Jump to content

Recommended Posts

Posted
Åter till topicen med att avlasta en (mindre, typ QRS Luna) huvudhögtalare från bas med hjälp av en sub.

Finns det något som kan tänkas tala mot detta i egenskap av att när en högtalare tas fram, så har syftet varit att uppnå optimal nivå och balans, och om man då t ex plockar bort information under 100Hz, så kan detta vara till någon nackdel, eller det är generellt sett alltid bra att "avlasta" en ”mindre” högtalare från det kanske mest problematiska och kompromissfyllda i frekvensområdet; basen :?:

/Fredrik

En nackdel är om man är osäker! Då kommer man alltid pilla på nivåreglaget, justera och aldrig känna sig "säker". Fokus tas från musiken och till anläggningen. Inte bra... Jag vill än en gång trycka på att det tar lång tid att justera in ett sånthär system, men att man blir rikligt belönad om man är tålmodig.

Din generella kommentar är helt OK! Det är åt minstonde tekniskt sett bättre att avlasta! Det ligger lixom i ordets natur! Som jag tolkar det (och jobbar efter) handlar det om att lägga arbetsuppgifter där uppgifterna blir så bra utförda som möjligt!

Nackdelar är som alltid med "större högtalare" att rummets (negativa) egenskaper kan bli väl så tydliga. Man bör ha ett uns av insikt och integritet så att man inte belastar ett 9 kvm stort student rum av betong med 20hz toner från ett stort 15-tums element... Anpassa anläggningen efter rummet (om du inte kan göra det omvända).

• Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

060615010.jpg

Det här med subintrimning tar onekligen en del tid, men måste säga att det börjar arta sig mer och mer med min ACE-BASS 2 parad med QRS Luna Audiofil. :mm:

Mot mina fördomar ställde jag (enligt Audio Pro´s rekommendationer) subban ~ 10 cm från vägg, och en bit ut från hörnan, och i vertikal linje med Lunorna, och nu kopplar det banne mig änne bättre i botten utan att ”bröla”, och det blir betydligt bättre stuns i hela ljudbilden. :D

060615004.jpg

Så nu en fråga gällande dubbla subbor vid stereolyssning, där jag nu går L+R från försteg till subba, tillbaka till slutsteg, avlastande Lunorna från >100Hz material:

Har nu funderingar på att kuta ner till min lokala handlare och anskaffa en ACE-BASS 2 till till min vänstra högtalare.

Att det kommer bli bra till min 5.1 setup tvekar jag inte över, men när det gäller stereolyssning, kan/bör man då koppla en lågnivå kanal/subba, eller bör det vara höger+vänster in till varje? Och/eller är en "y-kabel" rätt lösning här, alltså splitta upp mina respektive stereo-kanaler till två (L+R) in i varje subba?

Alltså hur reagerar subban på att få en L/R signal in på L+R, alternativt bara köra L in på L och R in på R? Teoretiskt borde det ju inte vara någon skillnad, men har hört något vid något tillfälle om att det inte är bra att ”snedbelasta” ett slutsteg :?:

/Fredrik

PS: Den lilla galvaniska avskiljaren från Kjell & Company tog hand om den lilla jordslinga jag fått i min .1 setup, och inte ville (eller orkade) åtgärda genom att fullständigt omorganisera min kabeldragning. :D

060615014.jpg

Posted

Nej, det här blev inget bra. :diss:

Köpte en ACE-BASS 2 till i fredags, kopplade in, och blev - kort sagt - besviken.

Basen kändes som om - hur skall jag förklara - den blev i-h å l i g t matt på något sätt. Inget riktigt fundament, och marginellt mer av den extranivå jag hoppats på, inte minst till film.

ACE-BASS 2 är helt enkelt inte en filmsubba heller, då finns det betydligt bättre alternativ.

Vad gäller ihåligheten jag upplevde i ljudet, kan det ha haft att göra med att de två ”spelade ut” varandra?

Dessutom brummade det exet i nätdelen, så det blev tillbakalämning idag.

Med en ACE-BASS 2 spelar det faktiskt väldigt tillfredsställande musikaliskt, och två stycken kändes i detta fall helt överdrivet. Dock märken man att Lunan har sällsynt god baskapacitet, och man blir förvånad var gång man märker hur lite subben faktiskt tillför, men det räcker.

Den går som sagt var inte extremt djup, och ger inte extrem nivå, men spelar väldigt "balanserat" - i alla fall mot mina huvudburkar, och ger precis det där lilla extra tillskottet i botten, som gör att musiken ökar ett par snäpp till i "dimension".

OnOff säljer visst av sina sista exemplar nu för runt 4.500:-, och det måste ju betraktas som rätt prisvärt i sammanhanget, men jag skall erkänna att en ordentlig test inte gjorts mot en DLS 3.10, men nu valde jag att köra en wild card med ACE-BASS 2:an. :D

Kvaliteten har jag i alla fall absolut inget att anmärka på gällande denna pjäs; känns väldigt välbyggt, rejält och "tyst" rakt igenom. :shy:

/Fredrik

Posted

Kan tänka mig att det är rätt så tålamodskrävande att fasa in dubbla subwoofers när det kan vara tidskrävande med en. Fjärrstyrning är nog till stor hjälp men ändå kommer alltid den där osäkerhetskänslan: "kan det bli bättre"... :?::)

Guest johan
Posted

Det tar tid att spela in den där suben. Hörde den nere på Hificenter ihop med Dynaudio o suben spelade sisådär 1 sek senare. Men efter nån månad så spelade det på ganska fint.

Så som du beskriver det låter det som om det skulle vara nått som spelar urfas. Sätt den ena suben på den andra. Sänk volymen på den ena o spela musik. När du sen ökar nivån så ska inte mycket hända förutom att du får mer bas.

Placerar man en sub bakom varje stativare betyder det inte att allt spelar i rätt fas.

Posted
Kan tänka mig att det är rätt så tålamodskrävande att fasa in dubbla subwoofers när det kan vara tidskrävande med en. Fjärrstyrning är nog till stor hjälp men ändå kommer alltid den där osäkerhetskänslan: "kan det bli bättre"... :?::)

Precis. :)

Fast nu åter till "ruta 1", och det känns betydligt bättre - och lättare. :mm:

Spelade lite ikväll igen, och sömlöst lägger subban in ett basfundament som känns väldigt välkommet. :app:

Bra bas är ju trots allt bra bas. :D

/Fredrik

Posted
Det tar tid att spela in den där suben. Hörde den nere på Hificenter ihop med Dynaudio o suben spelade sisådär 1 sek senare. Men efter nån månad så spelade det på ganska fint.

Så som du beskriver det låter det som om det skulle vara nått som spelar urfas. Sätt den ena suben på den andra. Sänk volymen på den ena o spela musik. När du sen ökar nivån så ska inte mycket hända förutom att du får mer bas.

Placerar man en sub bakom varje stativare betyder det inte att allt spelar i rätt fas.

Jo, något skedde.

Men nu är den tillbakalämnad, och det får bli en subba till musik. Räcker mer än väl tillsvidare.

Fast onekligen känns det som om inspelningstid är en faktor åter igen. Så bra som den låter nu, lät den långt ifrån out-of-the-box för två veckor sedan.

/Fredrik