diesel Posted March 6, 2006 Share Posted March 6, 2006 Rumskorrigering i all ära, jag tycker dock många glömmer att en linjär bas är en utopi. Du kommer alltid att sitta i noder och pukar för diverse låga basfrekvenser vilket också ger svagt respektive starkt ljud. Att stoppa in en massa skit i vardagsrummet skulle aldrig komma på fråga, att däremot se till att det finns soffor, bord gardiner och annat som ”naturligt” hjälper till är ett bra grundtipps. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gigas Posted March 6, 2006 Share Posted March 6, 2006 diesel: Soffor,bord och gardiner och annat, hör väl till vardagsrummets miljö, så det borde finnas där innan man börjar agerar med akustikåtgärder. Kan du förtydliga vad "en massa skit" innebär? Är en konsertsal full av sådant eller kanske en studio. Det finns alla varianter på lyssningsrum som bilder ofta visar på olika forum, men vad jag sällan ser är skymten av akustiska hjälpmedel och kanske förklaringen är att nästan ingen vill "stoppa in en massa skit" i det finaste rummet. Men har man någon gång lyssnat på musik i en konserthall och jämfört med en ljudet i en större arena, typ globen eller scandinavium, med sämre akustikegenskaper, så är väl prioriteringen klar. Svanå har dessutom ett nytt sortimen med många delar som designmässigt håller måttet även för en modern hemmiljö Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
juha Posted March 6, 2006 Share Posted March 6, 2006 För min del har ""Att stoppa in en massa skit i vardagsrummet" gällt just bord, soffor och gardiner, meningslösa prylar som bara ställer till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haakan Posted March 6, 2006 Share Posted March 6, 2006 viktigast av allt är ju låg efterklang tycker jag...det är det som ställer till med mest problem...basen behöver inte alls vara spikrak...räcker med att få lite bukt med den å det behövs inte så jävla mycket som man tror...räcker oftast med nån db för att det ska bli mycket bättre (nån v-4 eller v-6 från svanå räcker ofta) ställer man in dom rätt får man ofta bort största delen av dipparna också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted March 7, 2006 Share Posted March 7, 2006 viktigast av allt är ju låg efterklang tycker jag...det är det som ställer till med mest problem... Håller fullständigt med, (s)pikar hit och dit kan man ju delvis reglera genom placeringen av högtalarna och sig själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sladd Posted March 7, 2006 Share Posted March 7, 2006 Äsch då! Jag har nog 3 sekunders efterklang och det låter bedrövligt.... mvh . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haakan Posted March 7, 2006 Share Posted March 7, 2006 Äsch då! Jag har nog 3 sekunders efterklang och det låter bedrövligt.... mvh . hehe då är vi 2....mina prylar spelar just nu i ett 52kvm stort rum helt utan gardiner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sladd Posted March 7, 2006 Share Posted March 7, 2006 hehe då är vi 2....mina prylar spelar just nu i ett 52kvm stort rum helt utan gardiner Jag vill ju alltid vara värst så här är det 75 kvadrat med 5 meter till nock. Låter som en katedral.... Fast Venusarna ser SMÅ ut Börjar med 20 Dacronskivor från Falkenberg miljöakustik. Borde ta det där som studsar längst mvh . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted March 7, 2006 Share Posted March 7, 2006 hehe då är vi 2....mina prylar spelar just nu i ett 52kvm stort rum helt utan gardiner Hur mäter ni det? Tre sekunders efterklang är jättelänge, ett normal kyrka har mellan 2,8 och 3,2 sekunders efterklang och då pratar vi om 100tals kubikmeter, dom större domkyrkorna (tex Skara) har upp till 10 sekunders efterklang, med det är ovanligt. Det förefaller för mina akustiska öron som en omöjlighet att man skulle kunna ha 2-3 sekunders efterklang på 52kvadrat.. Snackar vi inte om fladdereko? Vilket är nått annat... /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest asimov66 Posted March 7, 2006 Share Posted March 7, 2006 Jag har stora problem med akustik och stil. Jag vet att en bokhylla full med böcker och em massa krimskrams skulle rätta till en stor del av mina akustikproblem (betongväggar) men det passar inte med bokhylla och en massa saker skulle bara göra mig irriterad, så jag har kompromissat med en 2,5 *1,75 (m) absorbent i hörnan med mest problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
juha Posted March 7, 2006 Share Posted March 7, 2006 Efterklangen är ett helt klart ett måste att få till, i full färd med att sjösätta nästa projekt, att behandla taket..rejält, GH och Dacron är verktygen, de ska även ta elak 80 HZ energi. Sladd: 20st Dacron skivor oj det låter som ett anfall och inte ett test Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jorma Posted March 7, 2006 Share Posted March 7, 2006 Jag ska få hrembesök av en akustiker som ska jag ska ta hjälp av att trolla bort en del som jag inte vill ha i mítt rum. Det går inte att trolla bort 30 till 40 Hzpuckeln på 8 dB som jag har i rummet utan att ta till kraftiga grejer, men dom ska jag gömma undan så att det fortfarnade kommer att se ut som ett vardagsrum. 4 stycken V5,or ska till för att få ned den puckeln. Dom är vardera 54 x 54 cm och lite över en meter höga så det är stora doningar för att ta ned 30 till 40 Hzpuckeln med 6 dB. Jag har en altandörr som när jag öppnar den tar ned denna baspuckel med 3 dB och det gör gott för ljudet, men nu på vintern går det inte att ha öppet någon längre stund. Med equalizer tillför man andra problem så det är ingen bra lösning, men det är klart bättre än att inte göra något alls. En naturlig akustisk lösning utan elektronisk rumskorrektion är det bästa och om det skulle behövas elektronisk korrektion så är det bästa att den får arbeta så lite som möjligt. Det är inte främst i basen som ljudet blir förbättrat. Jag upplever den största förbättringen i mellanregistret och då främst med kvinnliga röster. I det registret går det inte att mäta någon skillnad, men den är hörbart mycket tydlig en förbättring. Jag har också testat med V5,or som jag lånade och då blev det samma resultat som när jag öppnar altandörren. Men nu ska ett proffs räkna på bästa lösningen så får vi se hur jag ska få in den utan att frugan klagar på att vardagsrummet är kvaddat. Det går att lösa och en hel del är gjort tidigare under åren utan att det syns alltför mycket. Golvet är uppstagat, då det var för gungigt och mjukt. Väggarna är fixade med dubbla lager 13 mm gips med dämplim emellan utanpå den befintliga tretexväggen. Det hela är sedan klätt med en tunn 4 mm rödboksplywood. Dessa åtgärder gjorde mycket gott för baspucklar och framförallt en del basdippar som jag hade i rummet då både golv och väggar sjöng med tidigare. Jag återkommer senare med ett bildreportage om hur mätningar och beräkningar ser ut och hur slutresultatet ser ut och fungerar rent praktiskt med musik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PLINIUS Posted March 7, 2006 Share Posted March 7, 2006 Jag återkommer senare med ett bildreportage om hur mätningar och beräkningar ser ut och hur slutresultatet ser ut och fungerar rent praktiskt med musik. Gör det! Det här kommer att bli en tråd som jag kommer att följa med stort intresse!! Alltid kul att följa hur andra gjort för att lösa sina problem, ger en hel del tips som man kan ha nytta av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PLINIUS Posted March 7, 2006 Share Posted March 7, 2006 Jag vill ju alltid vara värst så här är det 75 kvadrat med 5 meter till nock. Låter som en katedral.... Fast Venusarna ser SMÅ ut Börjar med 20 Dacronskivor från Falkenberg miljöakustik. Borde ta det där som studsar längst mvh . Låter i alla fall som en fräck lägenhet/hus? 5 meter till tak, låter som en dröm ju... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haakan Posted March 7, 2006 Share Posted March 7, 2006 Hur mäter ni det? Tre sekunders efterklang är jättelänge, ett normal kyrka har mellan 2,8 och 3,2 sekunders efterklang och då pratar vi om 100tals kubikmeter, dom större domkyrkorna (tex Skara) har upp till 10 sekunders efterklang, med det är ovanligt. Det förefaller för mina akustiska öron som en omöjlighet att man skulle kunna ha 2-3 sekunders efterklang på 52kvadrat.. Snackar vi inte om fladdereko? Vilket är nått annat... /ptr nu menade jag inte specifikt 3sek...men en rimlig gissning är väl iaf 1.5-2sek...vilket är mer eller mindre olyssningsbart...jag kommer inte nöja mig förräns jag är nånstans kring 0.3-0.5sek sen beror det förstås på vilka frekvenser man mäter.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest johan Posted March 7, 2006 Share Posted March 7, 2006 ställer man in dom rätt får man ofta bort största delen av dipparna också Hur då ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thomand Posted March 9, 2006 Share Posted March 9, 2006 Jeg har selv et ganske stort akustik problem hjemme. Mellom 40hz og 63hz er det en peak på ca 9db, og mellom 70 og 120hz en dip på 9db. Noen som har noen tips til hvordan jeg skal klare å løse dette? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjorn W Posted March 9, 2006 Share Posted March 9, 2006 Jeg har selv et ganske stort akustik problem hjemme. Mellom 40hz og 63hz er det en peak på ca 9db, og mellom 70 og 120hz en dip på 9db. Noen som har noen tips til hvordan jeg skal klare å løse dette? Hej Thomand, Du behöver dämpa den peak du har i området kring kring 40-60Hz. Förmodligen släcker den ut en del av energin i 70-120Hz området och orsakar därför dippen. Detta gör du enklast med hjälp av en basabsorbent anstämd till rätt frekvens. Svanå Miljöteknik har sin Varitune 4 som gör detta jobb utmärkt och till en rimlig kostnad dessutom... Mvh Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PLINIUS Posted March 9, 2006 Share Posted March 9, 2006 Hej Thomand, Du behöver dämpa den peak du har i området kring kring 40-60Hz. Förmodligen släcker den ut en del av energin i 70-120Hz området och orsakar därför dippen. Detta gör du enklast med hjälp av en basabsorbent anstämd till rätt frekvens. Svanå Miljöteknik har sin Varitune 4 som gör detta jobb utmärkt och till en rimlig kostnad dessutom... Mvh Björn Hej Björn! Vet du om Svanå har sina produkter utlagda med bilder och priser på nätet? jag har samma basproblem som Thomand och skulle egentligen behöva dämpa lite. Är allergisk mot fula saker i mitt rum... Vore lite intrtessant att se hur de ser ut och vad de kostar. Nöjd med dina nya Maxx2 ór? Det jag hörde i sthlm var det bästa jag hört på länge. Helt klart! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perra_e Posted March 9, 2006 Share Posted March 9, 2006 Jag fick hem ett par V6-or igår. Jag har en enkel db-mätare som jag använde för injustering. Under injusteringen spelade jag en testton på 40 hz och när jag höll mätaren framför absorbenten så visade den 86 db när jag startade. Efter injustering så var mätaren nera på 76 db, dvs ca 10 db lägra framför absorbenten Tyvär är det inte 10 db lägre i hela rummet utan kanse ett par db, men ändå väldigt effektiv med tanke på frekvensen. Nu är just v6:an väääldigt stor så det är mycket jobb kvar för min del att integrera dessa med frontväggen. Det kommer bilder i den här tråden så fort jag hinner. Det är ju tyvär inte bara HiFi man skall hinna med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
juha Posted March 9, 2006 Share Posted March 9, 2006 Plinius: http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp5/LHG080.JPG Här har du några bilder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
juha Posted March 9, 2006 Share Posted March 9, 2006 http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...pic=2505&st=195 Fler bilder+ priser på Svanås produkter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
juha Posted March 9, 2006 Share Posted March 9, 2006 Ringer man Svanå så kan man göra mer special lösningar som är mer osynliga, det hänger ju på hur problemet är och givet hur/rum ser ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thomand Posted March 9, 2006 Share Posted March 9, 2006 De v4 ser spennende ut, men blir veldig store i mine 12m2. Må kanskje ta en tlf til produsenten. Takker så mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matrixen Posted March 9, 2006 Share Posted March 9, 2006 Ringer man Svanå så kan man göra mer special lösningar som är mer osynliga, det hänger ju på hur problemet är och givet hur/rum ser ut. Det är säkert det bästa, men den typiske hifisnubben som lagt alla sina pengar på komponenter är nog rädd att det sticker iväg i pris då jämfört med de mer överkomliga v4 tex.?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haakan Posted March 9, 2006 Share Posted March 9, 2006 Det är säkert det bästa, men den typiske hifisnubben som lagt alla sina pengar på komponenter är nog rädd att det sticker iväg i pris då jämfört med de mer överkomliga v4 tex.?? detta är ju det intressanta med vår hobby....folk köper formel1 men har bara grusväg att köra på....andra vägen känns ju mer "rätt" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sladd Posted March 9, 2006 Share Posted March 9, 2006 detta är ju det intressanta med vår hobby....folk köper formel1 men har bara grusväg att köra på....andra vägen känns ju mer "rätt" Japp. 2-takt SAAB på Monza är grejen! mvh . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haakan Posted March 9, 2006 Share Posted March 9, 2006 Japp. 2-takt SAAB på Monza är grejen! mvh . ja mycket hellre det än formel1 i en grusgrop fråga vee-eight får du höra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vee-Eight Posted March 9, 2006 Share Posted March 9, 2006 Nja, en V4 saab på Monza, så stöter vi oss inte med trådens ämne så mkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
juha Posted March 9, 2006 Share Posted March 9, 2006 Det är säkert det bästa, men den typiske hifisnubben som lagt alla sina pengar på komponenter är nog rädd att det sticker iväg i pris då jämfört med de mer överkomliga v4 tex.?? Om hifi snubben plöjt ner en hel del slantar på eletronik, så skulle nog densamme bli glad att det inte är sååå dyrt med akustik lösningar. Man behöver ju inte heller göra allt på en gång, man får garanterat bra prestanda kontra pris. Ex nu känner jag mig mogen för ett steg till akustik behandlandet och är sugen köra igång taket, idag har jag "bara" Dacron för att få ner efterklangen i rummet. En variant på GH från Svanå, 40 mm tjock, som ska pendla ner för att även användas som bas absorbent(80hz ska absorberas), varvat med Dacron och jag räknar grovt att jag hamnar på 20 st tusenlappar för hela rummet. Med tanke på vad jag redan lagt på hifin så är detta en trevligare summa men det skojigaste av allt, det blir en garanterat glad hifi snubbe här Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts