Jump to content

THE FBI IS WATCHING YOU.


Timbre™

Recommended Posts

Wilson Audio MAXX2 kan kännas mäktig i ett stort mässrum och ännu mäktigare blir det under mer normala förhållanden i hemmiljö. Michael Fremer testade ett par MAXX2 i Stereophile förra året och verkade samtidigt aningen tveksam till att ställa upp dessa tungviktare i sitt lyssningsrum på drygt 29 kvadratmeter. Resultatet av det testet är väl allmänt känt och rapporten antar närmast euforiska dimensioner i finalen... :)

FBI106.JPG

Link to comment
Share on other sites

Överdelen är riktbar i vertikalplanet och lägsta angivna avstånd i MAXX-manualen är 2,8m. Här spelar vi på marginaler och tro mig - det fungerar. Perspektivmässigt är detta något av det ruggigaste jag har träffat på och det berömda myntet i Patricia Barber's If This Isn't Jazz klirrar till långt bakom den akustikbehandlade frontväggen. Även Patricia själv kan på vissa spår befinna sig på behörigt avstånd från själva anläggningen... :) Högtalarsläpp är bara förnamnet.

FBI107.JPG

Link to comment
Share on other sites

Känner att jag måste få en Maxx dos snart igen :mm: "Högtalar släpp" är absolut rätt ord i detta system, väggar och tak försvinner bort så fort dessa högtalare börjar ljuda..ett David Copperfield nummer som är imponerande på riktigt!!

Link to comment
Share on other sites

Känner att jag måste få en Maxx dos snart igen :mm:

Har fått dubbel dos :) i och med två skilda lyssningsomgångar och mitt bland alla skivor och intryck var det en liten detalj som särskilt bet sig fast i minnet. Patricia Barber igen och på albumet Verse dyker det upp en tillbakalutad och inte så djupgående bas i numret If I Could Eat Your Words. Här blev den plötsligt punktformig med placering något till höger bakom SPIDER-racket. På övriga spår gräver basen djupare och därmed försvinner effekten men smaka på det - en punktformig bas... :o :cool:

FBI081.JPG

Link to comment
Share on other sites

Att följa dessa produkter från High End 06 till Björns lyssningsrum är ungefär som att gå från koncertscenens storslagenhet till nattklubbens intima känsla. I den här uppställningen sugs man in i skeendet och får ibland en förnimmelse av ett högklassigt hörlurssystem befriat från hörlurens akilleshäl. Här ligger perspektivet framåt med händelser nära och fjärran. Punktformigheten är ett kapitel för sig och måste jag välja blir det nog nattklubben för min del även om smaken är en variabel... :) Tack ännu en gång Björn!

FBI130.JPG

Krell Industries

Wilson Audio Specialties

Nordost Corporation

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...