Jump to content

Vårvinterhifi och svensk björk.

Timbre™

Recommended Posts

• Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mycket intressant må jag säga, men först en kommentar till den fina röllakan mattan signerad Märta Måås-Fjetterström en utmärkt design i både färg och form. Nu till stativarna som verkar trevliga, och jag har läst Plundins oro över tvärträ och slipning etc. Min fråga, är detta verkligen björk för det påminner starkt om gummiträ från Asien? Inget ont i det men har man mycket inslag av nordisk björk i möblerna så vill man anpasssa om det går. Att dessa högtalare ser välgjorda ut ökar ju "vill ha" begäret :blush

Min fråga, är detta verkligen björk för det påminner starkt om gummiträ från Asien?

När man svarvar fanér för att göra plyfa får den ett utseende som påminner en del om gummiträ. En tydlig skilland är också att gummiträ är betydligt strukturlösare än björk - gör man över huvud taget plywood av gummiträ? - en bra fråga jag inte har nått svar på...

lite inlånade bilder :

Gummiträ

rubberwood%20web.jpg

Björk finns tyvärr i många färgshatteringar att det är svårt att ge den nån bra översikt, men ett försök..

Svarvad björfanér (som används till plyfa), blir lite strukturlöst när man använder det på små ytor..

birch,%20rotary%20veneer%20s100%20q60%20web.jpg

Tangentiellt skuret björkfanér (det vanligaste på möbler(?))

birch,%20european%20veneer%20s100%20q60%20web.jpg

Kvartsskuret (Radiellt) björkfanér (Blir liksom randingt..)

leikoivu.jpg

Sedan tillkommer ju ytbehandling osv.. som färgförändrar träet. Det syns ju tydlig på skillanderna (som Timbre uppmärksammade) kantlisterna och sidorna på Mino, om man tycker det är snyggt är ju en helt annan fråga! ;)

Att det är svårt att jämföra bildexempel på träs olika struktur framgår tydligt här! :diss:

/ptr

Min fråga, är detta verkligen björk för det påminner starkt om gummiträ från Asien? Inget ont i det men har man mycket inslag av nordisk björk i möblerna så vill man anpasssa om det går. Att dessa högtalare ser välgjorda ut ökar ju "vill ha" begäret :blush
Hej Gigas! :)

Möbelhantverkaren har själv sagt att det är björkträ, massivt i ramarna och björkplywood i sidorna. Jag tror honom men ska självklart fråga honom igen! :) Om inte Timbre misstycker jag jag ta en bild på alla (typ 10) prover jag har på olika betsar och lägga ut. Bland alla betsar är även obehandlad (endast lackad) björk med vilket kanske kan övertyga?!! :)

Jo, det var väl i första hand listverket som såg olikt ut men även fronten. I möbelvärlden, som jag kommer ifrån, lägger man ofta i lite vitt pigment i lacken för att behålla fräschören. Jag skulle kunna tänka mej att just listerna fick komma från annat håll tex. körsbär eller teak, som accent till björken. Eller MDF i lackerad solid kulör. Hoppsan var det inte ljudet som var prioritet. :blush:?:

Mycket intressant må jag säga, men först en kommentar till den fina röllakan mattan signerad Märta Måås-Fjetterström en utmärkt design i både färg och form.

Det är väl kanske ingen akustiskt korrekt akustikmatta med rak frekvensgång :) men den har hängt med i många år och kommer nog att göra det även framöver. Nu har jag också provat stativen med A.R.T. Q-dampers mot golvet och det fungerar lika bra. Mellan högtalare och stativplatta blev det bäst med Vibra Absorbent mjukiskuddar. A.R.T. grafitkuber gav en slankare tonal karaktär men lite fyllighet passar Minos bäst i mina öron. Dessa högtalare tycks svara rejält på varje liten förändring och jag undrar vad ett blyhagelfyllt stativrör hade kunnat bidraga med.... :?:

tema1203.JPG

Hörru Timbre, ser det inte lite baktungt ut med dom där massiva Kimberkablarna hängande fritt så där,

man bara väntar på att Mino skall göra tyska hoppet i pik.. :o :evil:

En stor praktisk fördel med Kimber Select är den blygsamma vikten i förhållande till tjockleken samt att kablarna är följsamma och saknar egen vilja... :)

tema1158.JPG

Ja var först lite konfundersam hur detta stativet egentligen passar ihop med Mino! Men faktum är att ju mer man studerar kombinationen destomer gillar man den! :)

Ja, man tänker först på ett matchande trästativ men det här är ju hur kul som helst! Fransmannen är ganska kort men det har ingen betydelse för Mino har redan avslöjat en beundransvärd egenskap. Glöm tandläkarstolar och sweetspotfixering, man kan glida omkring i rummet och pyssla med annat och ändå ha musikupplevelsen i behåll. Dyngrak :D på golvet, eller hängande i taklampan spelar faktiskt inte så stor roll och jag har hittat ett par platser off axis som låter minst lika bra som i mittpunkten framför högtalarna. Man får mycket gjort under tiden och det ligger en stor frihet i detta sätt att lyssna.

tema1237.JPG

Det var tusan läckert :mm:

Läckert...och ett känsligt instrument dessutom :). När vi senast lyssnade över Amati satte du ord på vad jag hela tiden har haft på känn men inte riktigt har kunnat ringa in. "En naken presentation" och tweakandet kanske har fört ljudet i en riktning som i och för sig kan vara stramt och exakt men som inte riktigt var resans mål från start. Med Mino förstärktes denna känsla och då högtalarna har visat sig svara på små förändringar i sin egen uppställning kanske man kunde använda Mino som verktyg vid en liten omtweakning av anläggningen i övrigt... :?:

tema1188.JPG

Slutstegen från Accuphase har visat sig fungera bäst på sina egna förankringar jämfört med grafitkuber, kolfiber eller andra apparatfötter direkt mot bottenplåten. Marmor kan vara stabilt men räknas väl inte till det mest antivibrationssäkra av underlag så varför inte slå två flugor i en smäll... :?:

tema1108.JPG

Ett steg i taget och jag tryckte in BDR under apparatfötterna på all elektronik, bytte försteg samt separerade den digitala/analoga linje-elektroniken med skilda PowerIsolators och varje förändring kunde observeras över Minohögtalarna. En indikation på transparens som jag uppfattar det.

tema1253.JPG

fy fasen och slå i tårna på natten :D marmor och accuphase på golvet ????

Med tilltagande ålder är det riskfyllt även på dagen... :)

Till själva fintweakandet får väl också räknas byte till viktanpassade SD-kuddar samt BDR fram och Q-dampers baktill under stativen. Vid förändringar av den här storleksordningen är det ibland vara svårt att avgöra om den upplevda förbättringen sitter på utsidan eller insidan av öronen men jag går på känslan och det är ju ändå totalupplevelsen som räknas.

tema1258.JPG

Jag måste säga att jag är riktigt avundsjuk på Mino som får all denna omvårdnad och fina sällskap! :blush :kiss:

Varje ny högtalarbekantskap är ett äventyr... :D

Mino spelar som en punktformig enhet med mycket fina spridningsegenskaper. Tanken går inte bara till franska stativ utan även till franska koaxialelement typ Cabasse. Spridningsförmågan är ju något av bra stativhögtalares signum och med 200 W klass A i bagaget släpper det rejält och lådkänslan är noll även om jag inte har kommit förbi watt ett ännu... :) Med bafflarna riktade direkt mot lyssningspositionen har jag fått en ljusare klang än med exempelvis Guarneri Homage. Patricia Barber's accentuerade s, p och t hamnar högre upp i frekvens men blir inte direkt jobbiga eller påfrestande. Genom att vrida högtalarna inåt/utåt kan man styra detta en aning utan att diskanten rullar av eller så upptäcker man nya trevliga lyssningsplatser i rummet. Mino är känslig för koppling till golv och stativ men helheten är inte så känslig för invinkling och lyssningsavstånd som jag upplever det. Balansen är hyfsad var man än befinner sig.

tema1181.JPG

Jag måste säga att jag är riktigt avundsjuk på Mino som får all denna omvårdnad och fina sällskap! :blush :kiss:
Fattas bara annat. Hemma är Mino bortskämda med Krell! Men detta är ju som ett SPA för dom... :D

Härliga bilder Timbre! Jag jobbar gärna och mycket med spridning i mina högtalare och Mino är inget undantag. :blush

Guest mikael

Tweakande på hög nivå Timbre :) . När får vi se dig börja skriva i en tidning? Dina lyssningsintryck är verkligen kanon och kommer säkert att komma tillhanda den dagen då jag ska upgradera mina egna lådor.

/Mikael

Tweakande på hög nivå Timbre :) . När får vi se dig börja skriva i en tidning?

Tidning... :?::) Det skulle nog inte fungera och fördelen med Internet är ju just kommunikationen som gör att man aldrig vet vart en tråd tar vägen när den startar. Samma sak med tweakande... :D

tema1200.JPG

Tung musik och Mino fungerar på samma sätt som med alla andra tvåvägshögtalare av den här storleken. Man får en signal om kraftutbrott och djupbas utan att egentligen uppleva den och har musiken tidigare avlyssnats över större fullregistersystem är det lättare att rent psykologiskt kompensera för den fysiska frånvaron av bottenoktaverna. Man slipper däremot kompensera för lågfrekventa toner som eventuellt kan sätta igång rummet och hellre lätt och rent än tungt och orent som jag ser det. Exempelvis Fourplay, Richard Bona, Diana Krall och senare album av Lee Ritenour bjuder ju på ganska fylliga inspelningar som blir njutbara även över mindre högtalarkabinett. Luftigheten och viktlösheten får man på köpet.

tema1163.JPG

Trevligt att Triangles stativ fungerade bra med Minon, och det ser riktigt bra ut oxå får jag väll säga !! :D

Och visst är det nått visst med att köra en liten stativare med stora slusteg !!

Underbart !!

Och jag får väll oxå gratulera Pär för ett snyggt bygge som verkar ge både stil och väljud..

Och som alltid Timbre för välkomponerade bilder och text..

/Martin

Först och främst är Boomerang väldigt stabila och sedan kan man ju alltid få till olika grader av dämpning efter eget bevåg. Nu har jag haft det hela uppställt ett tag och designen känns fortfarande helt rätt. Hur mycket kostar stativen... :?:

Det är ju inte så vanligt att slutstegen väger många gånger mer än högtalarna men utan att ha provat är jag säker på att Mino växer med förstärkeriet. Allt annat vore en överraskning.

Det har spelats mycket musik och lyssnarlusten är väl den bästa mätaren... :?: Dessa två element fungerar oerhört fint ihop och man kan verkligen tala om samspel. Egentligen inte läge att fokusera på enskilda register och visst är t.ex. diamantdiskanter och titandomer slipade med ett finare papper men helheten går aldrig förlorad och det är viktigast för mig. Musikglädje utan att få inbitna hifivanor kan man säga.

tema1150.JPG

Att växa med Mino.

Alltid bra att ha en plan och väljer man Minovägen erbjuds möjlighet att hifiexpandera i egen takt. Aktiv delning via ett Engelholm Audio Delo filter samtidigt som man kompletterar med matchande basunderdelar när rummet växer eller plånboken är på rätt humör. Minos klarar sig dock utmärkt på egen hand och därmed kan man undvika hifistress... :cool:

Ett stort tack till Pär på Engelholm Audio som ställde två exemplar ur den första Minoproduktionen till förfogande. Tack även till Kent Melin på Hifi Art som fixade fram ett par riktigt trevliga stativ!

tema1230.JPG

Engelholm Audio

Hifi Art

Black Diamond Racing @ HighEndAudio.com