x2000 Posted January 18, 2004 Share Posted January 18, 2004 hejsan de 500 bästa albumen någonsin... iallafall enligt tidskriften rolling stone är ni som jag tokiga i listor så får ni inte missa följande länk mkt nöje www.rhino.com/rs500 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted January 18, 2004 Share Posted January 18, 2004 Trevlig läsning även om jag inte hann till slutet. Jag har tydligen bra smak eller bara samma smak som bedömarna. /Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kent_n Posted February 27, 2008 Share Posted February 27, 2008 Som 50+ känner jag igen dom flesta albumen o låtarna på 50-60 första, är väl ett ganska dåligt betyg år dagens låtskrivare och artister Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted February 27, 2008 Share Posted February 27, 2008 Som 50+ känner jag igen dom flesta albumen o låtarna på 50-60 första, är väl ett ganska dåligt betyg år dagens låtskrivare och artister Kan bara hålla med - var är alla nya artister? Skulle inte de duga kanske? Var är Django förresten ... duger inte ljudkvalitén? Nej, den listan är nog skriven för "inbördes beundran", tyvärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted February 27, 2008 Share Posted February 27, 2008 En väldigt ensidig lista skulle jag vilja säja, bara en Jazzplatta under dom första hundra och bara plattor från ett etniskt språkområde (det engelska-amerikanska), denna lista visar bara på hur etniskt trångsynta skribenterna på the Roling Stone är (och varför jag slöt att prenumerara på den redan på 80-talet).... Och detta är ingen kommentar över hur bra dom listade plattorna är eller inte! För mej är den en oäventyrlig lista över 500 plattor... Och det värsta är att jag har 2/3 av dom... ... Jag ber givetvis om ursäkt för att jag är så negativ i kväll!! /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekman Posted February 27, 2008 Share Posted February 27, 2008 Otroligt ensidig lista, jag litar inte på någonting där bob dylan förekommer såpass frekvent Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iroise Posted February 27, 2008 Share Posted February 27, 2008 Listor är listor de blir aldrig nån sorts sanning och i regel så gäller de pop/rock och nästan alltid kommer viktiga milstolpar högt upp. Dessa är kanske inte de allra bästa i mina öron t ex finns det tidiga Beatleslåtar/skivor som då var viktiga men idag låter flera av dem töntigt och har synnerligen kasst ljud men de kommer ofta högt upp på listor. Jag tycker dock listor är kul ungefär som gamla blandband. Jag tar dem inte heller på så stort allvar. Kanske kunde man göra en lista för varje genre dvs Jazz/pop/rock/world mm mm och då få fram något som fler kunde tycka vara riktigt. Som sagt jag har länge tyckt det varit kul att läsa motiveringar på olika listor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted February 28, 2008 Share Posted February 28, 2008 Jag ber givetvis om ursäkt för att jag är så negativ i kväll!! /ptr Inte alls ... kan bara instämma. Dock hittade jag 3 jazzalbum bland 1-100 (2 X Miles plus 1 X Coltrane) med en gardering för Frank Sinatra, om han kan räknas till jazz ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse Posted February 28, 2008 Share Posted February 28, 2008 Hittar många favoriter . Att flertalet är äldre skivor beror väl dels på att skribenterna på tidningen är 50+, dels att Frank Zappa´s profetsia om att musiken på 2000-talet skulle bestå av återanvändande snarare än nyskapande verkligen slog in Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mathsg Posted February 28, 2008 Share Posted February 28, 2008 En del av skivorna på listan var inte direkt storsäljare när dom kom, men nu i ett historiskt perspektiv ser man att den skivan/artisten bidrog med någon form av utveckling. Jag tror att det behövs ett antal år för att placera nya alster in i den historik som listan har. Tex kan jag tänka mig att Arcade Fire kommer upp på listan om några år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aplodon Posted February 28, 2008 Share Posted February 28, 2008 Väldigt inskränkt lista, både musikaliskt och geografiskt. Det finns ju vissa som sticker ut. Man blir t.ex. lite förvånad att se 2(-3) Zappa-skivor på listan med tanke på att den i huvudsak är koncentrerad på mer mainstream-musik. Ännu mer förvånande att Captain Beefhearts Trout Mask Replica finns med. Själv har jag 20-25 av skivorna på listan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iroise Posted February 29, 2008 Share Posted February 29, 2008 Kunde inte låta bli och jag har ca 150 skivor på listan vilket beror på alla Beatles, Stones, Velvet, Led Z mm mm Håller med att Trout mask replica med CB är ett ovanligt/konstigt val. Det finns massor att protestera mot men jag tar det inte så allvarligt. Hittade även lp som jag sålt vilket jag ångrar det är Maggot Brain med Funckadelic, hur kunde jag va så dum att jag sålde den, vad tänkte jag på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aplodon Posted February 29, 2008 Share Posted February 29, 2008 Håller med att Trout mask replica med CB är ett ovanligt/konstigt val. Det finns massor att protestera mot men jag tar det inte så allvarligt. Vet inte om jag förstår dig rätt, men om du "protesterar" mot att Trout Mask Replica är med på listan så håller jag inte med. Min avsikt var inte att kritisera att Captain Beefheart och Zappa är med på listan. Tvärtom är de mina favoriter av de som är med. Tycker bara att det är märkligt att de finns med, eftersom de avviker ganska tydligt mot den övervikt av mainstream-musik som dominerar listan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iroise Posted February 29, 2008 Share Posted February 29, 2008 Vet inte om jag förstår dig rätt, men om du "protesterar" mot att Trout Mask Replica är med på listan så håller jag inte med. Min avsikt var inte att kritisera att Captain Beefheart och Zappa är med på listan. Tvärtom är de mina favoriter av de som är med. Tycker bara att det är märkligt att de finns med, eftersom de avviker ganska tydligt mot den övervikt av mainstream-musik som dominerar listan. CB har jag flera skivor av men just Trout... har jag aldrig riktigt fallit för och jag har även den. Har väl det mesta officiellt utgivna med Zappa också och han har i många år varit en favvo. Jag menade ungefär som du skriver dvs bland alla dessa storsäljare så dyker Trout-lp:n upp. Den är väl ännu smalare än Zappaskivorna. Ja ja listor är kul att läsa och ingen lista blir väl komplett/rätt i allas ögon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse Posted February 29, 2008 Share Posted February 29, 2008 CB har jag flera skivor av men just Trout... har jag aldrig riktigt fallit för och jag har även den. Har väl det mesta officiellt utgivna med Zappa också och han har i många år varit en favvo. Jag menade ungefär som du skriver dvs bland alla dessa storsäljare så dyker Trout-lp:n upp. Den är väl ännu smalare än Zappaskivorna. Ja ja listor är kul att läsa och ingen lista blir väl komplett/rätt i allas ögon. Vad gäller Zappa så saknade åtminstone jag hans mästerverk från 70-talet (hittade bara "Freak Out" och "We´re only In It For The Money"!?). Helt klart en del underliga val, som att Roxy Music´s "Avalon" kom före "For Your Pleasure" . Eno´s "Another Green World" kom dock med . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kent_n Posted February 29, 2008 Share Posted February 29, 2008 Hur många låtar är det från år 2000 och framåt ? Tänker jag efter själv, hur många låtar album från dom senaste 8 åren kommer jag ihåg idag.....? Inte många.. Men det är klart, se på Idol som ex, där är det viktigt att se bra ut och leverera.. av dom äldre artisterna, hur många hadde dom tankarna...Den enda jag kommer på så här rakt upp o ner är Robbie Williams som har star qvality. Hoppas jag har fel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted February 29, 2008 Share Posted February 29, 2008 Hur många låtar är det från år 2000 och framåt ? Tänker jag efter själv, hur många låtar album från dom senaste 8 åren kommer jag ihåg idag.....? Inte många.. Men det är klart, se på Idol som ex, där är det viktigt att se bra ut och leverera.. av dom äldre artisterna, hur många hadde dom tankarna...Den enda jag kommer på så här rakt upp o ner är Robbie Williams som har star qvality. Hoppas jag har fel Så här på rak arm poppar Angie Nelson upp - fast det är nog nästan ingen som hört talas om denna begåvning. Var hon tagit vägen sedan plattan "Raw in a room" verkar ingen veta ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts