sweetspot Posted March 2, 2006 Posted March 2, 2006 Hej på er! Finns det några här på forumet som har erfarenhet av biampning. Har precis kopplat in ett bipolärt slutsteg till basarna samt ett mosfet till mellanregister och diskanter. Men får lite störningar i högtalarna. Använder jag xlr till båda minskar dock bruset. Har testat att köra rca till basslusteget och xlr till toppen. Då får jag för mycket bas. Gör jag tvärt om låter det himmelskt men ett störande brus från mellan register och diskant. Kör jag xlr till båda slutsteget försvinner det mesta bruset, men finns dock kvar. Det konstiga är att jag upplever ljudet blir bäst att att köra xlr till basarna och rca till toppen. På denna lösning får jag väl avstämd bas samt extremt luftigt mellanregister och diskant. När jag har xlr tappar jag lite i toppen men med mindre brus. Det borde väl vara vara så att xlr till båda skulle vara bäst, sen xlr till topp och rca till bas och sist det som jag upplever bäst????? Och vad beror bruset/störningarna på? Tacksam för synpunkter och era egna erfarenheter Quote
Timbre™ Posted March 3, 2006 Posted March 3, 2006 De gånger jag har varit med om biamping har det alltid fungerat bäst med två identiska slutsteg. Samma ingångsimpedans och ingångskänslighet gör det hela så mycket lättare. Quote
kenneth Posted March 3, 2006 Posted March 3, 2006 De gånger jag har varit med om biamping har det alltid fungerat bäst med två identiska slutsteg. Samma ingångsimpedans och ingångskänslighet gör det hela så mycket lättare. då det tydligen är fråga om helt olika slutsteg (olika fabrikat?) funkar det inte utan externt delningsfilter (om inte fru fortuna är på plats och det skulle vara mycket lyckosamt). Dessutom ger RCA och XLR nivåskillnader. Vad bruset kan bero på vet jag inte men det handlar nog mer om ett elektriskt störmoment. Jag får ett brum om jag kör båda mina slutsteg på samma uttag, när jag kör på separata uttag blir det tyst. Quote
perra_e Posted March 3, 2006 Posted March 3, 2006 Brummet är förmodligen en jordslinga. Om apparaterna sitter i olika vägguttag kan man få olika potential på jorden och det kan resultera i ett brum. Quote
Timbre™ Posted March 3, 2006 Posted March 3, 2006 Vi flyttar över tråden till Hififorum och hoppas på mer tips och råd. Quote
Recommended Posts