Timbre™ Posted March 8, 2006 Posted March 8, 2006 Euphonias stativhögtalartema går mot ljusare tider och vad kan passa bättre än ett par inhemska hantverk i ljus träfinish... Åtta liter basreflexhögtalare som även kan tänkas ingå i ett större sammanhang och därmed är det dags för en svensk forumspremiär... Quote
Timbre™ Posted March 8, 2006 Author Posted March 8, 2006 Tillbaka till naturen. Vårt testobjekt är lackat i en halvblank lack som möbelbranschen använder till ytor som ofta kan utsättas för slitage, exempelvis köksbord. Tanken är att få fram en tålig finish med god resistans mot smuts och fukt plus en yta som är lätt att underhålla och hålla ren. Kryogenisk högtalarbehandling... Quote
Timbre™ Posted March 8, 2006 Author Posted March 8, 2006 Från björk till björk. Kabinettet mäter 180x250x300 mm och lådan är byggd i 18 mm björkplywood. Det finns ett antal färgnyanser att välja på för den som så önskar men samtliga är lackade på samma sätt. Här finns diskreta detaljer som vi skall sätta under luppen. Detaljer som ger en känsla av svensk möbeltradition med skandinaviska råvaror. Quote
Timbre™ Posted March 8, 2006 Author Posted March 8, 2006 Ett barn av denna tid och så har det blivit dags att visa upp sig... :cool: Mino är namnet och det handlar om minstingen i programmet från Engelholm Audio. Häng med från start... Quote
Timbre™ Posted March 8, 2006 Author Posted March 8, 2006 Jättekul, man blir ju hur nyfiken som helst Ja, det finns en del att kika närmare på. Här har vi den raka basreflexporten. Quote
perra_e Posted March 8, 2006 Posted March 8, 2006 Detta var en rejäl överraskning, och det gör det ju inte mindre roligt Quote
K-man Posted March 9, 2006 Posted March 9, 2006 Tycker det är kul med lite inhemska produkter...och Engelhom Audio tillhör ju dem som talar för fullrangeanläggningar, så det skall bli extra spännande att se/höra hur de fått till denna lilla talare. \\K-man Quote
Mackan75 Posted March 9, 2006 Posted March 9, 2006 Tycker det är kul med lite inhemska produkter...och Engelhom Audio tillhör ju dem som talar för fullrangeanläggningar, så det skall bli extra spännande att se/höra hur de fått till denna lilla talare. \\K-man Hej! En Kort fråga: Kommer detta att bli en DIY-högtalare där man köper ett "kit" från Engelholm eller kommer det "bara" att bli en vanlig högtalare framtagna efter förutbestämda specifikationer? Vad kommer den att kosta? Jag känner att jag missat något... Eller? Quote
Timbre™ Posted March 9, 2006 Author Posted March 9, 2006 Tycker det är kul med lite inhemska produkter...och Engelhom Audio tillhör ju dem som talar för fullrangeanläggningar, så det skall bli extra spännande att se/höra hur de fått till denna lilla talare. I det här fallet kan man säga att Engelholm Audio har garderat med etta-kryss-tvåa... :cool: Mino kan även vara en start på den stillsamma uppgraderingens väg och utan att dyka alltför djupt i plånbokslädret kan man efter behag och lyssningsrum komplettera med det aktiva delningsfiltret Delo och samtidigt byta ut stativen mot matchande basmoduler. I ett stativhögtalartema är dock subwoofers portförbjudna så här får Minos klara sig på egen hand. Quote
oLjud Posted March 9, 2006 Posted March 9, 2006 Trevligt med nytt stativreportage Funderar lite över den raka basreflexporten, har för mig att raka inte är lika bra som avrundade (som B&W använder), då det är lättare att få blåsljud. Men jag kanske kommer ihåg fel Quote
Timbre™ Posted March 9, 2006 Author Posted March 9, 2006 Jag känner att jag missat något... Eller? Tråden har precis startat upp och du har inte missat något. Mino är tänkt att ingå i det EA:s ordinarie högtalarsortiment och jag har inga uppgifter på att den skulle erbjudas som byggsats. Prislappen sparar jag som ett mörkt kort under bordet... :cool: Quote
Timbre™ Posted March 9, 2006 Author Posted March 9, 2006 Funderar lite över den raka basreflexporten, har för mig att raka inte är lika bra som avrundade (som B&W använder), då det är lättare att få blåsljud. Men jag kanske kommer ihåg fel Här skall lyssnas extra noga efter blåsljud... Quote
Guest mikael Posted March 9, 2006 Posted March 9, 2006 Ahh. Spännande det här. Tyckte först att det såg ut som ett par lådor från System Audio . /Mikael Quote
perra_e Posted March 9, 2006 Posted March 9, 2006 Funderar lite över den raka basreflexporten, har för mig att raka inte är lika bra som avrundade (som B&W använder), då det är lättare att få blåsljud. Men jag kanske kommer ihåg fel I och med att porten sitter på baksidan borde blåsljuds-problemen bli väldigt små tycker jag. Quote
sladd Posted March 9, 2006 Posted March 9, 2006 Äsch, en sån där liten svensk tillverkare av högtalare. kan väl inte vara något? Fortsätt med bilderna nu, är nyfiken! mvh . Quote
Labbe Posted March 9, 2006 Posted March 9, 2006 Äsch, en sån där liten svensk tillverkare av högtalare. kan väl inte vara något? Fortsätt med bilderna nu, är nyfiken! mvh . Sladd: Du får nog göra som vi andra, slita ut F5 knappen. Quote
Timbre™ Posted March 9, 2006 Author Posted March 9, 2006 Sladd: Du får nog göra som vi andra, slita ut F5 knappen. Ja, man lär sig något nytt varje dag. Skulle antalet visningar i någon tråd stiga med rasande fart är det bara jag som tränar... Fram med luppen och nu blir det lite detaljstudier. Kontakterna som tar spadar, bananer och skalad kabel är enkla men effektiva och känns rejält förankrade. De slukar även en WBT-0600 i sin fulla längd. Skalad kabel med ledare av grövre kaliber kan dock få det trångt. Quote
Timbre™ Posted March 9, 2006 Author Posted March 9, 2006 Kabinettet är mycket välbyggt med en diskret men förtroendeingivande framtoning. Små fina detaljer som inte kastas på betraktaren utan tar en stund att upptäcka. Med en låda på 8 liter kan man ju inte förvänta sig någon avgrundsbas och Minos avstämning är satt till 55 Hz och är samtidigt något dämpad. Quote
mangew Posted March 9, 2006 Posted March 9, 2006 EA gör bra högtalare. Har byggt två av dem som han i hög grad varit delaktig att ta fram som DIY objek. HFLS-1 och EALS-3. Båda de är väldigt bra med liknande karaktär på ljudet, har hans egna komersiella denna karaktär? Ser dessutom att Mino har element från samma tillverkare som EALS. Quote
Timbre™ Posted March 9, 2006 Author Posted March 9, 2006 EA gör bra högtalare. Har byggt två av dem som han i hög grad varit delaktig att ta fram som DIY objek. HFLS-1 och EALS-3. Båda de är väldigt bra med liknande karaktär på ljudet, har hans egna komersiella denna karaktär? Ser dessutom att Mino har element från samma tillverkare som EALS. Diskanten är en 25 mm textildome av skandinaviskt ursprung. Av de DIY-projekt Pär har varit inblandad i har jag endast lyssnat på HFLS1 och det var i mitt eget lyssningsrum med känd elektronik. Det var en upplevelse den gången så förväntningarna är ofrånkomligen uppskruvade. Quote
Ekman Posted March 9, 2006 Posted March 9, 2006 Är detta kanske en Luna-utmanare? eller ligger denna högre i prisklass?? Quote
Timbre™ Posted March 9, 2006 Author Posted March 9, 2006 Woofern är en 5,25 tummare och delningsfrekvensen ligger under 3 kHz vilket ger vår textildome ett brett arbetsfält. 5,25:an har en bra spridning upp mot delningsfrekvensen (60 grader off axis) och diskanten kan svara upp mot detta även om spridningen naturligtvis stillsamt avtar med stigande frekvens (30 grader off axis vid 10 kHz). Delningsfiltret är av andra ordningen och Engelholm Audio rekommenderar förstärkareffekter som börjar på 100W/8ohm för Mino. Lyssningsobjekten kommer att få tillgång till 200W klass A per kanal och det kan ju aldrig vara skadligt. Med hjälp av de digitala effektmätarna skall reellt effektuttag registreras vid de olika lyssningsövningarna. Kommer tio watt att passeras... Quote
Timbre™ Posted March 9, 2006 Author Posted March 9, 2006 Är detta kanske en Luna-utmanare? eller ligger denna högre i prisklass?? Prislappen är fortfarande ett mörkt kort... :cool: Quote
Timbre™ Posted March 9, 2006 Author Posted March 9, 2006 Vad var det för några lustiga högtalarfötter Det är tre danska specialare som kommer att dras in i en vibrationstråd. Den här gången är de statister... Quote
Ekman Posted March 9, 2006 Posted March 9, 2006 Det är tre danska specialare som kommer att dras in i en vibrationstråd. Den här gången är de statister... Intressant och det kanske är mer spännande att inte få veta priset förrän i slutet av recensionen Quote
Timbre™ Posted March 9, 2006 Author Posted March 9, 2006 Intressant och det kanske är mer spännande att inte få veta priset förrän i slutet av recensionen Bäst är egentligen om man som lyssnare inte har en aning om priset. Quote
Ekman Posted March 9, 2006 Posted March 9, 2006 Japp fast då är det ju så svårt att avgöra hur bra det låter Quote
Timbre™ Posted March 9, 2006 Author Posted March 9, 2006 Ja, det är sant men jag försöker koppla bort priset just nu... Quote
Recommended Posts