Absolute Audio Posted March 4, 2006 Posted March 4, 2006 Är det så att man har över 500 cd skivor så är det ett gissel att hitta en passande cd-hylla. Antingen är dom för platskrävande. Eller så kostar dom 1995:- st och man behöver 16st. Hittills har mina skivorna varit gömda i ett skåp som varit helt omöjligt att navigera i. Den här lösningen tycker jag blev helt okej. Hyllorna är av nyatho trä som är ganska billigt. Köpte 300mm som jag dela på mitten med cirkelsåg. Den underbara sorteringen av skivorna. Blev ett race mot klockan då den var 22:30 och jag kommit till halvägs, skulle upp och jobba på morgonen och jag har småbarn som gärna skulle hjälpa till. Så här blev det. Jag oljade den cirkelsågade sidan och vände den utåt för att få en lite rustikare look. Hoppas att någon blir lite inspirerad Quote
Timbre™ Posted March 4, 2006 Posted March 4, 2006 Som någon sa: hundra CD-skivor kan vara en prydnad, tusen blir ett förvaringsproblem... Man måste nog räkna på förvaringskostnad per CD och det här ser ju väldigt effektivt ut. CD-organisationen blir utslagsgivande i längden och jag hade själv en vision om att kunna plocka fram vilken skiva som helst inom 30 sekunder men det fick läggas ned. Quote
gcs Posted March 4, 2006 Posted March 4, 2006 Som någon sa: hundra CD-skivor kan vara en prydnad, tusen blir ett förvaringsproblem... Det här är bara förnamnet på hur jag har det. I alla fall så tycker jag det. Jag vill ha en förvaring som är yttest liten men som ändå rymmer otroligt mycket. Den som hittar på en sådan förvaring har nog också en lösning på världens befolkningsproblem. Det här är ungefär som att försöka tillverka guld. Quote
Absolute Audio Posted March 4, 2006 Author Posted March 4, 2006 Ett alternativ är ju plast-fickor.. men jag har aldrig hittat en plastficka som rymmer sleaven, cd'n och baksidan. Kollade på slapas hemsida, där var det någon som tyckte han hade kommit på en genisalisk lösning.... man klipper helt sonica bort den delen av baksidan som får plats i fickan. Och om inte Ferrarin går in i garaget så kan man ju alltid ta fram vinkelslipen och kapa den. Kanske lite extrem liknelse men har du en gång satt saxen i en cd är ju värdet lika med noll. Quote
plundin™ Posted March 4, 2006 Posted March 4, 2006 Kanske inte tillräckligt liten, men väl ett förslag... Rymmer 1976 skivor... Från Ian Edwards Furniture i England.. Inte omöjlig att bygga själv, förutsatt att man inte har tummen helt centralt placerad i handen.. /ptr ps : Snygg hylla, men kanske inte lösningen för alla.. Jag har inga lämpliga hörn och stenhårda betongväggar.... Quote
Timbre™ Posted March 4, 2006 Posted March 4, 2006 Inte omöjlig att bygga själv, förutsatt att man inte har tummen helt centralt placerad i handen.. Lätt att falla bort där... Quote
Guest asimov66 Posted March 4, 2006 Posted March 4, 2006 annars finne ju Ikeas "Malm" med, funderar saftigt på den kansas: är du inte rädd att hyllorna skall ramla ner på din utrustning? vad har du skruvat upp det med? Quote
Absolute Audio Posted March 4, 2006 Author Posted March 4, 2006 Riktigt häftig möbel plundin, där kan ju samlingen verkligen växa och frodas. Och hade jag något annat än träväggar hade det inte blivit denna lösning. Har inte räknat på hållfastheten men när man sliter och drar lite så känns det som att om hyllan kommer följer väggen efter. Helst hade jag velat haft hylla mitt emot högtalarna som lite diffusor men där är det tegelvägg. Quote
gcs Posted March 4, 2006 Posted March 4, 2006 Helst hade jag velat haft hylla mitt emot högtalarna som lite diffusor Ja precis så hade jag tidigare i mitt musikrum. Då hade jag en hel vägg med rullband och ovanför banden bildades det en spalt där ljudet gick in för att aldrig mera komma ut igen. Men så växte familjen och ett av våra barn behövde rummet så farsan åkte ut med sina band. Quote
Absolute Audio Posted March 4, 2006 Author Posted March 4, 2006 Men så växte familjen och ett av våra barn behövde rummet så farsan åkte ut med sina band. Hehee det brukar vara så, men om en 20år så är huset vårt igen!! Quote
Recommended Posts