Guest asimov66 Posted March 4, 2006 Posted March 4, 2006 Hej suttit och läst en massa tidningar (igen) och reflekterat över powercube mätningarna de gör. Sättet kan argumenteras osv men det jag är intresserad av är att jag aldrig sett en perfekt kub. Min fråga är finns det en produkt med en perfekt kub, och i så fall vilken och under vilka premisser? Tack för mina 5 minuter av er tid. Mvh asimov66 (morgan) Quote
Timbre™ Posted March 4, 2006 Posted March 4, 2006 Det gick ju en våg av kubmätningar genom hifipressen mot slutet av åttiotalet och jag har heller aldrig sett någon perfekt kub. När impedansen kryper ner mot 1 ohm talar Accuphase om "musikeffekt" så jag har mina aningar men har det egentligen någon betydelse i praktiken... Är den perfekta kuben hörbar... Quote
Labbe Posted March 4, 2006 Posted March 4, 2006 Den bästa kuben som hifi o musik har fått fram var väl på Classe's slutsteg (glömt modellbeteckningen) Quote
Guest asimov66 Posted March 4, 2006 Posted March 4, 2006 tänker på MF 3.5 den borde väl kunna prestera en bra kub intressant med classe steget får googla Quote
fatpipe Posted March 4, 2006 Posted March 4, 2006 Classésteget är ett CA-2200 som mättes upp. Recensionen finner du här. http://www.classeaudio.com/reviews/reviews...usik_112005.pdf Quote
Ozric Posted March 5, 2006 Posted March 5, 2006 Classésteget är ett CA-2200 som mättes upp. Recensionen finner du här. http://www.classeaudio.com/reviews/reviews...usik_112005.pdf Vincent SP-991 har den bästa kub jag har sett! Se Hi-fi&Musik nr. 5/2002. Quote
Guest asimov66 Posted March 5, 2006 Posted March 5, 2006 tack för svaren skall kolla classe och vincent kollade classe steget och det såg inte illa ut kollade vincent med det såg inte illa ut men tyckte att classe hade jämnast siffror ingen dip vid 1 ohm som vincent, vincent hade mer kraft än classen dock enligt powercuben Quote
wintermute Posted March 5, 2006 Posted March 5, 2006 Den perfekta effektkuben motsvarar (om jag inte missminner mig) en ideal spänningskälla. Det viktiga (om inte syftet är att berätta för folk om vilken förträfflig utrustning man har), att förstärkaren har tillräcklig uteffekt (med "bra" ljud) vid de impedanser som kan tänkas vara aktuella. En perfekt kub kan försämras av att förstärkaren har större effektkapacitet vid någon impedans; och det har väl ingen mått dåligt av? Finns det någon som mäter vilken förstärkning en förstärkare har som funktion av impedans, frekvens och signalstyrka? Quote
Timbre™ Posted March 5, 2006 Posted March 5, 2006 Det viktiga är väl egentligen att förstärkeriet upprätthåller effekten vid skilda impedanser... Att den sedan dubblas kan ju se fräckt ut i databladet. Quote
Guest asimov66 Posted March 5, 2006 Posted March 5, 2006 jo jag vet och inte minst strömrensare påverkar men jag ville bara se om det fanns en "perfekt kub" efterso malla tidningar jämt skall förespråka denna mätning, visserligen kan den visa på problem med för liten nätdel osv men so mallt annat skall den tas med en nypa salt. Jag har dock aldrig sett en perfekt kub kopplad till en produkt därför jag undrade, inte för att jag tror på den fullständigt (tror på den 75% ;-) ) jupp mina 2 minuter Quote
plundin™ Posted March 5, 2006 Posted March 5, 2006 ..."eftersom alla tidningar"... Vilka andra tidningar än det svenska higend magazinet ( ) HiFi & Musik använder kubmätning? Har visserligen in läst nått nummer av HM sedan jag föll till föga och köpte ett ex på senaste arkenmässan så jag har ingen aning hur det ligger till nu för tiden, men inga av mina hushållorgan publicerar kubmätningar... /ptr Quote
Guest mikael Posted March 6, 2006 Posted March 6, 2006 Jag ger inte mycket för kuben. Då är mätningarna som High Fidelity gör mycket bättre. Har dock för mig att KSA 100 har en i närmast perfekt kub. /Mikael Quote
Yve Posted March 6, 2006 Posted March 6, 2006 Det intressanta kan ju var vad spänningskuben är tänkt att säga oss i praktiken, detta är ganska enkel ellära men alla kanske inte har detta riktigt färskt i minnet. Högtalare har ju inte en jämn impedans (resistans + induktans/spole + kapacitans/kondensator) över hela det högtalarens frekvensområde. Har man en förstärkare med ideal spänningskub skulle detta inte vara några problem, men om förstärkaren inte är ideal kommer ljudstyrkan från högtalaren att variera för olika frekvenser. Det betyder att om det finns en dipp i impedansen vid 100 Hz kommer högtalaren att låta svagare vid denna frekvens än övriga frekvenser. Ju mer idealare förstärkare desto mindre kommer skillnaden att vara och om spänningen sjunker till 90 % ger detta en ljudsänkning på 1 dB, 71 % ger 3dB och 50 % ger 6 dB. Detta betyder att i teorin kommer förstärkaren har inverkan vid en frekvenssvepsmätning på högtalaren, men hur mycket detta påverkar i praktiken vet jag inte. Många förstärkare är ju hyggligt linjära ner till 4 ohm och de flesta högtalare har inga dippar under 4 ohm och högtalarelementen har också variationen i sitt frekvensområde. Quote
Matrixen Posted March 6, 2006 Posted March 6, 2006 ...alltså effektkuben anger ju den maximala uteffekten innan klippning(eller vid en viss distortionsangivelse) vid olika laster och har inget med förstärkningen att göra. Givetvis förstärker den lika mycket över hela frekvensbandet, inom vissa toleranser givetvis, men det är inte detta som visas med effektkuben. Quote
Yve Posted March 8, 2006 Posted March 8, 2006 Nej, där har du fel förstärkning inom audio är linjär, dvs en 50 % ökning av spänningen på insignalen skall resultera i en 50 % ökning utspänningen, och har du en spänningskub är utspänningen konstant så då måste också insignalen vara konstant. Sedan att man väljer att lägga denna mätning vid det maximala effektuttaget för en viss förstärkarlast, troligtvis 8 ohm 0° (rent resistiv last), är troligtvis för att det blir större skillnader i mätningarna och man anser väl det är blir lättare att se förstärkarens karaktäristik. Gör man mättningar på lägre effekter blir skillnaderna mindre men det finns fortfarande skillnader eftersom inget är ideala spänningskällor i praktiken. Däremot finns det ju andra fel och skillnaden i förstärkarens förstärkning i frekvensområdet kanske inte har så stor betydelse men jag har inte tittat närmare på detta i praktiken så jag vet inte hur stor inverkan detta fel har. Quote
PLINIUS Posted March 8, 2006 Posted March 8, 2006 Vincent SP-991 har den bästa kub jag har sett! Se Hi-fi&Musik nr. 5/2002. Knäppt att just detta steg har en perfekt kub?!? Det är ett av de sämre steg jag har haft till min anläggning iaf. Quote
Guest asimov66 Posted March 8, 2006 Posted March 8, 2006 jo men det säger ju inget om HUR det låter endast en stykemätning.... Quote
wintermute Posted March 8, 2006 Posted March 8, 2006 Nej, där har du fel ... spänningskub är utspänningen konstant ... Mitt budskap var att kuben skulle motsvara en ideal spänningskälla. Det är däremot bra om förstärkarens utspänning är beroende av insignalen. Quote
Timbre™ Posted March 8, 2006 Posted March 8, 2006 Knäppt att just detta steg har en perfekt kub?!? Det är ett av de sämre steg jag har haft till min anläggning iaf. Det kanske säger mer om mätmetoden än om förstärkaren... Quote
andreas .l Posted March 8, 2006 Posted March 8, 2006 jag vet inte om frågan passar in i tråden helt 100 men iaf. I sensate Hifi&Musik så testas lite olika integrerade stärk, bland annat Bladelius Thor mk2. Den har en effektkub som lägger av vid 2ohm. den liksom helt sonika tvärdör, och innan dess ser det ut som en slags självsvängning. Skyddskrets sas det. Dom frågade iaf efter en ny då dom trodde den var felkonstruerad men det var samma resultat på den nya dom fick. Så man undrar hur dom gör sina mätningar för om stärkaren verkligen lägger av vid 2ohm så borde det inträffa lite hela tiden kan man tycka. Quote
Guest asimov66 Posted March 8, 2006 Posted March 8, 2006 jag har funderat mycket på bladelius stärkaren i detta test, spårade upp deras gamla test av föregångaren och den hade bättre kraftresurser än den gamla, frågan är hur de gjort för att få lägre spänning och hur man gått baklänges för att nå det usla resultatet som uppföljen är (tyckte mycket om föregångaren). Quote
Haakan Posted March 9, 2006 Posted March 9, 2006 Knäppt att just detta steg har en perfekt kub?!? Det är ett av de sämre steg jag har haft till min anläggning iaf. ja kuben berättar ju bara hur mycket effekt steget kan ge före klippning dvs hur starkt du kan spela...dom borde mäta dist också tycker jag (thd) Quote
Engelholm Audio Posted March 9, 2006 Posted March 9, 2006 ja kuben berättar ju bara hur mycket effekt steget kan ge före klippning dvs hur starkt du kan spela...dom borde mäta dist också tycker jag (thd) THD+N till och med... Nån som vet i hur många punkter mätningen görs? Är det ett svep (om än diskret) med hög upplösning eller är det bara typ 20 mätpunkter (8, 4, 2, 1 ohm samt 0, +-30 +-60 grader)? Quote
andreas .l Posted March 9, 2006 Posted March 9, 2006 jag har funderat mycket på bladelius stärkaren i detta test, spårade upp deras gamla test av föregångaren och den hade bättre kraftresurser än den gamla, frågan är hur de gjort för att få lägre spänning och hur man gått baklänges för att nå det usla resultatet som uppföljen är (tyckte mycket om föregångaren). Jag tycker iof att den nya, mk2, låter fantastiskt. Jag har inte hört föregående modell men däremot Amplifix som enligt många sägs vara likvärdig och Thor mk2 låter otroligt mycket bättre än amplifix. Kuben får mig att tveka lite på ett köp,, är det ett konstruktionsfel eller vad har hänt? Quote
Yve Posted March 9, 2006 Posted March 9, 2006 Wintermute: En ideal spänningskälla skall för samma insignal ha samma (konstant) utspänning oavsett last, därför ritar man upp en spänningskub för utsignalen där värdet är samma (som man gör i detta test) och därmed är insignalen samma för alla mätningar. Man letar inte efter någon utsignal med en högsta distorsion för de olika mätningarn som Matrixen menade eftersom detta kommer att medföra en varierad insignal, utan som andra här nämner kan distorsionen vara hur stor som helst. Quote
Matrixen Posted March 9, 2006 Posted March 9, 2006 Det var inte så jag menade, men jag kan missförtått hur kubmätningen går till likväl. Jag tycker dock min slutsats fortfarande är relevant. I de fall insignalen ligger under den nivån som krävs för att nå taket någonstans på högtalarens impedanskurva, spelar det ingen roll hur kuben ser ut ovanför!? Om detta inte stämmer, får jag plugga lite mer på kubteorin... Quote
sladd Posted March 9, 2006 Posted March 9, 2006 Hej! Angående Thor2 i senaste Hi Fi & Musik så kommer det nya kuber... Texten i tidningen är inte helt korrekt. Det vi kan säga redan nu är att detta inte påverkar musiklyssning ens vid de högsta nivåer. Läs gärna i nästa nummer där vi hoppas att en förklaring som accepteras av både tidningen och Micke Bladelius kommer att kunna läsas. mvh . Quote
wintermute Posted March 9, 2006 Posted March 9, 2006 Wintermute: En ideal spänningskälla skall för samma insignal ha samma (konstant) utspänning oavsett last, därför ritar man upp en spänningskub för utsignalen där värdet är samma (som man gör i detta test) och därmed är insignalen samma för alla mätningar. Man letar inte efter någon utsignal med en högsta distorsion för de olika mätningarn som Matrixen menade eftersom detta kommer att medföra en varierad insignal, utan som andra här nämner kan distorsionen vara hur stor som helst. Då har vi förstått saken olika. Företaget Audiograph säger på sin hemsida att (min understrykning): The PowerCube Measuring System contains twenty different loads for testing the amplifier for capacitive, resistive and inductive loads, at 8, 4, 2 and 1 ohms. For each of the twenty load conditions, the system increases the input signal to the amplifier until the clipping level is reached. At that moment the output voltage is measured, and when all loads have been checked, the resulting graph is ready. Audiograph Quote
Matrixen Posted March 9, 2006 Posted March 9, 2006 Då har vi förstått saken olika. Företaget Audiograph säger på sin hemsida att (min understrykning): The PowerCube Measuring System contains twenty different loads for testing the amplifier for capacitive, resistive and inductive loads, at 8, 4, 2 and 1 ohms. For each of the twenty load conditions, the system increases the input signal to the amplifier until the clipping level is reached. At that moment the output voltage is measured, and when all loads have been checked, the resulting graph is ready. Audiograph Så har jag också tolkat det.... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.