Jump to content

Recommended Posts

Posted

Från den stora scenen till det intima lyssningsrummet. Euphonia spanar vidare på några produkter som visades hos AUDIONORD i Stockholm på High End 06.

Agenthifi med Krell och Wilson Audio i nya konstellationer... ;)

FBI020.JPG

Posted

Ingenting har lämnats åt slumpen... :cool: Det akustiska är avklarat, elektroniken är uppvärmd, skivorna är med och sittningen blev längre än någon vågat drömma om... :o Fyllda minneskort och fullt av upplevelser en vintersöndag i februari.

Dags att syna FBI i sömmarna.

FBI002.JPG

Posted

Dial zero zero seven frestas man säga :) men här är det blodigt allvar och Krells nya Fully Balanced Integrated Amplifier skulle verkligen få bekänna färg tillsammans med några tunga partners ur Audionords sortiment. Häng med våra mässpremiärer på en omgång i hemmiljö... ;)

FBI015.JPG

Posted
Denna elektronik missade jag och ASO-gruppen med 36 timmar. :blush:diss:

FBI/Euphonia timing och nu har tåget gått... :)

Denna integrerade bjässe kan även fås i svart lyxutförande och produktutvecklingen tog sin början med två separata chassin som alltså slutade i ett ihopsamlat för- och slutsteg. Slutstegsdelen har sin motsvarighet bland Krells separata enheter och det närmaste vi kommer är modellen Full Power Balanced 300cx. Det slutsteget väger 50 kg.

FBI056.JPG

Posted

Det där golvet känner jag igen... Får den spela med WP7 måntro?

När det gäller FBI så har väl dessutom Krell någon annan ny integrerad modell som är ganska snarlik, både till pris och utseende, 700 nånting tror jag den heter? Vari ligger skillnaden?

Posted

Naturligvis finns här en inbyggd microprocessor som håller reda på alla kritiska parametrar. Förhållandet mellan strömförsörjning, belastning, utgångsspänning och temperatur är kontinuerligt bevakat även om själva volymkontollen ger klara retrokänslor för oss som aldrig tog till sig mobiltelefonen... :cool: :)

FBI023.JPG

Posted
När det gäller FBI så har väl dessutom Krell någon annan ny integrerad modell som är ganska snarlik, både till pris och utseende, 700 nånting tror jag den heter? Vari ligger skillnaden?

Det finns en Evolution 707 med motsvarande volymkontroll och det är en mångkanalshistoria.

FBI kan lämna 300W i 8 ohm och givetvis 1200W i 2 ohm. Utgångssteget arbetar i klass A och nätdelen är på 3kW. Här ser vi FBI placerad på ett äkta SPIDER rack från Finite Elemente.

FBI035.JPG

Posted
Det där golvet känner jag igen... Får den spela med WP7 måntro?

Hej,

Evolution 707 är en ny surroundprocessor/preamplifier med CAST teknik i klassen över HTS 7.1, inte en integrerad förstärkare. Bara för att reda ut begreppen... ;)

Mvh

Björn

Posted
Men var har du James Bond? :cool:

James Bond ville vara anonym... :cool:

FBI inkluderar även Evolution CAST kretslösningar som enligt Dan D' Agostino håller brusgolvet nere på den teoretiska gränsen för vad som är möjligt. Signalkablaget blir även teoretiskt sett den lägsta utgiften... :)

FBI104.JPG

Posted

" det närmaste vi kommer är modellen Full Power Balanced 300cx. Det slutsteget väger 50 kg."

Det är väl inte så noga men egentligen så verkar FBI vara ett mellanting till 300 och 400cx och ett 300cx väger ca 40,8kg.

Posted
Men är FBIn snygg eller inte??

Hur var det nu The Capeman svarade FBI-utredaren i Paul Simons latinska Bronx-drama... :?:

"That's for me to know and for you to find out"... :cool: :D

En helbild på elektronikuppställningen.

FBI041.JPG

Posted
" det närmaste vi kommer är modellen Full Power Balanced 300cx. Det slutsteget väger 50 kg."

Det är väl inte så noga men egentligen så verkar FBI vara ett mellanting till 300 och 400cx och ett 300cx väger ca 40,8kg.

Jo, det skall vara rätt och tryckfelsnisse har varit framme... :clown: Senaste produktkatalogen får korrigeras för 90 Ibs är inte lika med 50 kg. För övrigt spelar det ju mindre roll och man kan få ryggskott ändå... :D

FBI040.JPG

Posted

I prodktbladet så har det stått 90lbs 50kg sen år 2000 ungefär så det är ju inte så konstigt om det blev fel. Men det är bättre än med den gamla FPB600n som påstods väga 180kg i produktbladet :D

Posted

Med viktproblemen :) uppklarade kan det vara läge att lyssna på ett stycke musik... :mm: Lee Ritenours klassiska inspelningar från Rio de Janeiro kan numera fås i skilda utgåvor och detta bäddar för jämförelser.

FBI064.JPG

Posted

En kopia på shafts Japanimport JVC XRCD mot GRP original i Europapressning och här fanns tydliga skillnader även om vi inte var helt överens om vilken som lät bäst... :)

FBI159.JPG

Posted

Så här ser xrcd:n ut i originalförpackning och ljudet var fylligare med mer kropp och närvarokänsla i mina öron. Björn tyckte att originalet var mer dynamiskt och det är nog så men vad jag har saknat på tidiga Ritenourutgåvor är just tyngd och värme. Hur som helst, en stor musikupplevelse med bägge och jag letar fortfarande efter något som låter direkt illa :evil: :) på denna anläggning men har hittills kammat noll.

FBI163.JPG

Posted

Här finns några riktiga höjdarspår och jag kan bara än en gång rekommendera detta album! Joe Sample bidrar med en komposition men jag tycker nog att några av Lee Ritenours egna alster är ett strå vassare.

San Juan Sunset är värd skivans pris... :cool:

FBI162.JPG

Posted

Detta leder oss in på signalkällan och även här var en mässaktör på plats. Denna EVO-505 SACD/CD Player kommer att fortskrida i modellprogrammet som Evolution 505. Lite häftigt att få lyssna i hemmiljö på det första exemplaret som har lämnat utvecklingsavdelningen.

Här är det matchade multibitsdacar som gäller och givetvis är maskinen inkorporerad i CAST-programmet.

FBI094.JPG

Posted
Snyggt!!! :mm:

Det blir mer skönhet... ;) Kabelarrangemanget var Lärarhögskolan i repeat kan man säga... :) Högtalarkablaget kom från Nordost och till den interna Krellförbindelsen användes CAST.

FBI136.JPG

Posted

Från plinds CD plockade vi en triss i damer... :) Cassandra Wilson, Rebecca Pidgeon och Kari Bremnes är ingen dålig hand. När anläggningar spelar i harmoni brukar kvinnliga vokalister vara bra på att avslöja kvaliteterna och så även här.

FBI134.JPG

Posted

Den inåtvända (:)) kupolen har ju blivit lite av en symbol för Focal och den har hängt med i många år. Materialen har växlat och den senaste varianten är framtagen i beryllium samtidigt som bandbredden har utökats. Här en klassisk variant i titan.

FBI111.JPG