Gigas Posted March 7, 2006 Posted March 7, 2006 Vill lägga ut frågan till kunniga medsyskon , här på Euphonia angående WALP 1286/87 Beethoven nionde symfoni i d-moll op.125. Är detta en av Furtwänglers bättre inspelningar? Ser att det är en tysk första pressning på Electrola HMV. Quote
eliot Posted March 7, 2006 Posted March 7, 2006 Jag har det engelska originalet men har inte spelat det då skivorna (ALP1286/1287) är mycket värdefulla Wilhelm Furtwängler, Beethoven Symfoni nr. 9 vid återinvigningen av Bayreuth Festivalen i augusti 1951 Jag har såg priset 800£ hos Phil Rees för 10 år sedan och mitt exemplar är i princip är ospelat - Jag hade med mig skivorna när jag tillsammans med Rutger besökte en person som verkligen har utrustning att spela sådana skivor (tråd: Bland vinyl och stenkakor) men det blev kalla handen - jag fick inte spela dyrgripen PS På ebay har jag sett WALP 1286/87 gå för storleksordningen 300$ (se här) och WALP och ALP verkar vara lika eftersökta..... Quote
Gigas Posted March 7, 2006 Author Posted March 7, 2006 Då är det nog bäst att spara boxen ett tag. Fann den i dag på loppis för ynka 30:- Frågar, för jag ännu inte har skaffat mono p.u. med rätt nål och kan spela. Dessa verkar ospelade och är kompl. med häfte. Quote
shaft Posted March 8, 2006 Posted March 8, 2006 eliot, saknar du rätt (mononål) utrustning för att spela skivan eller håller du igen för att det är en raritet? /Shaft Quote
Recommended Posts