Jump to content

Recommended Posts

Posted

Lite bilder på denna best.

P3010048.JPG

P3010052.JPG

Lite fakta: Botten platta av syrafast rostfritt stål (omagnetiskt) 5mm behandlad med Noisekiller Blå.

Ram i massiv oljad ek.

Innerhylla i 5cm sanwichad bly och MDF, toppsten i granit allt limmat med noisekiller gul.

Innerhyllan är avlastad med SD-fötter anpassade för hyllans vikt + 10-15 kilo.

Hela härligheten vilar på soundcare-fötter

P3010053.JPG

P3010054.JPG

Vad ska jag ha den till? Har inte en susning, en vinylsvarv kanske. Jag har matrial till 3 st till, ett restprojekt sedan jag hade mitt gamla system.

Posted

Väldigt väldigt snygg men hur funkar det med sten under apparaterna jag har för mig att du precis som jag har testat det förut utan positiva effekter.

Posted

Precis denna luring har varit klar i ca 3 år sen blev det inget mer, men så tog jag fram den för lite fotosession, den förtjänar att få komma med på bild. Jag kan mista mig men effekten när man ställer en komponent (CD) på den är att det blir ett fullständigt lugn, svärta och ljudbild blir bättre. Samtidigt blir det lite tråkigare och oangagerande att lyssna. Till en del musik så har det en possitiv effekt men på en del inspelningar är det trist, jag kan ju också inbilla mig altihop jag är inte så säker på allt längre.

Jag tror dock att den är perfekt till en svarv, praktiskt taget 0 i återkoppling och resonans. Jag har ju iofs bara provat med div knacktest mm inget vetenskapligt med vibrationsmätningutrustning eller dyl.

Tanken var att ha en stor massa med olika resonansfrekvenser minimalt kopplade till underlaget, ja och sedan skulle den ha en skärmande effekt därav namnet Vibration and Pulse Absorbing base-V.P.A. base.

Och så fungerar den ju.

Posted

Kollade för skojs skull att väga den... inte helt lätt att läsa av vågen eftersom hyllan vilade över mätaren. Kunde dock konstatera en vikt på ca 18-19kilo. för bara hyllan. :D

Posted

Tack, jag hade lite planer på en liknande konstruktion som du men det blev en sån här. Tanken var att passa in i mitt gamla rack, sen köpte jag ett nytt steg som över huvud taget inte fick plats, så det blev ett nytt "rack" från S&S sen blev det lite Krell, hyllorna fick aldrig ta plats, tyvärr.

Posted

Verkligen läckert... :cool: :mm: Stenmaterial kan säkert ha sina baksidor men det finns två fördelar som väger tungt... :) Det är stabilt och det finns många vackra stensorter att välja på. Apparaterna behöver ju aldrig stå direkt mot stenytan så det finns även utrymme för mycket hifipyssel.

Posted

Riktigt hög dregelfaktor!! En Clearaudio vilyl på den och man kan dö lycklig. Kom bara att tänka på Datar's snygga låda med kattsand och den här i någon kombinerad variant kanske skulle vara något.

Posted

Nåja jag kan väl inte ta för stor del av äran eftersom jag bara designat, och satt ihop underverket. Nåja finnishen står jag för men slipning av sten, allt arbete i rostfritt samt den lilla skylten är lejt arbete. :blush

Jag tycker också den är snygg, ville bara visa den.