MaxMartin Posted January 18, 2004 Share Posted January 18, 2004 Trodde SD fötter var himmel tills Magnepanen hamnade i rummet. Nu hör man verkligen hur mkt dynamik och saft dom suger ut ur mina fina högtalare! Ska/ kan jag köra med BDR? Soundcare känns ju lite halvfattigt... Sen har jag märkt att svajar ganska duktigt vid minsta beröring, vad göra? Kan ju inte sätta några möss ovanpå då åker både jag och MP ut ju! En fråga till; Märkte att dämpa direkt bakom panelen gjorde att ljudet klev en hel dimension i rätt riktning. (använder äggkartongsskumplast..ppuhhh långt ord) Såg i nått reportage som timbre gjorde hemma hos Nova Utopia killen att han hade några diffusorer längs med väggen för att ta första reflexen, en sån bakom planaren kanske? Har ni några förslag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gebex Posted January 19, 2004 Share Posted January 19, 2004 Testa med Soundcare först. Dom är faktiskt mycket bra. Om du sedan vill testa vidare så kan du faktiskt sätta BDR under Soundcare. När det gäller reflexerna så kan du börja med att testa hur ljudet blir om du flyttar ut högtalarna från väggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 19, 2004 Share Posted January 19, 2004 Samtidigt som du ökar avståndet till bakväggen är det nog inte fel att laborera med invinklingen. Den reflekterade vågen påverkas ju av vinkeln panel/bakvägg. I rummet med Utopiorna är det Argent Roomlenses som används. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EAR Posted January 19, 2004 Share Posted January 19, 2004 Dipoler skall man akta sig lite för att dämpa för mycket bakom enl min mening Bra med avstånd till bakvägg(Helst 1,5 meter och däröver) Och någon form av diffusor istället.(kör själv med bokhyllor längs hela väggen bakom) Precis som Timbre påpekar så är där mycket att hämta med laborering av invinkling Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaxMartin Posted January 20, 2004 Author Share Posted January 20, 2004 Jag har hållt på flera timmar idag och igår med invinkling, justerande och har hittat en bra lösning för mitt rum (tro jag) 80cm från bakvägg (detta är verkligen max ( ) då jag har ett litet rum och den gyllende triangeln hade annars fallit utom all världens grepp. Flyttar jag ut dom lite till så blir den bättre hälften flyförbannad (tro mig, jag har prövat) och när dom från början tycker Magnepan är fula så är det inte lätt... Jag har provat att flytta omkring dämpskivan bakom men nästan rakt bakom så täcker den hela högtalaren utom de sista övre 30 centrimetrarna. Allt jag prövat utom detta ha låtit platt och helt livlöst. Däremot så har jag ingenting som tar den första sidoreflexen som innan men det låter faktiskt bättre än väntat. Det som dock bekymrar mig är att Högtalarna "vickar" lite så nånting tungt som en hifimus på varje ben hade nog varit nått, kanske t.o.m trycka in den så långt mot högtalaren så den även stödjer upp den lite. Ni som har vickat på ett par Maggisar vet vad jag snackar om... Argent Roomlenses Var finns dessa att köpa? Hemsida? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EAR Posted January 20, 2004 Share Posted January 20, 2004 Max Prova att lägga en cementplatta på benen för att kolla hur mycket det hjälper.Funkar det bra har du en utgångspunkt att gå efter. MVH/Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 20, 2004 Share Posted January 20, 2004 Det finns nog ingen svensk distributör men det går ju att handla från USA. http://www.roomlens.com/RoomLens.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EAR Posted January 20, 2004 Share Posted January 20, 2004 Ett tips till är att titta i sista numret av HIGH FIDELITY.Där är ett reportage om en som har Maggisar i ett rum på bara 10 kvm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaxMartin Posted January 20, 2004 Author Share Posted January 20, 2004 Jag såg det! Ser verkligen trevligt ut! Jag har nog inte råd till alla dom svanå prylarna direkt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EAR Posted January 20, 2004 Share Posted January 20, 2004 Hur stort rum har du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaxMartin Posted January 20, 2004 Author Share Posted January 20, 2004 15m2 endast.... (Bara ett musikrum men det ligger i anslutning till köket så det finns vissa bestämda grejor ändå tyvärr ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dahlberg Posted January 20, 2004 Share Posted January 20, 2004 Om du tycker att dom är svajiga kan du prova att staga upp dom mot bakväggen med ett kvastskaft eller något liknande. Om du har 80cm till väggen kapar du till en 90 cm lång bit av kvasten, häktar fast den mot högtalaren på något vis och drar den (högtalaren) en aning framåt så att den del som ligger ann mot väggen faller ner en liten bit. Det blir väsentligt mycket stadigare, om du tycker att det låter bättre så .............. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaxMartin Posted January 21, 2004 Author Share Posted January 21, 2004 Jag har en proj. duk direkt bakom så varje gång en film vankas så måsta jag flytta högtalarna åt sidorna ganska mycket vilket gör att ett "skaft" gör det lite olämpligt. Kanske inte så snyggt heller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dahlberg Posted January 21, 2004 Share Posted January 21, 2004 Det blir väsentligt mycket stadigare, om du tycker att det låter bättre så .............. ........kan du kanske ordna med ett stag från golvstativets bak-kant upp till högtalarens ovansida. Kanske nån klämlösning för att hålla ihop det, eller något man bara häktar på. Du kan alltid prova med kvastskaftet för att se (höra) om det verkar funka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaxMartin Posted January 21, 2004 Author Share Posted January 21, 2004 Jag vet många Magenpan ägare som har gjort så. Det funkar uppenbarligen Dock som jag sa tycker varken jag eller sambon att det är något snyggt. Tack ändån Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dahlberg Posted January 21, 2004 Share Posted January 21, 2004 Ingen orsak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaxMartin Posted January 21, 2004 Author Share Posted January 21, 2004 Men som jag sa innan så kanske "mustricket" hade varit nått. Ger ju lite stabilitet iallfall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dahlberg Posted January 21, 2004 Share Posted January 21, 2004 Om sambon inte gillar ett stag på baksidan så undrar jag vad hon skulle säga om att sätta musen längst upp på högtalarna . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaxMartin Posted January 22, 2004 Author Share Posted January 22, 2004 Nä, jag menar en på varje fot i botten. På mina är det bara fötter bakåt så det stör inte så mkt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjorn W Posted January 26, 2004 Share Posted January 26, 2004 Hej, Min erfarenhet av Magnepan är att man inte skall dämpa väggen bakom högtalarna utan istället diffusera densamma. Jag har aldrig hört MG 3.6 låta så bra någonsin(!), som när jag ställde upp dessa i mitt lyssningsrum med helt diffuserad bakvägg. Matts Odemalm från Svanå Miljöteknik var hos mig vid detta tillfälle och mätte då upp högtalarnas frekvensgång till 25Hz-20Khz inom +1dB... Mvh Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaxMartin Posted January 28, 2004 Author Share Posted January 28, 2004 tack för tipset Björn! Jag hade innan en dämpskiva direkt bakom men när tiden har gått tycker jag dom har låtit lite väl analytiskt. Jag häll på igen nästan en hel dag och kom fram till att den bästa ljudbilden jag kunde få fram med mina MG12 i mitt rum var en stor dämpskiva mellan högtalarna i öronhöjd. Efterdet så placerades en mindre skiva (50*50cm) på sidoväggarna med CC 135cm. (Jag har ungefär samma avstånd till bakvägg som sidovägg. jag har kontaktat Svanå för prisuppgifter nu. Ska köpa en hel del... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ezo Posted February 13, 2004 Share Posted February 13, 2004 Har ett par 1,5qrs och funderar själv på några bättre fötter, pratade med Urban Erixon i kalix som bygger elektroniken åt mej och han sände mej denna bild. Kommer att skaffa fötter då diverse kompromisser har eliminerats och ekonomin bättre. Om det blir exakt som på bilden vet jag inte, fast staga upp lär dom göra betydligt bättre än orginal fötterna. I foten kan man ha en sd kudde typ eller spike om man vill. Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaxMartin Posted February 13, 2004 Author Share Posted February 13, 2004 Jag tar nog och drar dit några spikes av Soundcare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjarne Posted March 15, 2004 Share Posted March 15, 2004 Hejhej, så hamnade man också i denna del av hifirymden.... Jo, eftersom ämnet har berörts trots att det är lite offtopic skulle jag vilja fråga expertisen följande: Planen är att skaffa ett par mg12:or, elektroniken uppgraderas under året med dessa högtalare i åtanke. Jag kommer dock inte att kunna placera dom längre ut än ca 50cm. Är det bara att ge upp? Ska man sätta en konvex yta bakom för att sprida ljudet? Sidoväggarna är långt borta, och såväl bakvägg som framvägg är av typ reglat gips. mvh/bjarne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaxMartin Posted March 15, 2004 Author Share Posted March 15, 2004 Det går nog bra. Men försök att sparar ihop till några diffusorer från svanå att sätta bakom! Behövs 4st totalt (2st bakom varje) och kostar ca 750kr/st. Eller dämpa delvis bakom, så säger Magnepan själva iallfall.... Du har mail förresten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaxMartin Posted March 15, 2004 Author Share Posted March 15, 2004 Tänkte säga det också att jag upplever stööre förbättringar när dom kommer längre ifrån sidoväggen än motsvarande bakvägg, visserligen är dom känsliga på båda hållen men du får betydigt bättre perspektiv med långt till sidoväggarna. Mvh Johan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjarne Posted March 16, 2004 Share Posted March 16, 2004 Känns spontant som att diffusorer är bättre än dämpning, eftersom idén väl är att studsa ut ljudet mot bakväggen... Well... Erfarenhet är välkommen! Maxmartin, du har svar. bjarne edit: såg nu att björn skrivit just detta ovan....sorry Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjarne Posted March 16, 2004 Share Posted March 16, 2004 Kollade in på svanå Det kanske går att förhandla in några apd80 i nån snygg ekfanér, eller kanske vitt. Är det någon som har erfarenhet av att diffusera bakväggen? I mitt fall får det ju inte vara något djupt som sätts på, eftersom avståndet är begränsat. Följdfråga för att lösa detta "problem" Om man filtrerar bort allt under t.ex 80-100 Hz, och kör en separat bas istället, minskar problemet med väggavstånd då? På "normala" högtalare är ju de nedre registrena problemet när man hamnar för nära väggen. /bjarne/ som tycker att det finna alldeles för få showrooms i Gbg med Magnepan.... :evil: Björn :evil: (man kan ju inte ha en demo i stan och sedan dra tillbaka till Stockholm, eller var du nu håller hus :evil: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kero Posted March 17, 2004 Share Posted March 17, 2004 Vill bara varna för att du kan få väldigt svårt att få en separat bas att spela ihop med ett par Magnepan högtalare ända upp till 80-100Hz. Själv delar jag subben på 40Hz/18db till mina 1.6:er och det har inte heller varit helt enkelt att få till. Med min förra sub delade jag på 36Hz men med min nya går det inte lägre än 40Hz. Magnepan har så snabb och ren bas i sig att det väldigt lätt blir att basen inte hänger med och istället spelar för sig själv. Sen angående fötter till Magnepan. Sånna här säljs på audiogon i USA. http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?spkrplan&1083294094 Inte så snyggt dock och inte heller så billigt. Borde inte vara så svåra att göra själv heller. Jag är mer sugen på Urban Erixons variant. Nån som vet mer om dom och om dom går att köpa ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaxMartin Posted March 18, 2004 Author Share Posted March 18, 2004 Jag delar vid 50Hz / 24db och det funkar mkt bra! Delning vid 60 går också bra men vid högre frekvenser blir det sämre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts