Engelholm Audio Posted March 27, 2006 Share Posted March 27, 2006 Ett stort tack till Pär på Engelholm Audio som ställde två exemplar ur den första Minoproduktionen till förfogande. Tack även till Kent Melin på Hifi Art som fixade fram ett par riktigt trevliga stativ!Tack själv, Timbre! Seriöst, nogsamt och bra genomfört test. Och jag får väll oxå gratulera Pär för ett snyggt bygge som verkar ge både stil och väljud..Tack! Du är välkommen på provlyssning eller om jag svänger förbi Stockholm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
juha Posted March 28, 2006 Share Posted March 28, 2006 Höjden av lyx att någon under FINA förhållanden testar stativare, fin fin tips bank för oss andra, Tack Timbre Den sista bilden ger en känslan av en motorväg av välljud :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted March 29, 2006 Share Posted March 29, 2006 Att växa med Mino. Alltid bra att ha en plan och väljer man Minovägen erbjuds möjlighet att hifiexpandera i egen takt. Aktiv delning via ett Engelholm Audio Delo filter samtidigt som man kompletterar med matchande basunderdelar när rummet växer eller plånboken är på rätt humör. Minos klarar sig dock utmärkt på egen hand och därmed kan man undvika hifistress... :cool: Det kommer basmoduler innom kort. Första testlådorna levereras till mig ikväll. Det planneras också ett butiksdemo med Mino, Delo samt basmoduler. Demo't kommer hållas i slutet på april eller början på maj. En helg och troligen med fokus på lördag. Troligen på västkusten. Höjden av lyx att någon under FINA förhållanden testar stativare, fin fin tips bank för oss andra, Tack Timbre Den sista bilden ger en känslan av en motorväg av välljud Visst är det fint! Jag printade hela tråden igår. Det blev 57 A4-sidor fulla med bilder och lyssningskommentarer på Engelholm Audio - Mino. Matnyttig läsning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gigas Posted April 19, 2006 Share Posted April 19, 2006 Timbre: ursäkta, men jag gav fel uppgifter ang. din fina rölakanmatta. Den är vävd på vävaregården i Eringsboda och designad av Erik Lundberg, mönstret heter Vemmenhög. Rätt ska vara rätt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted April 19, 2006 Author Share Posted April 19, 2006 Vävaregården i Eringsboda... Det låter väldigt trevligt, då passar den ju bra in i högtalartemat med Eringsboda Brunn för musikälskare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted May 7, 2006 Share Posted May 7, 2006 Då jag har haft dessa hemma och spelandes ngn vecka nu så är det väl på sin plats att även jag skriver några rader.... Jag har nyligen haft grejerna nedplockade av praktiska själ och har efter det ställt upp anläggngingen i ett lite mindre rum...vilket gjorde det intressantare att testa små stativare och se vad de kan leverera...och det är väl bara att skriva under på Timbres utlåtande i tråden, de stämmar mycket bra överens med mina intryck. Mino uppvisar ett mycket bra "släpp" i bästa stativhögtalaranda. En "lätt" och frihängande ljudbild. Släppet fins såväl vid rimligt höga som låga nivåer. Självklart presenterar de inte någon direkt djupbas, men den bas som presenteras känns väldigt "ärlig" och naturlig utan någon känsla av höjning av det högre basområdet, vilket jag ibland upplever på stativare. När det skall spelas på klart högre nivåer så ger sig det lilla elementet tillkänna och det blir svårt att leverara alla delar lika fint separerade, men det känns inte så svårt att acceptera för ett 5,5" element. Mino är ju knappast ensam om detta...men så långe som man håller sig inom rimligt arbetsområde så spelar det väldigt bra och trevligt....skulle nog vilja säga mycket bra då man lägger in priset i bedömningen \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted May 8, 2006 Share Posted May 8, 2006 Då jag har haft dessa hemma och spelandes ngn vecka nu så är det väl på sin plats att även jag skriver några rader.... Jag har nyligen haft grejerna nedplockade av praktiska själ och har efter det ställt upp anlägngingen i ett lite mindre rum...vilket gjorde det intressantare att testa små stativare och se vad de kan leverera...och det är väl bara att skriva under på Timbres utlåtande i tråden, de stämmar mycket bra överens med mina intryck. Mino uppvisar ett mycket bra "släpp" i bästa stativhögtalaranda. En "lätt" och frihängande ljudbild. Släppet fins såväl vid rimligt höga som låga nivåer. Självklart presenterar de inte någon direkt djupbas, men den bas som presenteras känns väldigt "ärlig" och naturlig utan någon känsla av höjning av det högre basområdet, vilket jag ibland upplever på stativare. När det skall spelas på klart högre nivåer så ger sig det lilla elementet tillkänna och det blir svårt att leverara alla delar lika fint separerade, men det känns inte så svårt att acceptera för ett 5,5" element. Mino är ju knappast ensam om detta...men så långe som man håller sig inom rimligt arbetsområde så spelar det väldigt bra och trevligt....skulle nog vilja säga mycket bra då man lägger in priset i bedömningen \\K-man Även din beskrivning stämmer väl överens även med mina egna intryck, även från olika rum och med olika elektronik. Rum från 15 till 26 kvm. Elektronik från Rotels minsting integrerade till Bryston och Krell med mellanlandning på Primare's integrerade. Belastbarheten är ett känt faktum hos stativare, men här har ju jag ett botemedel. Men det hör ju inte till en stativhögtalartråd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts