Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mitt namn är Lars-Bertil och jag är 30år gammal. Bor i Bastuträsk sedan 5år tillbaka. Är inflyttad sörlänning.

Jobbar för närvarande på hemorten.

Har alltid gillat musik, och det spelades nästan alltid musik hemma när jag var liten. Favoriterna då var Kiss (destroyer) Så man kan nog säga att jag varit hårdrockare sedan barnsben, även om musiksmaken har breddats en aning numera. ;)

Halkade in på det där med hifi i tidiga tonåren, då jag fick en bergsprängare i julklapp. Givetvis så var man ju där och skruvade, och kopplade in extra högtalare via hörlurs uttaget. Nog lät det alltid men inget vidare dock.

När jag sedan flyttade hemifrån så införskaffades en begagnad technics förstärkare och cd spelare tillsammans med ett Jamo sub/sattelit system.

Förstärkaren brann upp efter ett tag, jo det slog lågor om den. så då införskaffades en Yamaha AX590 som tjänade mig troget fram tills för ett år sedan.

Samtidigt som Yamahan köptes så införskaffades ett par JWS C81XL gold. Så här i efterhand så kan man nog lugnt säga att de såg bättre ut än vad de lät.

Fick på allvar upp ögonen för hifi efter ett besök på Hifiklubben i Växjö, där min tinnitus förvärrades allvarligt. Men flinet jag hade på läpparna var visst vääääääldigt brett enligt kompisen som var med. Vad som demades? Jo Cervin stroker 18 i en saab 900 + ett par Cervin AL1000 på allt annat än låg volym.

Och på den vägen är det.

Nuvarande systemet har vuxit fram under ca 1-1.5 års tid, med otaliga timmars lyssnande, studerande av tester, tips från detta forumet (och andra) osv.

Upptäckte att rörkaraktären passade mina öron (och musiken jag lyssnar på) bäst. Så det enklaste var att spinna vidare på den tråden.

Under denna uppgraderings fasen så har det passerat följande:

AP cinemaroom högtalar system, Vincent SP996 monoblock, Supra högtalar kablar, Chord signalkablar, AP högtalarstativ.

Och så här ser det ut för närvarande hemma hos mig:

Försteg

Vincent SA31

Slutsteg

Vincent sp331

Cd spelare

Sony Xbp720qs

Högtalare

Klipsch ksf 10.5

Signal kablar

VDH the bay C5 och D300 mkIII (eller liknande)

Högtalar kablar

VDH Royal Jade

Översikts bilden stämmer inte, då jag har nya högtalare.

försteg: Vincent SA31

Forsteg.jpg

Slutsteg: Vincent SP331

Slutsteg.jpg

Cd spelare:

Cd.jpg

Högtalare:

ksf105.jpg

Översikt:

Hela.jpg

Posted
:) Kul att du har Vincent! Hur tycker du att försteget uppför sig? Jag har själv monoblocken SP-991 samt klipsch RF-7! :) Me :black: Har du nyligen skaffat klipsch? Hur tycker du att dom låter?
Posted
:) Kul att du har Vincent! Hur tycker du att försteget uppför sig? Jag har själv monoblocken SP-991 samt klipsch RF-7! :) Me :black: Har du nyligen skaffat klipsch? Hur tycker du att dom låter?

Försteget uppför sig väldigt bra, trots att jag har lite problem med brus från det.

Såg någonstans att de flesta av vincents försteg har problem med brus. men vad det beror på det vet jag inte.

Sen har jag ingen aning om det är åtgärdat på deras nya modeller heller.

Har haft högtalarna i drygt en vecka på grund av influensa och jobb så har det inte blivit speciellt mycket lyssnande, men lite har det blivit ändå.

här är ett första intryck:

Det första som slår mig är att jag har fått mer luft mellan artisterna och lite mer kropp i musiken. Introt till Hallowed be thy name (Iron Maiden Rock in Rio) har aldrig låtit så tungt och ödesmättat som det gör via dessa högtalare (kröp längs ryggraden på mig när jag lyssnade och det är ett bra tecken )

Det kommer nog dock ta ett tag för mig att vänja mig vid att högtalarna formligen hamrar ut musiken rakt mot lyssnaren, ingen "laid back" spelstil här inte.

Edit: såg inte andra frågan först, så jag lade till den.

Posted
Kul!

Tror att jag har hört på "ditt" slutsteg nån gång för 1 år sedan.

Bastuträsk är väll förresten inte direkt överbefolkat? Skönt...

Japp det är jättekul. trivs som fisken i vattnet. :D

Kommer du ihåg lyssningsintrycken? (kringutrustning osv)

Näe, byn är inte speciellt överbefolkad, det bor ca 500 pers här. :)

Posted
Japp det är jättekul. trivs som fisken i vattnet. :D

Kommer du ihåg lyssningsintrycken? (kringutrustning osv)

Näe, byn är inte speciellt överbefolkad, det bor ca 500 pers här. :)

Njäee, inte tillräckligt för att våga uttala mig om det hela. Det var hos en kund i en rätt ovan miljö och inga AB-tester gjordes mot något annat. Resultatet som helhet var ju helt OK så slutsteget (och tillhörande försteg) bör iaf inte katastrofalt dåliga. Mer vågar jag inte säga...

Posted
Trevligt med lite historia också... :mm: Man glömmer så lätt hifitider som har kommit och gått.

Kan inte annat än att hålla med. Problemet är väl att man redan har glömt viktiga stolpar i sin hifi historia.

  • 1 month later...
Posted
Nätisar...funkade de? :)

\\K-man

Tja... Tycker mig höra lite mer "tyngd" i musiken, men det svårt att säga om det stämmer eller inte. :)

Den stora fördelen är väl att jag fick ner bruset en del (bruset kommer från försteget)

Posted

Ska bli spännande att höra vad du tycker om nätsladden!

När jag testade lite nätsladdar var jag först väldigt tveksam till vad de kunde göra för skillnad.Men åtminstone jag fick då krypa till korset.Enligt mina erfarenheter så är nätsladdarna de kablar som gör de största förbättringarna,åtminstone var det så på mitt system.Nog kan det vara viktigt med bra signal och högtalarkablar men nätsladdarna har då fått högsta prio av mig.

En sämsta sortens perkulatorsladd i jämförelse t.ex med en Jorma JPC 2,5 är oerhört stor.Lika stor kan skillnaden från en jpc 2,5 till en ännu bättre sladd vara!!Det verkar däremot vara lite olika gensvar på olika fabrikat av förstärkare och cd-spelare,kanske har det med nätdelarna att göra.Men Pathos förstärkare t.ex svarar riktigt rejält med en nätkabel av bättre slag,så väl att jag aldrig mer kommer att använda fulsladdar igen.No way!

Posted
Ska bli spännande att höra vad du tycker om nätsladden!

När jag testade lite nätsladdar var jag först väldigt tveksam till vad de kunde göra för skillnad.Men åtminstone jag fick då krypa till korset.Enligt mina erfarenheter så är nätsladdarna de kablar som gör de största förbättringarna,åtminstone var det så på mitt system.Nog kan det vara viktigt med bra signal och högtalarkablar men nätsladdarna har då fått högsta prio av mig.

En sämsta sortens perkulatorsladd i jämförelse t.ex med en Jorma JPC 2,5 är oerhört stor.Lika stor kan skillnaden från en jpc 2,5 till en ännu bättre sladd vara!!Det verkar däremot vara lite olika gensvar på olika fabrikat av förstärkare och cd-spelare,kanske har det med nätdelarna att göra.Men Pathos förstärkare t.ex svarar riktigt rejält med en nätkabel av bättre slag,så väl att jag aldrig mer kommer att använda fulsladdar igen.No way!

:D:D

Posted
Ska bli spännande att höra vad du tycker om nätsladden!

När jag testade lite nätsladdar var jag först väldigt tveksam till vad de kunde göra för skillnad.Men åtminstone jag fick då krypa till korset.Enligt mina erfarenheter så är nätsladdarna de kablar som gör de största förbättringarna,åtminstone var det så på mitt system.Nog kan det vara viktigt med bra signal och högtalarkablar men nätsladdarna har då fått högsta prio av mig.

En sämsta sortens perkulatorsladd i jämförelse t.ex med en Jorma JPC 2,5 är oerhört stor.Lika stor kan skillnaden från en jpc 2,5 till en ännu bättre sladd vara!!Det verkar däremot vara lite olika gensvar på olika fabrikat av förstärkare och cd-spelare,kanske har det med nätdelarna att göra.Men Pathos förstärkare t.ex svarar riktigt rejält med en nätkabel av bättre slag,så väl att jag aldrig mer kommer att använda fulsladdar igen.No way!

Får jag bara tid till att lyssna i lugn och ro, så skall det nog komma ett rejält utlåtande.

Problemet är att det blir inte så mycket musiklyssnande i dessa dagar, pga flytt,höggravid kvinna, jobb osv. :)

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...
Posted

Nytt rum och nya förutsättningar har det blivit sen jag uppdaterade här senast.

Vincent steget har fått flytta på sig till förmån för ett Audio research och Sony spelaren är utbytt nmot en Vincent s3.

Jag skall försöka få fram lite bilder vad det lider. Det kan dock dröja ett tag då jag saknar uppkoppling.

  • 4 weeks later...
Posted

här kommer lite bilder som utlovat.

logga.JPG

horn.JPG

bas.JPG

hogis.JPG

cd.JPG

steg.JPG

sida.JPG

hela.JPG

till höger i bild så ser ni ett försök till absorbent bygge, eller något, misslyckat vart det iaf. Men skam den som ger sig. [:)]

  • 3 months later...
Posted

Audio research steget och klipsch har fått respass, så en "nygammal" bekanting har fått ersätta AR steget, och ersättare för klipschen för på väg.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...