Jump to content

Fötter till Magnepan?

MaxMartin
 Share

Recommended Posts

• 5 years later...

Frågar ni mej så menar jag att Magneplanarer skall svaja!

Med "medarna" direkt mot golvet, så blev det kännbara resonanser i spånplattorna.

Med SD under medarna så försvann golv-darret nästan helt.

Att försöka staga upp ramarna tror jag är helt fel tillvägagångssätt:

Man hissar bara upp resonanserna i frekvens. Det går inte att få ramen att sluta att vibrera genom några stagningar. Däremot kan stagen ändra på resonansernas frekvens.

Hela resonemanget med en låg resonans på helheten bygger på att den skall hållas under tonomfånget i musiken.

En spin-off av SD var att ramarna faktiskt vibrerar mindre också.

Tänk på att om du monterat ramarna med bakåtlutning så bör du hitta balanspunkten under medarna och placera SD lika långt framför som bakom balanspunkten.

Men som sagt: Det här är åsikter och teorier. Jag kan vara helt fel ute...

:)

Kanske någon har tipsat tidigare men det ska finnas en väldigt speciell fot till Magneplanar, skickar med en bild från UltraAudio. Enligt dem gör de en stor skillnad. Kolla in tillverkarens hemsida: Mye

200403_myesound.jpg

Fast snygga är de kanske inte...

Hm, det där kan ju liknas vid att spela på en gitarrsträng:

Med ett finger mot strängen och halsen, så blir det en annan ton. Strängen tystnar inte.

Slå ihjäl mej om jag verkar jobbig.

Frågar ni mej så menar jag att Magneplanarer skall svaja!

Med "medarna" direkt mot golvet, så blev det kännbara resonanser i spånplattorna.

Med SD under medarna så försvann golv-darret nästan helt.

Att försöka staga upp ramarna tror jag är helt fel tillvägagångssätt:

Man hissar bara upp resonanserna i frekvens. Det går inte att få ramen att sluta att vibrera genom några stagningar. Däremot kan stagen ändra på resonansernas frekvens.

Hela resonemanget med en låg resonans på helheten bygger på att den skall hållas under tonomfånget i musiken.

En spin-off av SD var att ramarna faktiskt vibrerar mindre också.

Tänk på att om du monterat ramarna med bakåtlutning så bör du hitta balanspunkten under medarna och placera SD lika långt framför som bakom balanspunkten.

Men som sagt: Det här är åsikter och teorier. Jag kan vara helt fel ute...

Känns rätt.Har själv "löst" svajproblemet genom att sätta fast medarna på mina MG12 i 18 kilos betongplattor (dvs en under varje högtalare) som står på stora möbeltassar. Stabilt och lättflyttat. Vad det sedan gör för ramens egenresonans törs jag inte tänka på. När man har småbarn som leker jagis runt stereon har man dock inte råd att finlira.....

P.S. Såg något inlägg om rörförstärkare och kabeltyper. Strmbrg: har du några insikter om hyperlitz-kablar kontrar rör (kör med Audioquest). Minns nu inte om det var hög induktans eller hög kapacitans de hade - och vilket som inte skulle vara bra i kombination med rör.

Toobs

P.S. Såg något inlägg om rörförstärkare och kabeltyper. Strmbrg: har du några insikter om hyperlitz-kablar kontrar rör (kör med Audioquest). Minns nu inte om det var hög induktans eller hög kapacitans de hade - och vilket som inte skulle vara bra i kombination med rör.

Toobs

Nä, jag har inte så mycket att säga om kablar alls är jag rädd. Jag har alldeles för svårt att höra den typen av skillnader som kablar ger.

Det är säkert riktigt att vissa kabel-konstruktioner fungerar bättre med vissa förstärkare/högtalare.

Men för min högst personliga del, så är det mer teoretiska vinningar man kan göra än konkret upplevelsemässiga.

Beträffande rörstärkare så är det ju lite kul att de förvisso inte ger så mycket effekt mot lågimpediva laster, men å andra sidan kan de inte skadas av låga impedanser heller. De tappar orken, men mer än så händer inte. Om jag fattat saken rätt.

Beträffande rörstärkare så är det ju lite kul att de förvisso inte ger så mycket effekt mot lågimpediva laster, men å andra sidan kan de inte skadas av låga impedanser heller. De tappar orken, men mer än så händer inte. Om jag fattat saken rätt.

Precis. de ger up på ett förtjänstfullt sätt. Därav den "artiga" återgivningen av mer dynamiskt krävande material..... Som du sa är det de önskvärda avvikelserna från det helt neutrala som gör det där lilla extra.

Har en kompis som driver Vienna Acoustic Beethoven Baby grand med en MC275, vilket av vissa inte kanske skulle anses vara optimalt. Mycket bra utom möjligen beträffande skärpan i den lägre basen. Klangerna och "ta på känslan" är dock grym!

Toobs