Jump to content

Recommended Posts

• Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Lite i kikartagen på en bra stativare, och undrade om någon sett eller hört något om denna modell i 7.000:- klassen från Svenska QRS?

Finns de att skåda någonstans söder om Göteborg?

/Fredrik

Söder om Göteborg är det närmaste Ljudcenter i Halmstad som har Luna på demo.

Annars är du välkommen upp så hjälper vi dig.

mvh

.

Posted
Tack sladd.

Finns det några tester på dessa?

/Fredrik

Nej inte direkt. Göran Guldörat Johansson på Hi Fi & Musik konstaterade i en kortis att för pengarna gör det allt de ska och lite till.

Fast.....

:)

mvh

.

Posted

Hej !

Jag har lånat ett par luna i väntan på mina Super Nova. Jag har bara bra att säga om Luna som exempel kan nämnas att före Luna stod ett par Audiovector M3 signatur Hemma hos mig. Luna spelade skjortan av Audiovector för ca 25000:-/par. Luna har en mycket öppet och trevligt ljud och de hänger med förvånasvärt bra i basen också. Har aldrig ägt ett par stativare men dessa imponerade stort på mig för det priset de betingar. Detta är dock min personliga uppfattning och alla har ju olika smak men enl. mig är dessa stativare mycket trevliga och väl värda en provlyssning.

Lycka till

Hos mig drevs Luna av en Thor + cdfix.

Posted

Hmm.. :) Detta bådar ju gott. Får kanske försöka ta mig till Halmstad eller Alingsås då.

Undrar under tiden hur denna kan tänkas stå sig emot B&W´s nya CM1.

Och så vill ju Dynaudios Audience 42 och 52 fortfarande gärna också ha lite uppmärksamhet på denna prisnivå.

Finns det några andra alternativ man också bör kolla upp för 6.000:- - 8.000:- (ej golvare)?

/Fredrik

Posted

Har hört Luna i ett par tre uppsättningar och tycker den presterar bra. Fick bla en liten jämförelse mot ngn liten Dynaudio...kan det varit 42?...och just där hade jag valt Luna varje dag i veckan...

\\K-man

Posted

2-0 till Luna då så här långt. ;)

Jo, jag skall nog absolut ta mig en närmare titt och lyssning på dessa. :D

sladd,

Finns det någon mer detaljerad data om dem? Typ specifikationer, datablad etc?

Var tillverkas de?

Egna element, eller underleverantörer?

/Fredrik

Posted
2-0 till Luna då så här långt. ;)

Jo, jag skall nog absolut ta mig en närmare titt och lyssning på dessa. :D

sladd,

Finns det någon mer detaljerad data om dem? Typ specifikationer, datablad etc?

Var tillverkas de?

Egna element, eller underleverantörer?

/Fredrik

Datablad? Nope (datablad är för siffernördar som ibland ringer och babblar om Faroudja och varför en DVD är bättre om faroudja varit framme eller de stackare som fortfarande tror att bara jag köper pentium 4 så blir allt bra även om det aldrig var bra med 1, 2 eller 3) :)

Specifikationer? Nope, inte mer än vad vi gissar oss till. :):)

Lådorna byggs i Hificonsults lokaler i Alingsås. Man tager en låda, knökar in rätt mängd akustilux, skruvar i delningsfiltret (byggs av en tysk firma på vårt uppdrag) samt elementen (ursprung skandinavien, lyckas aldrig komma ihåg alla vifa, seas, perless etc etc) och ser till att anbringa tätlist mellan element och låda. Klart!

Det är i antal den mest säljande QRS-högtalaren såklart.

En testare nära Er kommer att inom kort ta sig an ett par för en riktig utvärdering. Måhända efter en sväng till Borås, men sen så... :cool:

edit: sorry om tonfallet verkar skruvat i detta inlägg :blush .... vissa dagar är det MYCKET faroudja och jag avslutade just ett samtal med en försäljare som tyckte vi skulle lägga om vår verksamhet till en nätbutik. "Er varukorg är tom" :angry:

mvh

.

Posted

Klart ni skall lägga om till nätbutik. Och med 5% extra, om man säger att man handlar via prisjakt. :D Då kan ni ju också börja slopa all service och personal och bara köra box-moving. Heja "the total customer experience"! ;)

Skämt åsido. Håller med om att specifikationer absolut inte säger allt, men i detta fall var jag mest ute efter lite grundläggande uppgifter som frekvensomfång, impedans, verkningsgrad. Sånt som kanske ger en liten fingervisning om varthän det lutar drift och frekvensmässigt.

Rent konstruktionsmässigt, vad skulle du vilja säga är det framgångsrika design- och teknikkonceptet med Luna, gentemot alla de andra konstruktioner som finns i liknande prisklass, förutom att QRS givetvis hoppar över en del mellanled i form av framförallt frånvarande separat distributör, och att ni, vilket jag inte visste, sätter ihop burken själva?

/Fredrik

Posted

Det skulle vara väldigt intressant att höra ett par Luna med bra internkablage.

För övrigt så låter Luna bra min bror kör ett par ihop med en Marantzkombi och det funkar riktigt bra tillsammans.

Posted

3-0. :D

Börjar bli mer och mer övertygad. ;)

Måste säga att jag har en viss förkärlek för stativare.

Bra stativare har alltid lyckats väcka en presence nerv i mig, som jag sällan eller aldrig upplever i större högtalare. Undantaget kanske då ett par B&W 800D med matchande Classé elektronik i Köpenhamn förra året. :cool:

Överhuvudtaget om fabrikat "x" har en stativare i modellen "1", så ofta när man går upp till modell "2" i samma serie (säg då en golvare), så kommer basen och dynamiken, men den där precisionen och närvaron går ibland, eller väldigt ofta, förlorad. Kanske p g a krav på bättre elektronik, kanske på grund ut av att rummet och dess akustik blir en mer betydande faktor. :(

Kanske är det jag som har fel för mig, eller kan någon hålla med, eller ge en förklaring till att det många gånger är så. :diss:

Hade ett par Qln Signature HDII en gång, som jag faktiskt saknar emellanåt. De hade en bra balans mellan det jag fann tilltalande i B&W´s 805 och Dynaudios 1.3 då. Fråga mig inte varför jag sålde dem. Förmodligen under inverkan av en stark dos 5.1 behov under slutet på 90-talet. :black::

64718.jpg

/Fredrik

Posted

Hej igen!

"Rent konstruktionsmässigt, vad skulle du vilja säga är det framgångsrika design- och teknikkonceptet med Luna, gentemot alla de andra konstruktioner som finns i liknande prisklass, förutom att QRS givetvis hoppar över en del mellanled i form av framförallt frånvarande separat distributör, och att ni, vilket jag inte visste, sätter ihop burken själva? "

Funderar en del på din fråga utan att kunna bestämma mig. "Den låter bättre för pengarna" är det vanligaste svaret på de flesta frågor. Vi kan ta bort det där med skippade mellanled, så är det inte. De butiker som säljer Luna har helt normal marginal och vi har en marginal som distributör/tillverkare. låt vara att vi står en stund och skrivar ihop dem själva men det går ganska fort.

Men det framgångsrika konceptet....

Högtalare kan vara gjorda för att tillfredsställa en recensent. jag tycker vi har flera exempel på succésäljare med ett tråkigt "hifi"-ljud. Återhållet, baspuckel innan det hela rullar av och så en pigg "psst-psst" diskant som ligger och HÖRS på toppen av alltihop. Det är ett framgångsrikt koncept och vi kan också göra detta. Faktum är att vi just denna vecka labbat fram en Luna Audiofil! Vid en punkt lät den exakt som testvinnaren i klassen de senaste 4 åren. Stentrist och kontrollerat och psst, psst... Då får man backa och göra om...

Men om man skall tala om ett "framgångsrikt" koncept (dvs det låter som just vi vill ha det) så handlar det om grundläggande kunskap. Vi har hjälp av en råduktig konstruktör som vet att element x av en viss storlek och i papper låter jättebra ihop med diskant P som är en dome men bara under förutsättning att det hela görs med en viss typ av delningsfilter och att man använder fasplugg... Under de dryga två år vi kamperat ihop och snickrat ihop högtalare så har jag aldrig upphört att förvånas över denna från grunden komna kunskap om elements karaktäristik, resonanstoppar, olinjära beteende (och hur man tämjer dem), olika delningsfilterkomponenters klang och framförallt en aldrig sinande flod av liknelser där en del högtalares ljud liknas vid "julgris som snart skall slaktas och dessutom är skitnödig" eller bara är "trång", "pipig", "kvävd" eller måhända "yxig".

Men framförallt, konsten att göra en konstruktion UTAN en massa fix i efterhand. att få till det där rena bygget och mixen av låda, element och enkelt delningsfilter.

Nu står Luna Audiofil och spelar in sig, vi får se hur resultatet blir efter några dagar.

Säg till om jag kan hjälpa dig med en provlyssning. QRS är inte tänkt att passa alla men det kan bara du själv luska ut i hemmiljö.

mvh

.

Posted
Måste säga att jag har en viss förkärlek för stativare.

Förstår precis hur du känner det :) och visst finns det fördelar med stativare. Inte minst praktiska och jag tycker att det finns mycket läckert på stativ. QRS Luna skall upp till bevis i vårt stativhögtalartema innan månen har gått ett helt varv... :cool:

Posted

[

Och så vill ju Dynaudios Audience 42 och 52 fortfarande gärna också ha lite uppmärksamhet på denna prisnivå.

Finns det några andra alternativ man också bör kolla upp för 6.000:- - 8.000:- (ej golvare)?

/Fredrik

Hej

Jag tycker du ska lyssna på Amphion Helium II. Jag har jämfört dem med Dynaudios Audience 42 och de slår dem speciellt om man lyssnar på akustisk musik. De kostar 6900 på Ljudmakaren se länk http://www.ljudmakarn.se/

Hälsar Hans-Tommy

Posted

Denna verkar ju onekligen intressant också. Har hört talas om märket, men aldrig hört det in real life.

Har i alla fall mailat amphion och frågat om det finns någon återförsäljare närmare Malmö.

Onlinetesten den fick i stereophile ökar ju onekligen nyfikenheten.

Att den sedan fick en ganska rejäl påpekan angående någon märklig resonans inom ett begränsat register, väcker ju lite oro förstås. :angry:

Det värsta jag vet är resonanser och missljud. Fast det är kanske en önskedröm om man inte stiger upp i ekonomi. Där måste jag säga att B&W´s matrixsytem och flowport i t ex deras 805S, i kombination med ordentliga torx skruvar som gjuter elementen intill kabinettet ger mig bäst chassivälbehag (finns det i svenska akademins ordlista?) i alla fall. Fast OK, det är en burk för dryga 22.000:-, så jag kom ifrån ämnet lite.. :D

Timbre,

När tror du att du kommer att titta närmare på Luna?

/Fredrik

Posted
Timbre,

När tror du att du kommer att titta närmare på Luna?

Har ett par andra svenskstativare för lyssning just nu men Luna skall vara igång inom en månad.

Posted
Sladd: Vad skiljer de olika luna-versionerna åt?? och kommer original-lunan att kunna uppgraderas?

hehe, man skall aldrig berätta om vad som händer under pysslets gång :D

Vi labbar med saker som man vet säkert ger att annorlunda och för det mesta bättre ljud. Dämpning, fårull, kablar, enkla saker....

Allt kommer - om vi tycker det låter bättre - att kunna fixas till för få tusenlappar på befintliga Lunor.

men håll i hatten. Luna är ett bra exempel på att det mesta är rätt från början. Lasse tittade på delningsfiltret och sa nästan besviket: "där fanns det inte så mycket att modda" vilket måste vara ett bra betyg för standardfiltret. :)

mvh

.

Posted

Det låter ju bra det är alltid kul att kunna uppgradera något man redan har då får man det ljud man tycker om fast ytterligare lite bättre.

Posted

sladd,

Generellt sett när man förankrar elementkorgen till kabinettet via den sedvanliga skruvtekniken, brukar man då förborra hålen i chassit direkt, och sedan skruva fast, till följd att den dag man skruvar ur elementet för att byta det eller dylikt, så oftast kommer man gänga ur skruvarna vid nästa skruvning, och "täthetskänslan" i konstruktionen känns inte helt gjuten.

Förvisso kan man vrida korgen, ett säg åttondels varv, och skruva i ett par nyborrade hål, men ändå..

Bara lite nyfiken.. :shy:

/Fredrik

Posted
sladd,

Generellt sett när man förankrar elementkorgen till kabinettet via den sedvanliga skruvtekniken, brukar man då förborra hålen i chassit direkt, och sedan skruva fast, till följd att den dag man skruvar ur elementet för att byta det eller dylikt, så oftast kommer man gänga ur skruvarna vid nästa skruvning, och "täthetskänslan" i konstruktionen känns inte helt gjuten.

Förvisso kan man vrida korgen, ett säg åttondels varv, och skruva i ett par nyborrade hål, men ändå..

Bara lite nyfiken.. :shy:

/Fredrik

Jag skulle tro att Luna tillhör de högtalare som har träskruv rätt i baffeln. Ytterst sällan skall elementen på och av och som du säger om man byter element kan man ju vrida ett åttondels varv.

Det är som på ratten på en bil. Skall man bruka bilen på normalt sätt eller skall man meka varje helg och prova nya kringlor, diametrar, läder, får eller mahogny, lysrör under bilen och oljesticka i form av svärd?

Ju enklare och prisbillgare en högtalare är ju väsentligare är det att fokusera på rätt saker helt enkelt.

Lyssningspanelen igår kväll:

-Hmm, hoppsan....

-jädrans vad den låter....

-öh, va?....

mvh

.

Posted

Tycker det ligger en lite sporrande utmaning i att få "enkla" produkter att samspela till att nå oanade höjder...och man kan nå väldigt långt är min erfarenhet...men det säger inte pling på en gång...och som Sladd skrev...det gäller att fokusera...ja...det är väl ett kännetecken för ädel "ingengörskonst"?

\\K-man

Posted

Tack för alla svar sladd, om än näst intill alltid helt perfekta och korrekta rent politiskt. ;)

Vet ju att QRS är ett helylle svenskt projekt med blå-gula anor och traditioner (va? :D), och det skulle vara kul att för ett ögonblick höra åsikter som: "vi har faktiskt gått ett steg längre än konkurrenterna i samma prisklass genom att.." eller "i denna produkt har vi lyckats ge exceptionell valuta för pengarna, därför att..."

Vet att prislappen absolut inte säger allt, och att man skall tillämpa den gamla ”använd dina egna öron”-strategin i sin urvalsprocess. Men för en som kanske inte alltid är helt torr bakom öronen när det gäller att kunna findefiniera vad det är för ljud eller produkt man skall ha, så kan det vara väldigt tillfredsställande att kunna luta tillbaka sitt beslut på att det finns ett gjutet tekniskt och ekonomiskt fundament bakom en produkt och dess tillblivande, och som gör den unik i sin prisklass och kategori.

Sedan om en produkt får mycket bra mottagande i pressen (och inte minst från de högst subjektiva forumen), så är ju detta också en fantastisk hjälp, för då kan man alltid bekräfta sitt val av produkt, med att vifta med en tidning och utbrista: ”titta vad experterna sa!”. ;)

För mig så är en högtalares uppgift ganska enkel: återger det som kommer från högtalarkablarna - varken mer eller mindre. Om det är någon länk i kedjan som måste vara korrekt, så är det väl ändå högtalaren, även om mängden modeller och fabrikat på marknaden, indikerar att det nog finns både en mängs olika öron och ljud/konstruktionsfilosofier.

Även om högtalaren har en spikrak frekvenskurva framtagen i det perfekta lyssningsrummet, så vet jag i alla fall att begränsningarna för att få denna produkt att spela optimalt, ligger på min sida. Skulle ju inte vilja köpa en högtalare som t ex är ”framtagen för att spela i normala rum…”. Vad är det?

/Fredrik

Posted

Jag kan med bestämdhet hävda att elementen i Luna är skruvade rätt i baffeln så man ska nog akta sig för att skruva för mycket på dom

Posted
Jag kan med bestämdhet hävda att elementen i Luna är skruvade rätt i baffeln så man ska nog akta sig för att skruva för mycket på dom

Ingen lösning jag är så förtjust i. :angry:

Ett par högtalare jag hade en gång, som jag skulle efterspänna, gängade ur i chassit på grund av detta. Och de var i en betydligt dyrare prisklass. :diss:

Finns det ingen bättre lösning här, eller det är en kostnadsfråga, sett ur tillverkningssynpunkt?

/Fredrik

Posted

Det kan väl inte kosta många kronor att fixa riktiga gängor i chassiet det är väl något som de flesta gärna skulle betala en hundring extra för.

Posted

Jag har jobbat för en tillverkare innan (i en annan bransch i och för sig), och man blir förvånad över hur mycket man vrider och vänder på vad vi tycker kan vara småkostnader i sammanhanget. Vet inte varför egentligen, för som jag nämnde ovan, välbehagskänslan av att allt sitter fast ordentligt kan jag tänka mig att betala en del slantar extra för.

/Fredrik

Posted
Jag har jobbat för en tillverkare innan (i en annan bransch i och för sig), och man blir förvånad över hur mycket man vrider och vänder på vad vi tycker kan vara småkostnader i sammanhanget. Vet inte varför egentligen, för som jag nämnde ovan, välbehagskänslan av att allt sitter fast ordentligt kan jag tänka mig att betala en del slantar extra för.

/Fredrik

Vi kan alltid fixa en genosmlagsmutter just i dina Lunor för en tusing extra :D

Skämt åsido. När det gäller hur man marknadsför produkter så får man tänka sig för. Det kan såklart vara en fördel att som du skriver:

"Men för en som kanske inte alltid är helt torr bakom öronen när det gäller att kunna findefiniera vad det är för ljud eller produkt man skall ha, så kan det vara väldigt tillfredsställande att kunna luta tillbaka sitt beslut på att det finns ett gjutet tekniskt och ekonomiskt fundament bakom en produkt och dess tillblivande, och som gör den unik i sin prisklass och kategori."

Men fördelen är inte verklig. Ovanstående är - i mina ögon - 100% fel.

Ett gjutet tekniskt och ekonomiskt fundament skapar inga bra högtalare. De skapar känslan hos köparen att det nog är en bra högtalare. (för att inte tala om några recensenter och skaran osäkra eller säkra tyckare)

Motsatsen kan man väl inte påstå är sann heller. Okunniga och utfattiga producenter skapar knappast bra produkter heller :)

I vårt fall har vi en tradition av högtalarskruvande. Med tiden med allt mer assistans av en synnerligen erfaren kraft i form av Mats Andersen som ju förr skruvade ihop och konstruerade QLN. I vårt fall står han för den den teoretiska kunskapen. Vi bidrar med allmänt know how men framförallt är det vi som bestämmer hur det skall låta.

Den ekonomiska biten har aldrig varit ett problem här i Alingsås så den biten får man kanske anse som säkrad.

Men sedan kommer det viktiga i sammanhanget. konstruktioner under 500 000:- är uppenbara kompromisser. Att göra den "perfekta" högtalaren är utopiskt, att göra en högtalare som mäter med snörrätt frekvensgång är inte vår förstaprioritet då det (förmodligen) ger andra bieffekter som är okul. Att göra högtalare som "spelar bra i vanliga rum" är ett uttryck som måste ha en jämförelsepartner för att bli begriplig. Jag kan gilla uttalandet men bara om motsatsen är högtalare som bara låter fanstastikt i fantastikt korrekta miljöer. Vem vill ha en sådan? Du? :)

Jag vill nog påstå att den satsning vi gör just nu med 4 nya modeller inom ett knappt år skapar fog för uttrycket du använder: " som gör den unik i sin prisklass och kategori".

Men alla kommer inte att tycka att de är bättre än allt annat för pengarna. Alla tycker inte som vi. QRS är högtalare för en modig klick människor som litar på sina egna öron.

Det där överdådiga ekonomiska och tekniska fundamentet skapar yttest sällan högtalare jag vill köpa.

mvh

.