis inte undkommer efterklangstider osv...som egentligen är ett större problem... men man kan ju försöka ta ett i taget Quote
Guest johan Posted March 11, 2006 Posted March 11, 2006 Gjutrör av rätt längd fixar bas. Kostar inte många 100 lappar heller för den delen. Sätts med lätthet upp i taket eller stående i hörn. att flytta högtalarna gör förstås mycket i frekvensgången Bas nivån överlag ändras ganska mycket på det sättet. Flyttar man sin lyssnings position fram/tillbaka så kan man vinna mycket där med. Quote
Timbre™ Posted March 11, 2006 Posted March 11, 2006 hur mycket kostar svanås v4/v6 ? V4 1500 kr V6 1800 kr Quote
perra_e Posted March 11, 2006 Posted March 11, 2006 V4 1500 kr V6 1800 kr Efter att ha snickrat på min hörnmodul nu ett tag kan jag bara säga att v4, v6 är klart prisvärda! Quote
Timbre™ Posted March 11, 2006 Posted March 11, 2006 Egna projekt brukar ju alltid ta mer tid än det var tänkt från början... Quote
Guest Zalve Posted March 11, 2006 Posted March 11, 2006 Gjutrör av rätt längd fixar bas. Kostar inte många 100 lappar heller för den delen. Sätts med lätthet upp i taket eller stående i hörn. Bas nivån överlag ändras ganska mycket på det sättet. Flyttar man sin lyssnings position fram/tillbaka så kan man vinna mycket där med. Tyvärr är det ofta ett givande och tagande. Där jag vinner bättre bas (mindre) förlorar jag ofta i närhet och närvaro. En tufft spel... (Men vem sa att det skulle vara lätt) Quote
Haakan Posted March 12, 2006 Posted March 12, 2006 Tyvärr är det ofta ett givande och tagande. Där jag vinner bättre bas (mindre) förlorar jag ofta i närhet och närvaro. En tufft spel... (Men vem sa att det skulle vara lätt) tyvärr så är ju detta lika svårt som allt annat vilket man med fördel också kan leja bort som tur är Quote
PLINIUS Posted April 4, 2006 Author Posted April 4, 2006 Tack för alla tips. Finns det någon här i Gbg som hyr ut något att mäta upp rummet med? Tror att Hifi consult gör det, men är ej säker? Finns det någon annan i Gbg? Kan nog vara en bra start att ta reda på var problemen ligger, eller vad tror ni? Quote
Timbre™ Posted April 5, 2006 Posted April 5, 2006 Tack för alla tips. Finns det någon här i Gbg som hyr ut något att mäta upp rummet med? Tror att Hifi consult gör det, men är ej säker? Finns det någon annan i Gbg? Vi skall slå oss ihop på en mobil mätutrustning så kan du avvakta ett tag får du rummet uppmätt. Quote
fredrik Posted April 5, 2006 Posted April 5, 2006 Vi skall slå oss ihop på en mobil mätutrustning så kan du avvakta ett tag får du rummet uppmätt. Hallå, jag bor ju oxå i Göteborg. När kommer ni hem till mig och mäter Quote
PLINIUS Posted April 5, 2006 Author Posted April 5, 2006 Vi skall slå oss ihop på en mobil mätutrustning så kan du avvakta ett tag får du rummet uppmätt. Ok! Va bra, då avvaktar jag till jag hör mer om detta... Tack!! Quote
bjarne Posted April 30, 2006 Posted April 30, 2006 Oerhört bra - Väntar med spänning! Göteborgare var ordet sa Bull Quote
Hinken Posted July 3, 2006 Posted July 3, 2006 Mitt rum kommer bli uppmätt på ons sen kommer dvs akustiska åtgärder införas. Kostnad för uppmätning 1500:- Quote
PLINIUS Posted July 17, 2006 Author Posted July 17, 2006 Mitt rum kommer bli uppmätt på ons sen kommer dvs akustiska åtgärder införas. Kostnad för uppmätning 1500:- Ok, är det Timbre som man kontaktar om detta? Nu är det sommar som gäller för min del, men det finns ju ett liv efter semestern oxå, då skall det bli riktigt kul att sätta igång igen med hifi... Man kanske kan få tummen ur och äntligen lägga ut det där strömrenartestet jag och Matrixen gjorde till exempel... Quote
lindvall Posted July 18, 2006 Posted July 18, 2006 Ja, det strömrenartestet har jag undrat vart det tagit vägen! Kul att det blev av! Quote
Ranefjord Posted July 18, 2006 Posted July 18, 2006 På tiden! Det där testet skulle jag gärna själv göra hemma. Quote
Hinken Posted July 18, 2006 Posted July 18, 2006 Hej! Claes på Eora har jag använt. Mycket trevlig och kompetent kille. Samarbetar med Svanå. Eora Quote
Timbre™ Posted July 18, 2006 Posted July 18, 2006 Ok, är det Timbre som man kontaktar om detta? Efter att ha tagit del av mätprojektet hemma hos Jorma skulle jag nog hellre vända mig till ett proffs. Det handlar ju om så mycket mer än frekvensanalysen. Quote
Engelholm Audio Posted July 19, 2006 Posted July 19, 2006 Efter att ha tagit del av mätprojektet hemma hos Jorma skulle jag nog hellre vända mig till ett proffs. Det handlar ju om så mycket mer än frekvensanalysen. Så sant så sant... Quote
Recommended Posts