FFrrEEddRRiiKK Posted March 3, 2006 Posted March 3, 2006 Jag har ett par Purist Audio Design Aqueous REV. A (101469) signalkablar som jag köpte för lite drygt 15 år sedan i Malmö. Av en ren tillfällighet, så upptäckte jag häromdagen, när jag bytte CD spelare, att vätskan i stort sett var borta, med bara en liten "slatt" kvar i den ena kabeln. Kanske därför det börjat låta så torrt. Antar att vätskor avdunstar, och undrar om det går, och vad det kan kosta, att göra "service" på denna kablen, om det är möjligt vill säga. /Fredrik Quote
Merkurius Posted March 3, 2006 Posted March 3, 2006 Jag har ett par Purist Audio Design Aqueous REV. A (101469) signalkablar som jag köpte för lite drygt 15 år sedan i Malmö. Av en ren tillfällighet, så upptäckte jag häromdagen, när jag bytte CD spelare, att vätskan i stort sett var borta, med bara en liten "slatt" kvar i den ena kabeln. Kanske därför det börjat låta så torrt. Antar att vätskor avdunstar, och undrar om det går, och vad det kan kosta, att göra "service" på denna kablen, om det är möjligt vill säga. /Fredrik Om du ska lämna in den på service kan du ju i så fall passa på att uppgradera den till rev. b eller c Quote
FFrrEEddRRiiKK Posted March 4, 2006 Author Posted March 4, 2006 Förhoppningsvis kan kenneth sprida lite mer ljus över detta, och vad som är möjligt och inte möjligt, eller borde man ta kontakt med P A D direkt? /Fredrik Quote
Timbre™ Posted March 4, 2006 Posted March 4, 2006 eller borde man ta kontakt med P A D direkt? Frågan är av allmänt intresse så en tråd i ämnet passar ju bra. Quote
kenneth Posted March 4, 2006 Posted March 4, 2006 hmm, har inte jag fått ett e-mail från Fredrik om detta och svarat? Det ringer en í alla fall en ganska stark klocka . Om Fredrik kontaktar mig igen via ett PM så skall vi hitta en lösning. /Kenneth Quote
Guest asimov66 Posted March 4, 2006 Posted March 4, 2006 måste ställa frågan: vad är det för vätska? Quote
FFrrEEddRRiiKK Posted March 4, 2006 Author Posted March 4, 2006 Min gissning är radioaktivt spillvatten från Barsebäck. Finns att köpa på Blocket nu i 5-liters dunkar också. Eller kanske gammalt avslaget vichy vatten? Tanken svindlar. /Fredrik Quote
FFrrEEddRRiiKK Posted March 4, 2006 Author Posted March 4, 2006 Nej faktiskt inte. Skulle/bör man det /Fredrik Quote
Timbre™ Posted March 4, 2006 Posted March 4, 2006 Jag hade gjort det för att slippa spekulera i efterhand. Quote
Guest asimov66 Posted March 4, 2006 Posted March 4, 2006 Puh... ...inte bara jag som inte visste... Quote
kenneth Posted March 4, 2006 Posted March 4, 2006 Min gissning är radioaktivt spillvatten från Barsebäck. Finns att köpa på Blocket nu i 5-liters dunkar också. Eller kanske gammalt avslaget vichy vatten? Tanken svindlar. /Fredrik inte helt fel Fredrik Det var tungt vatten i dem från början. Nu kan alla LTS'are få sig ett gott skratt Det skrattades gott åt det på den tiden också. Något nytt och uppseendeväckande var det i alla fall och när jag började sälja kablarna gick det av bara farten. Inte bara en kul grej, det fungerade oxå...... Fråga mig inte var Jim Aud fick det tunga vattnet. Det gick så småningom över till vanligt destillerat Quote
FFrrEEddRRiiKK Posted May 9, 2006 Author Posted May 9, 2006 Så var äntligen min signalkabel tillbaka, och den känns praktiskt taget som ny, sett ur den out-of-the-box-upplevelse jag fick. Sända med rekommenderad post, och välemballerade till tusan. Och märkta - både på kabel och förpackning! : Nu skall jag koppla in dem igen, och se hur övergången från en SUPRA EFF-ISL, som suttit i dess plats under frånvaron, tas. Tack för all hjälp, och förstklassig long-after-sales-support kenneth. *bockar ödmjukast* PS: Varför bara 8 nummer i serienumret? Har de bara tänkt sälja 99999999 stycken kablar? /Fredrik Quote
Guest Viking Posted May 9, 2006 Posted May 9, 2006 Det er bra noen får bra support fra Kenneth! Jeg mailet han ang. Dominus nettkabler, han skulle komme tilbake til meg 27/4 pga. kabler. Han sendte aldri noe svar så jeg bad ham om å ignorere min mail da jeg ALDRI handler med forhandlere som bryter sine løfter. Jeg handlet fra Tyskland og vil maile Jim Aud om mne erfaringer. Quote
kenneth Posted May 11, 2006 Posted May 11, 2006 Det er bra noen får bra support fra Kenneth! Jeg mailet han ang. Dominus nettkabler, han skulle komme tilbake til meg 27/4 pga. kabler. Han sendte aldri noe svar så jeg bad ham om å ignorere min mail da jeg ALDRI handler med forhandlere som bryter sine løfter. Jeg handlet fra Tyskland og vil maile Jim Aud om mne erfaringer. hmm, Viking reagerade väldigt starkt och snabbt, jag kom hem från Sydafrika sent på kvällen den 27/4 och sedan hade vi lååånghelg och jag var inte hemma ...... visserligen är det brådis när man vill ha tag på Purist Audio Designkablar jag är ledsen Viking att jag gav dig intrycket att jag skulle svara redan den 27/4 .... vi får sköta det här bättre nästa gång. Jim Aud blir säkert glad att höra att plan B fungerade och du kan vara förvissad om att ALLA som har med mig att göra får bra support men ibland har också solen sina fläckar.... mvh/Kenneth Quote
Stereotypen Posted May 11, 2006 Posted May 11, 2006 Jag har haft ett par Puristkablar hos Kenneth på uppgradering och vätskepåfyllning och har alltid fått ett otroligt proffsigt och vänligt bemötande. Ta kontakt med Kenneth igen du Viking så skall du se att det löser sig. Missförstånd sker hela tiden och jag är säker på att det är vad det handlar om här. Varför maila Jim Aud när det finns en så kompetent återförsäljare så mycket närmare. edit Jag såg att du redan köpt kabel från Tyskland Quote
FFrrEEddRRiiKK Posted September 14, 2009 Author Posted September 14, 2009 Förstärkaruppgraderingen (till DLS Amplifier One) har gett lite nytt bränsle till kablagenyfikenheten. Från min Arcam CD192 kan jag köra två kablage samtidigt, och jämförde således min Purist Audio Design Aqueous med Supras Sword-ISL, men kan inte höra någon skillnad alls. Någon som kan säga något om dessa två kablar, och ev. vart man skall gå upp för att lyfta ytterligare, om det nu är möjligt? Inom kort kommer jag jämföra vilken som av dessa med Supras EFF-ISL och hoppas därmed givetvis att denna gör sig lite sämre mot ovan, fast man kan kanske inte bara resonera så? Högtalare för övrigt är audio pro AVANTI A.100 DC, hur mycket de nu har med denna jämförelse att göra. Quote
Guest om.s Posted September 14, 2009 Posted September 14, 2009 Från min Arcam CD192 kan jag köra två kablage samtidigt, och jämförde således min Purist Audio Design Aqueous med Supras Sword-ISL, men kan inte höra någon skillnad alls. Någon som kan säga något om dessa två kablar, och ev. vart man skall gå upp för att lyfta ytterligare, om det nu är möjligt? Jeg har ett par Aqueus liggende, og ble begeistrert for de, jeg testet så Aqueus Anniversary, som jeg trodde ville være mye det samme, men det er en bedre kabel på det meste, ja nesten som en annen kabel, det kan jo være ett neste steg, om ikke det passer så ligger PAD Venustas etter den i PAD hierarkiet, og det er en av de bedre ic kablenen jeg har testet, ever, noen kroner mer, men det er den verdt, imho. Jeg testet alle i rca. Se evnt i denne tråden for mer detaljer http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...5342&st=300 mvh Quote
Morello Posted September 22, 2009 Posted September 22, 2009 Vätskan är självklart bästa tänkbara, högraffinerad ormolja från USA. Skämt åsido, jag skulle skicka kabeln på tippen och köpa en riktig kabel istället. Quote
Ekman Posted September 22, 2009 Posted September 22, 2009 Jag tror bestämt tippen redan är full av gamla trasiga 208or Quote
Guest om.s Posted September 22, 2009 Posted September 22, 2009 Vätskan är självklart bästa tänkbara, högraffinerad ormolja från USA. Skämt åsido, jag skulle skicka kabeln på tippen och köpa en riktig kabel istället. Det her forteller imo, mer om deg enn om kabelen, unnskyld at jeg ikke klarer ta det helt seriøst, men det er bare meg. mvh Quote
Morello Posted September 22, 2009 Posted September 22, 2009 Det her forteller imo, mer om deg enn om kabelen, unnskyld at jeg ikke klarer ta det helt seriøst, men det er bare meg. mvh Förklara gärna varför en vätska (vad för vätska?) skulle vara en bättre skärm än en högkonduktiv metallskärm (folie eller väv). Quote
Morello Posted September 22, 2009 Posted September 22, 2009 Jag tror bestämt tippen redan är full av gamla trasiga 208or Fick ett samtal häromdagen: "Jag har tre st trasiga 208:or - har du tid att fixa?" Det hade jag tyvärr inte. Quote
Guest om.s Posted September 22, 2009 Posted September 22, 2009 Förklara gärna varför en vätska (vad för vätska?) skulle vara en bättre skärm än en högkonduktiv metallskärm (folie eller väv). Det synes jeg du skal ta reda på selv siden det er du som anbefaler å dumpe den, jeg gidder ikke gå i en polemikk om dette. Forøvrig var kommentaren min rettet mer til formen enn innholdet. mvh Quote
FFrrEEddRRiiKK Posted December 28, 2012 Author Posted December 28, 2012 (edited) Hej, Lyfter denna tråd igen, då vätskan i mina kablar än en gång "avdunstat". Har mailat Purist Audio, hade tyvärr inte din mail Kenneth, men du läser kanske denna tråd? Edited December 28, 2012 by FFrrEEddRRiiKK Quote
P-pan Posted December 28, 2012 Posted December 28, 2012 Har mailat Purist Audio, hade tyvärr inte din mail Kenneth, men du läser kanske denna tråd? Försök via den Här sidan, tror det ska fungera. Quote
FFrrEEddRRiiKK Posted December 31, 2012 Author Posted December 31, 2012 Tack. Dialog inledd med Kenneth. Vi får se vad som kommer ur det. Quote
shaft Posted January 12, 2013 Posted January 12, 2013 Men visst var det så att Purist slutade efter ett tag med vätskor? Kunde för övrigt Fredrik här höra skillnad efter förra vätskepåfyllningen? Har själv et gäng puristkablar som jag kör "torrt". Det fungerar bra men som sagt skulle vara intressant att höra kommentar ;-) Quote
FFrrEEddRRiiKK Posted January 14, 2013 Author Posted January 14, 2013 (edited) Försökte lyssna förra gången med, när jag varit utan dom ett tag, och kan ju vara svårt att minnas. Har för mig att jag just tyckte kabeln lät tystare. Alltså väl det man betecknar som svärta när de hade vätska/efter påfyllning. Fast om detta är en skillnad, så antar jag att den sjunker gradvis, och kan vara svår att lokalisera vid just en specifik tidpunkt. Edited January 14, 2013 by FFrrEEddRRiiKK Quote
Almen Posted January 17, 2013 Posted January 17, 2013 Vad kostar en vätskepåfyllning, om man får fråga? Quote
Recommended Posts