Jump to content

Vinylvård...eller brist på

HenrikL

Recommended Posts

Hej!

Var på DIY träffen i Gbg, massor av fina och välljudande byggen, avis blir man.

Det var en sak som slog mig, många av dom som körde vinyl hade med sig skivor som knastrade nått kopiöst. Nått jag inte förstår, man lägger ner 100 tals timmar på bygga egen utrustning men misssköter mediet man använder. Själv så finner jag ingen njutning i musiken när det knastrar och har sig konstant. Är jag bara kännslig, men tycker det är svårt att utvärdera nån utrustning om mediet som jag lyssnar på är dåligt.

Var bara en reflektion som jag haft..... :)

Håller med dig om att knastret är störande....och förvånas även jag iom det över att vissa inte verkar sköta sina vinyler.....trots att de är petiga med sina anläggningar.... fast de kanske är så vana vid det så de inte "hör" knastret.....

Ngt i samma stil som irriterar mig vansinningt...(ibland retar man sig i onödan) är då det verkar läggas in knaster även på CD-skivor....kanske för att få vinylkänsla?! vansinne i mina öron!

\\K-man

.....å andra sidan så är jag lika förvånad över hur vissa hanterar sina CD-skivor.... oavsett om man tror att de klarar det eller ej så känns det för mig främmande att drälla med dem... Sedan är det väl som så, om inte jag missförstått, att en repig och kladdig skiva sätter fart på felkorrigeringskretsar osv som inte direkt tillför väljud.... och efter tillräcklig repning blir skivan oläsbar?

....alltid lika "spännande" att vända på de CD som demo-folk har med sig då de demar sina dyra anläggningar som är injusterade i microskop.......hur ser de ut under tro.... :o

\\K-man